Ferdiglaget HTPC - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 38 av 38
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    FutureClient fra Signum data er vifteløs boks som heller ikke ser så verst ut. Kunne godt tenkt meg en, men de er litt dyre. Det er den første PC-en jeg har sett som jeg kunne tenkt meg å ha i stua.

http://www.signumdata.de/english/index_eng.htm

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... vifteløs? Høres bra ut med tanke på støy, men hvordan blir det med varmen?

Og Hi-Fil... hva slags komponenter bruker du? Hadde jo vært kjekt å vite siden du sier det er stille. Ikke alle som er like gode i tankeleserfaget :wink:

---
    The beauty of silence is in the ear of the beholder

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rinn
    Hmm... vifteløs? Høres bra ut med tanke på støy, men hvordan blir det med varmen?

Og Hi-Fil... hva slags komponenter bruker du? Hadde jo vært kjekt å vite siden du sier det er stille. Ikke alle som er like gode i tankeleserfaget :wink:

---
    The beauty of silence is in the ear of the beholder
    Send meg en PM med liste over de komponentene du lurer på. En PC består av så mange komponenter. Denne tråden omhandler ferdig-PC og da blir det litt feil å liste opp alle løskomponentene mine her.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den har vannavkjøling som leder varmen til kjølefinner på siden av kabinettet, se bildet.

Robert-

Intermediate
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    672
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannavkjøling? Det høres jo bra ut, men hva i all verden blir prisen på noe sånt da?

Et fristende alternativ er det jo, men er redd prisen kan skremme bort mange...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vannavkjøling? Det høres jo bra ut, men hva i all verden blir prisen på noe sånt da?
    Det ligger prislister på siten jeg har linket. Fra 1400 euro fra celeron 2,0 og fra 1700 euro for P4 2,4.

Robert-

Intermediate Rikky sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    2,103
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser at veldig mange her er opptatt av konfigurasjon av HTPC'ene, men det jeg lurer på er om noen vet hvordan man kan få en slik HTPC helt tyst.
    Det er ikke noe stort problem å få en stille PC. Det viktigste er etter min mening å kjøpe stillegående harddisker (les: Seagate), da dette er det vanskeligste å støydempe i etterkant. Selv har jeg en P4 2.53 @ 3.02 som ikke høres til vanlig. Bruker en 120mm Titan aluvifte med funnel og Swiftech MCX4000B på prosessoren, kjører den på 7V til vanlig og skrur den opp på fullt når jeg skal spille eller gjøre andre krevende oppgaver. DVD-ROM'en justerer du ned hastigheten på, til f.eks 2X, dette kan du gjøre med f.eks Nero Drivespeed. Jeg har 5 stk 80mm Papst kabinettvifter på 19 db, de høres heller ikke på 7V. Bruker forresten en Sunbeam Rheobus for å justere dette. På skjermkortet, et Radeon 9700, er det en relativt stillegående kjøler, til et HTPC-oppsett ville jeg ha byttet ut denne med en Zalman vifteløs kjøler (heatpipe). Da er det viktig å ha god lufting i kabinettet (gjelder forøvrig uansett). Bruk heller flere store og stillegående kabinettvifter enn 1 eller 2 som bråker. Hvis det er stanset ut hull/gitter til kabinettviftene, kan dette gi en del vindstøy. Da kan en løsning være å rett og slett klippe ut et åpent hull og evt sette inn en viftegrill av ståltråd. Strømforsyningen er også en støykilde, der kan du bytte ut viften med en mer stillegående (igjen, viktig med god gjennomtrekk da).

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den maskinen du beskriver er etter min oppfatning ikke hva resten av gutta her ville kalle en "HTPC" (herregud for en teit navn... kall nå en spade for en spade :wink: )

Jeg har lenge forsket på å finne meg en lydløs liten PC å bruke i stua, uten å egentlig få et resultat jeg er 100% fornøyd med. Og når man kombinerer ytelse med "støyløs" får man noen problemer

Ingen av de virkelig gode skjermkortene som er på markedet idag klarer seg 100% basert på passiv kjøling. Ja Zalman og andre har passive løsninger til disse kortene man kan modde på selv, men da må man kunne det, samt at det ikke kjøler på langt nær like bra.
    For ikke å snakke om CPU og varmen denne utvikler.

Jeg har prøvd barebone systemer, mini-itx og ymse andre varianter og egentlig kommet med konklusjonen at en PC rett og slett er for klønete å bruke som multimedia maskin. Du må installere SW, oppdatere, bruke mus og tastatur osv. osv... bare mokkel.

X-Box er det nærmeste jeg har kommet å bli fornøyd. Men den, som så mye annet, mangler en del på støysiden (siden dette er en pc i bunn og grunn). Men utgangspunktet nå er mye bedre. Jeg har en boks med en fjernkontroll som gjør alt jeg har lyst at den skal klare; spille musikk på anlegget, spille DivX og DVD på projektoren samt å spille litt spill (Nå skal det sies at den må chippes eller flashes for å få nødvendig funksjonalitet. MS leverer jo en boks uten mål og mening om den forblir orginal) Når jeg bestiller meg noen pabst vifter e.l. og modder boksen med tipper jeg at lyden blir drastisk redusert.

Og mange her snakker om Radeon, som er vel og bra. Men glem ikke NVidia. NVidia har like gode kort som Radeon. Forskjellen på de to er at Radeon ikke klarer lage drivere til sine kort, men det klarer NVidia. Noe som gjør NVidia mye mer brukervennlig.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Det ligger prislister på siten jeg har linket. Fra 1400 euro fra celeron 2,0 og fra 1700 euro for P4 2,4.

Robert-
    De prisene du refererer til her er så godt som komplette systemer (burde vært 2 komplette pc`er med tilbehør for den prisen). Uansett er dette latterlig dyrt for noe så enkelt som vannavkjøling. Når du begynner å snakke om Cryotech er du fortsatt ikke oppe i disse summene. Ta en titt på www.3dfxcool.no eller www.microplex.no de har mange forskjellige løsninger man kan bruke

PS. Vannavkjøling er ikke lydløst for de som trodde det. Det sitter en vifte på radiatoren.

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lenge forsket på å finne meg en lydløs liten PC å bruke i stua, uten å egentlig få et resultat jeg er 100% fornøyd med. Og når man kombinerer ytelse med "støyløs" får man noen problemer
    Det er ikke noe stort problem å bygge en veldig stille HTPC med bra ytelse som bråker mindre enn Xbox.... Dette kan selvfølgelig bli litt prøving og feiling, men man får resultat til slutt..

Mvh

AK

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akkurat Tror jeg heller velger å finne et annet forum hvor det er mulig å diskutere uten å få kjeft....
    Ikke noe poeng å være hårsår... Dette er et ganske nytt forum hvor man har bestemt seg for å diskutere saklig, og hindre at diskusjonene sklir ut.....
    Dette gjelder jo for alle.... Det er bar å ta det litt rolig..

Mvh

AK

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    OK... Var kanskje litt kjeftete... Har fjernet innlegget...

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lbj
    Og mange her snakker om Radeon, som er vel og bra. Men glem ikke NVidia. NVidia har like gode kort som Radeon. Forskjellen på de to er at Radeon ikke klarer lage drivere til sine kort, men det klarer NVidia. Noe som gjør NVidia mye mer brukervennlig.
    Jeg skjønner at det er folk som har sterke meninger for og mot disse 2 produsentene, men om man ønsker fjernkontroll til en TV-tuner med dvi-utgang? Da har NVidia lite å stille opp mot Radeon.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lbj
    De prisene du refererer til her er så godt som komplette systemer (burde vært 2 komplette pc`er med tilbehør for den prisen). Uansett er dette latterlig dyrt for noe så enkelt som vannavkjøling. Når du begynner å snakke om Cryotech er du fortsatt ikke oppe i disse summene. Ta en titt på www.3dfxcool.no eller www.microplex.no de har mange forskjellige løsninger man kan bruke

PS. Vannavkjøling er ikke lydløst for de som trodde det. Det sitter en vifte på radiatoren.
    Jeg har sett folk i andre fora sette opp lister med utstyr for å lage en tilsvarende PC og de endte opp godt over 20.000 og det var umontert og med en radiator med vifte på. Om du hadde fulgt linken min ville du sett at denne PC-en bare bruker kjølefinner utenpå kabinettet.

Og selvsagt kunne man kjøpt 2 bråkete PC-er for samme prisen, men det var nå engang ikke det jeg var ute etter.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... Var kanskje litt kjeftete... Har fjernet innlegget...
    Litt kanskje... :lol: Men det er allikevel bra at det blir informert at det skal diskuteres saklig...

Mvh

AK

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skrev et veldig langt innlegg i forgårs om dette...og orker ikke å gjenta det. Men alt i alt er min filosofi den samme som den til mr Miyagi i "Karate Kid": "Best way of avoiding punch - not being there!" Med andre ord flytt pc-en inn i et annet rom. Den eneste kabelen som kan skape problemer er videokabelen, men en høyoppløst VGA-kabel på 4-5 meter koster sikkert mindre enn de avanserte kjøleløsningene som trengs for å få en pc som er kraftig nok til ffdshow, spill o.l. til å være stille nok til å leve med. For lyden går vel over SPDIF, og jeg har 30 m billigkabel (Clas Olsson) for soveromssonen i multisoneanlegget i huset, og den har ingen dropouts. Tastatur/mus kan man kjøre trådløst. Og hvis man er for doven til å gå inn i nabrommet og skifte film, kan man bruke firewire eller USB2 DVD-ROM, eventuelt SCSI (mitt eksterene SCSI-oppsett kostet meg til sammen rundt 1300 kr). Så flytt heller støykilden, med litt fantasi og et langt bor kommer man langt! 8)

Newcomer sjokomelk sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    143
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes "billige" (øyh noen her har jo vanvittig 'dyrt' hifi utstyr så om man bruker 1-2k på støydemping så er jo ikke det så dyrt ) alternativer til å gjøre en pc lydløs. Personlig liker jeg ikke vannkjøling, liker ikke tanken på vann inne i et elektrisk anlegg og spesielt ikke PC'n.

Man har isolerings matter, man kan kjøpe et kabinett som veier et tonn men har tykke fine dører. Addtronics eksempelvis, aner ikke hvor mange dremel slipeplater jeg brukte, men det var ikke få, bare for å lage hull til en 8cm vifte.... Men... de tar seg ikke noe særlig ut i stua.

Nå har det blitt gjort store fremskritt på prosessorkjølingsbiten så man får vifter som klarer å blåse bort mye av varmen og samtidig ikke bråker så mye. Silent twin som Microplex har utviklet sammen med danske studiedata er ett eksempel. Og man kan f.eks. bruke en som denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ZM80CHP på skjermkortet.

En annen mulighet er å benytte en større vifte eks. 12cm som går på lavere omdreininger men flytter like mye luft som en liten vifte. De låter betydelig mindre. Nå ser jeg det finnes ingen 6 - 12cm fanduct hos microplex og hvis det fantes måtte man jo ha støttet den opp. Men man kan jo ta en spansk en og bruke ett 60-80mm og mekket den sammen med en 80-120mm duct.

Men det er jo om man skal ha en PC som er kun tilegnet HTPC.

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en god del modding på min 2,6 gigaHerz HTPC (en langsom pc er selvsagt mye lettere å få stille): To kabinettvifter på langsom fart, stillere vifte på strømforsyningen og Zalman prosessorvifte, pluss harddisker som er isolert fra kabinettet og dempet med skumgummi, men likevel ville jeg ikke likt å være i samme rom som den. Hvis man godtar et visst surr, går det å støydempe uten de store utgiftene, hvis man er helt allergisk for det, som jeg er i stua og i hjemmekinoen, er det bare å tenke på å flytte sakene.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •