Hjelp med kobling av sub til lydkort og forsterker.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp med kobling av sub til lydkort og forsterker.

Vet ikke helt hvor denne tråden skal puttes ettersom det både er hardware og lyd inne i bildet, så følte det passet best her.

har jamo s606 fronthøyttalere og en onkyo 608 forsterker, bruker dette lydkortet: Komplett.no - Creative SB X-FI Titanium

Og sender signalene fra pc'en til forsterkeren via optisk fiberkabel.
    Men har en z5500 sub liggende jeg gjerne vil teste ilag med dette, for det meste kun for musikken sin del. men og litt film.

back to the problem. hvordan skal jeg koble til suben? Greit nok at jeg kan koble den i lydkortet på pc'en, men det fungerer ikke ettersom utgangen z5500 kobles i og den optiske utgangen vises som 2 forskjellige ''enheter
    '' under volum control options. Hvordan skal jeg gjøre dette?
    Er det mulig og sende lyd ut både med optisk og * hjerneteppe* de andre utgangene? ikke de optiske, men de andre du ser på bildet:

http://reliableimpex.worldmart.in/pictures/card1_1.jpg

som jeg f*** ikke kommer på hva heter. Noen som har tips/erfaring til hvordan jeg skal gjøre dette? Er det mulig? jeg ser ikke hvorfor det IKKE skal være mulig på en eller annen måte, men hvordan det gjøres vet jeg ikke.

Eventuelt om det går og koble suben til forsterkeren?
    Uten at jeg må drive og fikle med diverse koblinger inni suben.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom forsterkeren har en Sub linjeutgang skal du kunne koble Z5500 til den.

Da trenger du en slik kabel: http://www.clasohlson.no/Product/Pro...x?id=161041639

Koble 3,5 mm stereopluggen til Center/sub inngangen på Z5500 og den ene RCA kontakten til Sub linjeutgangen på forsterkeren.
    Du må kanskje prøve med begge kontaktene, en av gangen for å finne den riktige.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En slik kabel har jeg, hva forsterkeren støtter er jeg usikker på. baksiden på suben ser slik ut: Bildr.no

Vil jeg ikke bare kunne bruke kabelen du linket til fra pc'en til forsterkeren, så koble suben til pc'en? Eller vil det gi merkbart dårligere lyd? Har bare fronthøyttalere og center

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lyDgutten
    En slik kabel har jeg, hva forsterkeren støtter er jeg usikker på. baksiden på suben ser slik ut: Bildr.no

Vil jeg ikke bare kunne bruke kabelen du linket til fra pc'en til forsterkeren, så koble suben til pc'en? Eller vil det gi merkbart dårligere lyd? Har bare fronthøyttalere og center
    Hvis det er denne forsterkeren du har så har den Sub linjeutgang:
    Komplett.no - Onkyo TX-SR608B hjemmekinoreceiver

Jeg skjønner ikke hvordan du har tenkt å koble kabelen jeg linket til mellom PC og forsterker eller hva du forventer å oppnå med det.
    Alle kanalene overføres jo fra PC til forsterker via optisk kabel. Forsterkeren forsterker lyden for fronthøyttalere og center, men som de fleste surround receivere/forsterkere har den bare linjeutgang for Sub. Dette linjesignalet skal så inn i Suben og forsterkes der.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den ja..
    Da skjønte jeg mer, men jeg ser enda ikke hvor i suben minijacken skal tilkobles?
    her er baksiden av suben: Bildr.no

og kontrollenheten til suben må og kobles til en plass, denne her altså: http://img.tomshardware.com/us/2004/...ch_z5500_4.jpg

Jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal kobles ilag. Hvor skal kontrollenheten kobles? og om den kobles inn, vil jeg enda kunne plugge kabelen du linket til inn? eller skal den i kontrollenheten? Er det jeg ikke skjønner helt.. Litt grønn på dette, menmen..

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den ja..
    Da skjønte jeg mer, men jeg ser enda ikke hvor i suben minijacken skal tilkobles?

og kontrollenheten til suben må og kobles til en plass, denne her altså: http://img.tomshardware.com/us/2004/...ch_z5500_4.jpg

Jeg skjønner bare ikke hvordan dette skal kobles ilag. Hvor skal kontrollenheten kobles? og om den kobles inn, vil jeg enda kunne plugge kabelen du linket til inn? eller skal den i kontrollenheten? Er det jeg ikke skjønner helt.. Litt grønn på dette, menmen..
    På bildet av sub`n din ser det ut som du kun har inngang for høyttalerkabler. Da må du i tilfelle strekke et ekstra sett høyttalerkabler fra forsterkeren din til sub`n. Du skal altså ha ett sett kabler til høyttalerne og ett sett kabler til sub`n.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne subben er vel ment å kobles rett på et lydkort, enten ved spdif eller 6-kanals analog, så er vel satelitthøyttalerne (5 små) ment å kobles på subben, og drives av forsterkeren i den. For å bruke denne subben som en vanlig aktiv sub, vil det mest naturlige være å bruke en "RCA-minijack"-kabel og koble den ene enden (RCA enten hvit eller rød) til subutgangen på receiveren og den andre enden inn i senter/sub-inngangen på subben. Da er det 50/50-kjangs for at det signalet kommer inn på senter eller sub-kanalen, men det hører du lett. Dette blir linje ut fra receiver og linje inn på sub, så det bør fungere.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Denne subben er vel ment å kobles rett på et lydkort, enten ved spdif eller 6-kanals analog, så er vel satelitthøyttalerne (5 små) ment å kobles på subben, og drives av forsterkeren i den. For å bruke denne subben som en vanlig aktiv sub, vil det mest naturlige være å bruke en "RCA-minijack"-kabel og koble den ene enden (RCA enten hvit eller rød) til subutgangen på receiveren og den andre enden inn i senter/sub-inngangen på subben. Da er det 50/50-kjangs for at det signalet kommer inn på senter eller sub-kanalen, men det hører du lett. Dette blir linje ut fra receiver og linje inn på sub, så det bør fungere.
    Det er greit, men kontroll enheten. Den skal ikke kobles til center/sub inngangen på subben eller? Ellers så hørtes jo det ganske greit ut, men jeg tenker at det blir litt problemer siden den har en kontrollenhet som er linket til lengre opp?

Takker for svar uansett

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den ja..

Linken din til "baksiden av suben" viser tydeligvis også baksiden av kontrollenheten. Alle digitale og analoge innsignaler skal tydeligvis kobles til her.
    Kontrollenheten har tydeligvis også en tykk kabel med en kontakt i enden. Denne skal nok inn i en tilsvarende kontakt på baksiden av suben.

Så altså:
    RCA til minijack kobles med den ene RCA kontakten i sub ut på forsterker og minijack inn i sub/center på kontrollenheten. Siden sub og center deler samme minijack er det 50% sjanse for at det blir riktig ved første forsøk.
    Kontrollenheten kobles til suben.
    Bryteren på baksiden av kontrollenheten settes til "6 ch direct".
    Job done.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Linken din til "baksiden av suben" viser tydeligvis også baksiden av kontrollenheten. Alle digitale og analoge innsignaler skal tydeligvis kobles til her.
    Kontrollenheten har tydeligvis også en tykk kabel med en kontakt i enden. Denne skal nok inn i en tilsvarende kontakt på baksiden av suben.

Så altså:
    RCA til minijack kobles med den ene RCA kontakten i sub ut på forsterker og minijack inn i sub/center på kontrollenheten. Siden sub og center deler samme minijack er det 50% sjanse for at det blir riktig ved første forsøk.
    Job done.
    hadde jeg scrollet helt ned ville jeg sett at det vat kontrollenheten, og ikke suben kontaktene var på. Hufh, uansett. Takk for hjelpen! forsto hva du mente nå, liitt ny innen for lyd osv så er litt grønn på det meste egentlig

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj

Så altså:
    Job done.
    Funket ikke. Finnes det optisk fiberkabel med 2 plugger i ene enden? Optisk- dobbel optisk med andre ord

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Funket ikke. Finnes det optisk fiberkabel med 2 plugger i ene enden? Optisk- dobbel optisk med andre ord
    Det var rart at det ikke fungerte. Har du prøvd begge RCA kontaktene?
    Har du vært inne i oppsettet på forsterkeren og sagt at du har Sub tilkoblet?
    Mange forsterkere mikser Sub signalet inn på fronthøytalerene dersom den ikke har informasjon om tilkoblet Sub.

Fant en Toslink splitter her:
    Toslink Y-splitter
    Ikke spesialt dyr, men dersom du tenker på å splitte signalet fra PCen til forsterker og til Z5500 så vær obs på at du må justere volumet på to steder når/hvis du endrer på det.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •