HTPC mini-itx - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 40 av 40

Tråd: HTPC mini-itx

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2006
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av paalok
    Har hatt litt tid de siste dager til å sette meg inn i htpcen og
    div.komponenter.
    Har funnet ut at jeg tok feil ang. full støtte til Blueray på min prosessor
    Jeg har med min LGA 1156 ikke SANDY BRIDGE. men, forgjengeren. Og støtter dermed ikke "True HD"
    I etterpåklokens navn så skulle jeg ha kjøpt Zotac H67 i stedetfor H55.
    Vil det si at Zotac H67 med en INTEL CORE I3 2100T (35W) ville fungert som ønskelig, eller er denne prosessoren også en forgjenger til Sandy Bridge?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ricbus
    Vil det si at Zotac H67 med en INTEL CORE I3 2100T (35W) ville fungert som ønskelig, eller er denne prosessoren også en forgjenger til Sandy Bridge?
    Etter hva jeg har skjønt så vil den fungere som ønskelig.
    Det eneste med sandybridge er at det er bestemt på hardwaren at den skal kjøre 24fbs og ikke 23.976. Om det har så mye å si skal ikke jeg sette i gang en diskusjon på.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå bestilt nye deler til HTPCen. V3 er jeg vel kommet til siden April:???:
    Asus Fusion kortet som står i pr. dags dato fungerer greit. Men, har litt for lite muskler.
    Fusion kortet skal jeg sette i en htpc til krapylene slik at de får en egen viftefri mini itx sak på lekerommet deres. Med tilgang til barnefilmer via hjemmeserveren.
    Kabinett til den har jeg ikke bestemt meg for enda. men, det blir nok noe utover sommeren. Bilder og info av det bygget kommer.

Så over til de nye delene:

Akasa AK-CCE-7106HP CPU Kjøler

Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9

Intel® Core™ i3-2100 Processor
    Her tok jeg etter mye frem og tilbake og valgte 3.1 GHZ prosessoren som bruker 65W i stedet for den strømvennlige i3 prosessoren på 2.5 GHZ som bruker omkring halvparten av strøm. Om det var et klokt valg vil tiden vise. Jeg vil nå i allefall ikke ha noe lugging i menyene i XBMC:grin:

Sapphire Radeon HD 6570 1GB DDR3
    Dette skjermkortet virker litt stort i størrelse. Går det ikke i kabinettet så setter jeg det bare i den stasjonære maskinen som allikevel trenger en liten oppgradering. I så tilfelle så må jeg kjøre grafikken direkte via cpuen på hovedkortet.

ZOTAC H67ITX WiFi, Socket-1155
    Rosinen i pølsa. Nå kommer det jo konkurrenter til dett kortet utover sommeren. Men, jeg mener at dette er det beste sandybridge mini-itx kortet pr. dags dato.

Dette opsettet er vel egentlig litt overkill når man stort sett skal se på film og høre musikk. Men, jeg syns at fusion prosessoren på 1,6 GHZ (overklokket til ca 1,84 GHZ) er litt i svakeste laget.
    Det kan godt være at jeg kjører feil os på maskinen da jeg bruker Win7. Som er ganske resurskrevende.
    Har og satt opp Ubuntu 10.10 på en ssd. Men, da jeg ikke fikk til alt som jeg ville så byttet jeg ssd tilbake til win7. (fikk ikke til å streame sumo med linux).

Det som blir spennende å se på det nye oppsettet er støy nivået og ikke minst temperatur. Blir temperaturen for høy så kan jeg enda bytte cpu til den litt mere strømvennlige typen.

P.S er det noen som har en guide til hvordan man lager tilgang til ftp på freenas 8? Svar gjerne på prv.melding eller i denne tråden. På forhånd takk8)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Litt forandring i planene. Avbestilte H67 kortet og bestilte i stedet ZOTAC Z68ITX-B-E, Socket-1155 Med Geforce GT430 grafikk innebygget på kortet.
    Blir spennende å se om det blir bra. Blir levert ca. midten av Juli.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt små irritert nå. Var nok en gang for snar til å bestille deler. Da dette er det tredje hovedkortet jeg prøver siden April så blir jeg ikke å bytte med det første.
    Først så var jeg litt for snar med å bestille minnemodulene. De skal være SO-DIMM DDR3. Men, det gikk bare to ekstra dager i posten så var det problemet løst.
    Men det som irriterer meg grønn er at HDMI utgangen på kortet er for cpu prosessoren (sandy bridge). Og det integrerte grafikk kortet (nvidia GT430) har kun en Display port utgang og en DVI-I utgang.
    Og da min receiver (Pioneer sc lx73) kun har hdmi inganger så må jeg ha en overgang i fra dvi/display port til hdmi?

Hva er den beste løsningen:
    Display port støtter etter hva jeg har skjønt ikke "True-HD"
    DVI-I støtter full hd og vel så det på bilde siden men, har ikke lydutgang.
    Kan jeg kjøre bilde igjennom dvi utgangen med en overgang til hdmi. Og lyden igjennom enten hdmi utgangen på kortet eller en analog utgang.
    Og vil det i så tilfelle være mulig å få receiveren til å skjønne at jeg vil ha bilde i fra en hdmi inngang og lyd i fra en annen hdmi inngang. Og vil det da være mulig for å få True-HD?

Håper at noen kan hjelpe

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor kan du ikke bare bruke hdmi på hovedkortet? Er det nødvendig å måtte bruke skjermkortet i det hele tatt?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke nødvendig med skjermkort på htpc
    Kjører selv lyd og bilde med 1 hdmi kabel uten problemer

Med mindre du skal spille på det, men da har du nok valgt feil hovedkort/prosessor

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Dubious
    Ikke nødvendig med skjermkort på htpc
    Kjører selv lyd og bilde med 1 hdmi kabel uten problemer

Med mindre du skal spille på det, men da har du nok valgt feil hovedkort/prosessor

trengs et bra lydkort eller vil et bra hk gjøre susen?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av evorkahn
    trengs et bra lydkort eller vil et bra hk gjøre susen?
    De fleste lyd/skjermkort fungerer greit. Spesielt om HK-støtter HD-formater både på lyd og bildesiden. Da blir prosesseringen skjedd inne i mottaker/receiver/TV. Ellers kan du trygt bruke S/PDIF blir det likedan (dog ingen HD-lyd), så fremt du bruker en receiver eller noe med DAC i.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt små irritert nå. Var nok en gang for snar til å bestille deler. Da dette er det tredje hovedkortet jeg prøver siden April så blir jeg ikke å bytte med det første.
    Først så var jeg litt for snar med å bestille minnemodulene. De skal være SO-DIMM DDR3. Men, det gikk bare to ekstra dager i posten så var det problemet løst.
    Men det som irriterer meg grønn er at HDMI utgangen på kortet er for cpu prosessoren (sandy bridge). Og det integrerte grafikk kortet (nvidia GT430) har kun en Display port utgang og en DVI-I utgang.
    Og da min receiver (Pioneer sc lx73) kun har hdmi inganger så må jeg ha en overgang i fra dvi/display port til hdmi?

Hva er den beste løsningen:
    Display port støtter etter hva jeg har skjønt ikke "True-HD"
    DVI-I støtter full hd og vel så det på bilde siden men, har ikke lydutgang.
    Kan jeg kjøre bilde igjennom dvi utgangen med en overgang til hdmi. Og lyden igjennom enten hdmi utgangen på kortet eller en analog utgang.
    Og vil det i så tilfelle være mulig å få receiveren til å skjønne at jeg vil ha bilde i fra en hdmi inngang og lyd i fra en annen hdmi inngang. Og vil det da være mulig for å få True-HD?

Håper at noen kan hjelpe
    Brukte en DVI til HDMI overgang. Og det rare er at jeg da får lyd og bilde i gjennom DVI utgangen via HDMI kabelen? er ikke DVI bare bilde

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bruker selv Zotacs H67 Mini-ITX-hovedkort og 35W Core i3. Dette kjører jeg passivt avkjølt i en KISSS Impactics-kabinett. Ikke en eneste vifte i pc-en eller strømforsyningen

Ser ikke noe behov for å bruke dedikert grafikkort, og lydprosesseringen blir det forsterkeren som får ta seg av...

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av clasm
    Bruker selv Zotacs H67 Mini-ITX-hovedkort og 35W Core i3. Dette kjører jeg passivt avkjølt i en KISSS Impactics-kabinett. Ikke en eneste vifte i pc-en eller strømforsyningen

Ser ikke noe behov for å bruke dedikert grafikkort, og lydprosesseringen blir det forsterkeren som får ta seg av...
    Hvilken temperatur har du på cpu da? Jeg planla egentlig å kjøre vifteløst jeg også, men da jeg bygde så klarte jeg likevel ikke å la være å plugge til strøm på vifta. Så godt som lydløs nå som kabinettet er nytt og rimelig tomt for støv ..

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Brukte en DVI til HDMI overgang. Og det rare er at jeg da får lyd og bilde i gjennom DVI utgangen via HDMI kabelen? er ikke DVI bare bilde
    DVI-D og HDMI er elektrisk kompatible:
    HDMI - Wikipedia, the free encyclopedia

Om du får lyd ut eller ikke er avhengig av om elektronikken (skjermkortet) knyttet til DVI utgangen kan multiplekse et lydsignal inn i datastrømmen.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    783
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 3utt0n
    Hvilken temperatur har du på cpu da? Jeg planla egentlig å kjøre vifteløst jeg også, men da jeg bygde så klarte jeg likevel ikke å la være å plugge til strøm på vifta. Så godt som lydløs nå som kabinettet er nytt og rimelig tomt for støv ..
    husker ikke helt, men godt under noe som skulle tilsi problemer. Anbefaler CoreTemp for temperaturavlesing. Der for man også se temperaturen prosessoren man har vil redusere ytelsen ved.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser her at flere en meg har problemer med å spille av HD filer på ASUS E35M1-M PRO kortet? JEg fikk dette spesielt anbefalt fra Komplett.no da dette skulle spille av HD formatene bare så det suste.

Det jeg har nå er hakking på 720p og hakking som det holder på 1080p. Samt at menyen i XBMC også lugger og hakker. Jeg installerte Shark007 codec pack som hjalp en del, men fortsatt for lite?

Hva kan årsaken til dette være? Hva gjøre jeg feil her? bruker HDMI utgangen og ikke DVI utgangen slik jeg gjorde på forrige hovedkort med 6600 dual core cpu.

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det høres ut som det er noe feil med ditt system ja. "Brazos" er riktig nok ingen tallknuser, men HD-video skal den takle uten problemer. Det høres nesten ut som om hardware aksellerasjon ikke er aktivert eller installert riktig. Hvis du sjekker CPU-bruken ved avspilling burde ikke denne ligge på me enn 30-40% for en 1080p fil. Hvis den ligger mye høyere enn dette så fungerer nok ikke hardware-dekoding som det skal.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    280
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nilsga
    Det høres ut som det er noe feil med ditt system ja. "Brazos" er riktig nok ingen tallknuser, men HD-video skal den takle uten problemer. Det høres nesten ut som om hardware aksellerasjon ikke er aktivert eller installert riktig. Hvis du sjekker CPU-bruken ved avspilling burde ikke denne ligge på me enn 30-40% for en 1080p fil. Hvis den ligger mye høyere enn dette så fungerer nok ikke hardware-dekoding som det skal.
    Installerte PC på ny og aktiverte Hardware Dekoding. Då løste det seg ja :-). Kjente ikke til denne instillingen fra før. Har altid bare fungert før... Oppe å går nå ja :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg har gått hjemme sykemeldt etter en blindtarm operasjon holder jeg på å kjede meg i hjel. Da er det vel på tide å røske ut noen deler og sette i noen nye i HTPCèn

Syns at den bråkte lit for mye så jeg tok ut en vifte.
    Et problem jeg har hadd med maskinen er at den noen ganger ikke finner ssd hdd i bios?
    Da må jeg ta noen starter før den blir oppdaget og starter.
    Syns også at hdd er plassert på en idiotisk plass i kabinettet. (Den sperrer for kjøling)

Løsningen da ble å kjøpe en micro SSD som ble plassert under hovedkortet. Som vanlig så kjøpte jeg feil SSD og nå sitter jeg hert med en SSD på 128GB som jeg ikke har bruk for. Hvis det er noen der ute som vet om et hdd kabinett til en SSD 1/8" så si i fra.

Her ser dere de to MicroSSDène tror den minste er ca 5X3 cm og er på 60GB

Her er undersiden av hovedkortet før montering av SSD

Her er kovedkortet etter montering av SSD

Ble litt ryddigere i kabinettet når jeg fikk ut en vifte og en SSD. Ble i tilegg litt bedre luftgjenomstrømming.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det noen som vet hvordan man enklest kloner disker, så hadde jeg blitt glad for svar

En annen ting som iriterer meg er at jeg ikke kan bruke min Harmony One fjernkontroll i XBMC. Menyene raser avgårde. Jeg klarer ikke å finne ut av det, Noen som vet

Dette er til en advarsel til alle dere ute som kjøper et kabinett med display og fjernkontroll på kjøpet. Pass på at det ikke er Soundgraph som er innebygd. et ord: SØPPEL!!!!
    Alt i fra oppdatering av drivere og programvare til utseende er noe dritt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    32
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2