Lurves HTPC **UPDATE** Kabinett, HK og PSU i hus (bilder inside!) - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 51 av 51
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    DealExtreme: $10.20 Wireless Multimedia Infrared IR Remote Controller with USB Receiver for PC (2*AAA)

Finnes mye fint i utlandet
    Her har du fjernkontroll til 60kr levert på døra.

Bare å søke litt rundt på DX så finner du sikkert en du liker

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    DealExtreme: $10.20 Wireless Multimedia Infrared IR Remote Controller with USB Receiver for PC (2*AAA)

DX (ev ebay) er fint sted å handle ja :-)
    Men jeg ville sett om jeg fant en billig en med blåtann!

IR er hat i forhold :-P
    Man kan jo alltids bruke telefonen som fjernkontroll også, så lenge man har en noenlunde ny telefon.

Denne har jeg ikke testet selv, men det finnes jo utallige slike:
    Gmote > Android Remote

YouTube - Gmote Android App Review - AndroidApps.com

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Genial side, burde ikke være vanskelig å finne en fjernkontroll som duger .

Gigabyte kunne bekrefte at hovedkortet støttet Power On By Keyboard samt Power On By Mouse. Det virker da som om kommandoer, mottatt av en IR-mottager tilkoblet en USB-port, har en teoretisk mulighet til å skru på PCen. Jeg ba fyren fra Gigabyte om en presisering, så får vi se hva han svarer.

Blåtann er ikke dumt, men ettersom planen er å bruke Harmony ONE kan det bli unødvendig komplisert. Da måtte jeg hatt en IR-->blåtann-sak i tillegg til blåtannmottaker tilkoblet USB, ettersom hovedkortet ikke har innebygget blåtann.

Ellers har jeg pratet med brorsan, og hardwaren til PCen er nå i Texas. Regner med å ha dem på døra innen utgangen av februar; jommen godt jeg har en krumme tålmodighetskrem stående.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gigabyte hadde følgende å si om Power On-funksjonen opp mot fjernkontroller:

Sitat Opprinnelig postet av GIGABYTE Tech. Support
    You will need to adress this question to the vendor of the remote unit, and check if the device delivers the same scan codes as a regular keyboard and/or mouse. If yes, this will most likely work.
    Jah, noen som har innspill?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke hør på butcher'n

jeg vet du skal bruke Harmony, og derfor er IR tingen
    Blåtann-fjernkontroll? Utvalget av RF er nok en del større.

Lurve:
    Dette betyr at du må spørre leverandøren av fjernkotrollen om den har mulighet til å sende et "keyboard-taste-trykk" isåfall vil det sannsyneligvis fungere.

Use lirc to send keyboard events... - Ubuntu Forums
    Noe som ser ut som skal gå veldig fint i linux

Hvis du leser litt guider osv rundt omkring så er det visst fullt mulig å starte opp pc'n via en fjernkotroll (og dermed også harmony'n) men hvordan dette fungerer aner jeg ingen ting om, da pc'n min står på 24/7.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De første delene kom fra Dustin på fredag. Bildene er av litt ymse kvalitet, men så er jeg heller ingen ideell fotograf:

De to 92mm viftene er til innsug i front. Jeg har bestilt ytterligere en 80mm som skal stå som innsug på siden, slik at jeg forhåpentligvis får dannet et svakt overtrykk i kabinettet. Tastaturet så akkurat så diskret ut som et HTPC-tastatur bør, og matcher til og med kabinettets utførelse i børstet aluminium. Trackballen trackballen til å styre musa med falt ikke helt i smak, så jeg sender Ace C5-tastaturet tilbake og bestiller et Ace C2 med trackpad . Ikke like pent, men billigere og forhåpentligvis bedre i bruk.

Strømforsyningen kom i en hendig tøypose med et ditto hendig tøybelte til de modulære kontaktsettene. Snop!

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut!
    Hvorfor har du kun bilder av delene?
    Burde jo ikke ta mer enn 1 time å sette sammen dette

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser veldig bra ut!
    Hvorfor har du kun bilder av delene?
    Burde jo ikke ta mer enn 1 time å sette sammen dette
    True dat, men jeg venter med å legge ut bilder av den ferdige maskinen til jeg har fått de resterende komponentene

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Jeg fant denne hos komplett: Komplett.no - Speed-Link Media Remote - Multimedia PC

Har ikke erfaring med denne selv men ser ihvertfall ut til å være støttet av Linux/Lirc: Index of /remotes/speed-link
    Jeg kjøpte denne i forrige uke og strevde i helgen og tidliger denne uken med å få den til å virke på Linux.
    Men nå fungerer de fleste knappene bortsett fra volum +/- og mute som blir fanget opp andre steder i systemet og viser en flott OSD som ikke gjør noe.
    Av en eller annen grunn har jeg også problem med start knappen på fjernkontrollen. Den genererer tastaturkoder som de andre knappene men når jeg prøver å bruke den i MythTV gjør den ulike ting hver gang jeg trykker på den.

lircd.conf filen linket til ovenfor fungerer bare med hjemmelaget IR mottager.

IR mottageren som følger med dukker opp som en HID og fungerer som mus og tastatur.
    Så løsningen ble å starte lirc med dev/input driver og lircd.conf hentet fra /usr/share/lirc/remotes/devinput.

Neste problem var at fjernkontrollen genererer sekvenser som f.eks. CTRL+SHIFT+T når man trykker på en del av knappene. Etter litt søking på nettet fant jeg denne siden: Ubuntu Forums - View Single Post - Lirc and some unknown chinese remote? som forklarer hvordan dette kan fanges opp i lircrc.

Legger ved konfigurasjonsfilene jeg bruker.

Enten er IR mottageren veldig følsom eller så er senderen i fjernkontrollen veldig kraftig. Da jeg testet i går spilte det i hvert fall ingen rolle hvor i rommet jeg pekte med fjernkontrollen. Selv om jeg holdt hånda 10 cm foran IR dioden fungerte det.
    Fjernkontrollen har nok av knapper men mangler dessverre en meny knapp. Ellers er fjernkontrollen ganske lett men virker likevel å være ganske robust. Alle knapper fungerer bra og spesielt piltaster og OK knappen er lette å betjene uten å se på fjernkontrollen.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøpte denne i forrige uke og strevde i helgen og tidliger denne uken med å få den til å virke på Linux.
    Men nå fungerer de fleste knappene bortsett fra volum +/- og mute som blir fanget opp andre steder i systemet og viser en flott OSD som ikke gjør noe.
    Av en eller annen grunn har jeg også problem med start knappen på fjernkontrollen. Den genererer tastaturkoder som de andre knappene men når jeg prøver å bruke den i MythTV gjør den ulike ting hver gang jeg trykker på den.
    Etter en del leting har jeg funnet en løsning på problemet med startknappen.
    Det som skjedde var at mappingen til M skjedde korrekt, men lirc vil i utgangspunktet sjekke videre for å finne flere matcher og i dette tilfellet fant den dette på 'KEY_ENTER' som ble mappet til Return. Så MythTV fikk altså M+Return ved trykk på denne knappen.

Ved å legge til flags = quit i lircrc som i eksemplet under vil ikke lirc søke etter flere matcher. De knappene som genererer multiple tastaturkoder må ligge først i lircrc.

Mer info her: Need help configuring another cheap remote | MythTV | Users

Kode:
    #Start
    begin
        prog = mythtv
        button = 'KEY_LEFTALT'
        button = 'KEY_LEFTMETA'
        button = 'KEY_ENTER'
        config = M
        flags = quit
    end
    Så da gjenstår det å finne ut om det er mulig å få volum +/- og mute til å gjøre noe fornuftig.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så da gjenstår det å finne ut om det er mulig å få volum +/- og mute til å gjøre noe fornuftig.
    Og da har jeg funnet løsningen på dette også her: SDB:Linux Infrared Remote Control - openSUSE

IR mottageren registreres som både mus og tastatur.
    Av en eller annen grunn fanges volum +/- og mute opp som knappetrykk fra interfacet for mus.

Løsningen er å kjøre to instanser av lirc som lytter på henholdsvis mus og tastatur.

Legger ved alle konfigurasjonsfiler og et script for oppstart av to instanser av lirc (hentet fra linken over).

Absolutt eneste ulempen som gjenstår er at ved trykk på Mouse knappen så endrer fjernkontrollen modus til mus og de andre knappene genererer da sansynligvis andre koder som min konfigurasjon ikke fanger opp.
    Dette er det helt sikkert mulig å løse, men jeg ser ikke dette som noe stort problem.

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •