Stasjonær server/PC til fildeling og musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 33
    Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Stasjonær server/PC til fildeling og musikk

Hei,

Jeg har en stasjonær PC (Windows 7) som begynner å bli 5-6 år, som jeg vurderer å bytte ut.

Jeg skal egentlig ikke ha en tradisjonell HTPC, men snarere en form for server, da PCen står ute i gangen, ikke i stua. Jeg bruker den heller ikke til å streame film (kan bli aktuelt senere), kun musikk. I tillegg brukes den til tradisjonell fildeling og kontor-PC via terminal server fra min og min kones laptop. Brukes ikke til spilling.

Så det jeg ser for meg er en stabil (står på 24/7) pc/server som gjerne kan være stillegående, og med fordel ikke utvikler altfor mye varme.

Kan være selvbygg(den jeg har nå er det), men hadde ikke hatt noe i mot å kjøpe ferdig pakke. Har ikke fullt ekstremt nøye med på hva som er det siste hotte innen disker, minne, cpu etc de siste årene, og er ikke så veldig interessert heller.

Lurer også litt på hva jeg skal gjøre med disker. Den jeg har nå har 2 speilede SATA disker til systemet, og 2 speilede SATA disker (500gb) til musikk/data. I tillegg har jeg en 1TB ekstern USB disk som brukes kun til backup.

Skal jeg på ny satse på en litt stor pc med plass til såpass mange interne disker, eller begynner eksterne disker å bli så raske at man kan bygge ut på den måten i steden, og bruke de eksterne diskene aktivt?

NB: Den nye maskinen kommer også til å kjøre windows 7, så vi behøver ikke begynne å diskutere OS.

Takknemlig for kommentarer, råd og tips
    --
    Thorbjørn

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nylig hatt et ******* på jord med et par Elkjøp/Lefdal-pc'er (packard bell og hp) så jeg ville styrt unna slikt. De fulle av "feller" som gjør det vanskelig å oppgradere.
    Når det gjelder usb-disker så har jeg også hatt et par havarier der, men interne stryker sjeldent med, så skulle jeg bygd i dag ville jeg ha hatt en kjapp SSD-disk til operativsystem og en eller to WD 2 GB-disker til media og torrentbruk.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan jo nøye deg med en sånn liten tass av en pc.

Disker løser du med en NAS boks eller to, så kan du bruke usb diskene du alerede har som backup av det som er på NAS diskene.

Har brukt slike NAS bokser noen år nå med backup til usb disker jeg kobler til og fra.
    Ganske behagelig å ikke ha så mye som en eneste fil jeg er redd for i en pc.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NAS boks ja, det har jeg lurt litt på. De koster jo litt da, men er kanskje en lur løsning. I disse Spotify-tider slår det meg at jeg strengt tatt ikke behøver så utrolig mye lagringsplass heller da.

Hvilke NAS-bokser anbefales da? JEg vet noen av disse kan kjøre squeezeboxserver og slikt, men all den tid jeg uansett skal ha en PC er det kanskje ikke nødvendig med en slik, kan vel bare mappe opp nasboksen på serveren antar jeg.
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En sånn readynas som støtter squeezebox og alt så jo litt fristende ut da. Kanskje jeg ikke trenger server/pc i det hele tatt?

Komplett.no - Netgear ReadyNAS Duo RND2000
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får bare gjenta den ene tingen jeg virkelig har lært:
    Hold deg unna alt som heter "Green" eller "Eco" disker. De passer kun i konfigurasjoner der du skal bruke enkeltdisker. Speiling og andre Raid er livsfarlig med disse. De er rimelige, men trøbbelet du får er ikke verdt det...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dersom du går for en NAS løsning så kan det være like rimelig å se på en "proff" utgave. Da har du og litt mer muligheter og plass til 8-12 eller 24 disker er ikke uvanlig.

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To disk NAS som enten kan være raid 0 eller 1 elller som to stasjoner koster rundt tusenlappen og oppover + kostnaden til disker.

Noen kan ditt og andre kan datt.
    Er nok bare til å leite litt så finner du en som har funsjonaliteten du trenger.

Jepp..Nas boksen lager du sånne "shared folders" i, enten pr bruker eller for alle så bare mapper du på pc.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bygg nas'n sjøl og kjør FreeNAS. Helt genialt
    OS ligger bare på en usb eller flash-brikke, og hele oppsettet tar man backup av i form av én fil, så kræsjer os'et er det abre å laste inn den på nytt og du er oppe og går

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med denne.

Komplett.no

Ikke superduper rask.
    Men folk klarer no virkelig å streame blueray kvalitet fra den.

Boks med 4 stk 2tb disker til under 5 laken.

Endrer Nas opplegget til denne jeg.
    Denne nye budsjett synoligi boksen skårer knall på teste.

Komplett.no

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med Knut, og har vel og nevnt det. Det kan fort være dumt å låse seg til to disker.
    Jeg begynte med fire 1,5TB i raid 5 (4,5 TB til sammen) det blir fort for lite dersom du skal lagre noen filmer der.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei og hå. Takk for mange gode råd, og den readynas-saken med plass til fire disker har vært under sterk vurdering ja.

Samtidig ser jeg at jeg for ca 5,000 kan bygge en PC med 2x2TB disker (og plass til flere), og da får jeg jo en mer fleksibel løsning (med tanke på støtte for squeezeboxserver, spotify og annet jeg måtte finne på å installere) enn et rent NAS uten at det koster noe særlig mer. Jeg har ingen store planer om å lagre masse filmer foreløpig, så lagringsbehovet mitt er ikke ekstremt høyt.

Så i øyeblikket heller jeg litt mot det. Hva tror dere?

Hagen: Jeg hadde tenkt å kjøpe nettopp WD Green eller lignende for å holde varmeutviklingen på et minimum (boksen skal stå i en gang med svært dårlig ventilasjon), men fraråder du dette selv i et standard speil (RAID1) i en server (ikke NAS) ?
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Hei og hå. Takk for mange gode råd, og den readynas-saken med plass til fire disker har vært under sterk vurdering ja.

Samtidig ser jeg at jeg for ca 5,000 kan bygge en PC med 2x2TB disker (og plass til flere), og da får jeg jo en mer fleksibel løsning (med tanke på støtte for squeezeboxserver, spotify og annet jeg måtte finne på å installere) enn et rent NAS uten at det koster noe særlig mer. Jeg har ingen store planer om å lagre masse filmer foreløpig, så lagringsbehovet mitt er ikke ekstremt høyt.

Så i øyeblikket heller jeg litt mot det. Hva tror dere?

Hagen: Jeg hadde tenkt å kjøpe nettopp WD Green eller lignende for å holde varmeutviklingen på et minimum (boksen skal stå i en gang med svært dårlig ventilasjon), men fraråder du dette selv i et standard speil (RAID1) i en server (ikke NAS) ?
    Jeg er jo "anti hardisk" inni en pc,utenom selve system disken da, så du skal kansje ikke høre så mye på meg.

Men da hadde jeg heller valgt en rimelig pc uten så mye disk og en Nas som var klar for flere disker men bare putta inni en eller to foreløbig. Og fremdeles bare så vidt bikka 5 laken. (tar utgangspunkt i at du bruker gammel skjerm, tast, mus osv.)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde droppet "Green", "Eco" og den typen disker av de årsaker Hagen nevner. Det kan bli en del ball, spesielt hvis man kjører en eller annen form for Raid.

PC gir mer fleksibilitet, men også større grobunn for frustrasjon. Her er det egentlig ikke noe "rett eller galt", men hva du trenger og dine preferanser.

Merk, Windows inkl home server har begrensninger på antall tilganger til serveren som kan være åpne. Tror det var 5 på home server. En pc kan bruke mer enn en tilgang, det var da jeg slo WHS fra meg.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Mikro ATX PC Bestilt

Tusen takk for alle råd og innspill

Da ble det en relativt minimalistisk pc/server i denne runden, totalt 4600 med frakt så prisen ble hvertfall hyggelig. Sjanset på green-disker da jeg vil ha minst mulig støy og varme, så får vi se åssen det funker.

1,00 STK 614135 ASUS M4A88T-M/USB3, Socket-AM3
    mATX, AMD880G+SB710, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, VGA, DVI, HDMI, USB 3.0

1,00 STK 488305 AMD Athlon II X2 250
    Dual Core, 3.0Ghz, AM3, 2MB, 65W, Boxed

2,00 STK 575192 Western Digital Caviar® Green™ 2TB
    SATA 3Gb/sec, dynamic 5400-7200RPM, 64MB

1,00 STK 574681 Crucial DDR3 1333MHz 8GB KIT, CL9
    Kit w/two matched DDR3 4GB, 240pin

1,00 STK 580445 Ace Viso 2 Micro Tower Sort
    Vifter: 1x 92mm Bak, mATX, 2x USB, I/O: AC97, HD Audio

1,00 STK 612425 Corsair CX 430W PSU
    ATX 12V V2.3, Standard. 1x 6+2pin PCIe, 4x SATA, 120mm Vifte

1,00 STK 573264 Samsung DVD±RW burner, SH-S223C
    22x DVD, DVDRAM, SATA, Black, Bulk

Ordresum inkl. mva 4.603,01
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Jeg er jo "anti hardisk" inni en pc,utenom selve system disken da, så du skal kansje ikke høre så mye på meg.
    Av nysgjerrighet, hvorfor vil du ikke ha disker i PCen?
    --
    Thorbjørn

Intermediate heanwi sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    674
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Apropos Green-diskene … Serveren min består utelukkende av WD Green disker (1x500GB, 5x1TB og 1x2TB) og de har fungert utmerket til mitt bruk (WHS, filserver, dog ingen raid).

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av heanwi
    Apropos Green-diskene … Serveren min består utelukkende av WD Green disker (1x500GB, 5x1TB og 1x2TB) og de har fungert utmerket til mitt bruk (WHS, filserver, dog ingen raid).
    Har kjørt opp raid på green-disker jeg også, raid.5 og raid.6

1 av 11 disker røk, denne røk etter 20 timer.
    Som regel ryker de dårlige diskene ca med en gang.

Jeg har satt opp raids på 5 og 6 disker i NAS + server, med speiling.
    Personlig ville jeg også vurdert NAS, med raid-6 og UPS er jo en selvfølge :-)

Husk gigabit kablet nettverk! Og ikke bruk filsystem som ikke støtter store filer :-)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Av nysgjerrighet, hvorfor vil du ikke ha disker i PCen?
    Liker ideen om at alle filer jeg har lyst å ta vare på er samlet på en plass, og at backup blir bare derfra.
    Har vanligvis flere pcer rundt omkring i huset som bruker filene jeg tar vare på og da er det meget hendig.
    Liker at oppbevaringsplassen er oppe 24/7 og ikke må ha en pc som surrer å går hele tiden for at det skal være tilgang.
    Mindre komponener som lager varme inni ett pc kabinet=mindre behov for støyende vifter.

Brukte linux-boks som var bortgjemt i ett skap til dette i min ungdom, men det krevde at man satt seg inn i hvordan man fikk tingene til å fungere slik man ville.
    I web guiet til en NAS boks er livet førti ganger lettere.

Sitter litt på gjerdet og venter på Microsoft Home Server Vail som tilsynelatende aldri ser ut til å dukke opp.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Har kjørt opp raid på green-disker jeg også, raid.5 og raid.6

1 av 11 disker røk, denne røk etter 20 timer.
    Som regel ryker de dårlige diskene ca med en gang.

Jeg har satt opp raids på 5 og 6 disker i NAS + server, med speiling.
    Personlig ville jeg også vurdert NAS, med raid-6 og UPS er jo en selvfølge :-)

Husk gigabit kablet nettverk! Og ikke bruk filsystem som ikke støtter store filer :-)
    WD green sliter veldig med raid fordi de er så trege at kontrolleren oppfatter det som om de er ødelagt. De har også en tendens til å gå med forskjellige omdreininger alt ettersom hvor mye de aksesseres og til slutt har de en helt horribel søkehastighet som du vil slite med.

Det er ikke vanskeligere å sjekke enn at du setter på to forskjellige filmer (ISO) på to forskjellige PCer i huset. dersom det mot formodning skulle gå bra så kan du jo prøve å skrive til dem samtidig. Det fungerer helt fint (noen ganger) dersom du bare skal lese en eneste fil om gangen og er fornøyd med regelmessige rebuilds av raidet.
    Dersom du bruker software raid er det muligens noen innstillinger du kan sette som gjør dem bedre, men WD green er per def ikke egnet for Raid, tilogmed WD advarer mot at slik bruk kan føre til tapt data.
    De er rett og slett ikke laget for det.
    WHS storage pooling fungerer på en litt annen måte, diskene kjører uavhengig av hverandre og en fil ligger kun på en disk (med kopi på en annen disk som regel). Derfor er Green mer stabilt i den konfigurasjonen.
    Jeg skal bytte mine så fort som mulig ihvertfall...

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •