Hakking ved panoreringer - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Hvordan synes du bildekvaliteten er opp imot Nvidia sin egen render (VDAPU) ?

Jeg stusser på alle andre løsninger en å få bildet 100% urørt eksakt på hz.

Du kunen jo også sett på VDPAU HQ upscaling i forhold til SD for å sammenligne.

Når det gjelder eksakt Hz, så har vel ikke det noe med tearing å gjøre, såvidt jeg vet. Eksakt Hz brukes vel for å få filmen til å gå akkurat så fort som den var produsert, og unngå et framejump hver n'te sekund (hvert 30ende)? Derimot er hakking i panoreringer knyttet til tearing, noe som jeg i alle fall ikke har sett med madVR ( i motsetning til EVR og andre). nVidia-kortet kom i hus for et par uker siden, og har ikke hatt tid til så mye forskning. VDPAU har jeg ikke hørt om, kan du utdype? Jeg skal selvsagt google også, men noen erfaringer og en kortversjon hadde vært topp...

Må innrømme at på videosiden er jeg temmelig grønn. Eksakt Hz har jeg ikke jobbet med mer enn akkurat nok til å ikke få det til så langt :-) . Klarte ikke å få satt 23.976Hz i kontrollpanelet. Prøvde, men det kom aldri noen OK-knapp etter at custom resolution and refresh rate var testet. Tolket det som at projektoren ikke støtter denne raten (Benq 8720, kjøres normalt på 720p60).

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan synes du bildekvaliteten er opp imot Nvidia sin egen render (VDAPU) ?
    Et google-søk senere: VDPAU støttes ikke i Windows ser det ut som == uaktuelt for meg :? Ikke av religiøse, men rent praktiske årsaker.

Riktig?

Kanskje du kan prøve?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    Når det gjelder eksakt Hz, så har vel ikke det noe med tearing å gjøre, såvidt jeg vet.
    Spørs om vi bruker ulike begreper bare.

Er tearing det samme som Vsych ?

Eksakt Hz brukes vel for å få filmen til å gå akkurat så fort som den var produsert, og unngå et framejump hver n'te sekund (hvert 30ende)?
    Yes.

Derimot er hakking i panoreringer knyttet til tearing, noe som jeg i alle fall ikke har sett med madVR ( i motsetning til EVR og andre).
    Usikker på hva du mener egentlig, har du noen eget klipp/type senario ?

nVidia-kortet kom i hus for et par uker siden, og har ikke hatt tid til så mye forskning. VDPAU har jeg ikke hørt om, kan du utdype? Jeg skal selvsagt google også, men noen erfaringer og en kortversjon hadde vært topp...
    PureVideo heter det i windows. Samme API meg kjent.

Må innrømme at på videosiden er jeg temmelig grønn. Eksakt Hz har jeg ikke jobbet med mer enn akkurat nok til å ikke få det til så langt :-) . Klarte ikke å få satt 23.976Hz i kontrollpanelet. Prøvde, men det kom aldri noen OK-knapp etter at custom resolution and refresh rate var testet. Tolket det som at projektoren ikke støtter denne raten (Benq 8720, kjøres normalt på 720p60).
    Prøv med component/vga/DVI ?, evt prøv med Powerstrip som jeg brukte når jeg kjørte windows.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et google-søk senere: VDPAU støttes ikke i Windows ser det ut som == uaktuelt for meg :? Ikke av religiøse, men rent praktiske årsaker.

Riktig?

Kanskje du kan prøve?
    Nvidia PureVideo - Wikipedia, the free encyclopedia

Blir det samme som DXVA vil jeg tro..

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nvidia PureVideo - Wikipedia, the free encyclopedia

Blir det samme som DXVA vil jeg tro..
    Enig. Problemet med DXVA er at det er alle mulig problemer med undertekster. Det virker pr def ikke, men kan tvinges fram. Poenget med DXVA er imidlertid å avlaste CPU og flytte rendring til GPU. Med madVR flyttes alt til GPU uansett, gitt at man har et dedikert skjermkort og ikke en integrert chip på hovedkortet. Da slipper man samtidig alt styret med subs og dxva, siden man enten kan 1) rendre subs direkte med madvr (i noen spillere) eller 2) bruke DirectVobSub med helt ok resultat.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spørs om vi bruker ulike begreper bare.

Er tearing det samme som Vsych ?

Tror det. Såvidt jeg ser fra wikipedia så er det akkurat v-sync jeg mener (se eksempelbildet i denne artikkelen om screen-tearing/v-sync).

Effekten er veldig godt synlig på scenen fra LotR, der Gandalf og Pippin(?) rir inn mot the White City of Gondor. Sakte panorering med en tydelig vertikal linje som flyttes horisontalt. Denne vil hakke tydelig om du har et slikt problem. I MPC-HC ligger det innebygd en testfunksjon (høyreklikk under avspilling, et sted neri menyen) for tearing der det går en vertikal strek over skjermen. Glir den helt smooth er alt ok. Hvis ikke ser du temmelig greit at du har et problem :-D

Og om noen nå skulle være i tvil - madVR er "immun" mot denslags :-) Derimot får man fort et perfekt rendret slideshow pga framedrops om hardware ikke er kraftig nok.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg var av den hellige oppfatningen at i Windows når det står 23Hz så er det det samme som 23.976. Jeg bruker Både TMT 5 og Power DVD 10 Ultra og har siden ATI 5 serien kom ikke hatt noen problemer med panoreringer. Alt flyter veldig fint på 23Hz. Dvs BD. DVD kjøres på 50Hz via WMP i Win7.

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Jeg var av den hellige oppfatningen at i Windows når det står 23Hz så er det det samme som 23.976. Jeg bruker Både TMT 5 og Power DVD 10 Ultra og har siden ATI 5 serien kom ikke hatt noen problemer med panoreringer. Alt flyter veldig fint på 23Hz. Dvs BD. DVD kjøres på 50Hz via WMP i Win7.
    Ekspertene sier så, ja.

Men jeg er ikke like sikker på at det vi opplever som hakking ved panoreringer kun er relatert til oppfriskningsfrekvens, basert på følgende observasjon:

Mitt projektor får 60Hz videostrøm uavhengig av kilde. Bare fordi jeg ikke har fått til bedre. Med denne raten kan jeg produsere hakking (spesielt synlig ved panoreringer) eller helt glatt bilde, avhengig av om jeg bruker tilstrekkelig kraftig hardware (skjermkort) og rendring-software. Dermed har jeg tenkt at denne hakkingen (=tearing) er relatert til noe annet enn hvor god man er til å få til 23.976Hz. Mulig det er en sammenheng, men det er altså fullt mulig å få glatte panoreringer med 60Hz rate.

Jeg har en mistanke om at jeg og flere med meg blander begrepene her. Kan noen med riktig kunnskap forklare?

Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, etter å ha lest litt nøyere om judder og vsync ser jeg at om man klarer å tegne bilder eksakt i samme takt som de vises på skjerm har man kommet langt i å unngå hakking.

Dette er tydeligvis temmelig basic...

Newcomer Rottweiler sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    107
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Splash Pro. Dette programmet fjerner hakking effektivt med Motion2. Splash PRO - The Next Generation Player
    Super bilde uten hakking :-)
    http://avforum.no/myhometheater/Rottweiler
    Forforsterker: Yamaha RX-V1800,Effektforsterker: Emotiva XPA-3, Dac: Hegel H2, Sub kalibrering: DSPeaker Anti Mode 8033, Cinema Videoprossesor: Darbee Darblet, Høyttalere: Front: Klipsch RF 82 MKII, Senter: Klipsch RC 62 MKII, Surr.: Klipsch RS 52 MKII, Sub: SVS PB12-NSD DSP, Prosjektor: Sony VPL-HW50, Lerret: DreamScreen V2 DynaGrey Black 77", Plasma TV: Panasonic TX-P50UT50Y, HTPC: Spotify og HD filmer
    Universal fjernkontroll: Logitech Harmony 885

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •