Hjelp til komponentvalg HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til komponentvalg HTPC

Hallo

I sommer tenkte jeg å bygge en HTPC, den skal brukes til filmavspilling primert skal den brukes til å spille av dvd'er og blu-ray disker rippet inn og lagt på en server, men skal og ha et blu-ray drev til leiefilmer eller medbrakte filmer. Når risktv kommer med en brukbar løsning for å få tv signaler på pc'en, kan det bli aktuelt å sette inn det som trengs til det og da bruke den til tv titting og. er ikke så fan av 3D ennå, så den må ikke kunne spille det av, men hadde vært en bonus om den kan det. har sett litt på hvilke komponenter jeg kan tenkte meg å bruke (ønsker å lage den vifteløs): og i utgangspunktet kunne jeg ha tenkt meg en pc med følgende komponenter:

Hovedkort: Komplett.no - ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350
    Drev: Komplett.no - Samsung DVD±RW/Blu-Ray Reader SH-B123L
    Hardisk: Komplett.no - Corsair SSD Force Seriesâ„¢ F40A, 40GB
    Ram: Komplett.no - Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9
    Strømforsyning: PicoPSU-80 +60W Complete PC silent Power Cyncronix 12 V | eBay
    Kabinet: har jeg virkelig ikke peiling på, men håper å kunne ha et uten vifte, men hvos viste må til, så en 140mm eller 120mm som bråker svært lite.

annet: hadde vært veldig greit en mulighet til å styre pc'en med en harmony fra logitech, så en ir mottaker som funker med det kan jeg og gjerne få tips om.

komponentene er for det meste bare en pekepinne på hva jeg ønsker og valgt ut fra pris, hovedkortet er untaket, men kan bli overbevist om å velge noe annet der og. Lurer på om strømforsyningen har nok kontakter og om det kan kobles til flere strøm kontakter hvis nødvendig (sikkert dumpt spørsmål, men første gang jeg bygger pc).

annet jeg trenger tips om
    skal kjøpe en tv som skal kobles til HTPC'en den blir stående ca 6m fra nesetippen og bør koste 15000 eller mindre. bildekvalitet er viktiskt og heller en god 2D skjerm enn en med 3D, hvis tv'en har 3D er det bonus, men er ikke en nødvendighet og har den 3D må det være passiv.

som reciver har jeg tenkt å kjøpe en Onkyo TX-NR609B

trenger og tips til høytalere på rundt 5000 helst et 5.1 system

takker for hjelp, og håper jeg ikke har tatt livet av noen med puste vansker, er nok en del kommafeil og mangler i teksten.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pent! Kombiner med ett av de åpne kabinettene til Morex, så har du en ganske tro kopi av en maskin jeg bygde for en stund siden.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Anbefaler at du velger et kabinett først, da det avgjør om du må begrense deg til mini-itx eller micro-atx hovedkort.

Om du går for mini-itx kort vet jeg dette kortet er anbefalt:
    Komplett.no - ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155

Går du for micro-atx er dette kortet anbefalt:
    Komplett.no - MSI H67MA-E45 B3, Socket-1155
    Dette kortet har ikke innebygd wifi

Begge kortene ovenfor har HDMI 1.4 som gir støtte for 3d bluray.

Når det kommer til prosessor, ville jeg gått for denne hvis du skal kjøre vifteløst:
    Komplett.no - Intel Coreâ„¢ i3 Dual Core i3-2100T
    Den går på 35w og gir vesentlig mindre varme.

Jeg tenkte å gå vifteløst selv, men etter mye lesing fant jeg ut at jeg ender med en 3. parts cpu vifte (Scythe Big Shuriken) og 2 meget stillegående kabinettvifter. Det vil bli så og si lydløst, og ikke risikere at systemet overoppheter.

Strømforsyningen jeg har sett meg ut er vifteløs, men den er dyr så vet ikke om det er aktuelt for deg. Seasonic X-400.

Her er mitt foreløpige oppsett med dyre komponenter:
    Favoritter på Dustin home

Dette kan lett halveres med annen psu, kabinett, uten harddisker osv.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Først velger man formfaktor, dernest produkter.
    35W TDP mindre enn hva da? Klart, det er greiest å treffe leggen hvis man først skal skyte seg i foten.

Skulle det bli sånn at man får bruk for, (i utbredelse eller utstyr,) 3D så går det ann å kjøpe et 600kr grafikkort å sette inn. Da flytter man også effektutvikling vekk fra APU.

En 400W strømforsyning er nærmere å bruke totalt forbruk i rent effektivitetstap siden man ikke belaster den nok hvis man nå belager seg på å trekke nettopp <40W

3 vifter når man trenger 0?, Micro-atx når man kommer unna med Mini-itx?, snurredisk...? det er lenge siden htpc var i skuddet.

Selvbygd ARM-maskin er faktisk mer riktig enn å gå Intel over AMD på mediapc-fronten om dagen.

Edit: man kan ihvertfall se 3D 1080i over HDMI 1.3 ifølge wikipedia, Av disse finnes det a,b,b1 og c, fra asus er kortet oppgitt med 1.3b, hva nå enn det betyr i denne sammenhengen. Lenken til Hdmi consortium er forandret, de er for opptatt med å pushe en ny standard later det til.

Så finnes det jo også 1.4 og 1.4a !?, en av de mange grunnene til at DisplayPort er overlegent Hdmi.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    leste ikke innlegget over godt nok

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Kingu

Mulig jeg skrev et ganske uryddig innlegg, og ikke argumenterte for mine anbefalinger. Jeg er enig i alt du skriver, men trådstarter sa han / hun ikke hadde bestemt seg for hvilket kabinett som skulle benyttes. Derfor anbefalte jeg først å finne et ønskelig kabinett, for så å vite hvilken formfaktor som kan benyttes. Ja, man burde ikke velge formfaktor ut i fra kabinett, men for meg selv er kabinettet en svært viktig del av HTPCn da det er den som alle ser når den står i stua.

Angående anbefalingen av i3 2100T (35W)
    - Trådstarter ønsket vifteløst / meget støysvakt oppsett. Om trådstarter kjører passiv kjøling i et lite HTPC kabinett vil denne versjonen av i3 utvikle mindre varme sammenlignet med for eksempel i3 2100 (65W).
    - Går valget av kabinett mot et kabinett med vifter, slik jeg anbefalte, er muligens vanlig i3 2100 et bedre valg.

Strømforsyningen ser jeg argumentet ditt. 400W er overkill for det aktuelle oppsettet, men jeg mener det er korrekt valg for mine kriterier da den er vifteløs slik at det ikke vil generere støy. Da har man også muligheten til å bruke den senere i et vanlig pc oppsett eller ved oppgradering av HTPC i senere tid.

"3 vifter når man trenger 0"
    Jeg er ikke sikker på hva du mener med dette. Hvis det var at linken til mitt oppsett hadde tre vifter og det allerede inkluderer tre vifter i kabinettet, er grunnen at viftene som følger med kabinettet lager mer støy enn de andre. Altså, de vil bli byttet ut.

"Micro-atx når man kommer unna med Mini-atx?"
    Regner med at du mener Mini-itx her. Jeg tenker det kommer igjen an på kabinettet. Hvis trådstarter bestemmer seg for et kabinett med mATX formfaktor, vil dette åpne muligheten for flere spesifikasjoner som f.eks flere USB-porter, s-ATA osv.

" snurredisk...?"
    Jeg har ikke anbefalt snurredisk. Hvis du ser linken til mitt oppsett er det en SSD disk som vil inneholde alt av operativsystem, programmer osv. Snurrediskene som ligger i mitt oppsett er for lagring av media, da tilsvarende 8TB med SSD ville vært alt for dyrt.

"Selvbygd ARM-maskin er faktisk mer riktig enn å gå Intel over AMD på mediapc-fronten om dagen"
    Det har jeg ingen erfaring eller kunnskap om, så det vet nok du bedre enn meg.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Neeei, det måtte jo skje at jeg blingset på mini-itx en dag. Det går dog ann å sette mini-itx kort i mATX kabinett skulle jeg tro, hvis kabinettet er blånøye. Å sammenligne det beste intel har å levere med generell intel er ikke vurderingsgrunnlag verdig. Man må spørre seg om hva man tjener ved å gå over til mer hårete maskinvare, her ser jeg ikke det helt store potensialet, film snurrer uten artefakter, ferdig arbeid.

Jeg er personlig av den oppfatning at PC-er er stygge, i den utstrekning de kan vises frem, altså lite å vise til. Smak og ubehag.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2011
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    finnes det noen kabinetter ala disse (denne og denne) til under en tusenlapp?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheBookworm
    Dette er ganske likt i størrelse med det største du linker til:
    Komplett.no - Silverstone Milo SST-ML03B HTPC Sort

Jeg kjøpte dette selv for noen uker siden og er godt fornøyd.
    Dersom du skal ha optisk drev i dette må du passe på at hverken PSU eller drev er veldig dype ellers kan det bli plassproblemer.

Pluss:
    + Plass til standard ATX PSU og mATX hovedkort
    + Dybde på kun 34 CM
    + Liten høyde

Minus:
    - PSU suger inn luft fra undersiden av kabinettet (hjelper ikke med til sirkulasjon i kabinettet, suger inn støv)
    - Trangt mellom PSU og optisk drev
    - Tar kun lavprofil ekspansjonskort

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TheBookworm
    Dette kabinettet bruker samme metode for avkjøling:
    http://techbay.no/art-8.asp?id=705&iPageID=88

Hardware.no testet kabinettet ganske nylig, så du finner en test på deres hjemmesider.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •