Fjernstyre desktop med laptop...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 43
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Fjernstyre desktop med laptop...

...er dette mulig ?

Jeg har lyst på muligheten til å avspille musikk (flac) via fjernkontroll (eller laptop). Squeezebox Duet virker som akkurat det jeg trenger, men den koster også en del penger.

Har en stasjonær PC som kommer til å være koblet til anlegget - og da er spørsmålet om det går ann å styre musikkavspillingen denne står for (over nettverk) med laptopen ?

Intermediate Lars J sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du kjører windows kan du bruke RDP (remote desktop som er innebygd i win)

Intermediate crimar sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    1,319
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    ...er dette mulig ?

Jeg har lyst på muligheten til å avspille musikk (flac) via fjernkontroll (eller laptop). Squeezebox Duet virker som akkurat det jeg trenger, men den koster også en del penger.

Har en stasjonær PC som kommer til å være koblet til anlegget - og da er spørsmålet om det går ann å styre musikkavspillingen denne står for (over nettverk) med laptopen ?
    Fungere bra det.

Gjør akkuratt det samme selv.

Bare å google remote desktop. Fremgangsmåten er litt forskjellig for hvilken windows du har.

Intermediate Faller sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    743
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og får du ikke det til å funke så kan du bruke www.logmein.com
    Veldig greit å bruke. Da kan du også fjernstyre den ene eller andre pcen som du vil.

Expert Supertramp sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2010
    Poster
    7,330
    Takk & like
    Nevnt
    15 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med JRiver media og Webremote?
    Fungerer her mellom iPhone og PC koblet til anlegget.
    Webremote er nettbasert.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Remote desktop er enkelt og genialt. Du trenger forøvrig windows pro på laptop for å bruke dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg spurte jo før jeg gadd å lete selv, og ser at dette ser rimelig enkelt ut...

Dog er det et par ting her jeg gjerne vil ha klarhet i:
    (Sakset fra Hjelp-filen.)
    "
    Hvilke utgaver av Windows 7 inkluderer Tilkobling til eksternt skrivebord?
    Alle utgaver av Windows 7 inkluderer Tilkobling til eksternt skrivebord.

- Du kan bruke Eksternt skrivebord til å starte en tilkobling fra en hvilken som helst utgave av Windows 7.

- Du kan koble til datamaskiner som kjører Windows 7 Professional, Windows 7 Ultimate eller Windows 7 Enterprise.

- Du kan ikke bruke Tilkobling til eksternt skrivebord til å koble til en datamaskin med Windows 7 Starter, Windows 7 Home Basic eller Windows 7 Home Premium.
    "

I mitt tilfelle skal jeg styre en maskin med Windows Professional med en maskin med Home Premium. Såvidt jeg kan lese av dette så SKAL det gå ann, men motsatt ville ikke gått ? (Nå har jeg ikke nevnte maskin for hånd, så naturlig nok gikk ikke mitt forsøk på å kontrollere en Home Premium med en Home Premium...)

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av k_s
    Remote desktop er enkelt og genialt. Du trenger forøvrig windows pro på laptop for å bruke dette.

Funker fint på home også...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har du forstått riktig.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ulempen med å bruke remote desktop er at du fysisk må slå på programmet på begge pc`ene hver gang du starter opp laptop`en din.

Dette problemet slipper du med TeamViewer som er gratis for privatbrukere. Med dette programmet kan jeg fjernstyre den stasjonære pc`n fra laptop`en min overalt i verden. Supert program.

Sjekk ut TeamViewer - Free Remote Access and Remote Desktop Sharing over the Internet

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hsletnes
    Ulempen med å bruke remote desktop er at du fysisk må slå på programmet på begge pc`ene hver gang du starter opp laptop`en din.
    Så det holder ikke å slå på maskina, man må "akseptere" for hver gang ?
    Det er ingen måte å legge inn auto-aksepter f.eks. fra en maskin ?

Dette problemet slipper du med TeamViewer som er gratis for privatbrukere. Med dette programmet kan jeg fjernstyre den stasjonære pc`n fra laptop`en min overalt i verden. Supert program.

Sjekk ut TeamViewer - Free Remote Access and Remote Desktop Sharing over the Internet
    Jepp! Hvis det viser seg at den vanlige er for tungvin, så skal jeg sjekke ut TeamViewer. Dog må jeg jo bort å slå på maskina uansett...

Finnes det noe gadget for å slå på maskina ved hjelp av IR og fjernkontroll ?

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slå på programmet på begge PC-er? Har jeg aldri hørt om.
    Med Remote Desktop er han på sitt interne nett.
    Slik jeg ser det vil det gå mye raskere med filoverføring o.l. hvis han slipper å gå på internett når han skal kople til den stasjonære PC-en.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    212
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av amunds
    Så det holder ikke å slå på maskina, man må "akseptere" for hver gang ?
    Det er ingen måte å legge inn auto-aksepter f.eks. fra en maskin ?
    Dette er bare tull. Du legger inn hvilke brukere som har tilgang til å logge på med remote desktop.
    Du trenger bare sørge for at maskinen er på, og at den eventuelt ikke er innstilt med automatisk dvale/hvilemodus.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva er det forno forbanna piss?
    RDP krever ingen manuell oppstart annet en pålogging fra pcen du kontrollerer fra. Påloggingen kan lagre både bruker og passord!

edit; du kan gjøre akkurat det samme med RDP. (Eksternt og internt)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    142
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan også anbefale teamviewer. Til denne finnes det også en androidapp, som gjør at du kan styre PC via telefon. Gratis og lett å prøve uansett.

Intermediate Espen-hj sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2009
    Poster
    1,290
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Autostart på programmet gjør at det laster ved oppstart av windows. sett opp WOL (wake on lan) hvis det er tilgjengelig og sett fast ip på maskinen så kan den også startes fra laptopen.

på denne måten vil det ikkje være nødvendig å betjene pcen fysisk

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Espen-hj
    Autostart på programmet gjør at det laster ved oppstart av windows. sett opp WOL (wake on lan) hvis det er tilgjengelig og sett fast ip på maskinen så kan den også startes fra laptopen.

på denne måten vil det ikkje være nødvendig å betjene pcen fysisk

Nice... Jeg trenger da virkelig ingen annen løsning enn det jeg har hvertfall! :-)

Streethassle: Androidapp er sikkert kjekt, men først må en ha android-tlf... ;-)

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lars J
    Hva er det forno forbanna piss?
    RDP krever ingen manuell oppstart annet en pålogging fra pcen du kontrollerer fra. Påloggingen kan lagre både bruker og passord!

edit; du kan gjøre akkurat det samme med RDP. (Eksternt og internt)
    Det funker så lenge den stasjonære pc`en ikke slår seg av på grunn av oppdateringer eller annet kluss. Da må du aktivere Desktop Remoten på nytt.

Med Team Viewer kan du slå av og på begge pc`ene så mye du vil. Har du brukbar båndbredde der du befinner deg er det ikke noe problem å "overføre" filer, med mindre du skal overføre filmer etc. Når du er hjemme kan du bruke homegroup for rask filoverføring. Det forutsetter selvfølgelig at du har windows 7 på alle pc`ene.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    1,841
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med Team Viewer kan du slå av og på begge pc`ene så mye du vil. Har du brukbar båndbredde der du befinner deg er det ikke noe problem å "overføre" filer, med mindre du skal overføre filmer etc. Når du er hjemme kan du bruke homegroup for rask filoverføring. Det forutsetter selvfølgelig at du har windows 7 på alle pc`ene.
    Dette er bare til bruk i heimen, for å styre musikkavspilling på den stasjonære fra sofa'n.

Dette med å slå på og av - finnes det noen IR-gadget til bruk på vanlig stasjonære ? Eller må man benytte seg av WOL i en eller annen form ?

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    1,089
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det funker så lenge den stasjonære pc`en ikke slår seg av på grunn av oppdateringer eller annet kluss. Da må du aktivere Desktop Remoten på nytt.
    Tøv, jeg kjører fult fungerende RDP oppsett her hjemme uten problemer. Men jeg kjører oppdatering manuellt. Og logger på fra hovedpcen selvom servern er oppdatert.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •