Laptop som HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Laptop som HTPC

Hei. Har planer om å skaffe meg htpc for tilkobling til hjemmekino og projektor. Finnes det rimelige laptoper med muligheter for: 1080p og bitstream trueHD og DTS MA HD?
    Kreves det heftig prosessor, minne, skjermkort til dette?
    Hva slags software er nødvendig og anbefales?

Kom gjerne med forslag.
    Bluray-rom er å foretrekke, men ikke et must...
    Hvordan er kvaliteten på dvd-avspilling fra htpc i forhold til en bra dvdspiller (2-3.000kr)?

Noen med erfaringer om bruk av laptop til htpc?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av e_berrefjord
    Hei. Har planer om å skaffe meg htpc for tilkobling til hjemmekino og projektor. Finnes det rimelige laptoper med muligheter for: 1080p og bitstream trueHD og DTS MA HD?
    Kreves det heftig prosessor, minne, skjermkort til dette?
    Hva slags software er nødvendig og anbefales?

Kom gjerne med forslag.
    Bluray-rom er å foretrekke, men ikke et must...
    Hvordan er kvaliteten på dvd-avspilling fra htpc i forhold til en bra dvdspiller (2-3.000kr)?

Noen med erfaringer om bruk av laptop til htpc?
    Det går helt utmerket å bruke laptop som htpc. Det siste året har jeg brukt en Thosiba Qosmio. Det er en forholdsvis dyr laptop til 11000 kroner, men du får rimeligere laptop`er med samme spesifikasjoner i dag. Du bør nok styre unna de aller rimeligste, men for en 6-7000 kroner får du nok en som har det du trenger. Ta deg en tur på Elkjøp og si til betjeningen hva du skal bruke laptopen til. Funker det ikke som du ønsker så er det bare å levere den tilbake igjen innen 30 dager. Kjøper du en på nett har du 14 dagers full returrett. Jeg har blue-ray spiller på min laptop. Bildet blir like bra som på min Pioneer blue-ray spiller. Det samme gjelder for dvd

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Spør du betjeningen der er du garantert å ende opp med en maskin de har god avanse på ihvertfall. Etter min erfaring er sjansen stor for å ende opp med en dyrere løsning enn nødvendig. Og hvis du ikke er så heldig å treffe på en selger med kompetanse på hva som kreves av en htpc - risikerer du faktisk å ende opp med noe som ikke gjør jobben godt nok.

Finn ut hva du skal ha først, og gå deretter i butikken og kjøp det.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å gjøre det litt enklere. Finn den billigste laptopen på Elkjøps hjemmesider som støtter full hd lyd 5-7 kanaler. Den vil antagelig antakelig være godt nok spekket til å gjøre en god jobb som htpc. For sikkerhets skyld sjekker du litt på nettet om hva som står om det aktuelle grafikkortet. Funker det ikke så leverer du den bare tilbake.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar. Så du trenger ikke ende opp med så dyr pc da. Bare den kan kjøre alle hd format hekkefritt, bitstreame hd-lyd og har blurayspiller så skal jeg være fornøyd.

Men kommer du mye billigere unna med en vanlig htpc så vil jeg nok vurdere det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Multicom.no -> asrock
    Anbefaler deg å ta en titt her

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Multicom.no -> asrock
    Anbefaler deg å ta en titt her
    Hmm, veldig intressant... Vet du om disse kan bitstreame truehd og dts hd ma?
    og brukes som vanlig pc, bare koble til usb-tastatur og mus?
    ASRock NetTop Core 100HT Home Theater PC, Intel Core i3-370M, 4GB, 500GB, Blu-Ray, WLAN, Full HD, THX, USB3.0, HDMI / MULTICOM

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, veldig intressant... Vet du om disse kan bitstreame truehd og dts hd ma?
    og brukes som vanlig pc, bare koble til usb-tastatur og mus?
    ASRock NetTop Core 100HT Home Theater PC, Intel Core i3-370M, 4GB, 500GB, Blu-Ray, WLAN, Full HD, THX, USB3.0, HDMI / MULTICOM
    Kan godt hende at den fungerer, men bare styr unna den rimeligste versjonen ASRock ION 3D 152D. Kjøpte den i forrige uke og den klarte ikke filmer større enn 5-6 GB før den hakket. Pc`n var utrolig treig uansett hva du brukte den til.
    ASRock er helt vanlige pc`er, men alt er tettpakket i små kabinetter. De er nesten lydløse, det er en stor fordel :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har blitt tipset før om å styre unna atom-prosessorene, i3 skal visst være mer enn nok til mitt bruk.
    Kunne ikke se at det var innebygget noe TrueHD, og DTS HD MA- dekoder. Tror jeg må opp på vision 3d-modellen for å få det.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I første post etterspør du bitstreaming, men du trenger altså intern dekoding like vel?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    69
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    har blitt tipset før om å styre unna atom-prosessorene, i3 skal visst være mer enn nok til mitt bruk.
    Kunne ikke se at det var innebygget noe TrueHD, og DTS HD MA- dekoder. Tror jeg må opp på vision 3d-modellen for å få det.
    Du får dekoding av alle lydformatene med 7.1 Ch HD Audio med THX TruStudio PRO

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    I første post etterspør du bitstreaming, men du trenger altså intern dekoding like vel?
    ja, bekalger, det ble litt formuleringsfeil der ja. trenger ikke dekoding, bare bitstreaming av hd-lyd.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, er ikke så mye inne på laptop`er, men i tilfelle du ender opp med å se etter en dedikert HTPC-løsning støtter AMD sine skjermkort bitstreaming over HDMI fra 5xxx serien og opp.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for det!