Hakking ved panoreringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hakking ved panoreringer

HD-filmer i 720p eller 1080p har en tendens til å hakke litt i ny og ne, men særlig når kamera panorerer eller beveger seg hurtig. Det er ikke maskinkraft som burde være problemet, noen forslag til hvor jeg kan begynne feilsøkingen?

PC'en består av:
    Phenom2 3,9Ghz quad-core prosessor.
    3Gb ram.
    8800 ultra skjermkort.
    windows 7.

Har prøvd VLC og media player classic.

Kan det være pga at skjermkortet ikke har det siste nye innen HD-hardware?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    HD-filmer i 720p eller 1080p har en tendens til å hakke litt i ny og ne, men særlig når kamera panorerer eller beveger seg hurtig. Det er ikke maskinkraft som burde være problemet, noen forslag til hvor jeg kan begynne feilsøkingen?

PC'en består av:
    Phenom2 3,9Ghz quad-core prosessor.
    3Gb ram.
    8800 ultra skjermkort.
    windows 7.

Har prøvd VLC og media player classic.

Kan det være pga at skjermkortet ikke har det siste nye innen HD-hardware?
    Dersom du har brukt pc`n din en stund kan det hjelpe å defragmentere harddisken. Prøvde det samme selv og problemet forsvant helt.

Newcomer mariusm69 sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    277
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mitt forslag går på oppdateringfrekvens.

F.eks hvis filmen du spiller av er en 1080 24P film og PC'n din sender dette ut som 60Hz til monitoren/TV'n/projektoren så vil du vanligvis få hakking.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Der er du kanskje inne på noe, Marius! Er dette noe som stilles inn på "utgangen" til skjermkortet, eller i mediespilleren?

edit: Harddisken er nesten ny.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mariusm69
    Mitt forslag går på oppdateringfrekvens.

F.eks hvis filmen du spiller av er en 1080 24P film og PC'n din sender dette ut som 60Hz til monitoren/TV'n/projektoren så vil du vanligvis få hakking.
    +1

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Skogs
    Der er du kanskje inne på noe, Marius! Er dette noe som stilles inn på "utgangen" til skjermkortet, eller i mediespilleren?

edit: Harddisken er nesten ny.
    Det enkleste er å sette hz via skjermkortet, men flere avspille støtter å sette dette automagisk. Mythtv og XBMC f.eks.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stillte skjermkortet til 50hz istedenfor 60hz på en 24fps film, og det ble straks mye bedre! Takker for tipsene!

Men da er det 50hz til 24fps filmer og 60hz til 30fps filmer som gjelder?

edit: Ser at det fortsatt er et lite hakk med jevne mellomrom. Kan det være pga 24fps og 50hz ikke matcher helt? Noen løsninger på dette?

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Det enkleste er å sette hz via skjermkortet, men flere avspille støtter å sette dette automagisk. Mythtv og XBMC f.eks.
    ...og Media Portal.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er alle disse nevnte programmene selvstendige operativsystemer? Eller bare filmavspillere på lik linje med f.eks VLC?

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Media Portal kjører ihvertfall på Windows. Genialt, gratis og utrolig fleksibelt, har brukt det siden 2004. Best resultat får du med skjermkort som støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz. Tror ikke 8800 gjør det.

MEDIAPORTAL - a HTPC Media Center for free!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vurdert å oppgradere til et nvidia gtx 460 skjermkort. Vet du om dette støtter det? Finner ikke noe info om det.

Men noen som vet om noe software som kan gjøre denne "3:2 downpull"-saken? Ren maskinkraft er det som nevnt ikke noen mangel på.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ihvertfall at AMD 5xxx serie støtter dette, og da får man med bitstreaming av HD-lyd på kjøpet. Rimeligste alternativ er 5450 som fås til rundt 300kr. Har to stk av disse i hver sin HTPC. Har faktisk et 460 i folde/spilleburken, men har ikke sjekket hva dette støtter.

Newcomer PunkBuster sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    71
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor mye videominne har skjermkortet ditt? Hvis det er lavt kan det på større oppløsninger lagge litt.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det hjelper fint lite å endre fra 60 til 50Hz, Skogs, poenget er at maskinen din i begge tilfeller må beregne delbilder, hvilket dessverre HTPCer nesten uansett software sliter med. I utgangspunktet er det for øvrig ikke slik at en 2:2 pulldown (50Hz) skal slite mindre enn 3:2-pulldown (60Hz), noe som tyder på at det er softwaren du bruker som sliter... Eneste prosessorløsning jeg har sett som takler 24FPS->60 så godt som sømløst er VXP, en prosessor som alene koster 2x hele PC-løsningen din.

Det beste utgangspunktet for en sømløs gjengivelse av Blu-ray er imidlertid å sette oppløsningen i eksakt multiplikasjon til grunnfrekvensen, 23,976Hz. Til dette finnes det en rekke programmer, jeg brukte ofte Powerstrip til dette i gamle dager, men vet ikke hvor oppdatert denne softwaren er i dag... Ser det finnes flere "force refresh rate"-moduler til både nVidia og Ati også, mulig de funker like bra.

Når du setter eksakt frekvens er det om å gjøre å treffe EKSAKT på en muliplikator av grunnfrekvensen for å slippe kalkulasjoner / hakking, da f.eks. 47,952 (2x) eller 71,928 (3x). I utgangspunktet skal jo også 2:2 (50Hz), 3:2 (60Hz) og 4:4 (96Hz) pulldown funke greit det også, men som nevnt sliter ofte PCer med dette. Du kan for øvrig fremdeles få hakking selv ved eksakte oppløsninger, og det er også ofte slik at projektorer / TVer ikke godtar denne type "utradisjonelle" oppløsninger fra PC, og da er du jo like langt... Skal ikke være enkelt nei!

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    691
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er VXP? Er det hardware eller software? Cpu'en er i hvertfall sterk nok til å dra hva som helst tror jeg, den ligger stort sett på under 10% når jeg ser film i 1080P. Skjermkortet har 768MB minne mener eg, elleres var det 1GB.

Skal laste ned Powerstrip og se om den kan ordne problemet. Noen tips til andre programmer som kan takle problemene?

Takker for gode svar!

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan også prøve Reclock og se om det hjelper (ReClock 1.8.7.3 - SlySoft Forum. Dette er et gratis program som skal fikse sync mellom lyd og bilde og kompensere med den interne klokken i PC'en din. Det betyr at den mest sansynlig vil øke/minke frekvensen på lyden eller droppe noen lydpakker for å få et flytende bilde dersom refreshraten på filmen/media ikke matcher 100% med refreshraten på TV'en din.
    I teorien funker dette fint og du vil nok sannsynlig få et mer flytende bilde, men selv med Reclock vil du ikke få garantert helt flytende bilder.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    . Best resultat får du med skjermkort som støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz. Tror ikke 8800 gjør det.
    En GPU kan settes til den hz du ønsker, uavhenging av merke.
    Nyere OS begrenser det til de hz som skjermer sier (via EDID) den støtter.

Men du kan fint overstyre det hvis du ønsker.

Noen GPU'er støtter bare oppløsning som er delelig med 8 hvis jeg husker riktig.

Men det må ikke opfattes som skjermkortet må "støtte 24P", det er helt feil.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det hjelper fint lite å endre fra 60 til 50Hz, Skogs, poenget er at maskinen din i begge tilfeller må beregne delbilder, hvilket dessverre HTPCer nesten uansett software sliter med.
    Er du sikker på det ?

Jeg før først flyten i PAL via Canal Digital når jeg setter 50hz.
    Setter jeg 60hz så hakker rulletekster etc på av feil hz.

Meg kjent så vil avspillere baserte seg på hz og hvis den matcher så trenger den jo ikke kalkulere noen frames imellom ?

I utgangspunktet er det for øvrig ikke slik at en 2:2 pulldown (50Hz) skal slite mindre enn 3:2-pulldown (60Hz), noe som tyder på at det er softwaren du bruker som sliter...
    Tenker du codec/avspiller nå ?

Eneste prosessorløsning jeg har sett som takler 24FPS->60 så godt som sømløst er VXP, en prosessor som alene koster 2x hele PC-løsningen din.
    Du kan jo også reencode videoen offline og spesifisere FPS og reclocke lyden ?

Det beste utgangspunktet for en sømløs gjengivelse av Blu-ray er imidlertid å sette oppløsningen i eksakt multiplikasjon til grunnfrekvensen, 23,976Hz.
    Alle "24P" produkter jeg har koblet opp på boksen min har via EDID rapportert 24p som 23.976hz.

Til dette finnes det en rekke programmer, jeg brukte ofte Powerstrip til dette i gamle dager, men vet ikke hvor oppdatert denne softwaren er i dag... Ser det finnes flere "force refresh rate"-moduler til både nVidia og Ati også, mulig de funker like bra.
    Dette er en issue med windows vel og merke.

Når du setter eksakt frekvens er det om å gjøre å treffe EKSAKT på en muliplikator av grunnfrekvensen for å slippe kalkulasjoner / hakking, da f.eks. 47,952 (2x)
    Jeg kan bekrefte at ~47,952 "virker", men du må kjøre ut via component/vga.

Du kan for øvrig fremdeles få hakking selv ved eksakte oppløsninger, og det er også ofte slik at projektorer / TVer ikke godtar denne type "utradisjonelle" oppløsninger fra PC, og da er du jo like langt... Skal ikke være enkelt nei!
    Det perfekte er å ha en vga->component transcoder slik at du setter modeline/klokka selv uten å treffe scaler e.l

Jeg har per idag ikke sett noen skjerm som har mindre fps støy en mitt gamle oppsett som var slik.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du med hakking mener "tearing", så kan du gjerne prøve en relativt ny renderer madVR. Den eliminerer det problemet (i tillegg til noen andre, slik som banding). Dersom problemet er for lav fps vil ikke denne hjelpe. Da er det nok hardwaren din som er for svak.

madVR funker i et bra utvalg av mediaspillere, f.eks. zoomplayer, MPC-HC, J.River Media Centre. Den tar kontroll i exclusive mode og eliminerer tearing. Den er relativt krevende GPU-messig, og funket dårlig på integrert ATI-chip. Nytt, greit nvidia-kort gjorde imidlertid susen.

En grei tilleggsgevinst er vesentlig skarpere bilde og bedre farger enn VMR9 og EVR grunnet bedre intern signalbehandling før RGB-signalet sendes ut av pcen. Du kan tweake skarphet og filtrering av chroma og luma etter egen smak. I mitt system gir den vesentlig bedre sd-kvalitet også.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Hvis du med hakking mener "tearing", så kan du gjerne prøve en relativt ny renderer madVR. Den eliminerer det problemet (i tillegg til noen andre, slik som banding). Dersom problemet er for lav fps vil ikke denne hjelpe. Da er det nok hardwaren din som er for svak.

madVR funker i et bra utvalg av mediaspillere, f.eks. zoomplayer, MPC-HC, J.River Media Centre. Den tar kontroll i exclusive mode og eliminerer tearing. Den er relativt krevende GPU-messig, og funket dårlig på integrert ATI-chip. Nytt, greit nvidia-kort gjorde imidlertid susen.

En grei tilleggsgevinst er vesentlig skarpere bilde og bedre farger enn VMR9 og EVR grunnet bedre intern signalbehandling før RGB-signalet sendes ut av pcen. Du kan tweake skarphet og filtrering av chroma og luma etter egen smak. I mitt system gir den vesentlig bedre sd-kvalitet også.
    Hvordan synes du bildekvaliteten er opp imot Nvidia sin egen render (VDAPU) ?

Jeg stusser på alle andre løsninger en å få bildet 100% urørt eksakt på hz.

Du kunen jo også sett på VDPAU HQ upscaling i forhold til SD for å sammenligne.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •