Mortis360 bygger NAS - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 32 av 32
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Et eksempel på ZFS software
    NexentaStor Project

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalla0998
    Hvis det er riktig at du kjører raid5 så tar det et antall timer før hotspare er bygd opp igjen. I den perioden tåler du ikke at en disk til ryker.
    Den eneste disken du kan tåle å miste under en resilver operasjon er den som var hot-spare.
    (og det har jeg gjort)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Nei, den gjør ikke det, det eneste den konkluderer med er at RAID ikke lenger er trygt på grunn av størrelsen på diskene. Da er RAID10 det eneste som fortsatt er nogenlunde driftssikkert.
    Konklusjonen er: bruk noe annet, som ZFS. og ikke bruk Raid 5 til noe.
    RAIDZ i ZFS er essensielt det samme som RAID5. Poenget er: bruk RAIDZ2 eller RAIDZ3 hvis du har mer enn en håndfull disker og/eller disker på 1Tb+

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalla0998
    RAIDZ i ZFS er essensielt det samme som RAID5. Poenget er: bruk RAIDZ2 eller RAIDZ3 hvis du har mer enn en håndfull disker og/eller disker på 1Tb+
    Helt enig, det var også poenget

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

zfs

Har selv en egen server med freenas. Kjører med 2stk WD 2TB Green uten noe som helst form for raid eller zfs. Har nå kjøpt meg to like disker og tenker da på å sitte opp zfs med alle 4 diskene.
    Eg vil da ha 6tb ledig om eg kjører ZFS RAID-Z? Hvordan blir det da om eg vil ha en ny hardisk inn i raidet etter en stund? Kan dette gjøres uten å tømme diskene? Eller eventuelt gjøre det om til Raid Z2?
    Kjører nå freenas 7, vil du anbefale meg å oppgradere til 8?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Extending an Existing ZFS Volume
    ZFS supports the addition of virtual devices (vdevs) to an existing volume (ZFS pool). A vdev can be a single disk, a stripe, a mirror, a RAIDZ1, or a RAIDZ2. Once a vdev is created, you can not add more drives to that vdev; however, you can stripe a new vdev (and its disks) with the same type of existing vdev in order to increase the overall size of ZFS the pool. In other words, when you extend a ZFS volume, you are really striping vdevs. Here are some examples:

to extend a ZFS mirror, you need two additional drives. The resulting striped mirror is a RAID 10.
    to extend a three drive RAIDZ1, you need three additional drives. The result is a RAIDZ+0, similar to RAID 50 on a hardware controller.
    to extend a RAIDZ2 requires a minimum of four additional drives. The result is a RAIDZ2+0, similar to RAID 60 on a hardware controller.
    NOTE: you can not extend an existing UFS volume.

To extend a ZFS volume, go to Storage -> Volumes -> Volume Manager. Since a ZFS volume already exists, an extra “Volume to extend” field is available, as seen in Figure 6.3d.

Figure 6.3d: Extending a Volume

File:Extend.png

In the “Volume to extend” section, select the existing volume that you wish to stripe with. Highlight the required number of additional disk(s), select the same type of RAID that is in use on the existing volume, choose ZFS as the filesystem, and click Add Volume.

Volumes - Freenas

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av donbambus
    Har selv en egen server med freenas. Kjører med 2stk WD 2TB Green uten noe som helst form for raid eller zfs.
    WD Green fungerer dårlig sammen med tradisjonelt raid. Blir spennende å høre dine erfaringer med ZFS.
    De fungerer dårlig med tradisjonelt raid fordi spindelhastigheten er variabel, og de går også i en "dvalemodus" som gjør at de bruker litt tid på å spinne opp. avhengig av innstillingene på raidkontrolleren så kan den fort tro at disken faktisk er ødelagt.
    Jeg ga bort mine fire WD green ihvertfall.
    Det er visstnok mulig å flashe ny firmware til disse for å fjerne "Greenfunksjonaliteten" og gi dem stabil spindelhastighet, men jeg har ikke prøvd

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    "Green" disker egner seg veldig dårlig i raid/server sammenheng ja. (spesielt for servere er det en god regel å ligge unna alt som heter noe med "green" eller "eco").

Hvis du likevel vil bruke disse i ZFS, vær obs på at disse WD green diskene såvidt jeg vet er blant de som lyver om sektorstørrelse. De har internt 4k sektorer, men rapporterer 512b sektorstørrelse til OS'et.
    Hvis zfs behandler diskene som de har 512b blokker, mens de i realiteten er 4k vil det ha en dramatisk effekt på ytelsen av raidet.

Sjekk avsnittet i FAQ som gjelder driver med 4k sektorer.

Active
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    392
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan er det med non ECC RAM og sannsynlighet for feil på et ZFS filsystem?
    Ville det ikke vært bedre å kjøre AMD AM3 som støtter unbuffered ECC for hjemmeservere?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    42
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    WD Green fungerer dårlig sammen med tradisjonelt raid. Blir spennende å høre dine erfaringer med ZFS.
    De fungerer dårlig med tradisjonelt raid fordi spindelhastigheten er variabel, og de går også i en "dvalemodus" som gjør at de bruker litt tid på å spinne opp. avhengig av innstillingene på raidkontrolleren så kan den fort tro at disken faktisk er ødelagt.
    Jeg ga bort mine fire WD green ihvertfall.
    Det er visstnok mulig å flashe ny firmware til disse for å fjerne "Greenfunksjonaliteten" og gi dem stabil spindelhastighet, men jeg har ikke prøvd
    Får prøve meg litt fram når eg kommer heim fra jobb om 2-3 uker, er egentlig veldig grønn på dette området. Skal gi en lyd når det er oppe å går igjen...

Noen som veit hvordan transmission støtten i freenas 8 er? Fungerer det like bra som på versjon 7?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av obergeru
    Hvordan er det med non ECC RAM og sannsynlighet for feil på et ZFS filsystem?
    Ville det ikke vært bedre å kjøre AMD AM3 som støtter unbuffered ECC for hjemmeservere?
    Du mener for å komplettere den selvreparerende funksjonen i zfs?

Om du trenger ECC ram kommer vel an på hvor kritiske data du har. i hjemmeserver sammenheng ser jeg ikke at ECC minne er verdt prisen for min del.

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •