HTPC software og mediaspillere

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC software og mediaspillere

Har en HTPC som jeg bygget for noen år siden. Har brukt VLC player for å spille av filmer osv, men siden jeg har vert uten noe hjemmekino anlegg en stund har ikke DTS og DD vert prioritert... Men nå vil jeg gjerne ha dette opp å gå. Når jeg starter VLC med en film som har DD eller DTS får jeg "hakkin" eller liknende. Lyden kommer altsåfrem uriktig?? Jeg kjører Spdif via M-Audio lydkort. Lydkort er oppdatert, VLC er oppdatert, men ingen ting nytter?

Hvilke programvare bruker dere til dette? Jeg vurderer å sette opp alt på ny ved å bruke XP siden selve htpcn har en toutchskjerm med programvare som kun fungerer under XP. Finner ikke drivere til Win 7 til denne. Det er en Zalman HD160XT

Noen mediacenter som anbefales?

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken hardware har du? Prøvd en linuxdistro?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    Hvilken hardware har du? Prøvd en linuxdistro?
    Hei

Jeg har et Asus HK PS5B (Hvis jeg ikke husker feil) 4GB ram, T6200 cpu og skjermkortet klarer jeg ikke ta igjen i farten. Men det er et vifteløst kort fra samme periode som resten. Filmer flyter ok, men ser at i oppstarten av HD filmer så trenger den noen sekund for å få flyten. Samme hvs jeg flytter scene i filmene... (Kan finne eksakt modell når jeg er på maskinen)

Linuxdistro er et nytt ord for meg...Linux har man jo vert borti, men hva er Linuxdistro?

RCS

Newcomer Lasse_H sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Etter litt søk, ser det ut til at Zalman for det første har sluttet å oppdatere modellen du har, så Vista/Win 7 drivere finnes ikke.

Quote:
    "It is indeed rather dissapointed that we don't get any support from Zalman. The only thing they say is that we can download the proper drivers from theire site... and you have to update Windows... The major problem is that they don't answer after you tell them that those drivers are almost 2 years old and not compatible with Windows Vista and Windows 7. It's clear they aren't doing anything to solve this issue."

Men det er "håp", fant en tråd her - link, hvor noen fikk det til å funke med Egalax drivere. En annen anbefaling var "Rolf HD160XT".

Disse 2 "alternativene" ser ut til å være hjemmelaget, så jeg tar ingen ansvar, men siden Zalman ikke har drivere uansett er det ikke mange valg som gjenstår, hvis du ikke gjør som Kingu sier å legge inn Linux da

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

En linuxdistro er type, debian, ubuntu, fedora, osv. Linux er kjernen, distribusjonen er den ferdige løsningen. Flere forskjellige distroer, samme kjerne (i forskjellige versjoner) osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu
    En linuxdistro er type, debian, ubuntu, fedora, osv. Linux er kjernen, distribusjonen er den ferdige løsningen. Flere forskjellige distroer, samme kjerne (i forskjellige versjoner) osv.
    Da er jeg med. Men hvilke av disse linux baserte OSène er best egnet som media avspiller? Går ut fra at disse er raskere i bruk og mindre tull, men har de gode avspillere for HD matriell og kansje et grensesnitt som er tiltalende? Har vert svært lite borti Linux....desverre får man vel si.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    rötnoobdistroen er ubuntu

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ubuntu med xbmc er glimrende som medie-avspiller.
    Hvis du er glad i mus&tastatur så holder det å bare kjøre ubuntu
    Hvis du sliter med lyden etter installasjon av ubuntu, så er det bare å begynne å leite på google. Om det fungerer "ut av boksen" kommer helt ann på hardware osv, men at det er mulig å få det til å fungere; ikke noe tvil

PS: Jeg liker ikke nyeste ubuntu 11.04, så kjører fortsatt 10.10, men det er bare en personlig mening

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går jo ann å velge gnome classic på login. Unity er visstnok enklere for nye brukere, hva vet jeg, er av samme oppfatning som RuZleBiFf.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg er lite kjent med linux som os må jeg spørr litt teite spm kansje. Lurer på om for eks hvis jeg kjører ubuntu, finnes der da noen mediespillere som man kan starte ved oppstart som har et ryddig utseende og enkelt i bruk slik at det hele blir lit proff? Ser for meg å ha et oppsett hvor jeg kan finne for sk covere til filmer og musikk slik at alt kommer opp med cover som gjør det lett å finne filmene og musikken jeg vil ha? Hvile anbefales?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RCS
    Siden jeg er lite kjent med linux som os må jeg spørr litt teite spm kansje. Lurer på om for eks hvis jeg kjører ubuntu, finnes der da noen mediespillere som man kan starte ved oppstart som har et ryddig utseende og enkelt i bruk slik at det hele blir lit proff? Ser for meg å ha et oppsett hvor jeg kan finne for sk covere til filmer og musikk slik at alt kommer opp med cover som gjør det lett å finne filmene og musikken jeg vil ha? Hvile anbefales?
    Mener Ruzlebiff allerede har svart på dette.
    Dersom maskinen bare skal brukes som HTPC så er det enkleste å bare installere linuxdistroen for XBMC, da installeres alt du trenger og du trenger ikke å forholde deg noe særlig til OSet under.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    Mener Ruzlebiff allerede har svart på dette.
    Dersom maskinen bare skal brukes som HTPC så er det enkleste å bare installere linuxdistroen for XBMC, da installeres alt du trenger og du trenger ikke å forholde deg noe særlig til OSet under.
    Som hagen sier: XBMC
    Last ned "Live" og bruk denne. Da har du et komplett mediasenter, men maskinen fungerer ikke til noe annet (uten å bruke konsoll til alt)

Evt hvis du skal bruke maskinen til annet enn htpc så legger du inn OS (linux eller windows) og installerer xbmc på vanlig måte.

Som jeg skrev over her, kun htpc så anbefaler jeg fjernkontroll. Dette har også litt med "look'n" å gjøre. Ser mye bedre enn å sitte og knotte på et stort tastatur

Hagen: Hvem er du? Hehe.. ser du er fra kbg

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Som hagen sier: XBMC
    Last ned "Live" og bruk denne. Da har du et komplett mediasenter, men maskinen fungerer ikke til noe annet (uten å bruke konsoll til alt)

Evt hvis du skal bruke maskinen til annet enn htpc så legger du inn OS (linux eller windows) og installerer xbmc på vanlig måte.

Som jeg skrev over her, kun htpc så anbefaler jeg fjernkontroll. Dette har også litt med "look'n" å gjøre. Ser mye bedre enn å sitte og knotte på et stort tastatur

Jeg bruker htpc til div nettbruk ;-) og da blir kansje dette litt feil? Kan jeg lage en dualbootmed xbmc på en og win på den andre?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg bruker htpc til div nettbruk ;-) og da blir kansje dette litt feil? Kan jeg lage en dualbootmed xbmc på en og win på den andre?
    For vanlig nettbruk kan du enkelt installere XBMC oppå en vanlig ubuntu (f.eks.) distribusjon, og bruke nettet fra denne.
    Det er tross alt enklere enn å dualboote.

Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Dersom du jobber i Kongsberg er det ikke umulig at du har vært borti meg. Tross alt ikke så stor by, selv om vi liker og tro det.

Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå funker linux utmerket til nettbruk, alt av distroer det er aktuellt å kjøre xbmc i, inkludert deres egen vri, er fullgodt alternativ.

Edit: dualboot går fint ann det, men det er ikke mye elegant å restarte for å få kunne surfe. Hagens forslag støttes.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan XBMC installeres under Windows 7?

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    65
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan XBMC installeres under Windows 7?
    Jepp, det kan det.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fikk akkuratt installert denne på win 7. Virket veldig kjekk. Må få en oversikt over hva denne kan og ikke. Fikk ikke utorrent til å funke. Får eksperimentere litt :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    22
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje litt sent men hvis du velger "Win32 waveout extension output" i audio settings på vlc så skal det fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lommerusk
    Kanskje litt sent men hvis du velger "Win32 waveout extension output" i audio settings på vlc så skal det fungere.
    Jeg er litt treg kansje, men vet ikke helt hva du mener?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •