HTPC med Silverstone Lascala LC16B kabinett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 26
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Smile HTPC med Silverstone Lascala LC16B kabinett

Heisann, jeg skal bygge en ny HTPC av denne typen kabinett Silverstone Lascala LC16B. Komplett.no - Silverstone Lascala LC16B-MR HTPC Sort
    Velger å gå for dette kabinettet da det passer godt inn i tv benken med onkyo reciveren, og så ser den bra ut også.

Litt usikker på hva jeg skal velge av komponenter til denne. Den bør kunne brukes som pvr på tv, så et brukbart tv kort må jeg ha. HTPC'n bør kunne spille av BD med 3D, da jeg har kjøpt meg ny tv ( Sony Bravia 55" 3D Led ) er det litt morro å kunne utnytte tv'n skikkelig.

Tenkte å bruke SSD på OS og et par 2TB spinnpoint for å ha litt god plass, jeg får fibernett fra Nextgentel om kort tid så da går det vel fort litt plass.

Maskina skal ikke brukes til spilling, kun media og litt surfing generelt.
    Så jeg skal prøve å ikke overdrive på spec, men prøve være reell om hva som trengs for at den skal funke optimalt.

Jeg får hjelp til selve byggingen av en kompis, han har litt mere erfaring enn meg på dette feltet. Det er innmaten som er vanskelig for meg å plukke ut, jeg vet ikke hva som passer om en annen av hw produkter uten at det blir konflikter osv.

Hvis noen kjenner til dette kabinettet eller har lyst til å hjelpe meg med å plukke ut hva som trengs fra komplett feks, så hadde jeg vært evig takknemlig.

Setter STOR pris på all hjelp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Foreløpig oppsett. Håper på innspill/forslag.

Link: Komplett.no

630674 Crucial m4 SSD 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/95MB/s read/write
    630495 Intel Core™ i3 Dual Core i3-2100T Socket-LGA1155, Dual Core, 2.5Ghz, 3MB, 35W, Boxed w/fan
    352067 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3
    493692 Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, IHOS104 SATA, 4x BD-ROM Read, 12x DVD-ROM Read, Bulk, BLACK
    626990 MSI H67MA-E45 B3, Socket-1155 m-ATX, H67, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB3.0, FW, VGA,DVI,HDMI, THX, EFI
    610757 Samsung SpinPoint F4EG 2TB 5400RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms,"EcoGreen F4"
    376060 Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Vifte
    601855 Silverstone Lascala LC16B-MR HTPC Sort Vifter: 2x 80mm Bak, mATX, ATX, Fjernkontroll, VDF Display, USB, Audio,
    Del

Har ikke peiling på hva slags tv kort jeg kan bruke, får tv og internett
    på fiber fra nextgentel om ca 2 mnd.

Har prøvd meg frem litt selv, i og med at jeg ikke har fått noe respons.
    Jeg har lest masse fra andres tråder og satt sammen noe jeg håper kan
    fungere sammen. Jeg har aldri bygget pc før, så jeg vet ikke om jeg har
    overdrevet på specs eller motsatt. Håper på innspill/forslag.

Vil denne kunne fungere sånn som jeg har satt det opp?
    Vil den bli støysvakt?
    Kan jeg velge andre komponenter som er rimeligere og fortsatt få
    noe brukbart ut av den?

Eventuelt hva annet trenger jeg av kabler osv, slik at det bare er å
    begynne å sette sammen HTPC når jeg får dette i posten?

Er ganske så grønn på dette området ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjenner minimalt til NGT sin TV-løsning, men noen form for tv-kort kan du vel ikke bruke? Her er det vel begrensede opptaksmuligheter, og evt. TV via pc blir programvarebasert med programvare fra dem og med kryptering?

Ellers virker oppsettet bra. Min erfaring ville nok sagt å heller gå for hovedkort fra Asus eller Gigabyte kontra MSI. Asus ha rfor mange kort bedre viftestyring - da også for kabinettvifter...

Du kan jo vurdere et Z68-hovedkort kanskje - da har du mer en dynamisk utnyttelse av SSD/HDD gjennom Intels SSD-cache-funksjon på Z68, men samtidig er det jo ikke så mye programvare o.l. som skal inn her, så 64 GB holder vel til "alt" og disker blir bare til mediefiler.

Du skal kjøre med boxed-kjøleren? Vel, så lenge det er noen harddisker også inne i der er det vel ikke noe praktisk problem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Har nå gitt opp tv kort pga NGT IPTV.

Hei og takk for respons, ja da jeg har gjort grundig research ang
    tv kort og NGT IPTV. Ser ut til at det bare er å legge på is.

Clasm det var ganske stor prisforskjell på de kortene, Gigabyte GA-Z68X-UD7 2.690,-
    Komplett.no - Gigabyte GA-Z68X-UD7, Socket-1155 og ASUS P8Z68-V PRO 1.349,- Komplett.no - ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155
    Det MSI kortet jeg fant kostet bare 790,- hva er egentlig forskjellen på dette og det Asus kortet som koster 1.349,- ?
    Hvis det har stor betydning for hvordan pc'n vil oppføre seg, så kan jeg strekke meg noen hundringser til.

Hvis jeg velger det oppsettet jeg har satt opp nå, vil jeg få noen form
    for lagg ved 3D film visning? Eller går det greit?
    Hva slags kabler osv trenger jeg? ( Da mener jeg inni pc'n )
    Må jeg bestille noen ekstra skruer med tanke på montering eller følger det med nok. Eller pasta for prossessoren?

Jeg må få med meg alt som trengs på bestillingen, så jeg slepper å
    utsette byggingen pga noe jeg har glemt å sette på handlelista.

Mvh Pål

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    784
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigabyte skal ha Z68-hovedkort som koster under tusenlappen. De dyreste kortene blir gjerne entusiastkort i henhold til å kjøre flere grafikkort, overklokking, ekstra diskkontrollere osv. Lite hensiktsmessig i en HTPC.

Skruer og kabler skal følge med kabinett og hovedkort, så noe ekstra der skal ikke være nødvendig. Det er pasta ferdig under Intels boxed-kjøler, og det følger normalt sett også med pasta på andre prosessorkjølere.

3D skulle jeg tro gikk helt greit.

Kjører selv ellers i3-2100T i helt vifteløs HTPC med K.I.S.S.S. Impactics-kabinett og mini-ITX-hovedkort. Er i praksis jaggu ikke rare strømforbruket/varmeutviklingen fra den prosessoren :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjempe flott clasm, da er jeg jo nesten i mål.
    Jeg gikk inn på komplett for å sjekke litt igjen ang hovedkort.
    De her er hva jeg fant til 990,- når jeg satte Z68 i søkefeltet og
    huket av for Gigabyte. Komplett.no
    Ser ut til at det ene er Atx og det andre er micro Atx
    Ville du valgt en av disse to? Syntes det er vanskelig detta jeg, blir
    liksom som å velge riktig bowling kule;-) hehe.

Hadde du giddi å gitt meg link til det hovedkortet du ville valgt til
    dette oppsettet, så legger jeg det til handlelista mi på komplett ;-)
    Det hadde vært supert, da kan jeg bare legge inn bestillinga. Håper det
    ikke er alt for lang ventetid på det kabinettet, Ubekreftet dato 22 stk. 23.jul.2011.
    Kult at du hjelper meg, setter utrolig stor pris på det.
    Takk for hjelpen så langt.

Mvh Pål.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatert handleliste, venter på svar fra koplett.

Heisann, da har jeg fått oppdatert min handleliste.
    Komplett.no

Venter på svar fra komplett.no ang komponenter.
    Håper de svarer fort på mine spørsmål slik at jeg får
    lagt inn bestillingen min.

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hold oss oppdatert da jeg er i startgropa til å kjøpe HTPC selv

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Helt ny og ferdig handleliste, klar til bestilling.

Heisann, da har jeg og en kollega satt oss ned og laget en
    helt ny handleliste.
    Hei Børni, jeg vet ikke hvilke krav du har satt deg for ditt projekt.
    Hva syntes du om dette oppsettet? Noe du ville forandret på osv, og
    eventuelt hvorfor?

Komplett.no

Han ville gå for sprekere prosessor og et hovedkort som passet godt sammen, i og med at jeg ikke skulle ha eget skjermkort. Dette pga 3D og HD materiale osv. Raskere ram brikker (1600Mhz) og en annen ssd disk. Modular strømforsyning med større vifte (bråker mindre) og litt mere piff, da har jeg mulighet til å putte inn et ålreit skjermkort senere hvis jeg eventuelt finner ut at jeg skal spille på den også.

Jeg droppet en 2TB disk fra handlelista og gjorde store forandringer, havner
    så på 7.827,- kr altså 890,- kr mer. Mere lagringsplass kan jeg ordne med etter behov.

Mvh Pål.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Metz
    Maskina skal ikke brukes til spilling, kun media og litt surfing generelt.
    Hei

Det som er viktig når en bygger PC er å ha riktig fokus. Hvis det virkelig stemmer at du ønsker en HTPC som du ikke skal benytte til å spille på så er det forslaget som denne Jonna har gitt overkill.

Ting som du bør bestemme deg for når du skal bygge en HTPC er:
    - hvor viktig er det at maskinen er stillegående
    - hva skal du benytte maskinen til
    - hvor skal filmene ligge, på HTPC'en eller et sted i nettverket?
    - hvilke tilkoblinger trenger du? TV kort, satelitt etc..
    - Hvordan ønsker du å styre HTPC'en?

Hvis du primært ønsker en stillegående HTPC er følgende et forslag:
    - Hovedkort ASUS P8H67-M PRO B3
    - Prosessor: Intel i3-2100T eller Intel i3-2105
    - Minne: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT

Grunnen til at Intel i3-2105 er et alternativ er at denne har litt kraftigere on-chip GPU (HD 3000), denne er mer en god nok til det du ønsker å benytte PC'en til.

Uansett, bestem deg for hva som er viktigst - å bygge en kombinert gamer og HTPC PC er både mer komplisert (med tanke på støy) og dyrere.

Newcomer Børni sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Metz!
    Beklager seint svar, men reiste bort etter jeg skrev mitt innlegg å har ikke prioritert nett og forum på mine fridager
    Er selv veldig grønn i temaet så noen tips fra meg vil ikke være matnyttig
    Jeg leser forum å prøver ta til meg erfaringer andre har om emnet.
    Virker som du kvalitetssjekker og forhører deg mye,derfor det skal bli interessant å få høre om ferdig produkt
    Lykke til å oppdater etter hvert som du skrider frem.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Børni
    Hei, Metz!
    Beklager seint svar, men reiste bort etter jeg skrev mitt innlegg å har ikke prioritert nett og forum på mine fridager
    Er selv veldig grønn i temaet så noen tips fra meg vil ikke være matnyttig
    Jeg leser forum å prøver ta til meg erfaringer andre har om emnet.
    Virker som du kvalitetssjekker og forhører deg mye,derfor det skal bli interessant å få høre om ferdig produkt
    Lykke til å oppdater etter hvert som du skrider frem.
    Det går fint det bjørni, greit å få litt fri fra den vanlige verdagen og koble
    helt ut ;-)
    HTPC'n er nå ferdig og står på plass i tv benken, må si jeg ble veldig fornøyd
    med resultatet. Veldig lite støynivå på den ;-)
    Jeg gikk for det oppsettet som jeg lagde sist, eneste forskjell er at jeg brukte cooler master silent pro 500w istedenfor 600w, da den var utsolgt.

Jeg har nok tatt i litt når det kom til specs på denne htpc'n, men jeg liker å
    ha litt mere piff i den. (kan brukes til litt mer en bare media) Dette blir en slags server og htpc i ett, kommer til å dytte inn flere disker etterhvert som behovet kommer. Og da blir det puttet inn en 90mm vifte foran hver av brønnene, for å få nok kjøling til diskene.
    Driver nå å ser etter en løsning for å erstatte den medfølgende fjernkontrollen, slik at jeg kan bruke den til tv titting også. ( Det funket jo ikke med tv kort da jeg får iptv fra NGT) Hadde vært deilig med en fjernkontroll til alt. Jeg skal google litt rundt her og der, så får vi se hva det blir til.

bjornskj: jeg leste innlegget ditt dagen etter at maskina var satt sammen, men jeg er veldig fornøyd med resultatet, litt mere piff i den en nødvendig. Men da blir den vel ikke avlegs med en gang ;-) blåser i om det blir en tusing til eller fra, jeg er mest opptatt av et bra resultat som er holdbart over lengre tid.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan legger man til bilder her? Hadde vært litt moro å vist hvordan benken
    med tv og resten av oppsettet ser ut ;-)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er bare å legge de til som vedlegg under "behandle vedlegg" når du skal skrive et nytt innlegg.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Det er bare å legge de til som vedlegg under "behandle vedlegg" når du skal skrive et nytt innlegg.
    Ok, takk for tipset. Skal se om jeg ikke får lagt inn noe bilde etterhvert ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøpte meg en Logitech Harmony One i går, blir spennende å se om jeg klarer å få til noe med denne. Planen var å bruke den til HTPC med xbmc og resten av komponentene mine, men fikk ikke helt til programmeringen med imon slik jeg ønsket på xbmc. Jeg leter som en gal mann etter fornuftig og bra løsning på dette, jeg ønsker dedikerte knapper som passer perfekt for xbmc. Syntes det blir for dumt å kopiere knappene til imon fjernkontrollen da det ikke er de samme funksjonene jeg ønsker, hvis det er noen som har fått til dette og ønsker å dele erfaring så er det fint.

Kjøpte meg to Blue-ray filmer i går også i 3D, men jeg har ikke klart å få til
    htpc'n enda. Fikk bare hakking i bildet fra powerdvd 10 sw, så det er nok litt tweaking mer før det funker. Lite erfaring med dette, så jeg sliter litt :-(
    Jeg får prøve å få litt hjelp av en kamerat som har litt mere erfaring.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!
    Fikk du ikke til å legge ut bilder av denne?
    Jeg er veldig nysgjerrig på om jeg får plass til skjermkortet mitt i dette kabinettet, hadde du giddet å ta noen mål inni kabinettet for meg? Måle hvor god plass det er fra sloten til grafikkortet der du plugger i kabelen i det og til det støter på noen hindringer innvendig i kabinettet. Skal bygge meg ny stasjonær-pc, og da tenkte jeg å resirkulere en del av den gamle hardwaren i en oppegående HTPC, og likte dette kabinettet.

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Metz
    Kjøpte meg en Logitech Harmony One i går, blir spennende å se om jeg klarer å få til noe med denne. Planen var å bruke den til HTPC med xbmc og resten av komponentene mine, men fikk ikke helt til programmeringen med imon slik jeg ønsket på xbmc. Jeg leter som en gal mann etter fornuftig og bra løsning på dette, jeg ønsker dedikerte knapper som passer perfekt for xbmc. Syntes det blir for dumt å kopiere knappene til imon fjernkontrollen da det ikke er de samme funksjonene jeg ønsker, hvis det er noen som har fått til dette og ønsker å dele erfaring så er det fint.

Kjøpte meg to Blue-ray filmer i går også i 3D, men jeg har ikke klart å få til
    htpc'n enda. Fikk bare hakking i bildet fra powerdvd 10 sw, så det er nok litt tweaking mer før det funker. Lite erfaring med dette, så jeg sliter litt :-(
    Jeg får prøve å få litt hjelp av en kamerat som har litt mere erfaring.
    Hvilken CPU og HK valgte du å gå for? Du kjører Integrert Grafikk? Jeg vil tror at du kan bedre resulatet på videoavspilling i 3D betraktelig ved å kjøre et eget grafikk-kort.

Komplett.no - ZOTAC GeForce GT 630 1GB PhysX CUDA

Øyvind

Newcomer thenuts sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2011
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sickpuppy
    Hei!
    Fikk du ikke til å legge ut bilder av denne?
    Jeg er veldig nysgjerrig på om jeg får plass til skjermkortet mitt i dette kabinettet, hadde du giddet å ta noen mål inni kabinettet for meg? Måle hvor god plass det er fra sloten til grafikkortet der du plugger i kabelen i det og til det støter på noen hindringer innvendig i kabinettet. Skal bygge meg ny stasjonær-pc, og da tenkte jeg å resirkulere en del av den gamle hardwaren i en oppegående HTPC, og likte dette kabinettet.
    Du får kun plass til skjermkort på ca 20cm i dette kabinettet pga optisk drev sitter midt på. Dropper du optisk drev får du plass til større kort. Kabinettet er urovekkende trangt for å være så stort.

Hvis du kan leve med 2-3 disker, kjøper du deg heller Silverstone GD05 (2 disker) eller GD06 (3 disker, men der har du kun plass til 15cm dyp ikke-modular PSU)Begge disse rommer 27cm skjermkort. (husk å regne med strømkontakt hvis den står bak på skjermkort)

Hvis du vil ha plass til et beist av en gamerPC ville jeg kjøpt CW02 fra Silverstone. Der får du plass til 1500W PSU, 6 disker, ATX hovedkort, 16cm høy CPU-kjøler, GTX 690. Men det er STORT:P

Øyvind

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    566
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror faktisk jeg ender på LC17 her, det ser akkurat ut slik jeg vil det skal se ut, og fjerner jeg den midterste disk-brønnen så får jeg nok plass til det skjermkortet jeg vil.

PSU tenker jeg at jeg skal tenke meg bittelitt om før jeg velger, har en modular fra MIST nå, men lurer på om den skal få bli med videre i den nye pc'n jeg bygger..

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •