[IKKE HTPC] eMTea's hjemmeserver - ubuntu 10.10 - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4
Viser resultater 61 til 72 av 72
    Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Enig, det sier ikke meg så veldig mye.
    Regner med han mere å navigere seg frem til mappen i terminalen og kjøre den kommandoen eller noe slikt.
    Aner ikke hvordan du gjør det i "GUI", men pr kommandolinje er det :

Kode:
    sudo chmod 775 <fil eller katalog du ønsker å endre rettigheter på>
    hvis du legger på -R etter chmod så blir endringen rekursiv, dvs alle filer under startkatalog endres. Hvis du ønsker å gi "hele verden" tilgang skriver du 777 og ikke 775.

Kan være smart å gjøre
    Kode:
    ls -ld <katalognavn>
    først for å se hvilken bruker som står som eier, og evt endre dette hvis det f.eks står root.

For å endre eier på filene gjør du
    Kode:
    chown <brukernavn> <katalog eller filnavn>
    igjen -R gjør endringen rekursiv.

Hvis noe er klart så er det bare å spørre.

peram

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    No må du huske at du skriver til ein fullstendig nybegynner når det gjelder linux.. korleis gjør eg det?
    Aha, har kun linux med Command linje her ama :P. hehe.. men ser ut som han føre her har svart bedre .

Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av peram
    Aner ikke hvordan du gjør det i "GUI", men pr kommandolinje er det....................
    Men er det rettigheter som er problemet mitt da?

Problemet jeg har er at RAID'et stopper hver gang maskinen slåes av, slik at når jeg slår den på igjen så må jeg inn på "Disk Utility" å stoppe det, så starte det igjen for at det skal komme i gang..

Denne fremgangsmåten kan sikkert fikse squeezebox problemet mitt da, som det var det du siktet til?
    EDIT: Det ordnet biffen i Squeezebox server

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Heisann, du fikk svar i marsboers tråd:

http://avforum.no/forum/1661826-post657.html

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Heisann, du fikk svar i marsboers tråd:

http://avforum.no/forum/1661826-post657.html
    Hjertelig! Fulgte ikke med der jeg, ble for mye prat om IP

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    687
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men er det rettigheter som er problemet mitt da?

Problemet jeg har er at RAID'et stopper hver gang maskinen slåes av, slik at når jeg slår den på igjen så må jeg inn på "Disk Utility" å stoppe det, så starte det igjen for at det skal komme i gang..

Denne fremgangsmåten kan sikkert fikse squeezebox problemet mitt da, som det var det du siktet til?
    EDIT: Det ordnet biffen i Squeezebox server
    Fant du musikken din i squeezebox server? Etter å ha fikse med rettigheter så finner eg rett mappe når eg skal legge til musikkmappe på sqeezebox server, men når eg søker så finner den ingenting. Går eg på informasjon så står det at ingen musikkbiblioteker er konfigurert..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hootie
    Fant du musikken din i squeezebox server? Etter å ha fikse med rettigheter så finner eg rett mappe når eg skal legge til musikkmappe på sqeezebox server, men når eg søker så finner den ingenting. Går eg på informasjon så står det at ingen musikkbiblioteker er konfigurert..
    Det gjorde jeg. Jeg gjorde alt under "Properties" i GUI da, brukte ikke de kommandoene over her..

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Denne har nå fungert strøkent siden siste post, kjempefornøyd!
    Men jeg lurer på en ting.

Hvilke programvare er greit å bruke for å synkronisere mapper på denne og på kontor-pc'en med Win 7 på?

Ser for meg at det er raskere for meg å jobbe, hvis jeg setter opp til å speile mappene istedet for å bruke dokumentmappen over nettverket. Jobber litt med HD video og slikt.
    Også sette den til å speile mappene ved et visst klokkeslett på natta f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Denne har nå fungert strøkent siden siste post, kjempefornøyd!
    Men jeg lurer på en ting.

Hvilke programvare er greit å bruke for å synkronisere mapper på denne og på kontor-pc'en med Win 7 på?

Ser for meg at det er raskere for meg å jobbe, hvis jeg setter opp til å speile mappene istedet for å bruke dokumentmappen over nettverket. Jobber litt med HD video og slikt.
    Også sette den til å speile mappene ved et visst klokkeslett på natta f.eks.
    Windows live mesh har denne funksjonaliteten. Krever Win7. Da kan du sitte med laptopen i Italia og laste ned alle bildene på den og bildene blir da synket til hjemmemaskinen med en gang du har nettilgang. Denne er gratis og veldig stabil. Krever heller ingen "nettskylagringsplass" du kan sette den opp direkte fra maskin til maskin.

Et annet alternativ er Asus sin onlineløsning, det er mange slike, men de koster som regel penger. Da velger du hvilken mapper som skal synkes mellom maskinene og onlinelagringsplassen.

Det er også noe som heter synctoy som kan settes opp på mappebasis, men den er ikke så fleksibel som live mesh, og krever også samme lokalnettverk.

Ellers så (dersom begge er på samme nett) kan du sette mappene til å peke på samme sted, men da mister du "duplikatbackup"

Du kan også bruke dropbox, men den er veldig begrenset på størrelse, og er det for jobben så er det en "dropboxvariant" fra Trend Micro som er mye bedre og ikke minst sikrere.

Og du har selvfølgelig Linux i den ene enden og Windows i den andre, som begrenser dine muligheter ganske drastisk

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette skal fåregå internt i huset her, ikke noe behov for online backup.

Jeg har satt opp en nettsky som jeg har knyttet opp mot et domene jeg har. Men jeg kan ikke bruke 100GB++ på den for å speile 2 mapper på pc'er som står 1,5m fra hverandre Hvert sitt rom da riktignok

Tenker kun på en enkel sak som overvåker mappene og holder de synkronisert, kun her hjemme.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alt dette skal fåregå internt i huset her, ikke noe behov for online backup.

Jeg har satt opp en nettsky som jeg har knyttet opp mot et domene jeg har. Men jeg kan ikke bruke 100GB++ på den for å speile 2 mapper på pc'er som står 1,5m fra hverandre Hvert sitt rom da riktignok

Tenker kun på en enkel sak som overvåker mappene og holder de synkronisert, kun her hjemme.
    Yup... Live mesh
    Men du har Linux "in the mix" og da blir det verre
    Før i verden var det noe som het "Unison", men jeg er ikke sikker på hva som har skjedd med eller om noe har skjedd. Tror egentlig det har stoppet. Men det er noe som heter rsync. På bakgrunn av det jeg har lest (nå) ser det egentlig ut som noe som tilsvarer "robocopy" på Windows.

Disse er uheldigvis "one way mirrors", men dersom det er behovet så read on.

Så da er det to muligheter. Enten å sette opp en scheduled task og bruke Robocopy på windowsmaskinen. Eller å sette opp en cron job på linux med rSync. jeg er en winmann så jeg ville valgt live mesh, men... det er jo opp til "alle". Det er en "opsjon" i robocopy å kjøre "move", "copy" eller "mirror". Men jeg foreslår at du leser litt selv:
    rsync: Synchronize files with rsync
    robocopy: Robocopy - Wikipedia, the free encyclopedia og Robocopy

For sync begge veier så ser det ut til at Unison er det som påståes å fungere best over flere plattformer, men jeg har ikke brukt det.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og selvfølgelig...
    synctoy fra microsoft, denne syncer begge veier og bruker vel egentlig samme teknologi som "offline folders" i et windows-domene. klinke gratis fra microsoft sine sider.
    Brukte det faktisk noe på jobben, men kom borti noe problemer i den settingen. stort sett når folk "tukla" med arkivet. derfor gikk vi over til robocopy som gjorde det vi trengte. Å arkivere.
    Søkt at jeg ikke kom på synctoy før.

Synctoy gjør forsåvidt det samme som live mesh, forskjellen er at det er ikke mulig å bruke synctoy uproblematisk over nettet. da må du sette opp folderne som ftp foldere, masse konfigurering, med de ulemper og problemer det medfører.
    Fordelen med Synctoy er at den kan synce til linuxserveren, live mesh kan ikke

Side 4 av 4 FørsteFørste 1 2 3 4

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •