[IKKE HTPC] eMTea's hjemmeserver - ubuntu 10.10

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 72
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

[IKKE HTPC] eMTea's hjemmeserver - ubuntu 10.10

Hei!

Jeg har nettop bestilt nok deler til å sette sammen en "Home Server". Anbefalt i hjemmePC 04/11. Et greit kompromiss mellom pris/ytelse for hjembruk.

Kabinett: Fractal Design Array R2 Mini-ITX NAS
    Hovedkort: ZOTAC M880GITX-A, AMD Turion II K625
    RAM: Corsair XMS3 DDR3 1600MHz 4GB CL9
    OS Disk: Intel X25-V SSD 40GB 2,5"
    5x Lagringsdisk: Western Digital Caviar Green 2TB utgår pga problemer med RAID.
    5x Lagringsdisk: Seagate Barracuda Green 2TB, 3,5"(Lagringsdiskene skal kjøres i RAID5, så blir totalt 8TB lagringsplass.)

Jeg hadde i utgangspunktet tenkt å kjøre vanlig Win7Ultimate på den(har ledig lisens) men er også åpen for andre forslag, da Win7 kanskje er unødvendig tungt for slike lette oppgaver. Men om vil gjerne oppfylle noen krav som listet nedenfor. (I Windows kan jo mesteparten dekkes via 3.parts programvare.)

Funksjonaliteten jeg ønsker er som følger (kan bli utvidet underveis):
    - Lagre&dele musikk/film/bilder til alle pc'er i huset. (Helst satt opp som nettverksdisk på de andre pc'ene, da det er enklere å lagre/slette fra alle lokasjoner)
    - Squeezebox server
    - Torrent program, med betjening fra utenfor LAN.
    - Mulighet for å koble til utenfra å hente dokumenter. (FTP? Remote desktop?)

FreeNAS ser jo veldig spennende ut ved første øyekast, men er redd tilpassninger og slikt blir knotete for meg.. Vet heller ikke om det dekker mine behov.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    FreeNAS dekker nok ikke dine behov, det mangler bl.a. en skikkelig torrentløsning. Squeezebox fungerer imidlertid brillefint, det samme med mappedeling på nettverket. Og det er dønn stabilt. Min FreeNAS-server har surret og gått i flere år uten vedlikehold av noe slag, det bare fungerer.

Jeg kjører også Win HomeServer, det dekker alt du nevner, og det er laget greie n00b-løsninger som håndterer bl.a. tilgang til filer utenfra og webgui for torrent. Men det er selvsagt mulig at Win7 også dekker det samme?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg så du skreiv det å tråden din, derfor jeg ble litt intr i FreeNAS, hadde vært greit å ha noe vedlikeholdsfritt.

Jeg har lest såvidt litt om TRIM på SSD disker, det er det sikkert ikke mulig å kjøre på FreeNAS, men er det strengt tatt nødvendig? OS'et blir jo bare installert, og jeg skal jo ikke installere og slette masse ting på den disken liksom..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er i det hele tatt veldig begrenset hva man kan kjøre på FreeNAS. Squeezeserver er kanskje den ene funksjonaliteten som gjør den brukbar til noe mer enn uPnP og deling av mapper. Men den har forskjellige løsninger for automatisk backup med rsync, RAID osv. Så streng tatt er vel showstopperen torrentklient for din del. Jo, forresten; hvis du skal kjøre Spotify (3. parts plugin'en) på Squeezebox så støttes ikke dette i FreeNAS.

Man kunne kanskje tenke seg en delt løsning og bruke FreeNAS til ren streamingserver og som en ren NAS, mens man har en win7-maskin som brukes til andre ting, f.eks. torrents. Men da er man jo liksom like langt, man ønsker jo en alt-i-1 boks.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror jeg rett å slett går den enkle veien å installerer Win7, og setter opp de programmene jeg trenger til tilgang, squeezebox/spotify o.l.

Jeg skal ha noe jeg kan administrere selv, og det burde funke greit til mitt bruk. Alle andre pc'er her i heimen kjører Win7 også, så delingen dem imellom burde gå greit.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pst, det er rapportert en del issues med Green/Eco-disker og raid. Husker ikke om WD var blant de berørte, men verdt å sjekke opp.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, litt sent kanskje, siden jeg allerede har bestilt hehe.

Men ifølge denne tråden: Using WD "Green" drives in RAID? - Ars Technica OpenForum
    Så kan visst TLER aktiveres via et verktøy fra WD. Håper dette fungerer.

Sitat Opprinnelig postet av WD Hjemmeside
    Ideal for:
    PCs, external storage and other devices that require lower power consumption and cool, quiet operation.
    Desktop / Consumer RAID Environments - WD Caviar Green Hard Drives are tested and recommended for use in consumer-type RAID applications. (RAID-0 / RAID-1)*

*Business Critical RAID Environments – WD Caviar Green Hard Drives are not recommended for and are not warranted for use in RAID environments utilizing Enterprise HBAs and/or expanders and in multi-bay chassis, as they are not designed for, nor tested in, these specific types of RAID applications. For all Business Critical RAID applications, please consider WD's Enterprise Hard Drives that are specifically designed with RAID-specific, time-limited error recovery (TLER), are tested extensively in 24x7 RAID applications, and include features like enhanced RAFF technology and thermal extended burn-in testing.
    Så for se, kan ikke være ubrukelig..

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hei!

Funksjonaliteten jeg ønsker er som følger (kan bli utvidet underveis):
    - Lagre&dele musikk/film/bilder til alle pc'er i huset. (Helst satt opp som nettverksdisk på de andre pc'ene, da det er enklere å lagre/slette fra alle lokasjoner)
    - Squeezebox server
    - Torrent program, med betjening fra utenfor LAN.
    - Mulighet for å koble til utenfra å hente dokumenter. (FTP? Remote desktop?)
    Hallo,

Jeg ser ikke noe problemer med noe av det du skriver, bortsett ifra at torrent-programmet som ligger med i FreeNAS ikke er spesielt bra (jeg liker det i allefall ikke noe serlig)
    Men det fungerer, uten tvil.

Ang tilgang utenifra så er jo dette en god del stress uansett hvilket OS serveren din kjører, men såvidt jeg vet er ikke dette noe vanskeligere med FreeNAS enn noe annet.
    Man må jo da ha et navn å gå imot, og en tjeneste som hele tiden står og sørger for at denne peker mot riktig IP (som i teorien skal bli byttet ganske ofte)
    osv osv..
    men som sagt... Ser ingen grunn til at dette skal være vanskeligere med FreeNAS på serveren.

Jeg er i allefall veldig fornøyd

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så for se, kan ikke være ubrukelig..
    Jo... det kan det, og det er det.
    http://avforum.no/forum/diy-htpc-kon...ml#post1640668
    Den øverste er WD Green, Med en gang raidet blir aksessert av mer enn en klient vil det bli ustabilt (det sees på slutten av grafen). den underste er Hitachi 7K3 2TB til samme prisen (700,- pr stk)
    Hitachi Deskstar 7K3000 2TB SATA3 64MB cache, 7200RPM, 6GB/S, 0F12115 - Netshop

Min anbefaling er å returnere WD green på angreretten så fort som mulig.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset, litt sent kanskje, siden jeg allerede har bestilt hehe.
    Beklager! Men syns det fortsatt er verdt å vite om.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipset om TLER forresten, det kan hende jeg kan få brukt mine fire WD Green til noe dersom det virker.

WD green vil forøvrig sannsynligvis fungere bra i en Windows Home server med storage pool istedenfor raid, men ikke i raid.
    Istedenfor å begynne å knote med TLER ON og alt... returner dem og kjøp ordentlige disker.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmm 650,- for en Green er ufattelig dyrt?! når en får gode disker til samme prisen så er det ikke noe å tenke på.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tenkte jeg kunne dele min erfaring på dette området. Har frem til ganske nylig kjørt FreeNAS 7.1 med HW raid 6 og 6 2 TB disker. Fant så ut at growfs ikke lot meg øke størrelsen på UDF filsystemet når jeg satt inn 2 nye 2 terra disker.

Prøve meg litt på FreeNAS 8.0-rc2 som ser mye finere ut, men har nå landet på Ubuntu server 10.10, HW raid 6 m 8 TB disker. Den er satt opp med ZFS-kjernemodul fra KQstor og fungerer nå som NFS-server, TimeMachine-server og lagringsplass for alt av media (lyd,bilde,film). Så langt er jeg strålende fornøyd og planen er å legge inn MySQL bl.a for sentral håndtering av XBMC-bibliotek, torrent nedlaster +++

Synes det er *uendelig* mye enklere å være tilbake på linux igjen, etter en kort flørt med FreeNAS. FreeNAS 8.0-rc3 ser lekkert ut, men det er ikke lenger mulig å gjøre full install til egen disk, kun embedded så mye ekstrafunksjonalitet er ikke klart til bruk...

my $0.02

peram

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en kikk på denne tråden før du bestemmer deg for OS
    http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ux-server.html
    Selv kjører jeg Server2008R2 og er kjempefornøyd, med en "vanlig" win 7 pro vil det være begrenset hvor mange som kan koble seg til maskinen.
    Et scenario med en "kontormaskin", to HTPC og to "fjortisPCer" vil knekke en Win 7 "server" ettersom du er begrenset til 5 "klienter".

Jeg traff den grensen ganske jevnlig før jeg oppgraderte hele faderullan.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror en PC kan bruke mer enn en tilgang også, så man kan være "fucked" før du kommer til 5 pc'er.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    default på en MS server er 10 eller 20 før du må begynne med CAL (client access license), men tror en MSDN lisens er ubegrenset. Noe usikker der.

Linux har ihvertfall ingen begrensninger

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på hvilken lisens du har i utgangspunktet. Home Server/Windows har vel 5.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Kommer an på hvilken lisens du har i utgangspunktet. Home Server/Windows har vel 5.
    Home server har 10, men kan ikke utvides.
    10 er fortsatt litt i minste laget for min bruk

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser for øvrig at FreeNAS har kommet i ny versjon siden jeg sjekket sist, så det er kanskje noe som kan utforskes nærmere.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Feilpost..