Modifisering av gammel HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 20 av 20
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Modifisering av gammel HTPC

Har en Acer Aspire L5100 som jeg har hatt i ca 3 år nå. problemet er at den støyer noe helt sinnsykt. jeg trur det er harddisken som ikke er glad i livet lengre for den bråker i tide og utide. Når pc'n står på kan den plutseli ruse seg og det høres ut som den begynner å sveve rundt i rommet. Den gjør dette uprovosert og det er utrolig upraktisk.. Den gjorde det både på vista og nå når jeg formaterte og installerte win7.

Vil jeg kunne installere en ssd i denne? f.eks denne:
    Komplett.no - Corsair SSD Nova Series 2,5" 32GB
    ssd'en vil kun bli brukt til operativsystem (win7 eller ubuntu), og alle filmer/musikk etc er på eksterne harddisker.

Ønsker også å kunne flytte ssd'en over til en ny HTPC hvis jeg bytter hele pc'n.

Er det mulighet for å bytte skjermkort? får ikke aktiver opengl på denne og det finns kun vista drivere til den og de fungerer ikke på win7 (er vel ett x1300 som er installert i pc'en)

Hvis jeg ønsker en ny htpc, hvor billig/dyrt blir dette? trenger ikke cd/dvd/blu-ray. bare musikk (optisk) og filmspilling (vga nå, hdmi senere).

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du er sikker på at det er disken og at maskinen fungerer til det du bruker den til så vil jeg anbefale å bytte disk.

Hvis du skal ha noe nytt så får du en PC til kr 3000 og oppover.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kortplasser : 1 x Mini-PCI Slot, 1 x Mini-card slot

Stemmer dette? Var x1250 på specs jeg så. Elendig skjermkort uansett.

Et godt råd er jo å åpne kabinettet og se ann situasjonen, renser du den for støv så er sikkert mye gjort. Ferdigpc makerne lager elendige termiske design med vilje slik at man kaster maskinen etter 2 år hvis man ikke vet bedre.

nVidia 310 eller bedre sammen med x250 zactate eller noe annet er en fin erstatning, ubuntu er fint til media-pc.

Edit: Kan du ta et bilde av innsiden?

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kingu

Et godt råd er jo å åpne kabinettet og se ann situasjonen, renser du den for støv så er sikkert mye gjort. Ferdigpc makerne lager elendige termiske design med vilje slik at man kaster maskinen etter 2 år hvis man ikke vet bedre.

nVidia 310 eller bedre sammen med x250 zactate eller noe annet er en fin erstatning, ubuntu er fint til media-pc.
    Ser spcs på nett er annerledes en det min har (min har ikke samme skjermkort og mindre hdd f.eks) men vet den kom i forskjellige utgaver.

Har åpnet og renset den for støv, måtte bryte garantiseglet etc ;p

Den har to knøttsmå vifter i bakkant men trur ikke det er de som er problemet, lyden er mer lavfrektent enn det viftene skulle klart å lage, typisk arbeidslyd for hdd/cd-drev. Men skal høre etter ekstra godt neste gang den bestemmer seg for å sveve litt

Har du link til utstyret du snakker om?

edit: ja den har sånn minnekort (sd kort) ting. d du tenker på? vet ikke hva mini card og mini pci er. pci er vel for skjermkortet?

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jag har en del erfarenhet med de Acer maskinerna. Bråket kommer pga värmen och värmen är där på grund av skit och damm. De hårddiskarna som sitter i de maskinerna går på knä just på grund av värmen. De maskinerna är inte gjorda för 24/7 bruk och jag har sett flera som kör torrent och allt möjligt på dom dygnet runt. Då går dom sönder fort. Hela maskinen behöver luft så att stänga den inne i ett skåp är en dum ide.

Då du inte har garanti kvar så är det bara att öppna maskinen och ta bort allt skit och damm. Gå på med tryckluft på box där du kan.

Ytelse på gpu kan du inte göra något med desvärre, men till ditt bruk gör det ingen skillnad oavsett. En SSD skulle ge den nytt liv. Jag fick precis hem en OCZ till runt 850 kronor, en 60GB disk. Det håller i långa banor för det mesta av operativsystem.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av mackanzocz
    Jag har en del erfarenhet med de Acer maskinerna. Bråket kommer pga värmen och värmen är där på grund av skit och damm. De hårddiskarna som sitter i de maskinerna går på knä just på grund av värmen. De maskinerna är inte gjorda för 24/7 bruk och jag har sett flera som kör torrent och allt möjligt på dom dygnet runt. Då går dom sönder fort. Hela maskinen behöver luft så att stänga den inne i ett skåp är en dum ide.

Då du inte har garanti kvar så är det bara att öppna maskinen och ta bort allt skit och damm. Gå på med tryckluft på box där du kan.

Ytelse på gpu kan du inte göra något med desvärre, men till ditt bruk gör det ingen skillnad oavsett. En SSD skulle ge den nytt liv. Jag fick precis hem en OCZ till runt 850 kronor, en 60GB disk. Det håller i långa banor för det mesta av operativsystem.
    Har åpnet og støsugd men det var ikke mye støv inne i den. så faktisk helt sykt rent ut i forhold til hva jeg forventet. vil nok bli kaldere med ssd tho

åpnet den igjen nå og tok ut cd spilleren, samt tv tuneren, så nå blir det litt mer plass for lufta å sirkulere

Sitat Opprinnelig postet av kingu

Edit: Kan du ta et bilde av innsiden?
    glemte å ta bilde men det er ingen ledige plasser. gpu'en lå under et deksel.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ser ut som det er vifter og ikke hdd som bråker. så skal se litt rundt etter ny pc.
    Har sett litt rundt etter deler til ny htpc og funnet en del alternativer.

Kabinett:
    MPX.no - Ace Sonay Mini-ITX Sort

ssd:
    MPX.no - Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

hovedkort:
    MPX.no - ASUS AT5IONT-I, Atom D525
    eller
    MPX.no - ZOTAC ION ITX-U, Atom D525
    eller denne?:
    MPX.no - ASUS AT5NM10-I, Intel®Atom D510

Har lite peiling på disse hovedkortene. De har innebygd cpu og gpu? hvilket anbefales? likte de to uten vifte da de er helt stille men ser ikke ut som de har trådløst nettverk? trenger jeg det i tillegg? er det andre hovedkort som anbefales?

skal kjøre ubuntu 10.10 med xmbc / jriver. avspilling av musikk/spotify og filmer/serier opp til 1080p.

har 4gb minne fra den andre pc'en. det går bra å flytte over disse? går det å flytte over hdd i tilleg å ha til fillagring? tåler strømforsyning to hdd / er det plass? ønsker ikke cd/dvd/blu.ray drev. har fjernkontroll/mus/tastatur samt eksternt lydkort fra gamle pc'en.

når det kommer til ubuntu har jeg minimal kjennskap til dette operatisystemet, men har instllert det på min 11" og er storfornøyd. ble dog en del prakk med skjermkort o.l. i starten. blir det enkelt å kjøre igang på dette oppsettet?

passer alt sammen? noen deler som er bedre?(hvorfor? og link) noe jeg mangler? bedre ferdig-pakker? takker for all hjelp

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyllingJazz
    ser ut som det er vifter og ikke hdd som bråker. så skal se litt rundt etter ny pc.
    Har sett litt rundt etter deler til ny htpc og funnet en del alternativer.

Kabinett:
    MPX.no - Ace Sonay Mini-ITX Sort

ssd:
    MPX.no - Corsair SSD Force Series 2,5" 60GB

hovedkort:
    MPX.no - ASUS AT5IONT-I, Atom D525
    eller
    MPX.no - ZOTAC ION ITX-U, Atom D525
    eller denne?:
    MPX.no - ASUS AT5NM10-I, Intel®Atom D510

Har lite peiling på disse hovedkortene. De har innebygd cpu og gpu? hvilket anbefales? likte de to uten vifte da de er helt stille men ser ikke ut som de har trådløst nettverk? trenger jeg det i tillegg? er det andre hovedkort som anbefales?

skal kjøre ubuntu 10.10 med xmbc / jriver. avspilling av musikk/spotify og filmer/serier opp til 1080p.

har 4gb minne fra den andre pc'en. det går bra å flytte over disse? går det å flytte over hdd i tilleg å ha til fillagring? tåler strømforsyning to hdd / er det plass? ønsker ikke cd/dvd/blu.ray drev. har fjernkontroll/mus/tastatur samt eksternt lydkort fra gamle pc'en.

når det kommer til ubuntu har jeg minimal kjennskap til dette operatisystemet, men har instllert det på min 11" og er storfornøyd. ble dog en del prakk med skjermkort o.l. i starten. blir det enkelt å kjøre igang på dette oppsettet?

passer alt sammen? noen deler som er bedre?(hvorfor? og link) noe jeg mangler? bedre ferdig-pakker? takker for all hjelp
    De to første hovedkortene er Nvidia ION og det finnes god støtte for HW dekoding av video for dette i Linux. Det siste har Intel grafikk og støtten for dette tror jeg fremdeles er dårlig i Linux.

Tror ikke to HDD skal være noe problem i forhold til strømforsyningen. Ihvertfall ikke hvis du skal bruke SSD til OSet. Jeg har en del Samsung 1,5 og 2 TB disker (5400 rpm) i mine to MythTV servere og de bruker ca. 5 watt hver.

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta en titt på denne platformen.

Den triller rundt med Atom/Intel IGP

TEST: MSI E350IA-E45 - Hardware.no

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Liker nok fortsatt asus ion kortet best da det er helt lydløst
    hvordan blir det i forhold til kabinettet? vil alt passe?
    ser at det er plass til en 3,5" og en 5,25" i kabinettet. 5,25" er vel for cd-drev? trur jeg skal klare å få lurt til slik at jeg har to hdd istede eller?

Når du snakker om hw dekoding på ion i ubuntu. er det native eller er det noe jeg må fikse selv? kan veldig lite om linux så håper på å måtte endre på så lite instillinger som mulig.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kyllingJazz
    Liker nok fortsatt asus ion kortet best da det er helt lydløst
    hvordan blir det i forhold til kabinettet? vil alt passe?
    ser at det er plass til en 3,5" og en 5,25" i kabinettet. 5,25" er vel for cd-drev? trur jeg skal klare å få lurt til slik at jeg har to hdd istede eller?

Når du snakker om hw dekoding på ion i ubuntu. er det native eller er det noe jeg må fikse selv? kan veldig lite om linux så håper på å måtte endre på så lite instillinger som mulig.
    Null stress å kjøre Fusion lydløst. Den kjøleren MSI har slengt på er jo nærmest en chipset kjøler. Sett på nesten hvilken som helst annen cpu kjøler å fjern vifta så er det godt nok så lenge det er noe gjennomstrømning i kabinettet. Det siste krever passive Atom maskiner også.

Den andre fordelen med Fusion er at du må ikke kjøpe "pakker" slik som MSI kortet jeg linket til. Du kan kjøpe løst hovedkort, løs prosessor, løs kjøler, etc. Så du kan skreddersy den slik du vil ha den. Og sist men ikke minst er den bedre og mer fremtidsrettet.

Og for å sette en liten torpedo i siden på den ION platformen som er linket lengere opp her. Serial ATA-300? Det er jo helt tullerusk om man ønsker å få litt ytelse ut av nyere SSD disker.

Intermediate kingu sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    747
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Revox, full suksess på innlegget, berømmes.

Kan tenkes at HD6310 er litt mer knot å få til å virke i linux grunnet at AMD/ati har slitt med tearing i den properitære driveren sin, fglrx.
    Meg bekjent er dette bare nylig fikset, og man må ta i bruk en midlertidig fiks som ikke er standard prosedyre for driverrutinen selv.

Når det er sagt så er det jo i verste fall bare å kjøpe en nvidia GPU å sette inn i PCI-e x16 sporet, så går det for det samme.

Støtter meg på revox

Hardvareaksellerasjon av video funker ut av boksen med nvidias egne drivere, og det finnes en del mediaspillere som nyttegjør seg av denne funksjonen rett fra pakkebrønnen.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sett på en annen løsning som jeg liker svært godt. Tenker da på Squeezebox duet sammen med Netgear readyNAS duo (pluss en Netgear router)

Med 2st 2TB disker som speiles har jeg backup av alle filene mine, pluss at jeg kan koble skriveren bak å få printeren på nettverket. i tillegg har den innebygd squeezeserver så jeg kan bruke wimp/spotify.

Liker denne løsningen siden jeg da slipper å knote med tv og data for å få satt på / styre musikk eller radio. Dog er det en dyrere løsning (ca 5500kr mot ca 4000 på htpc). Liker tanken på en hodeløs løsning, noe jeg ikke får til med hptc med mindre det finnes noen programmer for å kontrollere pc'n fra f.eks en bærbar? Vipper litt mot win7 for tiden da det virker som det kan bli mye stress med ubuntu.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja squeezeboks er fin den om det er kun musikk du er ute etter.

Fordelen med en HTPC er jo at den gjør alt squeezeboksen gjør i tillegg til å spille av film, bilder, internett, og ubegrenset med utbyggingsmuligheter.

Eventuellt en PS3 som også gjør det samme. Og med en PSP kan du fjernstyre den samt streame alt PS3 har tilgjengelig på nettverket sitt via internett til din PSP uansett hvor du er.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Revox
    Ja squeezeboks er fin den om det er kun musikk du er ute etter.

Fordelen med en HTPC er jo at den gjør alt squeezeboksen gjør i tillegg til å spille av film, bilder, internett, og ubegrenset med utbyggingsmuligheter.

Eventuellt en PS3 som også gjør det samme. Og med en PSP kan du fjernstyre den samt streame alt PS3 har tilgjengelig på nettverket sitt via internett til din PSP uansett hvor du er.
    Mange muligheter ja. Har nettopp installert teamviewer og lurer derfor på å bygge en htpc istede. Problemet er at jeg ønsker muligheten til 2x3,5" hdd og 1x2,5" i kabinettet. Finner dessverre få Kabinetter med plass til dette. kan man bruke mATX kabinetter? mener det stod noen plass at miniITX og micro ATX har likt feste.

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De mindre hovedkortene bruker gjerne bare ferre av de samme festepunktene.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    74
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ah daså, så du kan med andre ord sette inn ett Mini-ITX i mATX kabinett?

Sitter å ser på noen komponenter her, og har funnet noe jeg trur kan være en bra løsning.

Ace Sonay - Ultraliten formfaktor - mini SONAY - Amentio Datakjeden

ASUS AT3IONT-I, Intel Atom330Â*Mini-ITX, nVIDIA ION, DDR3, GbLAN, WiFi, PCI-Ex16 , 10xUSB, HDMI / MULTICOM

KINGSTON 4GB 1066MHZ DDR3 NON-ECC CL7 DIMM / MULTICOM

OCZ TECH SSD 50GB 2.5" SATA II Vertex 2 Extended Series / MULTICOM

Western Digital Caviar Green 2TB SATA Western Digital Caviar Green 2TB

butikkene jeg har valgt er tilfeldig og ikke valgt etter pris enda.

Ser at kabinettet har plass til en 3,5" og 1stk slim dvd-drev. Har jeg muligheten for å plassere en ssd der istede for dvd drev? isåfall har jeg en billig bra start pc, så kan jeg bygge ut med en NAS senere

Bilde av innsiden til kabinettet:
    http://www.inet.se/files/img/max/6900329_1.png

Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0