Blir dette "vifteløse" oppsettet for varmt?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blir dette "vifteløse" oppsettet for varmt?

Hei.

I dag bruker jeg en Popcorn Hour C-200 som mediespiller. Den fungerer bra, men jeg trenger mer lagringsplass og ønsker flere funksjoner. Dette kan jeg oppnå med en HTPC, og har laget meg dette oppsettet:

Bilde av oppsett:

Link til oppsett hvor du kan trykke videre for spesifikasjoner:
    Favoritter på Dustin home

Spørsmålene mine til dette oppsettet er:
    1) Hovedkort m. integrert CPU, strømforsyner og skjermkort er vifteløse, i tillegg til 4 harddisker Det vil si at de eneste viftene i kabinettet er 2x80mm og 1x92mm. Vil dette føre til overoppheting?
    2) Jeg er litt usikker på hovedkortet med integrert CPU. Er det noen andre anbefalinger her? Grunnen til at jeg har lagt ved ekstra skjermkort, er at det er kompatibelt med 3D.

Som dere sikkert har skjønt er jeg ute etter en meget støysvak HTPC, da jeg er vant til vifteløp Popcorn Hour og mener støy ved stille opphold i film er utrolig irriterende.

Tusen takk for all hjelp,
    Richard

EDIT: Handleliste nr 2

Bilde:

Link:

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2010
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kommer vel helt an på hvordan luftstrømmen gjennom kabinettet blir.

Skal du ha det helt stille så kan du jo gå for noe som dette isteden:

http://techbay.no/art-8.asp?id=705&iPageID=88

Da må du basere det på Mini-itx hovedkort og NAS boks til diskene dine men da har du en boks som er totalt lydløs.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med fire harddisker i kabinettet ser jeg ingen grunn til å gå for noe vifteløst. De diskene vil overdøve all verdens vifter, spesielt i et skranglete media-kabinett laget i aluminium.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Med fire harddisker i kabinettet ser jeg ingen grunn til å gå for noe vifteløst. De diskene vil overdøve all verdens vifter, spesielt i et skranglete media-kabinett laget i aluminium.
    Tøys. Du skal bare velge disker som er kjent for lavt støynivå.

Av personlig erfaring kan jeg anbefale Samsung F1 eller F3 disker.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heissann.
    Er forøvrig enig med Popcorn om at når du skal ha så mange disker i kabinettet så er det ikke noe vits i å gå for vifteløst.
    Har selv et Origen kabinett. Og min erfaring med det er at det er solid bygget. Kvalitets kabinett, dog noe dyrt.
    Eneste minuset med mitt kabinett er at viftene bråkte noe helt for jæv...
    Så hvis ditt tiltenkte kabinett er som mitt så ville jeg ha byttet ut viftene med noen som er mere stillegående.

Og hvis jeg ikke tar feil så er vel ikke de green diskene noe særlig å ha?
    Prøv å google litt om det.

Har selv ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350 kort.
    Og det er vel hvis jeg ikke tar helt feil Mini-itx form faktor versjonen av mini-atx kortet du tenker på.

Hvis det er samme prosessor så syns jeg at det er for lite muskler i den.
    Da kommer jo så klart Zotac videokortet til sin rett.

Men, når du har et såpass stort kabinett at du ikke trenger å begrense deg til mini-itx. så har jeg heller ville ha gått for et i3 eller en i5 sandybridge kort.
    Da trenger du heller ikke videokortet. (sannhet med noen modifikasjoner, da du ikke kan forandre på fps via prosessoren).

Sandybridge prosessorene bruker nesten ikke strøm og utvikler ikke så mye varme.
    Så totalt så tror jeg at du vil få et kjøligere oppsett med Sandybridge uten skjermkort. Enn E350 kort med skjermkort.

Mitt oppsett ihvertfall gikk seg varmt med skjermkort. (http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...-mini-itx.html)

Ellers så må jeg si at det er et pent bygg. Lykke til.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle bidrag! Jeg har svart på postene deres, og kommer med en ny post snart. Må bare lese meg opp litt først

Sitat Opprinnelig postet av terraluna
    Skal du ha det helt stille så kan du jo gå for noe som dette isteden:

http://techbay.no/art-8.asp?id=705&iPageID=88

Da må du basere det på Mini-itx hovedkort og NAS boks til diskene dine men da har du en boks som er totalt lydløs.
    Jeg hadde først tenkt på å bygge et NAS ved siden av Popcorn Hour (mediespilleren min), men la det fra meg da jeg så det kosta nesten like mye som å bygge en god HTPC. Derfor er kabinettet du linka utelukket, men takk for at du svarte!

Sitat Opprinnelig postet av Popkorn
    Sitat Opprinnelig postet av jalla0998
    Tøys. Du skal bare velge disker som er kjent for lavt støynivå.

Av personlig erfaring kan jeg anbefale Samsung F1 eller F3 disker.
    Ang. bråk fra harddisker ser jeg ikke det som en stor utfordring. Tidligere i min stasjonære PC hang de i brønnene sine i tykke gummistrikker, og da forsvant så og si all harddisk støy. I HTPC kabinettet jeg linket er alle skruer foret med gummi. Det vil si det er gummi mellom metall-metall kontakt, slik at de "skranglelydene" forsvinner.

Sitat Opprinnelig postet av paalok
    Har selv et Origen kabinett. Og min erfaring med det er at det er solid bygget. Kvalitets kabinett, dog noe dyrt.
    Eneste minuset med mitt kabinett er at viftene bråkte noe helt for jæv...
    Så hvis ditt tiltenkte kabinett er som mitt så ville jeg ha byttet ut viftene med noen som er mere stillegående.

Og hvis jeg ikke tar feil så er vel ikke de green diskene noe særlig å ha?
    Jeg leste en lang test om kabinettet jeg har sett meg ut (ikke samme kabinett som ditt), og de konkluderte med at kabinettviftene som medfølger var umulig å høre fra 60cm avstand. Kabinettet jeg har sett meg ut er også noe større en ditt.

Ang valg av harddisk, så har de vært kjent for å lage noen problemer i Linux. Jeg vet dog hvordan man fikser det, da jeg har 1 av den typen fra før. Planen vil være å kjøre RAID, og da hadde det vært fordel med identiske harddisker.

Sitat Opprinnelig postet av paalok
    Men, når du har et såpass stort kabinett at du ikke trenger å begrense deg til mini-itx. så har jeg heller ville ha gått for et i3 eller en i5 sandybridge kort.
    Da trenger du heller ikke videokortet. (sannhet med noen modifikasjoner, da du ikke kan forandre på fps via prosessoren).

Sandybridge prosessorene bruker nesten ikke strøm og utvikler ikke så mye varme.
    Så totalt så tror jeg at du vil få et kjøligere oppsett med Sandybridge uten skjermkort. Enn E350 kort med skjermkort.
    Ok. Jeg skal sette opp et oppsett med i3 eller i5, for å sammenligne. Noe av grunnen til at jeg satt opp m. skjermkortet, er at det har HDMI 1.4 og støtter full HD 3D. Per i dag har jeg ikke 3D tv, men regner med at det ikke er langt unna.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg satt opp et nytt oppsett, basert på tilbakemeldingene deres.

Bilde:

Link:

Jeg har valgt et nytt hovedkort med i3 prosessor, samt en tredjeparts CPU-vifte for å begrense støy. Skjermkortet er også tatt vekk, men samtidig har jeg oppgraderingsmuligheter senere hvis jeg ønsker.

Det er de samme harddiskene, da jeg er fornøyd med den jeg har og vet hvordan jeg evt kan løse problemet som oppstår med de i Linux.

Det jeg trenger hjelp til nå er:
    1) Har dere mer tro på dette oppsettet med tanke på varme?
    2) Hovedkortet valgte jeg kun fordi jeg så det var "nytt", og hadde de spesifikasjonene jeg trenger. Er det noen andre anbefalte HK som kanskje er rimeligere? Jeg holdt meg til m-ATX format pga plass.

Ellers setter jeg pris på alle bidrag, samme om det er kritikk eller at alt ser bra ut. Takk!

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal du med to grafikkort?
    Det andre oppsettet ditt er mye værre enn det første. Kjør et annet kabinett, SSD disk med s-ata600, type cruzial c300 eller lign. Sett snurredisken i en filserver. Dropp ekstra skjermkort. ASUS E35M1-I DELUXE kan kjøres passivt med rett kabinett.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Hva skal du med to grafikkort?
    Det andre oppsettet ditt er mye værre enn det første. Kjør et annet kabinett, SSD disk med s-ata600, type cruzial c300 eller lign. Sett snurredisken i en filserver. Dropp ekstra skjermkort. ASUS E35M1-I DELUXE kan kjøres passivt med rett kabinett.
    To grafikkort var satt opp da GT 430 har HDMI 1.4, som gir muligheten til å kjøre full HD 3D Bluray. Det er ikke noe problem å droppe det, men da ønsker jeg i det minste en ledig inngang på hovedkortet så jeg kan oppgradere til 3D kompatibelt skjermkort i fremtiden.

SSD med s-ata600 er fikset opp i. Det var rett og slett en glipp fra min side, så takk for at du la merke til det.

ASUS E35M1-I DELUXE er jeg redd for ikke har nok kraft. Her en et sitat fra Paalok i en annen post.
    Rett ut av boksen så er det ikke så mye krefter.
    Det lugger på blueray og menyene i xbmc går litt tregt.
    Når det kommer til kabinett kan jeg gjerne bytte. Det jeg krever er et kabinett som kan ta minimum 4 harddisker, 1 drev og se bra ut da det skal stå i stua. Jeg tenker hvorfor ha 1 server og 1 mediespiller, når det er mulig å kombinere begge.

Hvordan ser dette oppsettet ut da? Eneste som muligens er usikkert der er CPU, da jeg ikke aner hvor kraftig den er i forhold til en "vanlig" i3.

Du skrev også at mitt andre oppsett er mye værre. Er det pga prosessoren ikke holder mål?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. lyd i fra vifter. Jeg antar at Origen tar sine vifter i fra samme produsent til sine kabinetter. Og hvis dem gjør det så bråker de en hel del.
    Jeg sjekket også tester før jeg kjøpte mitt kabinett.
    Noen sa at det var nesten lydløst i mens andre sa at det var masse støy.
    Jeg tok ingen sjanser og bestilte noen vifter utenom og angrer ikke på det. Nå er det nesten helt lydløst.

Svar til Kingu: Ang. ASUS E35M1-I DELUXE. Så er det et hk som er Mini-itx og dermed ikke aktuelt for trådstarter. Men du mente kanskje Pro utgaven som er m-atx.

Har som sagt selv ASUS E35M1-I DELUXE og tror nok at om man bytter til et kabinett med kjøleribber så kan man kjøre det helt passivt.
    Men, mitt ankepunkt mot E-350 kortene er at det er for lite krefter i dem.
    På standard 1600mhz så er det mye etterslep på menyene og en del loading i xbmc.
    Mye bedre når jeg fikk klokket det opp mot 1900mhz.

Svar til trådstarter: Asus E-35 kortet fungerer til sitt bruk når man får klokket det litt opp i hastighet. Men, kan selvfølgelig ikke sammenlignes med i3.
    Ang. kabinett så hadde jeg villet sett på: Komplett.no - Silverstone Lascala LC16B-MR HTPC Sort

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ricbus
    To grafikkort var satt opp da GT 430 har HDMI 1.4, som gir muligheten til å kjøre full HD 3D Bluray. Det er ikke noe problem å droppe det, men da ønsker jeg i det minste en ledig inngang på hovedkortet så jeg kan oppgradere til 3D kompatibelt skjermkort i fremtiden.

SSD med s-ata600 er fikset opp i. Det var rett og slett en glipp fra min side, så takk for at du la merke til det.

ASUS E35M1-I DELUXE er jeg redd for ikke har nok kraft. Her en et sitat fra Paalok i en annen post.

Når det kommer til kabinett kan jeg gjerne bytte. Det jeg krever er et kabinett som kan ta minimum 4 harddisker, 1 drev og se bra ut da det skal stå i stua. Jeg tenker hvorfor ha 1 server og 1 mediespiller, når det er mulig å kombinere begge.

Hvordan ser dette oppsettet ut da? Eneste som muligens er usikkert der er CPU, da jeg ikke aner hvor kraftig den er i forhold til en "vanlig" i3.

Du skrev også at mitt andre oppsett er mye værre. Er det pga prosessoren ikke holder mål?

Har selv dette kabinettet. til en NAS server.
    Bra kabinett men det har ikke utgang for drev.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, jeg mente mini-itx. Kabinettet til trådstarter bør han glemme først som sist. 2.6k på kabinett, hva skjer med verden. Siden når aksellererte man video med annet enn skjermkort? Er det kun 3D dere snakker om når dere sier at "blu-ray" er tregt. Snakker vi da om optisk medium forresten?

Edit: Joda, fin filserver, array R2 er midt i blinken til sånt. Penere enn alt til nå også. Du bruker ikke akkurat opp hardiskplassene med 6 stk, dog.

I førstepost står det "HTPC" og "lydløs", og 400WPSU med 60W max trekk. Morex kabinett og plug-in strømforsyning er det jeg kjører, anbefales.

Ser for meg ut som du vil ha stue-mediapc og/eller filserver?

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang pris på kabinettet kan jeg skjønne du synes det er for dyrt, men jeg betaler heller 1500 kr ekstra for noe jeg liker utseende på og som har skikkelig kvalitet.

Er det kun 3D dere snakker om når dere sier at "blu-ray" er tregt. Snakker vi da om optisk medium forresten?
    Jeg tror ikke jeg har skrevet noe sted at bluray er tregt, men jeg nevnte at ASUS E35M1-I DELUXE ikke er raskt nok for mine behov. Mitt bruk vil være å ha den som en PC i stua, men mesteparten til å se på media via XBMC. Et medlem på dette forumet (paalok) har det nevnte hovedkortet og sier det lugger noe i XBMC, som gjør at jeg heller går for et annet oppsett.

Og ja, medium er for det meste lagret på harddisk slik at det er optisk medium.

I førstepost står det "HTPC" og "lydløs", og 400WPSU med 60W max trekk. Morex kabinett og plug-in strømforsyning er det jeg kjører, anbefales.

Ser for meg ut som du vil ha stue-mediapc og/eller filserver?
    Ja, etter tilbakemelding fra andre her ser jeg at helt lydløst vil det ikke bli. Det er for så vidt greit, så lenge støyen ikke er merkbar fra 4-5 meter. Jeg skal sjekke ut din anbefaling av kabinett. Takk for tipset!

Jepp. Det blir en kombinasjon av media-pc og filserver. Jeg har per i dag en mediaspiller (popcorn hour), som vil bli byttet ut med denne. Hovedgrunnen til at jeg bytter er at jeg trenger mer lagringsplass og ønsker mer funksjoner. Alt dette kan jeg få ved en HTPC.

Da tror jeg at jeg har fått all hjelp jeg trenger. Jeg vet nå hva jeg skal se etter, så gjelder det bare å sette seg ned for finpussen og få gjennomført bestillingen. Takker og bukker for hjelpen!

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope

rimelig lagring bråker, er varmt og bruker strøm. Du kan gå for SSD disker, men da er det langt rimeligere å lage en filserver eller kjøpe en bra NAS

Den første handlekurven du har satt opp er på ingen måte rimelig, lydløs eller kjølig.

Kjør NAS/filserver i et annet rom, trekk kabel og kjøp noe slikt for TVen:
    MPX.no - Shuttle XS35GT V2 Barebone Sort

NAS?
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ml#post1689083

just my .2 cent

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •