Bygging av HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bygging av HTPC

Heisann.

Jeg er både datanørd, og hifil derfor syntes jeg tiden er moden for at begge interessene skal forenes i en.

Min bildekilde er Primare V25 som jeg kjører med VGA kabel til min Infocus X1. Jeg er ganske fornøyd med bildet, og lyden. 100 000 Kroners spørsmålet er da om det er noe å hente på å bygge en HTPC.

Jeg kommer trolig til å benytte HTPC'en til følgende:

1. Ta opp fra min digitale parabol, gjerne direkte til divx hvis det lar seg gjøre. - Hva slags kort trenger jeg?
    2. Kjøre DVD filmer selvfølgelig. Holder dette kortet mål? http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=121720&cks=SER
    3. Muligens noe spilling. Er ikke så veldig hooket på spilling (Ennå) hehe
    4. Surfe på nett.
    5. Trenger jeg bra lydkort?

Det er viktig at pcen ikke støyer for mye. skal bygge den inn i et kanam HT4000 kabinett, som jeg selv syntes ser forrykende ut.

Har også følgende spørsmål ang HTPC'en

1. Hva slags CPU egner seg?
    2. Hva slags HK egner seg?
    3. Hva slags minne egner seg, og hvor mye? (Har hørt 1024 PC3200 med latency på 2-2-2-5 er best til HTCP bruk).

På forhånd takk for inspill.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tja jeg er vel ingen HTPC ekspert, men ser at veldig mange anbefaler Haupage PVR-250 kortet siden det har hardware enkoding og belaster da cpu minimalt.
    Derfor trenger du vel heller ikke noe megarask cpu. Hvis du da ikke skal kjøre ffshow eller noe tilsvarende forbedringsfilter.
    Poenget med å bygge htpc er jo å gjøre den støysvak. F.eks Samsung disker som bråker lite, grafikk kort uten vifte, støysvake kassevifter.

Du finner mange tråder her som omhandler innholdet i en htpc, f.eks var det en del som anbefalte et billig lydkort på clas ohlson som hadde digital lyd ut.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan anbefale å bygge HTPC'en ut av et Asus A7N8X-E Deluxe hovedkort Socket A hovedkort (link til komplett). Det som er det geniale med dette er at den har Dolby Digtial encoder i seg, det vil si at du kan få all lyd av HTPC'en i Dolby Digital, også spill! Jeg har nettopp kjøpt et slik kort selv, og er veldig fornøyd. Kortet er bittelit dyrt (849,-), men dette vil du spare opp igjen, fordi du slipper lydkort. Før kjørte jeg SB Audiogy 2, men jeg synes lyden er mye bedre ut av Asusu kortet.

Og så ville jeg ha kjøpt en AMD XP 2400+ mobile prossesor (husker ikke helt navenet, men det er noe slik). Denne utvikler veldig lite varme (rundt 17 W viss jeg ikke husker feil). Og viss du vil, er det vist mulig å klokke den opp mot 3200++. Dette er nok til ffdshow. Prisen på denne ligger rundt 6-700,-.

Veldig stillegående vifter til CPU'en finner du på www.vendur.no. Her kan du finne vifter som er så god som totalt lydløse (14 db)

Dessuten ville jeg nok kostet på meg en Zalman heatpipe (passiv kjøler til grafikkort).

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer virkelig en liten prosessor som XP2400 til å holde mål altså? Utvikler den ikke mer varme uansett når man overklokker den? Skal kikke litt nermere på HK du anbefaler. Har imidlertid hørt at ikke AMD egner seg kjempebra på HTPC, skal vissnok være at aplikasjonene som kjøres på en HTPC er tiltenkt P4 standarden. Har ikke peiling på om dette stemmer.

Takk for inspill!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2400+ holder mål, så lenge du ikke bruker altfor mange ffdshow filtre. Men har du en bra prosjektor til underkant av 20 k, ville jeg fleska til med en P4 3200 MHz. Men da får du heller ikke noe hovedkort med Dolby Digital koder på (finnes kun på noen nForce 2 kort)

Men jeg har hørt om andre på forumet her som har skrytt over 2400+ mobile, så hvorfor ikke?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du bør satse på P4 2.8 GHz og oppover til htpc. Grunnen er at minnebåndbredden er mye bedre på intelsystem og det er det som er viktig i et videosystem. En XP 2400 ville slite selv med minimalt bruk av ffdshow. Har ikke hørt åssen det funker med en Athlon 64 3800+. Mulig det funker, men blir en rimelig høy pris å betale.

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har akuratt kjøpt meg htpc
    det jeg gikk for var:

abit IC7 hovedkort- burde kjøpt abit IC7-G eller max

Pentium4 3,2 Ghz northwood , bør nok gå for en gammel northwood ikke prescott kjerne. northwood utvikler mindre varme å er mer medgjørlig når det gjelder overklokking

2x512 twinmos ram-- hadde endel problemer i starten men tror det skyldes feil på den ene brikken, ellers står det anbefalte minne levrandører på sida til abit.

har et audigy2 lydkort men bruker for tiden det integrerte lydkortet, det funker fin fint, men har ikke fått dts helt til ennå.. vet ikke hvorfor. det funka med audigy2

Det er veldig viktig med et kabinett med god luft gjennomstrømming!!.

Når det gjelder athlon 64.. bør da være nok futt i den også!

Intermediate crusade sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    568
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordelen med P4 vs. Athlon er at P4 har dual minne bus, 2 separate linjer for minnebrikkenr slik at du ved å bruke to stk. minnebrikker, f.eks. 2x256 som holder rikelig for ffdshow og dvd, vil få full hastighet bå begge brikkene. På athlon vil brikkene måtte dele bussen....

.runar

Active lars^ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    373
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    men athlon har integrert minne kontroller! jeg har testa min p4 litt med en minnebrikke å man kan kjøre greit med ffdshow filter uten problemer. men klart, skal man oppskalere til 4 ganger dvd størrelse osv.. så trenger man den ytelsen man kan få..

athlon 64fx har vel dual channel.. litt dyr men..

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Athlon 64 holder ikke mot P4 på lenge ennå hvis man snakker om prosessor/hovedkort i omtrent samme prisklasse. Det blir som å kjøpe Ferrari til et par mill istedenfor en Suzuki Hayabusa turbo hvis eneste ønske og krav er å komme opp i 300 km/t.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå mener jeg at man ved å kjøre nForce2 (sikkert også VIA sitt chipset) og Athlon XP får doble minnekanaler. Da burde det samme gjelde for XP-M også. XP-M har den ulempen at den kjører på busshastighet 266MHz, men tror du får hovedkort med støtte for å kjøre minnet på asynkron hastighet også. (Dette er jeg ikke helt sikker på.)

Jeg har forøvrig en Athlon Thunderbird på 1GHz som jeg bruker til å se film med, og det går aldeles utmerket. En XP-M 2400+ med doble minnekanaler burde være vesentlig bedre enn mitt system og burde holde i massevis. I tillegg er en XP-M utrolig lett å kjøle. Det å kjøpe et P4-system er i mine øyne "wast of money" og i tillegg krever det så mye kjøling at du får et bråke-system... Ikke noe som din bedre halvdel (forutsatt at du har noen :wink: ) godtar å sette i stua slik uten videre :cry: (jepp, snakker av erfaring...)

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det hele kommer an på én ting: ffdshow eller ikke. Hvis ikke, kan du bruke en P3 750 mHz uten problemer. Skal du bruke det, er alt under 3 gig puslete. Jo nærmere 4 jo bedre.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du enda ikke har handlet tuner kort, vil jeg si følgende.... Sist jeg undersøkte var ikke Hauppauge PVR-250 noe digitalt satelitt kort. For å håntere slikt kan jeg anbefale Hauppauge NEXUS-s kort (http://www.mpx.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=11643). Til dette får du kjøpt CI-moduler, om du har kort du vil bruke. Kortet har også hardware decoding, slik at det belaster pc'en minimalt.
    Jeg kjøpte et slikt kort igjennom ebay, og det fungerer utmerket. Pris: omtrent 1500 kroner (betydelig billigere enn her i Norge). Pass på at kortet du kjøper er av siste versjon: rev. 2.2.
    Dette kortet fungerer flott, bla styrer det motorer fint...

Generelt, alt etter hvor sær du er, vil jeg si at utfordringen med å bygge HTPC er å få den muse stille. Er den ikke stille er det ingen HTPC.

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Asus p4c800e deluxe (vifteløs)
      P4 3.0c (northwood) (kjølig, overklokkingsvennlig cpu)
      2x512 pc4000 crucial ballistix (takler høy fsb)
      samsung p80 hdd (lavest dB og også minst irriterende "bråkefrekvens")
      swiftech mcx478v kjøleribbe (stor, tung kobber)
      papst 12dB vifte (høy kvalitet vifte, lav støy)
      artic silver 5 thermal compound (fordi du sparer 2-4 grader på dette)
      NorthQ 4001SE strømforsyning (utrolig lavt støynivå)
      Hvilket som helst kabinett

Følgende gjøres i BIOS:
    - dissable HyperTransport
    - spenning på ddr opp til 2,8
    - fsb opp til 220 (en begynnelse)
    - finn ut av ffdshow, zoomplayer, windvd6, cd-bremse osv...

voilà!

DrE

DrE

Active
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback