DVBLogic + MediaCenter erfaringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVBLogic + MediaCenter erfaringer

Hei, har nettopp installert DVBLogic på min MediaCenter PC og foreløpig virker dette lovende.

Har følgende oppsett:
    - FloppyDTV (FireDTV) DVB-C x 2
    - 2 Conax CAM'er
    - SmartWii kortsplitter
    - FW-kort med 2 separate innganger
    - Windows 7 Media Center
    - 2 stk. XBOX 360 som extendere.
    - Canal Digital kabel tv.

Media Center står på 24 timer i døgnet uten restarts eller sleeps.

Har tidligere kjørt FireDTV Media Center integrasjon uten at det har vært 100% stabilt. Ofte opplevd blanke opptak, 5 sekunders opptak i starten av programmet + en del hickups med hvilke tunere som har vært ledige/tilgjengelige etc. I tillegg har EPG vært mildt sagt ufullstendig og innholdt mange feil.

Derfor har jeg tatt skrittet og tester nå ut DVBLogic.

Fremgangsmåte:
    Avinnstalerte alle FDTV drivere og slettet MC databasen.

Installerte FireDTV 5.7N BDA drivere og installerte DVBLogic etter å ha lest installasjonsveiledningen opptil flere ganger. Nå har jeg Full EPG!!! på alle kanaler 7 dager frem i tid. Dette leses fra DVB strømmen og bruker ikke MCGuide eller XMLTv. For å få til dette måtte jeg endre settingen eit_scan_current_tr_only til 0 i eitscanner_config.xml fila. Dette fordi Canal Digital sender EPG info kun i en gitt kanal i stedet for hver kanal.

Måtte også legge til 134000 i transponder fila for å få NRK2 HD og NRK3 HD.

Jeg håper at dette oppsettet er mer stabilt enn FireDTV MC integrasjonen har vært. Det er i tillegg en del kule features i DVBLogic som streaming til andre klienter (andre MediaCeneter PC'er, iPhone, iPad, PS3 etc.). Man skal også kunne streame ut via Web og styre programguiden via web. Dette har jeg ikke testet enda.

Xbox 360 extenderne funket som før etter oppsettet. Ingen konfigurering nødvendig.

Liker også at hele TV oppsettet konfigureres utenfor MediaCenter. Alle kanalvalg og mapping mellom EPG og kanal gjøres i DVBLogic konfigurasjonen. Dermed slipper man å enable/disable kanaler i MediaCneter. Kanalene synkes opp vha. en plugin til MediaCenter og MediaCenter tror at det er DVB-S kort som er installert i stedet for DVB-T som med FireDTV MC oppsettet.

Oppsettet kan også lagres/eksporteres, noe som kan være nyttig ved oppdateringer.

Noen andre som har erfaringer med DVBLogic ?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, hadde noen få problemer med 2 tunere og dvblogic der drivere og programvare snakket dårlig sammen, men det skal ha blitt fikset. Siden jeg er ute i permisjon så er det mulig jeg trekker frem mediesenteren igjen. Men så mye som er på tapetet om dagen, så spørs det vel.

Ellers er kombinasjonen dvblogic og wmc en av de bedre løsningene jeg har prøvd inklusiv mediaportal, dvbviewer osv.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    140
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Ja, hadde noen få problemer med 2 tunere og dvblogic der drivere og programvare snakket dårlig sammen, men det skal ha blitt fikset.
    Var det ulike tunere? Hva var problemene du opplevde?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvde både med en USB og en PCI, dog fra samme produsent (terratec). Prøvde 2* usb og 2* pci samt 1* usb/pci dvb-c. Fikk det til å fungere med eldgamle drivere til pci-kortene. Som sagt, dette skal ha blitt rettet, men htpc'en er stuet bort for øyeblikket og jeg rakk aldri å oppdatere programvare/drivere.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som jeg akkurat fant noe å gjøre i helga!

Har sett gjennom installasjonsguiden, som var ganske lang må jeg si, og laster ned en trial for test nå.

Har hatt DVBLogic på radaren en stund, men nå ser jo produktet veldig bra ut.

Er det komplisert å legge til de geriene for å få nrk2/3-hd inn?

Active EldarH sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    488
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har akkurat kjøpt 2 FloppyDTV (FireDTV) DVB-C fra tyskland og cam og programkort fra canal digital.

Alt fungerer bra i WMC, men EPG er veldig mangefull.

Skulle derfor teste ut DVBLogic. Brukte samme framgangsmåte som deg, men jeg finner ikke en eneste kanal når jeg søker.

Har kanal Digital Kabel.

Tror jeg har fult bruksanvisningen, men det må være noe jeg gjør feil.

Noen ide?

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp installert DVBlogic på mine to HTPCer, en med 2 FloppyDTV-C tunere, og en med 1. Begge med Win7 X64, conax cam og SmartWii.

Fungerer aldeles supert på den HTPCen med 1 tuner. Full epg via strømmen, og i eit_scan_current_tr_only til 0 i eitscanner_config.xml for CanalDigital Trondheim.

Eneste minuset der, er at den ikke markerer filmer i epg som før, men det meste andre. Med det unntaket, så er HTPCen nå slik MS burde ha laget den fra starten.

På den andre PCen, med to tunere, er det imidlertid litt trøbbel. Fikk også der innstallert, og samlet kanaler. Fikk full epg fra strømmern til det ene kortet, men ikke det andre, til tross for eit_scan_current_tr_only til 0 i eitscanner_config.xml . Men resultatet er at MCE har full epg fra tuner 0. Men jeg har problemer med at denne DVBlogig her henger seg daglig, har også hatt BSOD, noe jeg ikke hadde før (PCen har gått utemn problemer i over et år ..). Før fungerte alt utmerket, med det unntaket at epg var mangelfull.

Windows indikerer minnelekasje, uten at jeg skjønner hva dette henger sammen med, siden den andre HTPCen (litt annen HW) jo fungere utmerket med DVBlogic, og begge fungerte fint før installasjon av DVBlogic.

drbo 8)

Newcomer
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av proturbo
    Hei, har nettopp installert DVBLogic på min MediaCenter PC og foreløpig virker dette lovende.
    Nå har jeg Full EPG!!! på alle kanaler 7 dager frem i tid. Dette leses fra DVB strømmen og bruker ikke MCGuide eller XMLTv. For å få til dette måtte jeg endre settingen eit_scan_current_tr_only til 0 i eitscanner_config.xml fila. Dette fordi Canal Digital sender EPG info kun i en gitt kanal i stedet for hver kanal.

Måtte også legge til 134000 i transponder fila for å få NRK2 HD og NRK3 HD.
    Har akkurat installert DVBLogic og det ser veldig lovende ut, kun noen spørsmål:
    1. EPG; Gjorde du noen form for matching med MCGuide el. lign i DVGLogic setup i det hele tatt? Eller satte du kun "eit_scan_current_tr_only til 0"? Hvor lang tid tok det før du fikk EPG info??

1. I hvilken fil la du til 134000?

2. Hvor lang tid bruker du på skifte fra eks. kanal 1 til kanal 2?

3. Andre gode tips?

Bruker Cinergy CI+ PCI kortet, W7 og MCE

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I skrivende stund er v4 ute. Den har alle kanalene med i transponderlisten.

Denne kjører jeg uten problemer, dvs jeg har ikke oppdatert medicentrene mine enda, men jeg kjører v4 på serveren (WHS 2011) i kjelleren, med 4 tunere. Bruker så en hvilken som helst windows PC til å se på tv på eller å ta opp tv, via dvblink connect server.

Eneste minuset så langt, er at opptak skjer lokalt, ikke på server (dette skal fikses i v4.1)

Må fortsatt endre dvb_config.xml for å få full epg.

Regner med å kjøre alle tunerne fi server ettterhvert ...

drbo 8)

Active
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    349
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så man trenger ikke lenger laste ned custom transponderfil fra kingofsat for å få alle kanaler?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De har vel en ipxd/iphone app også, slik at man kan kjøre server og se tv fra disse enhetene.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    7
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

FireDTV 5.7N drivere

Hei.
    Har noen av dere 5.7N driverene liggende som dere kan sende meg?
    Greier kun å finne 5.7 på de nye sidene til Digital Devices..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av andrepe
    Hei.
    Har noen av dere 5.7N driverene liggende som dere kan sende meg?
    Greier kun å finne 5.7 på de nye sidene til Digital Devices..
    Det er 5.7N (28.11.09) som ligger på DD sine sider 8-)

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg lagt inn WHS 2011, dvblogic tvsource og connect server på min gamle stasjonære.

Jeg hadde et par små utfordringer. Siden det er en server, så bruker man RDP (remote desktop) for å koble seg til. Problemet er at PCSC protokollen i Windows da føres over til klientpc.

Problem nummer to er at visse klienter, slik som iPhone, iPad også videre, krever en del arbeid med streamen, noe som fører til at ffmpeg drar alle CPU-ressursene og litt til. Core 2 Duo 8500. Verst er det selvfølgelig på HD-kanaler. Opptak også videre, går greit siden filene ikke tukles med. Da er jeg litt i tenkeboksen om jeg skal droppe slike klienter/hele prosjektet, eller om jeg skal oppgradere HW. Etter som jeg har forstått så kan ikke denne prosessen gjøres med hw-aksererasjon, og det er vel der mitt problem ligger. Det store spørsmålet er på hvilket nivå på hw man må ha for at CPU skal klare å fikle med filen real time. Noen som vet?

Et alternativ er å se om man kan overklokke prosessoren jeg har, men da trenger jeg ny kjøleløsning også.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Nå har jeg lagt inn WHS 2011, dvblogic tvsource og connect server på min gamle stasjonære.

Jeg hadde et par små utfordringer. Siden det er en server, så bruker man RDP (remote desktop) for å koble seg til. Problemet er at PCSC protokollen i Windows da føres over til klientpc.
    Hvorfor ikke bare flytte kortleseren til den andre maskinen?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fordi det er en maskinen skal for det meste stå uberørt, mens man bare går inn når man skal sjekke eller gjøre endringer i programvare osv. De andre pc'ene i huset slås av etter bruk.

Det blir dumt hvis tjenester detter ned bare fordi man logger inn på feil tidspunkt.

Har du erfaringer med hva slags hw man trenger for realtidskonvertering av hd-filer? Det er ikke snakk om å bevare kvaliteten, den blir forringet, men det er jo bare for å kunne se på noe annet mens kona ser "One Three Hill".

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fortsatt ikke helt sikker på om jeg har forstått oppsettet ditt. Jeg fikk inntrykk av at kortleseren med programkortet er tilkoblet en annen maskin enn den som kjører kortserveren, slik at du i praksis deler USB-porten over nett. Om kortleseren og kortserveren er på samme maskin, men på en annen maskin enn TV-kortet, så gjør ikke det noe, for kortklienten kommuniserer med kortserveren med en relativt enkel protokoll.

Når det gjelder real-time konvertering, så burde ikke dette være nødvendig hvis du har kablet nett. Selv HD-kanaler tar ikke mer enn ca. 10-15 Mb/s, så to streamer bør du klare på hvilket som helst nett. Jeg har en Pentium 4 med 1,5GB RAM med tre TV-kort som kjører DVB Viewer Recording Service. Å streame live TV til en annen maskin som kjører DVB Viewer er ikke noe problem i det hele tatt. Tre samtidige streamer fungerer brillefint. Men, jeg har ikke prøvd å streame til mobile enheter, eller ut av huset, der båndbredde eller kodek kan være problematisk. DVBViewer Recording Service kan bruke VLC til transkoding, og jeg tror egentlig ikke dette er så ressurskrevende som man kanskje skulle tro. Men, jeg har som sagt ikke testet, så det er mulig jeg er litt overoptimistisk.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en server hvor all hardware ligger, denne står uten skjerm, tastatur osv. Den står stuet bort der den ikke forstyrrer noen. Denne skal tjene andre pc'er og nettbrett etc innad i huset. Kobler du til en pc via RDP, så vil pc'en du logger deg på med ta over pcsc protokollen og kortleseren blir ubrukelig på serveren. Uansett, jeg har funnet en løsning rundt det problemet.

I dvblogics app har du ikke valget om å ha uendret oppløsning/stream dessverre. Hadde den sendt videre uten transkoding, muxing buxing og gudende vet hva alt heter, så hadde det ikke vært noen problemer. Problemet er at det kreves endring av streamen for å få den over på nettbrett og da dras CPU'en på serveren opp i 80-90% og synderen er ffmpeg som står for endring av streamen. Det fører til periodiske dropouts/venteikon på klienten, selv om jeg har høyeste bitrate og uavhengig av valgt oppløsning på klienten.
    Det er ingen problemer med overføringshastighet i nettverket, ellers virker alt annet som det skal, det er kun cpu'en det står på. Skal sjekke litt via pc/http om det går bedre der.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm http fungerer ganske bra ser det ut til, med maks bitrate og 576p, selv på HD-kanaler.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •