HTPC mini-itx

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 40

Tråd: HTPC mini-itx

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking HTPC mini-itx

Heissann. Har satt sammen min første pc/htpc.

Kabinettet jeg valgte var vel egentlig kun på grunn av utseende.
    Rent billig var det heller ikke. ca 3500,- ferdig fortollet i fra tyskland.

OrigenAE M-10 (svart)

Hovedkortet ble etter mye fram og tilbake Zotac H55-ITX WIFI

Ville i utgangspunktet ha ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350. Men det kortet har ikke vært så lett å få tak i.

(PS! Kan jo nevne at overnevnte Asus kort blir sendt dag i fra komplett.no til meg sammen med Fractal Array2 kabinett og 6 stk 2TB enterprise disker plus en SSD 40GB disk til operativsystemet og en raid kontroller. som jeg skal bruke som NAS i raid 5 :-D)

Har en Intel Core i3 prossor og en 40GB SSD disk til operativsystemet

Og en Sony Optiarc DVD±RW/Blu-Ray Reader 5640H.

Kjøpte også ASUS Radeon HD 5450 1GB DDR3 Silent grafikkort.

Som jeg desverre måtte demontere igjen fordi at den ikke fikk kjøling og gikk seg varm.
    Grunnen til det er at SSD disken sitter skrudd fast på siden av kabinettet og skjuler for kjøleribbene på kabinettet og i tillegg så ligger skjermkortet kliss i SSD disken.

Måtte også bytte originalvifta (60mm) som bråkte noe heilt for jæv...!
    Fant ei 16db vifte som man knapt hører.

Måtte også beholde original CPU vifta da den lekkre Scythe vifta jeg kjøpte bygde ca 5mm for mye for BD drevet. ARRRGHH.

Kjører nå grafikken direkte på prosessoren og den spiser Blueray til frokost

Ellers så har jeg lyst til å bygge inn en Sat tuner i den. Foreksempel denne:

Bruker xbmc, Total media Theatre 5. Og AnydvdHD
    Operativsystemet er desverre Win7. Skulle bruke Ubuntu men er ikke så god på linux enda. Kanskje senere.

Når jeg får det nye hovedkortet i hus (ASUS E35M1-I DELUXE, AMD E350) Så blir jeg nok å prøve å bytte om på de to kortene for å teste.

Men jeg vil tro at det er mere kraft i Zotac kortet enn det er i Asus kortet, dog så er Asus kortet vifteløst. pga passiv kjøling av CPU.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hval slags i3 cpu har du?
    Kan den brukes som integrert skjermkort hvis du kjører med Zotacs H67 itx løsning?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Hval slags i3 cpu har du?
    Kan den brukes som integrert skjermkort hvis du kjører med Zotacs H67 itx løsning?

Har en Intel Core™ i3 Dual Processor i3-540Dual Core, 3.06Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W, Boxed w/fan.

Og for å svare på spørsmålet ditt så kjøres grafikk på den som bare det på H55 løsningen. Vel og merke bare media. Har ikke prøvd spill. Det har jeg en 360 til.
    Ligger stort sett på 11% prosessorbruk ved rippede blueray.
    det som stort sett er forskjell på Min løsning dvs: Zotac H55 og det kortet du snakker om er vel stort sett at mitt har LGA 1155 socket og kun sata 300.

Mens ditt kort har LGA 1156 socket og sata 600.

Om det er noe forskjell på de to prosessorkjærnene vet ikke en enkel rørlegger8)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spent på om du får HD lyd med det nye kortet

Origen kabinettene er dritfine men desverre veldig dyre

Intermediate leifeinar sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    521
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    spent på om du får HD lyd med det nye kortet
    Det kortet støtter det som er av lydformater.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av paalok
    Har en Intel Core™ i3 Dual Processor i3-540Dual Core, 3.06Ghz, Socket 1156, 4MB, 73W, Boxed w/fan.

Og for å svare på spørsmålet ditt så kjøres grafikk på den som bare det på H55 løsningen. Vel og merke bare media. Har ikke prøvd spill. Det har jeg en 360 til.
    Ligger stort sett på 11% prosessorbruk ved rippede blueray.
    det som stort sett er forskjell på Min løsning dvs: Zotac H55 og det kortet du snakker om er vel stort sett at mitt har LGA 1155 socket og kun sata 300.

Mens ditt kort har LGA 1156 socket og sata 600.

Om det er noe forskjell på de to prosessorkjærnene vet ikke en enkel rørlegger8)
    Har hatt litt tid de siste dager til å sette meg inn i htpcen og
    div.komponenter.
    Har funnet ut at jeg tok feil ang. full støtte til Blueray på min prosessor
    Jeg har med min LGA 1156 ikke SANDY BRIDGE. men, forgjengeren. Og støtter dermed ikke "True HD"
    I etterpåklokens navn så skulle jeg ha kjøpt Zotac H67 i stedetfor H55.
    Men, jeg skulle jo i utgangspunktet ikke benytte meg av grafikken på prosessoren. Men, i et dedikert skjermkort.
    Så der har jeg tilgitt meg selv litt.
    En annen ting som jeg har googlet litt er at man ikke kan forandre på frames.
    Da Det vistnok er 24 fps i hardwaren til Sandybridge. Og man ikke kan bytte til 23.97fps. Da er det jo like greit at jeg får nykortet AMD fusion til helga

Når jeg får de nye komponentene så skal jeg ta noen bilder og gi tilbakemeldinger i denne tråden.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg byttet hovedkort til det nye Asus E35M1-I DELUXE.
    Rett ut av boksen så er det ikke så mye krefter.
    Det lugger på blueray og menyene i xbmc går litt tregt.
    Men etter et par dager med googling, prøving og feiling så er jeg godt fornøyd. Har overklokket det i fra 1.60MHZ til 1.76MHZ.
    Og det var merkbart forskjell.
    Enda ikke noen racer. men funker til å se blueray og er ikke minst lydløst.

Har også fått Nasen min. Blir å få den installert med freenas i de nermeste dager.
    Må nok lese meg litt frampå da netverkserver er helt nytt for meg.

Dårlig løsning på kjøling.
    SSD disken ligger helt intill kjøleribbene til skjermkortet

Ikke akkurat god plass i dette kabinettet

Mye bedre plass med Asus kortet montert

Zotac kortet og Asus kortet til sammenligning

Måtte ha med et bilde av NAS`en min og.
    6X2TB enterprise disker, overnevnte zotac H55 hovedkortkort, Highpoint RocketRAID 2680 raid kontroller, en SSD for OS. og Fractal Design Array2 kabinett.

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    får du til DTS HD og True HD lyd da?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du kjøpt en SAS-disk for å kjøre freenas på? Det var da virkelig bortkastede penger fremfor en USB-pinne eller et flash-kort!?
    Men det ser ut som et tøft oppsett!
    Synes faktisk det er for dårlig at asus-kortet ikke støtter full bluray ut av boksen. Er ikke htpc tilnærmet eneste grunnen for å kjøpe et slikt kort!?

Bra å se at du ikke har kjøpt green-disker. Disse har skapt mye problemer i raid.
    Vurderte du 3tb-disker?

Du har i allefall en grom nas! Det er det ikke noe tvil om!

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Har du kjøpt en SAS-disk for å kjøre freenas på? Det var da virkelig bortkastede penger fremfor en USB-pinne eller et flash-kort!?
    Men det ser ut som et tøft oppsett!
    Synes faktisk det er for dårlig at asus-kortet ikke støtter full bluray ut av boksen. Er ikke htpc tilnærmet eneste grunnen for å kjøpe et slikt kort!?

Bra å se at du ikke har kjøpt green-disker. Disse har skapt mye problemer i raid.
    Vurderte du 3tb-disker?

Du har i allefall en grom nas! Det er det ikke noe tvil om!
    Takk for hyggelig tilbakemelding:-)
    Angrer litt i ettertid på nasen. Da jeg heller skulle ha kjøpt meg nye fronter i stedet for å bruke ca 14K på en medieserver. Men pytt, pytt. Kjøpt er kjøpt.

Blir nok å bytte ut SSD disken i NAS serveren med en minnepinne.
    Har ikke hatt tid enda til å sette opp freenas. kanskje til uka.

Vurderte 3TB disker ja. Men 2TB er det største dem har i enterprise serien.

Når det gjelder Asus fusion kortet så er jeg sannelig ikke sikker om det er kortet som ikke håndterer True-HD eller jeg som gjør noe feil i menyer og slikt, enten på HTPCèn eller på reciveren (Pioneer SC-LX73).

Kortet skal i utgangspunktet støtte alle HD format.
    Har foresten klokket det opp til 1.84GHZ. Helt stabilt og temperaturen på cpuen varierer i fra 40 til 56 grader.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvordan man klarer å få "True-HD pass through" med hjelp av Totalmedia theatre 5?

Har prøvd å googlet det men ikke fått noen fornuftige svar.
    Og imens jeg var på spørre runde. Så lurte jeg på hvordan man får aktivert blueray i xbmc.
    Vet at det ikke er ofisiell støtte for det.
    Men, når jeg laget mkv filer av blueray filmer så får jeg spilt dem av i xbmc men det står ikke blueray slik som i bildet under?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente selvsagt SSD, ikke SAS. iPad-rettskrivnings-tull!
    Ser i allefall ingen grunn til å bruke noe annet enn en USB-penn for freenas-os'et å sette opp freenas er kjempe lett. Koble til en skjerm, velge full installasjon, installer, sett ip-adresse, koble fra skjerm. Resten gjøres over webinterface fraven pc i nettverket.

Tror du burd bli fornøyd med de diskene. Skal være veldig gode
    8tb holder jo en god stund

True-hd krever jo sitt, men jeg aner ikke om det er hw eller se som er problemet.

56 grader er jo ingen ting. Ikke noe problem i heletatt.

TotalMedia Theatre 5 — The all-in-one media player, and more
    De har trueHD-reklame i allefall

Hva xbmc viser av info avhenger av hva som "står" i fila. Hva mkv-fila de mangler aner jeg desverre ikke.
    Prøv å google litt

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Jeg mente selvsagt SSD, ikke SAS. iPad-rettskrivnings-tull!
    Ser i allefall ingen grunn til å bruke noe annet enn en USB-penn for freenas-os'et å sette opp freenas er kjempe lett. Koble til en skjerm, velge full installasjon, installer, sett ip-adresse, koble fra skjerm. Resten gjøres over webinterface fraven pc i nettverket.

Tror du burd bli fornøyd med de diskene. Skal være veldig gode
    8tb holder jo en god stund

True-hd krever jo sitt, men jeg aner ikke om det er hw eller se som er problemet.

56 grader er jo ingen ting. Ikke noe problem i heletatt.

TotalMedia Theatre 5 — The all-in-one media player, and more
    De har trueHD-reklame i allefall

Hva xbmc viser av info avhenger av hva som "står" i fila. Hva mkv-fila de mangler aner jeg desverre ikke.
    Prøv å google litt
    Har satt opp Nasen med USB penn. Funket som bare det.
    Det som derimot ikke funker så bra er at jeg ikke klarer å finne diskene mine i Freenas.
    Har prøvd å konfigurert dem både som Raid5 og Joob. i raidkortet. Men, de glimrer med sitt fravær i Freenas.

Eneste gangen jeg fikk diskene inn var når jeg tok vekk Raidkontrolleren og
    koblet dem direkte på hovedkortet.

Etter det lille jeg har skjønt så er det en software raid å koble direkte på hovedkorte, og det er
    for å sitere han "DJ Dan på Torsdagskveld fra Nydalen "itttsje braa".

Kan det være så enkelt for folk som kan det, men for meg så sinnsykt vanskelig at det rett og slett bare er å installere drivere til raidkortet i freenas.
    Sitt enda med skrekk og gru etter helga da jeg installerte XBMC live til Htpcen. Og fant ut at AMD fusion og xbmc live ikke var noen gode buser.
    Cpuen stakkar, gikk for halv maskin. 800MHZ.
    Har mere fart i kalkulatoren min.he he.

Tusen kroners spørsmålet er da følgende.
    Skal jeg ta ut Raid kortet og koble direkte på hovedkortet.
    Eller, er det en lett måte å få installert drivere til raid kortet på via Freenas.
    Tredje alternativ er å kapitulere helt, akkurat som med xbmc live. Og gå for en
    Windows versjon, dvs. Windows homeserver.

I all frustrasjonen så må jeg jo si at selv om det er frustrerende å ikke få det til så er det samtidig spennende og kanskje (etterhvert) lærerikt å plages litt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at kortet støttes native i Freenas?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Sikker på at kortet støttes native i Freenas?
    Er faktisk så "grønn" at jeg ikke skjønner spørsmålet ditt engangops:

Men, det jeg har funnet ut nå er at hvis man bruker software raiden i Freenas, og noe går galt med f.eks hovedkortet så er det bare å installere nytt hovedkort og legge inn freenasen i fra minnepennen og alt fungerer.
    Er dette riktig så blir jeg å ta ut Raidkortet og gå for software raid5 i Freenas.
    Da sitter jeg igjen med et Raidkort til ca 1600,- som jeg ikke vet hva jeg skal bruke til:-?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke all hardware har støtte i linux/freebsd uten å måtte mekke det til. Gå til raid-kortprodusentens side og se om de støtter freebsd og hva som må til for å få det til å fungere. Eventuelt søk etter andres erfaring.

Det du sier stemmer bra med det jeg har lest, men selvfølgelig komplikasjoner kan alltids forekomme. Lurer på om jeg har lest på forumet her at man kanskje få opp raided på andre OS også, men ta det ikke for gitt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ikke all hardware har støtte i linux/freebsd uten å måtte mekke det til. Gå til raid-kortprodusentens side og se om de støtter freebsd og hva som må til for å få det til å fungere. Eventuelt søk etter andres erfaring.

Det du sier stemmer bra med det jeg har lest, men selvfølgelig komplikasjoner kan alltids forekomme. Lurer på om jeg har lest på forumet her at man kanskje få opp raided på andre OS også, men ta det ikke for gitt.
    Dem har ikke kommet med drivere til freebsd 8.0. Kun til 7.0.
    Så med andre ord fungerer ikke kortet med nyeste versjon av Freenas.

Da blir jeg å ta ut kortet og kjøre alt i software raid i Freenas.
    Håper at det blir å funke da. og jeg kan gå tilbake til å snakke om hva denne tråden handler om, nemlig HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen,

Her kan jeg hjelpe
    For å ha det avklart: når raid'et er oppe og går og alt fungerer som du vil, så logger du inn på freenas'n og tar ut en config-backup. Dette er en .xml-fil på under 1mb, og hvis det skulle skje noe med hovedkortet eller lignende kan du bare installere opp freenas og si at den skal laste inn config-fila, og alt fungerer strålende Jeg har ikke prøvd å gjøre dette mot et annet OS, men at det vil fungere mot en linux-server er veldig sansynlig.

Jeg kjører FreeNas 0.7 og har ikke noe problemer med dette, så hvis du vil bruke raid-kortet ditt så burde ikke dette stoppe deg.

MEN, et raid-kort er idag ganske unødvendig. Prosessorer og annen hardware har blitt såpass raskt, at å kjøre software-raid ikke er noe problem i heletatt.
    Kommer man opp på et nivå hvor man, på en eller annen måte, klarer å utnytte et fullt gigabit-nettverk osv osv, så kan man nok hente noe på å kjøre raid-et via hw, enten som et eget kort eller på hovedkortet.

Så mitt tips er, som du sikkert har skjønt, koble diskene dirrekte til hovedkortet og kjør enten Raid5 eller RaidZ i Freenas. Dette fungerer helt strålende

Tips: Sett igang kopiering inn til diskene dine, og kjør litt data frem og tilbake i begynnelsen.
    En disk som kommer til å ta kvelden, vil mest sannsynlig gjøre dette iløpet av sine første leve-timer, og da er det ganske surt hvis du har slettet orginalen du hadde

Hvis du trenger mere assistanse, enten til freenas eller til linux+xbmc, så send meg en PM så får du mail-adressen min

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er forskjellen på raid-5 og raid-z?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    RAID-ZRAID-Z is not actually a kind of RAID, but a higher-level software solution that implements an integrated redundancy scheme similar to RAID 5, using ZFS.[13] RAID-Z avoids the RAID 5 "write hole"[14] using copy-on-write: rather than overwriting data, it writes to a new location and then atomically overwrites the pointer to the old data. It avoids the need for read-modify-write operations for small writes by only ever performing full-stripe writes. Small blocks are mirrored instead of parity protected, which is possible because the file system is aware of the underlying storage structure and can allocate extra space if necessary. RAID-Z2 doubles the parity structure to achieve results similar to RAID 6: the ability to sustain up to two drive failures without losing data.[15][16][17]

Kort fortalt: Det er en forbedring av Raid5 ved å bruke en annen skrive-metode.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •