HIS Radeon HD 5450, bra eller dårlig?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    31
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HIS Radeon HD 5450, bra eller dårlig?

Hei

Jeg har tenkt å skaffe med nytt skjerm/lyd kort og fant da HIS Radeon HD 5450 1GB DDR3 ( Komplett.no - HIS Radeon HD 5450 1GB DDR3 ) som virket veldig bra, noen som har noe erfaring med dette, eller noen mening om det er et lurt kjøp. Den må kunne støtte 1080p og 7.1 lyd.

På forhånd, Takk

Slydahl.

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slydahl
    Hei

Jeg har tenkt å skaffe med nytt skjerm/lyd kort og fant da HIS Radeon HD 5450 1GB DDR3 ( Komplett.no - HIS Radeon HD 5450 1GB DDR3 ) som virket veldig bra, noen som har noe erfaring med dette, eller noen mening om det er et lurt kjøp. Den må kunne støtte 1080p og 7.1 lyd.

På forhånd, Takk

Slydahl.
    Det støtter all HD-lyd (DTS HD-MA, Dolby TrueHD), og 1080p får man stort sett spilt av på alle maskiner. Det er flere på forumet som har bygget HTPC på det skjermkortet, og selv bestilte jeg det for noen dager siden. Later til å være godt likt blant entusiaster .

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Det støtter all HD-lyd (DTS HD-MA, Dolby TrueHD), og 1080p får man stort sett spilt av på alle maskiner. Det er flere på forumet som har bygget HTPC på det skjermkortet, og selv bestilte jeg det for noen dager siden. Later til å være godt likt blant entusiaster .
    Kan skrive under på at dette er et godt kjøp. Bitstreamer alt av HD-lyd og HD-film (selvfølgelig med de rette codecer installert) uten å nøle. Byttet ut et 8800GTS med dette og pcen ble helt lydløs og jeg kunne hive ut det ekstra lydkortet jeg brukte før.

Kort sagt, GOGOGO

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som helst grunn til å kjøpe HIS når man får dette:

MPX.no - Sapphire Radeon HD 5450 512MB DDR3

til under halve prisen? Kan ikke se noen forskjell på dem annet enn ram som ikke spiller noen rolle for film.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD5450 er i tregest laget. Gå opp på 6800-serien, da begynner det å ligne på noe.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er kun en htpc og blir overhodet ikke spilt med. Da holder 5450. Det gjør alt jeg trenger det skal gjøre akkurat like bra som et 6990-kort.

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pussig at det var bare min HD5450 som hadde problemer med MKV 1080p

Intermediate
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    1,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Pussig at det var bare min HD5450 som hadde problemer med MKV 1080p
    spørs hva resten i maskinen er da, kan kjøre mkv på de fleste sjermkort bare cpu klarer det...
    Sony KD75ZD9 - Samsung UBD-K8500 - yamaha rx-a2050 - emotiva xpa2 - klipsch rp-280f - xbox one x -ps4pro - nintendo switch

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bodin
    spørs hva resten i maskinen er da, kan kjøre mkv på de fleste sjermkort bare cpu klarer det...
    Det gir knapt utslag på cpu og minne, men når oppløsningen nærmer seg 1920x1080 blir det problemer. 1280x720 går alltid bra, men en del fullHD blir for heavy. Ofte kommer lyden ut av sync, noe som tyder på at de er akkurat over grensen, og noen ganger hakker det helt. Nå har jeg en 6850 og den funker fint. Husk at det bare skal noen få hundrelapper til for å komme seg opp fra grøfta, og at det faktisk finnes 6870-kort uten vifte nå, med tanke på støy.

tillegg:
    eksempel: En HD6670 koster 599,- og er 4 ganger raskere enn HD 5450 ifølge videocardbenchmark.net
    Når det skal så lite penger til for å klatre så høyt i ytelse så er det verd det.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv sitter jeg med en Core Duo E8500 og en arkaisk Nvidia 9400GT. Dette skufler unna 1080 mkv uten å mukke. 9400Gt er av videocardbench enten bedre eller dårligere enn 5450. Kommer an på hvilke av versjonen man skal sammenligne med. Om vi velger Radeon HD 5450 så er det langt raskere enn mitt 9400GT. I poster lenger opp her så sies det jo at 5450 er et populært kort, så det funker tydligvis for andre.
    Skjermkortet gjør jo ikke annet enn å videreformidle grafikken cpu decoder (bortsett fra urørt DVD og Blueray der skjermkort med innebygget hw-dekoding tar over om sw støtter det). Og alt av skjermkort som selges i dag skal jo kunne skufle unna 1080p.

Jeg prøver ikke å kverulere her. Det er som sagt ikke mange kronene opp til et kraftigere kort. Det er ikke det det står på. Jeg er rett og slett nyskjerrig på hva et dyrere skjermkort kan tilføre video. Det er jo 3D-kreftene som i all hovedsak skiller dyre og billige kort. En liten forskjell fra mitt kort til 5450 er jo at 5450 også må prosessere lyd. Det kan selvsagt påvirke hastigheten noe, men skulle ikke bety noe i praksis.

Noe som har gått meg hus forbi her?

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merkelig dette, synes det er rart at 3-kjernes AMD med 4 Gb RAM skulle være for lite (den jeg hadde 5450 i). Nå har jeg ikke prøvd de to kortene i samme maskinen, så jeg bør heller ikke være for påståelig. Den maskinen jeg har 6850'en i er langt kraftigere, men den gamle skal også være kraftig nok.

MEN, hvem hadde kjøpt en bil med 1-liters motor hvis den med 2-liter bare hadde kostet bittelitt mer ?????

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At 5450 ikke er kraftig nok til å spille av 1080p er bare tull. Har det i to HPTC`er selv som er svært moderat bestykket med cpu og ram, og de spiller alt uten å hikke.

AV-FALLET: Du bør sjekke Catalyst Control Center og påse at "Enforce smooth video playback" er haket av. ATI5XXX kortene etterprosesserer video, men de svakeste, 5450 inkludert, er naturlig nok ikke kraftig nok til å kjøre tung etterprosessering. Ved å hake av dette valget passer driveren på at innstillingene for etterprosessering ikke blir så harde at det begynner å hakke.

...i tilfelle du ikke visste det.

Enforce Smooth Video Playback (ESVP): The first thing that changed is that we finally got a complete answer on what Enforce Smooth Video Playback does. The short answer is that it’s an “idiot button” for users, to keep them from using so many post-processing settings on low-end video cards that It causes frames to drop.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 5450 i en maskin med moderat maskinvare:
    AMD 2.2ghz dualCore sak (ca 3år gammel).

Spiller 1080P veldig greit uten synlige problemer! Taskmanager viser også at det er tilstrekkelig CPU kraft til å gjøre andre ting. Men seff, på playere uten hardware acceleration, så går det ræva... XBMC har vel ikek hatt HW-acceleration så lenge?! Det gikk ikke bra hos meg iallefall. VLC derimot fungerer gull .

Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I den Catalyst-versjonen jeg har nå er det haket av på ESVP, men jeg er ganske sikker på at dette ikke har vært i tidligere versjoner, siden jeg har drevet å slåst fælt med disse skjermkortene mine. Det er ihvertfall haket av som standard. Jeg har ikke rørt det, har faktisk ikke hørt om det før nå.

Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    eksempel: En HD6670 koster 599,- og er 4 ganger raskere enn HD 5450 ifølge videocardbenchmark.net
    Når det skal så lite penger til for å klatre så høyt i ytelse så er det verd det.
    De billigste 5450-kortene koster rundt kr 200. En tredobling av prisen for å få en firedobling av ytelse man ikke har behov for er i mine øyne en smule bortkastet.

Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp. Så det blir nok en 5450 til 200-300 kr. på meg. Takker for livlig diskusjon =D

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •