Lurves HTPC **UPDATE** Kabinett, HK og PSU i hus (bilder inside!)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 51
    Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking Lurves HTPC **UPDATE** Kabinett, HK og PSU i hus (bilder inside!)

Hallo i stuen!

Her kommer nok en tråd om nok et HTPC-prosjekt, men dette prosjektet er spesielt. Det er nemlig min HTPC som skal bygges =]! Jeg har begrenset med peiling på området, og henvender meg derfor til ekspertene på AVforumet. En foreløpig komponentliste finner dere ved å klikke på denne linken.

Jeg har en kort ønskeliste med krav til PCen:
    • Lydløs
    • Pristak 5000,-
    • Kan styres med Logitech Harmony (eller Xbox 360-kontroller)
    • Fungere som PVR til Canal Digital (parabol)

Det første kravet mener jeg å ha innfridd med de foreløpige komponentene, men de tre siste sliter jeg litt med. Jeg vurderer å kutte SSD-disken, da jeg ble fortalt at den kun påvirker PCens oppstartstid. Stemmer dette? Hvis det er noen som mener at andre komponenter med fordel kan byttes ut, setter jeg pris på tilbakemelding. Så lenge maskinen kjører XBMC sømløst samt outputter alt HD-materiale uten problemer er jeg en glad laks.

Hjemmekinoen som skal kobles til maskinen er ikke bestilt enda, men det blir sannsynligvis et par Mentor 8-fronter med tilhørende senter og bakhøyttalere. På forsterkersiden har jeg festet blikket på Denon 3311 med stereo-effekttrinn fra Lyngdorf eller lignende. Jeg håper på god respons på denne tråden, og lover å holde den oppdatert med byggebilder og resultatrapporter etter hvert som ting går fremover. Ellers er det sikkert mange andre lesere som er ute etter en HTPC til rundt 5000 kroner

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De som påstår at SSD kun går på maskinens oppstarts-tid har tydeligvis aldri prøvd en maskin med SSD Denne hjelper på alt som gjøres (sett bortsett ifra programering, hvor det er dokumentert at de merkelig nok er tregere)
    Vil absolutt anbefale deg å bruke 1000kr på SSD fremfor mye annet

Ser at hovedkortet du har valgt har HDMI, hvorfor da ha ekstra skjermkort? Dette bruker bare mer strøm.

En harmony kan programeres til å fungere med ALT som har en IR-mottager, så det burde ikke være problemet (bortsett ifra at du har ikke en IR-mottager i handlelista di! Hehe)

Ang pvr så melder jeg pass. Dette har jeg 0 kjennskap til.

Hva skal maskinen brukes til?
    KUN htpc?
    Bestemt deg ang linux/Windows? Hvilket mediasenter som skal brukes?

Jeg kjører ubuntu med xbmc. Dette i tillegg til LIRC, så kan alle verdens IR-kontrollere prgrameres til å gjøre akkurat hva du vil. Det er portet til windows, under navnet Win-lirc, men det er desverre ikke like stabilt som på linux-siden.
    Tok meg 1 kveld å installere ubuntu + xbmc + lirc og sette opp alt sammen uten noe kjennskap til IR-kontrollere mot pc fra før. Kun forum og how-to's

Lykke til

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    1. [SSD] hjelper på alt som gjøres

2. Ser at hovedkortet du har valgt har HDMI, hvorfor da ha ekstra skjermkort? Dette bruker bare mer strøm.

3. Hva skal maskinen brukes til?
    KUN htpc?
    Bestemt deg ang linux/Windows? Hvilket mediasenter som skal brukes?

Jeg kjører ubuntu med xbmc. Dette i tillegg til LIRC, så kan alle verdens IR-kontrollere prgrameres til å gjøre akkurat hva du vil. Det er portet til windows, under navnet Win-lirc, men det er desverre ikke like stabilt som på linux-siden.
    Tok meg 1 kveld å installere ubuntu + xbmc + lirc og sette opp alt sammen uten noe kjennskap til IR-kontrollere mot pc fra før. Kun forum og how-to's

Lykke til
    Takker for utfyllende svar

1. Kan du være mer spesifikk? Det at noen sier "SSD gjør alt raskere" er i seg selv ikke mer overbevisende enn at noen sier "høyttalerkabler til 100 000,- gir mye bedre lyd". På en HTPC vil all media være lagret på ordinære disker. Hvordan kan f.eks. navigering i XBMC gjøres raskere av en SSD-disk til OS etc., når alt som skal spilles av ligger på andre disker?

2. Her var jeg egentlig ikke helt sikker. Leste at integrerte løsninger hadde store problemer med 24 fps Bluray-materiale, og at dedikert skjermkort løste dette. Fungerer den integrerte løsningen like bra?

3. Maskinen skal utelukkende brukes som HTPC, og kanskje litt flash-spilling =). Jeg tenkte å kjøre W7 + XBMC, men er åpen for linuxbaserte løsninger. Vil bare slippe drivermas og inkompatibilitet, har inntrykk av at det er mindre fikling med en M$-basert plattform.

Takk for tipset om IR-mottaker :P. Ser frem til å kontrollere TV, receiver, dekoder og HTPC med én og samme tastekloss.

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare nevner at det er vel neppe sånn at MB støtter Dolby trueHD og DTS HD over HDMI, derfor støtter jeg valget av ATI 5450 har et slik selv i min HTPC hvor jeg bitstreamer TrueHD og DTS HD så vet at det fungerer

I mine øyne ser dette veldig bra ut, ikke for overkill som mange har en tendens til og gjøre da de bygger seg en HTPC

+ XMBC er jo bare drømmen av et mediacenter software
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    Takker for utfyllende svar

1. Kan du være mer spesifikk? Det at noen sier "SSD gjør alt raskere" er i seg selv ikke mer overbevisende enn at noen sier "høyttalerkabler til 100 000,- gir mye bedre lyd". På en HTPC vil all media være lagret på ordinære disker. Hvordan kan f.eks. navigering i XBMC gjøres raskere av en SSD-disk til OS etc., når alt som skal spilles av ligger på andre disker?

2. Her var jeg egentlig ikke helt sikker. Leste at integrerte løsninger hadde store problemer med 24 fps Bluray-materiale, og at dedikert skjermkort løste dette. Fungerer den integrerte løsningen like bra?

3. Maskinen skal utelukkende brukes som HTPC, og kanskje litt flash-spilling =). Jeg tenkte å kjøre W7 + XBMC, men er åpen for linuxbaserte løsninger. Vil bare slippe drivermas og inkompatibilitet, har inntrykk av at det er mindre fikling med en M$-basert plattform.

Takk for tipset om IR-mottaker :P. Ser frem til å kontrollere TV, receiver, dekoder og HTPC med én og samme tastekloss.

1. Hvis den KUN skal brukes til xbmc vil du ikke merke noe forskjell med og uten SSD. (da snakker vu kun om oppstartstid).
    Dette fordi xbmc er så lite og enkelt at det krever ikke noe ressurser i heletatt for å kjøre.

2. høres ut som det er greit å bruke de 400 kronene på skjermkortet

3. Jeg har brukt windows konsekvent i mine 20 år forran pc'n (er nå 24) og i løpet av de siste månedene har jeg portet alt til linux.
    Vil på det sterkeste anbefale deg å installere ubuntu først. Den skal jo i teorien bare settes opp 1 gang, så skal den "ikke røres mer", ettersom den bare skal stå som en htpc og ikke gjøre noe.
    IR-kompabiliteten er, som sagt, mye bedre i linux

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    Bare nevner at det er vel neppe sånn at MB støtter Dolby trueHD og DTS HD over HDMI, derfor støtter jeg valget av ATI 5450 har et slik selv i min HTPC hvor jeg bitstreamer TrueHD og DTS HD så vet at det fungerer
    Har lest litt mer om dette. HK støtter lyd over HDMI, regner med at det innebærer HD-Master etc. også :P. Dessverre forutsetter det at man bruker den integrerte grafikkchipen på Intel-prosessoren, og flere vil ha det til at den bringer med seg mye trøbbel grunnet dårlige drivere. Ellers har jeg hørt mye bra om XBMC, gleder meg til å bruke det fremfor PS3 Media Server.

1. Hvis den KUN skal brukes til xbmc vil du ikke merke noe forskjell med og uten SSD. (da snakker vu kun om oppstartstid).
    Dette fordi xbmc er så lite og enkelt at det krever ikke noe ressurser i heletatt for å kjøre.
    Da skjønner jeg, lett at jeg sparer den tusenlappen . Jeg har en god kompis som har fiklet litt med Linux, han kan nok bidra med installasjonsoppsett første gang. Kanskje installasjon av to OS hadde vært en god idé? Jeg lette etter en IR-mottaker på komplett.no, men fant ingen universell sak. Har du en formening om hvor man kan skaffe seg en slik?

Er det forresten noe poeng i å investere i passiv kjøling til CPUen på handlelista? Minimal (les: ingen) støy er særs viktig. Det blir gjerne en del Quentin Tarantino-filmer, og man vil jo ikke at de intense dialogscenene skal ødelegges av murrende viftestøy.

Intermediate matsijatsi sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Enebakk
    Poster
    577
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest litt mer om dette. HK støtter lyd over HDMI, regner med at det innebærer HD-Master etc. også :P. Dessverre forutsetter det at man bruker den integrerte grafikkchipen på Intel-prosessoren, og flere vil ha det til at den bringer med seg mye trøbbel grunnet dårlige drivere. Ellers har jeg hørt mye bra om XBMC, gleder meg til å bruke det fremfor PS3 Media Server.

Da skjønner jeg, lett at jeg sparer den tusenlappen . Jeg har en god kompis som har fiklet litt med Linux, han kan nok bidra med installasjonsoppsett første gang. Kanskje installasjon av to OS hadde vært en god idé? Jeg lette etter en IR-mottaker på komplett.no, men fant ingen universell sak. Har du en formening om hvor man kan skaffe seg en slik?

Er det forresten noe poeng i å investere i passiv kjøling til CPUen på handlelista? Minimal (les: ingen) støy er særs viktig. Det blir gjerne en del Quentin Tarantino-filmer, og man vil jo ikke at de intense dialogscenene skal ødelegges av murrende viftestøy.
    Nå har ikke jeg lest noe om hovedkortet ditt, men hvis de skriver det samme forvirrende de skrev om mitt så var det som f.eks, HD soundcard 7.1 channels through HDMI blabla bla. Det betyr ikke at den støtter HD lydspor over bitstream, så jeg anbefaler deg bare beholde det ATI kortet
    Marantz SR7010 - Parasound HCA 2205-AT
    Klipsch RF82 Mk1 - Klipsch RC64 Mk1 - Klipsch RS52 Mk1 - Klipsch RB61 Mk1 - Dynavoice Magic FX-4
    2x SVS PC12-NSD DSP - HTPC-Kodi - JVC DLA-X500R - DreamScreen V4 ProCurve 114"

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da skjønner jeg, lett at jeg sparer den tusenlappen . Jeg har en god kompis som har fiklet litt med Linux, han kan nok bidra med installasjonsoppsett første gang.
    Du laster ned ubuntu. Legger i cd'n. Kjører installasjonen. Kobler deg på nett (kabel eller wlan). Gå til google og skriv "xbmc linux how to install"
    også gjør du som det står der.
    Vips-alt ok
    Vil anbefale deg å prøve selv, da får du litt kjennskap til terminal-vinduet og ubuntu generelt.

Husk å sette opp auto-login og at xbmc starter autoatisk (google)

Kanskje installasjon av to OS hadde vært en god idé?
    Ikke noe i veien for det, bare husk å ha linux til å starte først (med tanke på htpc)

Jeg lette etter en IR-mottaker på komplett.no, men fant ingen universell sak. Har du en formening om hvor man kan skaffe seg en slik?
    Kjøp en med fjernkontroll. Du må ha det for å kunne programere LIRC og Harmony'n.
    Index of /remotes
    Gå inn der og se om den fjernkontrollen du har lyst til å kjøpe ligger der, før du bestemmer deg. Da slipper du å gjøre noe som helst for å konfigurere den
    Dette er MYE enklere enn å konfigurere hele driten selv

Det er egentlig helt opp til deg.
    Det kommer ann på hvor kresen man er, hvor pc'n skal stå i forhold til sofa, hvor mye lyd man pleier å ha på, og ikke minst hvor mye penger man vil bruke

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av matsijatsi
    Nå har ikke jeg lest noe om hovedkortet ditt, men hvis de skriver det samme forvirrende de skrev om mitt så var det som f.eks, HD soundcard 7.1 channels through HDMI blabla bla. Det betyr ikke at den støtter HD lydspor over bitstream, så jeg anbefaler deg bare beholde det ATI kortet
    Hvis ingen viktig ny informasjon har gått meg hus forbi er det fortsatt Nvidia skjermkort som fungerer best på Linux.

Det ser ut til bare å være delvis støtte for HD lyd på GT 2xx kort mens GT 4xx kort er bekreftet å fungere med TrueHD og DTS-HD MA.
    Call for testers: HDMI pass-through - Page 4 - nV News Forums

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp en med fjernkontroll. Du må ha det for å kunne programere LIRC og Harmony'n.
    Index of /remotes
    Gå inn der og se om den fjernkontrollen du har lyst til å kjøpe ligger der, før du bestemmer deg. Da slipper du å gjøre noe som helst for å konfigurere den
    Dette er MYE enklere enn å konfigurere hele driten selv
    Denne fra Biltema fungerer ypperlig på Linux når man først finner ut hvem som har laget den. :-)
    Multimedia fjernkontroll for PC - Biltema

Og svaret er VLSystem. Index of /remotes/vlsystem

Active Jamez sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    472
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil vel anbefale å gå for den nyeste Sandy bridge serien fra Intel...
    Denne har så mye kraftigere integrert grafikk at da kan du også droppe skjermkortet.
    Og mye bedre ytelse generelt. Totalt sett ender du på et MYE lavere strømforbruk = mindre varme og mindre lyd.

Zotac H67, 1049kr
    Komplett.no - ZOTAC H67ITX-A-E, Socket-1155

Intel core i5 2500K, 1895 på komplett, 1644kr hos Amentio:
    Komplett.no - Intel Coreâ„¢ i5 Quad Processor i5-2500K

Da har du CPU med intel graphics HD 3000 som funker til litt spilling,
    og dessuten støtter HDMI 1.4a og dermed kan spille blu-ray 3D og annen sekvensiell 3D.
    tror det støtter alt av lyd via hdmi også, men har ikke sjekka dette...

i3 540 scorer 2811 på PassMark - CPU Benchmarks - List of Benchmarked CPUs
    i5 2500K scorer 6700 ! (191'e plass vs 20'ende plass totalt! ! )

På enkelte operasjoner så som videoredigering er det rapportert om at sandy bridge er over 10x raskere...

for å spare noen kroner kan du også vurdere
    Corsair CX 430W PSU, 419kr Komplett.no - Corsair CX 430W PSU

totalt 648kr dyrere enn forrige oppsettet ditt da, men så vil det også sparke betydelig hardere fra seg

edit: ser zotac kortet støtter lossless bitstream via hdmi, inkl TrueHD & DTS-HD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Denne fra Biltema fungerer ypperlig på Linux når man først finner ut hvem som har laget den. :-)
    Multimedia fjernkontroll for PC - Biltema

Og svaret er VLSystem. Index of /remotes/vlsystem
    Kjekk info
    Trådstarter: Bare drit i det som står at om Systemkrav på biltema sin side. De vet ikke bedre

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil gjerne takke for all informasjonen hittil. Det er skikkelig greit av dere mer erfarne brukere å være så hjelpsomme. Blir lettere å være nybegynner da .

Fjernkontrollen fra Biltema er lagt til handlelisten . Kan Harmony One brukes direkte med IR-mottakeren fra Biltema, eller må den programmeres knapp for knapp mot den andre fjernkontrollen? Harmony One ligger inne på listen over fjernkontroller: Index of /remotes/logitech/HarmonyOne

Etter å ha lest hva andre brukere sier om Linux og HTPC er jeg overbevist om å legge min mediafremtid i pingvinens hender, men jeg ønsker fremdeles å bruke et ATi-basert skjermkort da HD-lyd støttes fullt ut på det rimelige 5450. Hva slags problemer er det snakk om med ATi på Linux-systemer? Jeg har forresten ikke planer om et CD-drev i HTPCen, men regner med installasjon av Ubuntu går glatt med USB-pinne. Har planer om å kjøpe en Blu-Ray-brenner med tiden, men just nu er det en lille smule for dyrt.

Når det gjelder Sandy Bridge er jeg lite hypp på å bla opp 1400 ekstra for hovedkort og prosessorkraft jeg ikke vil merke noe til i XBMC - dette er en dedikert HTPC -, men takk for opplysningen.

Da ser det ut til at jeg snart kjøper komponentene, såfremt ikke noe nytt kommer frem i tråden. Er det forresten enkelt å gi en PS3 og en Xbox 360 tilgang til alt som ligger på HTPCen?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fjernkontrollen fra Biltema er lagt til handlelisten . Kan Harmony One brukes direkte med IR-mottakeren fra Biltema, eller må den programmeres knapp for knapp mot den andre fjernkontrollen? Harmony One ligger inne på listen over fjernkontroller: Index of /remotes/logitech/HarmonyOne
    Det skal i teorien fungere, da må du bare finne ut hva harmonyen må programeres som.
    Denne må da ha riktig device, men hvis du googler litt, så tipper jeg du lett finner ut av det.

Etter å ha lest hva andre brukere sier om Linux og HTPC er jeg overbevist om å legge min mediafremtid i pingvinens hender, men jeg ønsker fremdeles å bruke et ATi-basert skjermkort da HD-lyd støttes fullt ut på det rimelige 5450. Hva slags problemer er det snakk om med ATi på Linux-systemer?
    Et klokt valg!
    [Phoronix] ATI Radeon HD 5450 On Linux
    Som antatt er dette 0 problem

Jeg har forresten ikke planer om et CD-drev i HTPCen, men regner med installasjon av Ubuntu går glatt med USB-pinne.
    Download | Ubuntu
    Se punkt 1 og 2

Er det forresten enkelt å gi en PS3 og en Xbox 360 tilgang til alt som ligger på HTPCen?
    Følg denne oppskriften, så burde det gå uten problemer:
    [SOLVED] [SOLVED] How to share files using Samba (the more secure way) - Ubuntu Forums

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et klokt valg!
    Som antatt er dette 0 problem
    Har du lest konklusjonen?
    There is also video playback acceleration via XvBA (the X-Video Bitstream Acceleration) architecture, but that is currently buggy in the latest driver revisions and overall has been a messy implementation with it only being exposed through the VA-API front-end. Anyone interested in a low-power, passively-cooled graphics card for a HTPC / media PC still would be much better off getting any NVIDIA graphics card that has PureVideo HD (even the ~$30 USD graphics cards) as with VDPAU (the Video Decode and Presentation API for Unix) you'll be left with a much better and more pleasant experience.

VDPAU støttes av blandt annet XBMC, MythTV og Mplayer på Linux. Jeg tror det er få om noen applikasjoner som støtter HW aksellerasjon for ATI kort.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Har du lest konklusjonen?
    [Phoronix] ATI Radeon HD 5450 On LinuxAnyone interested in a low-power, passively-cooled graphics card for a HTPC / media PC still would be much better off getting any NVIDIA graphics card that has PureVideo HD (even the ~$30 USD graphics cards) as with VDPAU (the Video Decode and Presentation API for Unix) you'll be left with a much better and more pleasant experience.

VDPAU støttes av blandt annet XBMC, MythTV og Mplayer på Linux. Jeg tror det er få om noen applikasjoner som støtter HW aksellerasjon for ATI kort.
    Da har jeg noen kjappe spørsmål:

1. Hvorfor trenger jeg skjermkortets videoakselerasjon? (Lap topen min med en i3-350M CPU spiller av det meste av 1080p uten dedikert skjermkort, vil ikke HTPCens i3-540 klare jobben alene?)

2. Du nevnte tidligere at kun GT 4xx støtter HD-lyd via HDMI fullt ut, men disse kortene er dyrere enn ATi-alternativet som gjør samme jobben. Videre fant jeg ikke GT 4xx med passiv kjøling. Finnes det en vifteløs Nvidia-løsning som støtter DTS-HD MA og TrueHD til under 500,-?

Dersom ATi er for kranglete på et Linux-system og Nvidia ikke har rimelige, vifteløse kort med støtte for HD-lyd ser det ut til at Windows er løsningen, eller hva?

Edit: Spesifiserte spørsmålene.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg noen kjappe spørsmål:

1. Hvorfor trenger jeg skjermkortets videoakselerasjon? (Lap topen min med en i3-350M CPU spiller av det meste av 1080p uten dedikert skjermkort, vil ikke HTPCens i3-540 klare jobben alene?).
    Det kan godt være at laptoppen din bruker videoakselerasjon på det integrerte skjermkortet.

Dessuten er det stor forskjell på 1080p/1080i materiale når det gjelder hvor lett eller vanskelig det er å dekode.
    H.264 og VC-1 er det som er tyngst å dekode og krever enten en kraftig CPU eller videoakselerasjon i skjermkortet. 1080p/1080i i MPEG2 kan fint dekodes i software på selv en eldre P3 eller P4 CPU.

2. Du nevnte tidligere at kun GT 4xx støtter HD-lyd via HDMI fullt ut, men disse kortene er dyrere enn ATi-alternativet som gjør samme jobben. Videre fant jeg ikke GT 4xx med passiv kjøling. Finnes det en vifteløs Nvidia-løsning som støtter DTS-HD MA og TrueHD til under 500,-?
    Ifølge denne tråden: Call for testers: HDMI pass-through - Page 4 - nV News Forums er det kun TrueHD som fungerer på GT 2xx kort. Dette ser ut til å gjelde Windows også (trolig en HW begrensning).

Jeg hadde tidligere et 9500 GT med stor vifte i min HTPC. Dette byttet jeg ut med et passivt kjølt GT 220 for å få bedre lufting for DVB-S2 kortet som står ved siden av skjermkortet. Det ble nok litt mindre støy, men ikke så mye som jeg hadde trodd. Jeg har også et halvhøyde GT 220 med en liten vifte i an annen PC og den bråker som en støvsuger eller jetmotor.

Det nærmeste jeg finner i forhold til pris, ikke passivt kjølt men med stor vifte er dette:
    Komplett.no - Gainward GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA

Dersom ATi er for kranglete på et Linux-system og Nvidia ikke har rimelige, vifteløse kort med støtte for HD-lyd ser det ut til at Windows er løsningen, eller hva?

Edit: Spesifiserte spørsmålene.
    Dersom du bruker Linux sparer du jo penger på Windows lisensen og kan bruke noen hundrelapper mer på f.eks. dette skjermkortet:
    Komplett.no - ZOTAC GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Linux på en media-PC? Lykke til... Rett ut av boksen gir f.eks. Ubuntu dårlig støtte for media, tilbyr hakkete panoreringer og middels god billedkvalitet. I tillegg fungerer de fleste streamingtjenester elendig. Av andre finuerlige morsomheter kan jeg nevne at skjermspareren slår seg på når en kjører flash-video, som f.eks. youtube.

Ville absolutt kjørt Windows 7 og evt. XBMC på toppen (ved behov), med mindre en har ekstremt mye tid til overs. Jeg er ikke noe linux-hater og bruker da også Ubuntu på kontormaskinen, men på media-boksen kjører jeg altså Windows 7.

Angående skjermkort så klarer du deg fint med Intel HD eller tilsvarende.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Linux på en media-PC? Lykke til... Rett ut av boksen gir f.eks. Ubuntu dårlig støtte for media, tilbyr hakkete panoreringer og middels god billedkvalitet.
    Det er sider ved f.eks Ubuntu distroen som krever litt arbeid, men det krever også win7. Så for meg blir det en smaksak på hva man ønsker og er vant til.

Jeg er helt uenig med at det er noen sammenheng med Linux GPU drivere og "hakkete panoreringer" eller at det skulle være noen forskjell på bildekvalitet.

Linux driverne deler samme kode som windows sine, så bildet og video blir bit lik resultatet som i windows.

Jeg har ingen issues med 24/50/60hz.

Mange har meninger og tanker rundt hva som er best egnet som os for en HTPC, og det kan man kansje alldrig bli enige om.

Jeg har til dags ikke sett noen tråd som diskuterer dette på noen måte som gir menig heller.

Men jeg ser _ingen_ belegg for at det er forskjell på måten GPU håndterer og presenterer 2D gfx.

Har du ?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Har du ?
    Jepp. Prøvde nevnte Ubuntu på media-PC-en i et halvår i fjor, nettopp fordi jeg hadde et reellt ønske om å bruke linux i stedet for Windows. Jeg brukte det altså over en lenger periode og forsøkte å tweake og forbedre etter mye tips fra folk på nettet. Panoreringer ble f.eks. mye bedre når en aktiverte vsync i Compiz.

Etter et halvt års tid gikk jeg tilbake igjen til Windows og ble slått av hvor mye bedre alt var der rett ut av boksen. Angående panoreringer så VAR det en slående forskjell, uansett hvor mye man skulle ønske at linux var like bra. Når det gjelder lyd- og billedkvalitet er det opplagt forskjell mellom ulike drivere og codecer, så jeg ser ingen grunn til å diskutere det. Hos meg fant jeg ut at de beste codecene for Windows var bedre enn tilsvarende for linux.

I tillegg kommer en ikke utenom at en del innholdsleverandører på nett rett og slett ikke støtter linux. For meg var det en skikkelig showstopper at NRK, TV2 og TV3 sine løsninger fungerte så dårlig i Ubuntu.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •