Stasjonær server/PC til fildeling og musikk - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 33 av 33
    Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Kan forøvrig anbefale denne tråden
    http://avforum.no/forum/ny-av-automa...ux-server.html
    Selv om tittelen skulle tilsi at det gjelder Linux er det også en del Windows tips. Og Raid er forsåvidt ganske likt på begge.
    Der er også konklusjonen: "WD green er ubrukelig i RAID".

Active zemtex sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    418
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort innspill, selv om du nok har bestemt deg for å bygge en box. Hadde selv budsjett box'n fra Synology i kikkerten nylig, men endte opp med storebroren, men stor O (og stor prislapp)

5 Stk seagate disker (i RAID 5 får jeg utnytta ca 7.3 Tb)

og ett stk Synology DS1010+

Oppgradert fra 1 -> 3Gb minne, har orginalt dualcore Atom CPU på 1.67ghz. Såfremt hdd'n i PC'n er raske nok, svelger den unna 100mb pr sek over GBlan.

Sålangt, super fornøyd. (Eneste jeg sliter med, har ikke noe med NAS'n å gjøre isåmåte.. Er kinki å få iTunes til å skjønne at musikkarkivet skal flyttes til iTunes servern på NAS'n. Må nok inn å "hacke" noen filer i iTunes for å få det til å funke..)

Bruker mindre strøm enn 2 vanlige lyspærer med 5 disker

mvh

Intermediate Hybris sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Liker ideen om at alle filer jeg har lyst å ta vare på er samlet på en plass, og at backup blir bare derfra.
    Har vanligvis flere pcer rundt omkring i huset som bruker filene jeg tar vare på og da er det meget hendig.
    Liker at oppbevaringsplassen er oppe 24/7 og ikke må ha en pc som surrer å går hele tiden for at det skal være tilgang.
    Mindre komponener som lager varme inni ett pc kabinet=mindre behov for støyende vifter.

Brukte linux-boks som var bortgjemt i ett skap til dette i min ungdom, men det krevde at man satt seg inn i hvordan man fikk tingene til å fungere slik man ville.
    I web guiet til en NAS boks er livet førti ganger lettere.

Sitter litt på gjerdet og venter på Microsoft Home Server Vail som tilsynelatende aldri ser ut til å dukke opp.
    Men dette er jo nøyaktig det samme som jeg gjør, så da har vi nok snakket forbi hverandre. Den PCen jeg skal bygge nå er nettopp en slik 24/7 server som samtlige andre PCer skal forholde seg til, og hvor alle viktige filer ligger og/eller blir backet opp til.

Nå ble det i første omgang bare to disker i et speil i denne, trenger jeg mer plass så bygger jeg nok på med et NAS i tillegg.
    --
    Thorbjørn

Active
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    320
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knut1
    Sitter litt på gjerdet og venter på Microsoft Home Server Vail som tilsynelatende aldri ser ut til å dukke opp.
    Vail RC ble nettopp lagt ut til testing for de som ønsker det.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hagen:
    Jeg får lese litt om green og RAID skjønner jeg. Det jeg har lest så langt er at green har en eller annen autopark-funksjon for å parkere hodene som gjør at de parkerer etter 8 sekunder med inaktivitet eller noe sånt, og dette er det ikke alle raidkontrollere som takler så bra.

zemtex:
    Så ikke dumt ut. Det jeg leste meg til som var showstopper for min del er at spotifypluginen til squeezebox ikke funker når man kjører squeezebox fra NAS. Pluss at jeg helst vil ha et par programmer (blant annet mamut faktura) som både jeg og kona bruker på én maskin som vi begge kan terminal serve til. Det blir vanskelig hvis eneste 24/7-boksen i huset er et NAS.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hagen
    WD green sliter veldig med raid fordi de er så trege at kontrolleren oppfatter det som om de er ødelagt. De har også en tendens til å gå med forskjellige omdreininger alt ettersom hvor mye de aksesseres og til slutt har de en helt horribel søkehastighet som du vil slite med.

Det er ikke vanskeligere å sjekke enn at du setter på to forskjellige filmer (ISO) på to forskjellige PCer i huset. dersom det mot formodning skulle gå bra så kan du jo prøve å skrive til dem samtidig. Det fungerer helt fint (noen ganger) dersom du bare skal lese en eneste fil om gangen og er fornøyd med regelmessige rebuilds av raidet.
    Dersom du bruker software raid er det muligens noen innstillinger du kan sette som gjør dem bedre, men WD green er per def ikke egnet for Raid, tilogmed WD advarer mot at slik bruk kan føre til tapt data.
    De er rett og slett ikke laget for det.
    WHS storage pooling fungerer på en litt annen måte, diskene kjører uavhengig av hverandre og en fil ligger kun på en disk (med kopi på en annen disk som regel). Derfor er Green mer stabilt i den konfigurasjonen.
    Jeg skal bytte mine så fort som mulig ihvertfall...
    Hei,
    Må si at jeg ikke har merket noe problemer i det hele tatt.
    Jeg kjører de i en Thecus N7200, samt i en server..

Men de brukes ikke til mediaavspilling, samt de aksesseres av mange.
    Løsningen min er egentlig bare en slags "sikker harddisk", som benyttes primært til TIFF-filer på hundrevis av megabytes.

Ellers vet jeg av erfaring at green disker er irriterendes å ha i en PC, pga. de går i sleep.. Så tar det tid å få opp exploreren, pga. den venter på at disken skal snurre i gang :-) Men jeg har aldri opplevd dette på Thecus N7200 eller på serveren jeg satt opp.

Obs. som sagt, det er bare en "enorm ekstern harddisk"-løsning med speiling til server jeg satt opp :-) Oppetid, responstid, båndbredde, m.m. har jeg aldri reagert på.. (alt annet går like "kjapt" via LAN, i min erfaring (ev. tregt, he he)).

Ps. thecus har green diskene på compatability list. så det kan jo tenkes at thecus har et temporærlager den bruker, om disker går i sleep(?) ev. at den poller diskene så de ikke parkerer hodet?

http://www.thecus.com/Downloads/HDD_...2010-12-10.pdf

obs. anbefaler ikke thecus til mediacenterbruk, pga:
    1) dyre kabinetter
    2) bråkete kabinetter
    3) de billigste modellene er begrenset i funksjonalitet

de dyrere modellene kan man installere ting på, f.eks. webserver, databaseserver, m.m., men det er jo selvsagt begrenset hvor mye man kan kjøre på en stakkars NAS-cpu

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg kan lese meg til på nettet så virker det ikke som om dette med green og raid er et problem lengre.

Jeg får teste å sette de opp i raid 1 da, så skal jeg rapportere hvis jeg får noe trøbbel
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hybris
    Det jeg kan lese meg til på nettet så virker det ikke som om dette med green og raid er et problem lengre.

Jeg får teste å sette de opp i raid 1 da, så skal jeg rapportere hvis jeg får noe trøbbel
    Raid-1 er den minst kostnadseffektive raidløsningen når du ser på kr/gb, men raid-0 må du for all del holde deg laaaangt unna.

Jeg vile pimpet opp med flere disker og kjørt raid-5 eller raid-6 (helst raid-6).
    Bruk gjerne denne:
    International Computer Concepts, Inc. - Building Supermicro 1U, 2U, 3U, 4U, GPU, Twin, Twin GPU, Blade, and TwinBlade Servers, Storage Systems, Workstations, Supermicro SuperServers, and Entry-Level Servers Optimized for Hosting, Data Center, HPC, Sc

Den gir ikke helt korrekt resultat, feks 5 disker på 2Tb gir deg ikke 8Tb i raid-5, men ca 7450.
    5 x 2Tb i raid-6 gir deg "6" Terabytes (blir jo noe mindre, som alltid!)

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette med green disker vs andre disker gjelder ikke bare western sine disker.
    Det gjelder alle "desktop" type disker har jeg lest meg fram til.

Disker som er ment å stå en desktop bruker gjerne opptil 2 minutter til selvanalyse/flytting av filer/etc viss an finner en funky sektor eller noe sånt på disken.

Raidløsninger finner ut at de skal konkuldere med at disken er føcka etter 12-15 sekunder.

Så disken trenger strengt tatt ikke være noe alvorlig i veien med.

For normal bruk til å streame litt musikk og film bilder etc tror jeg ikke det vil fremstå som noe gedigent problem.

Den green disken til 650spenn hos komplett er forøvrig på kompatibel listen til synologi ds411j.

Kilde.
    Difference between Desktop edition and RAID (Enterprise) edition drives

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DaButcher
    Raid-1 er den minst kostnadseffektive raidløsningen når du ser på kr/gb, men raid-0 må du for all del holde deg laaaangt unna.

Jeg vile pimpet opp med flere disker og kjørt raid-5 eller raid-6 (helst raid-6).
    Tja,men jeg er mer opptatt av redundans enn kr/gb, og jeg trenger ikke 7-8TB med plass. Men takk for tipset.

Litt sånn halvveis off topic: Noen som vet om det finnes det noen gode, brukervennlige programmer til windows(7) utover windows media center som lar deg sette opp streaming av video til en xbox360?
    --
    Thorbjørn

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    3,772
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Komplett er lynraske som vanlig, bestilte i går ettermiddag, og nå er pcen ferdig montert.

Installerer windows 7 nå, RAIDet har ikke sluttet å virke enda

Moro med nytt utstyr.

EDIT: Måtte teste ut RAIDet på den gamle serveren også, hadde en satakabel for lite så måtte rappe fra en av diskene i den gamle serveren. Den tuslet videre uten å krangle den.
    --
    Thorbjørn

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til streaming kan du teste tversity. Den kan kreve installasjon av kodecs i tillegg.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg byttet mine
    WD Green

Hitachi 7K3000 2TB, ellers samme oppsett

Det jeg så før jeg byttet var at hele raidet ble totalt ustabilt med mer enn en forbruker. Når jeg hadde forsøkt å spille filmer på to forskjellige steder ville jeg få en kurve som lå og dippet rund 1,5 til 3MB/s og det er ikke nok til å se BluRay. Selv etter at jeg hadde skrudd av de to maksinene der jeg forsøkte å spille filmene ville jeg ikke få noe godt resultat før etter ti minutter.

Det er også lett og se på min graf at Raidet med WD green bruker en god stund før det kommer i gang godt nok til å supplere en konsument (benchmarkprogrammet). Dippen på slutten kom når jeg forsøkte å åpne et word dokument.

WD Green og RAID passer ikke sammen. Uansett hvor greit det tilsynelatende virker i et testoppsett der du bare prøver med en maskin tilknyttet eller der du spiller "lette" filer som MP3 og lignende.

Festlig og illustrerende er også det faktum at da jeg kjørte filene over på det nye raidet med Robocopy så feilet Green raidet nesten med en gang, samt en gang uken før. Mulig nyere Raidcontrollere takler Green, men jeg takker nå nei.
    Men for de som synes Green er topp har jeg fire "kjempebra" 1.5TB til salgs for en rimelig penge...

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •