Hjelp til Nec Dvd recordet ND-3500A IDE

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 18 av 18
    Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til Nec Dvd recordet ND-3500A IDE

Har fått meg ny brenner til datamaskinen. Dette er noe jeg ikke har gjort før, men jeg prøvde å innstalere dette selv. Skrudde opp kabinettet, fjernet den gamle cd-brenneren, kobblet inn dvd-brenneren og startet maskinen. stusset litt over at det ikke fantes noe drivere med i pakken. Nå får jeg ikke dette til å virke. Maskinen finner ikke brenneren. Skal det følle med drivere eller er det bare å skru inn og kjøre på? Må jeg skaffe noe programvare for dette og i så fall, hvor?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke følge med drivere og det er bare og kjøre på.

Skal jeg tippe vil jeg tippe at problemet ligger i en jumper som er satt til slave. Dytt denne over til master (dersom du lurer på hvor denne jumperen er så se i bruksanvisningen eller på den lappen som er klistret på toppen eller bunnen av selve dvd-brenneren). Stort sett ligger jumperen på samme sted som der kablene til spilleren dyttes inn.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man trenger ikke drivere til slikt.

Det eneste du trenger er nero.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får skru det ut og sjekke.
    Takk så langt

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg skrudd ut og sjekket. Ingenting å finne av det du beskriver. Jeg har også nero på datamaskinen. Når jeg søker etter denne brenneren på nettet får jeg opp "Nec dvd recorder........... pris 700,- UTEN PROGRAMVARE". Det er vel denne jeg mangler da?
    Bestilte denne gjennom komplett.no. den kom uten noe manualer. Kom bare i en vanlig grå pappeske. Skulle da tro den skulle komme i fabrikken sinn embalasje. Har skrivd til komplett.no. Får se hva de sier

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bestilte nok "bulk" utgaven, dvs uten programvare. Bruksanvisning til dvd-brenneren finner du nok på hjemmesiden til Nec.

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På kvitteringen står det BULK ja!
    Jeg skulle holdt meg til hi-fi :idea: .
    Takk for alt ops:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei du trenger ikke noe programvare! Windows skal finne brenneren etter at du har bootet opp! Se ved siden av strømkontakten på brenneren! Der er det 3 plasser til å sette på en jumper! Merket vanligvis med Master,slave og cable select! Du må finne ut hva slags annen hardware du har på ide kabelen! Vanligvis er det en hardisk (master) og en cd/dvd rom på kabelen! (slave) Prøv å sett den på slave eller cable select!
    Se også i bios hva som er koblet til ide kablene dine! Trykk delete ved oppstart så kommer du til bios......

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det skal ikke være noe problem å få denne til å fungere. Det finnes en rekke gratisversjoner av nødvendig software til brenner å finne på nettet også.

Fant en link til manualen til brenneren her.

Hvor mange cd-rom/dvd-rom drev og harddisker har du i PCen din?

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på bilde merket med nummer 7! Der velger du hva brenneren skal stå på ide kabelen din

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kobblet inn kontaktene nr 6, 9 og 8 Ikke nr 7. Holder det kanskje ikke med å bruke de samme kontaktene jeg brukte på cd-brenneren inn på dvd-brenneren? Så at det var mange "ledige" kontakter inne i maskinen. Uff, dette med data er ikke lett for enkelte.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Maskinen skal se spilleren og du skal se en stasjon under Min Datamaskin uten noe spesielle drivere. Spilleren er jo en helt standard ATA sak.

Last også ned en nyere versjon av Nero, Nec3500 er såpass ny at det er mulig at din gamle Nero versjon ikke ser spilleren som noe annet enn en enkellagsbrenner. 3500 støtter jo dual layer og 8x eller 16x brenning av DVD+R.

Har ellers denne brenneren selv, og det finnes en ny BIOS til den som fjerner sonesperren og begrensningen i lesehastighet når du ripper hele DVD'er. Men slikt driver man vel ikke med?!?

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mange cd-rom/dvd-rom drev og harddisker har du i PCen din?
    Har en harddisk og en dvd-rom i tilegg til dvd-brenneren.
    Last også ned en nyere versjon av Nero, Nec3500 er såpass ny at det er mulig at din gamle Nero versjon ikke ser spilleren som noe annet enn en enkellagsbrenner. 3500 støtter jo dual layer og 8x eller 16x brenning av DVD+R.
    Skal se etter nyere versjoner.
    Men slikt driver man vel ikke med?!?
    Nei, fysjamei .
    Se på bilde merket med nummer 7! Der velger du hva brenneren skal stå på ide kabelen din
    Får åpne den igjen og se om det finnes en kontakt jeg kan plugge inn i nr 7.
    Herregud, hva skulle man gjort uten AV-foums sine medlemmer?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Blir veldig mange som vil hjelpe til samtidig nå..

Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Har en harddisk og en dvd-rom i tilegg til dvd-brenneren.
    For å koble dette korrekt antar jeg du har en enkelt kabel fra harddisken til hovedkortet. CD-rom drevet og dvd-brenneren kobles til samme kabel fram til hovedkortet.

Får åpne den igjen og se om det finnes en kontakt jeg kan plugge inn i nr 7.
    Nummer 7 der er en jumper og du skal ikke koble noen kabel i denne. Den fungerer som en bryter ved at du flytter rundt på den svarte pinnen som sitter nedi der.

For korrekt jumper-innstillinger skal cd-rom drevet stå på "slave" og dvd-brenneren stå på "master". Hvordan du må sette pinnene i de to drevene for å få til dette står i bruksanvisningen.

Newcomer Cato72 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Firmware

Har du linken til denne firmware'en? Fant den ikke på Nec's sider...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Firmware

Den ligger nok ikke hos Nec, nei, det er jo en slags crack når de interne sperrene er fjernet.

Her ligger det flere ulike ting man kan leke med...
    http://tdb.rpc1.org/#ND3500A

NB! Det å legge inn usertifisert firmware fjerner garantien! Firmware styrer jo alt som går på hvordan laser og servo funker og det er fullt mulig å ødelegge både plater og brenner... Og jeg har ikke selv testet noe av dette, har ikke tatt meg råd til dual-layer eller 8x++ media.

Har ellers god erfaringer med å bruke hack'ede firmwares til min Nec-1100, det ble mulig å bruke drittplater og lese alle soner (selvfølgelig kun til backup av egne plater). Denne spilleren er også bare en DVD+R brenner, men den finnes en firmware som lar spilleren også brenne DVD-R plater (som om den skulle vært en Nec-1300).

Edit: Enda flere skrivefeil lagt til...

Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg endelig klart det . Skiftet plass på jumperen. Takk så mye for all hjelp.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Roger
    Da har jeg endelig klart det . Skiftet plass på jumperen. Takk så mye for all hjelp.
    Godt å høre. Ingenting er bedre enn når ting fungerer. Morsomt at vi fant løsningen på feilsymptomene på første forsøk

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •