Lurves HTPC **UPDATE** Kabinett, HK og PSU i hus (bilder inside!) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 51
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    [quote=Lurve]Da har jeg noen kjappe spørsmål:

Du nevnte tidligere at kun GT 4xx støtter HD-lyd via HDMI fullt ut, men disse kortene er dyrere enn ATi-alternativet som gjør samme jobben. Videre fant jeg ikke GT 4xx med passiv kjøling. Finnes det en vifteløs Nvidia-løsning som støtter DTS-HD MA og TrueHD til under 500,-?
    [quote]

User Manual:HDAudioPassthrough - MythTV

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Jepp. Prøvde nevnte Ubuntu på media-PC-en i et halvår i fjor, nettopp fordi jeg hadde et reellt ønske om å bruke linux i stedet for Windows. Jeg brukte det altså over en lenger periode og forsøkte å tweake og forbedre etter mye tips fra folk på nettet.
    Jeg hadde samme opplevelse med windows.

Det var en endeløs suppe av registry hacking, patching av lukkede spesialprogram og ikke minst mangel på direkte kontroll over hardware/kernel space.

Drivere måtte hackes inn, høy last gav blåskjerm.

Galskap måtte legges inn i riktig rekkefølge, filer måtte kopieres inn i safemode.

Du må reinstalle 1 gang i mnd fordi systemet råtner av seg selv, og det som virket i går slutter plutselig å virke å man må ringe leverandøren for å få patcher.

Ingenting deler felles api, så config for ir/pad må søttes per "applikasjon" som har sitt eget api.

Alt er obskure GUID/SID's, det er en lapskaus av filer, databaseobjekt og referanser så bytter du større komponenter må du innom full reinstall, lisensaktivisering.

Systemet er plombert så et hvert forsøk på å fjerne indexer/spider, meningsløse demoner og annet tull brukker før eller senere og du må innom full reinstall igjen fordi "system state" restore ikke funker.

Du må bruke dager for å slå av alt annet fjas som tar masse diskplass og ressurser.

Det er helt umulig å fjerne demoner slik at man har tilnærmingsvis null io på idle slik at man slipper lag.

Når man endelig har fått opp noe brukbart så skal de oppdateres og startes om, og så skal antivirus ha sitt og du må kjøre en spyware sjekk.

Drivere legger til alt mulig rammel i systray slik at du må tune vekk disse, da kan det brekke og du må ta full reinstall.

Windows kommer helt uten noen som helst programvare, så du må en lang tur på nettet å plukke ned all mulig elementere funksjoner. Disse må så oppdateres hele tiden og systray fylles opp enda mer og du må self boote for 10 gangen denne uka.

Skulle du finne på å ønske å bruke leverandøren sin medialøsning så er det også en oppgradering og reboot, men mindre du gikk feil i lisens skogen eller hadde for mye minne/cpu eller what not og må igjen kjøpe på nytt hvis det i det hele tatt er lov å faktiskt gjøre dette. Det vet du ikke å du blir sittede en hel kveld å lese EULA og lure på hvorfor noen oppegående person skulle skrive under avtalen.

Når du endelig en lørsdag natt får opp alt ser du at distroen ikke lenger er støttet og du må starte på nytt. Det er kansje like greit, fordi du har kjøpt en ny disk og du finner ut langt inne i lisens skogen at dette ikke støttes foruten i dlxutgaven så du må uansett reinstalle

En måned senere og litt fattigere virker alt og du tar et kanalsøk og ser du mangler noen kanaler, da er til tilbake til reg hacks og obskure databaser/Guid og sids. Noen har laget et powershell script som fikser suppa, og da blir du glad fordi da sparte du en kveld mens du tar en reboot og legger inne enda noen oppdateringer. Omstarter tar nesten 10 minutter, du grubler over hvor mange personer på jorda som faktiskt er i stand til å identifisere hvorfor. Det skjer bare hver 3 gang.

På digi.no leser du at neste version skal bli bedre, det blir bra tenker du lurer på hvorfor nettlesern henger og hva de der eventloggene betyr. Best å kjøre som administrator, kun rakketforskere klarer å riktig identifisere de konkrete rettighetene prosessen skal ha.

Hey, der googla vi oss en KB artikken som beskriver symtomet. De ansser vist det som "This is by design" så det er ingen feil, det er vist en funksjon.

Det lugger litt i nettlesern nå, kansje det er på tide med reinstall ?

Det gir ingen mening å dele disse subjektive erfaringene.

Det er veldig identiske steg med oppsett fra os -> ferdig HTPC oppsett _uansett_ platform.

Install os
    Oppsett hw
    Oppsett raid/disk.
    Install drivere
    Install HTPC applikasjon
    Kanalsøk/Index av media
    Avspiller/refresh match/Vsynch
    Ac3 passthrue
    Etc..

Det er en rekke bugs/issues med alle os her. De aller fleste er velkjente og veldig enkelt å løse.

Panoreringer ble f.eks. mye bedre når en aktiverte vsync i Compiz.
    Alle feil rundt hz/vsynch vil jo gi tearing.

Etter et halvt års tid gikk jeg tilbake igjen til Windows og ble slått av hvor mye bedre alt var der rett ut av boksen.
    Ligger det noe teknisk/praktiskt å dele her, eller er det bare en slags "magefølelse" ?

Angående panoreringer så VAR det en slående forskjell, uansett hvor mye man skulle ønske at linux var like bra.
    Da er det noe feil i avspiller leddene dine, det er _ingen_ forskjell på hvordan windows og linux drivern bygger opp en modeline som den sender til GPU'n.

Når det gjelder lyd- og billedkvalitet er det opplagt forskjell mellom ulike drivere og codecer, så jeg ser ingen grunn til å diskutere det.
    Det er 100% feil, og du må korrigeres.
    Lyd bitstreames rått/urørt til til DAC i forsterker. (AC3/DTS/PCM)

Hos meg fant jeg ut at de beste codecene for Windows var bedre enn tilsvarende for linux.
    Hva slags codec snakker du konkret om egentlig ?
    Igjen GPU/drivere behandler strømmene 100% identiskt.

I tillegg kommer en ikke utenom at en del innholdsleverandører på nett rett og slett ikke støtter linux. For meg var det en skikkelig showstopper at NRK, TV2 og TV3 sine løsninger fungerte så dårlig i Ubuntu.
    Canal Digital leverer DVB strømmen perfekt til meg (96% signalstyrke, 0 bitfeil), og kanal bytte er lynkjapt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, hver gang linux dukker opp som tema har jeg alltid blitt servert den samme leksa over hvor bra dette er og at alle problemer som oppstår må skyldes innbilning hos brukeren. Jeg bestemte meg som sagt å teste dette grundig og valgte til slutt å gå tilbake til Windows. Det var et valg jeg tok, basert på mine egne erfaringer av linux som media-PC og ikke minst den lyd- og billedkvaliteten jeg oppnådde på plattformen.

Ser ingen grunn til å diskutere dette videre, ei heller korrigere påstandene over.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Altså, hver gang linux dukker opp som tema har jeg alltid blitt servert den samme leksa over hvor bra dette er og at alle problemer som oppstår må skyldes innbilning hos brukeren.
    Jeg ser jeg blir missforstått, og vil bare korrigere.

- Jeg mener på ingen måte at distro x er bedre en y, jeg spesifiserer også.

Kode:
    Det gir ingen mening å dele disse subjektive erfaringene.
    Poenget var å skrive litt flåsete og liste opp mange personlige sterke meninger og feil som gjerne kan være brukerfeil hos meg. Videre har jeg bevist ikke tatt hensyn til nyere versioner som har løst mye av de issuene jeg beskriver.

Målet var å gi en Point of view sett fra noen som har samme forhold til linux distroer som de fleste har til windows.

Målet var å bevistgjøre nye HTPC folk på at det er hel identisk fremgangsmåte for oppsett imellom windows og linux distroer.

Man vil møte issues, bugs, manuelle tuninger/oppsett.

Gode råd av oss som har holdt på en stund er å gi install på godt egnet hardware og fremgangsmåte, men også å gi riktige forventninger og gjøre de klar over at de _må_ være dedikert og bruke tid på det.

Jeg bestemte meg som sagt å teste dette grundig og valgte til slutt å gå tilbake til Windows.
    Det er godt å høre, og jeg er glad du kom imål med ønskene dine rundt kvalitet og funksjonalitet.

Jeg liker win7 veldig godt selv, og jeg tar hatten av for at de faktiskt har gjort godt håndtverk.

Sett at det var mulig å kjøre de applikasjoner/funksjoner jeg gjør i linux skulle jeg ikke hatt noe spesielt relgiøst imot å brukt en win7 maskin som frontend f.eks.

ikke minst den lyd- og billedkvaliteten jeg oppnådde på plattformen.
    Jeg sier ikke at du innbiller deg det, det tror jeg ikke heller.

Det er dog veldig viktig at dette ikke har noe med drivere eller platform å gjøre.

Jeg fikk alldrig ATI2600 kortet mitt i sin tid til å vsynche, jeg prøvde en rekke oppdateringer og registry hacks uten å få det perfekt.

Ser ingen grunn til å diskutere dette videre, ei heller korrigere påstandene over.
    Ville ikke det beste være om folk er obs på at den spesifikke windows distroen jeg kjørte med tilhørende patch level, gav meg spesifikt issue med vsynch på et spesifikt ati kort.

Videre så hadde du <insert hw/sw config> issues med lyd og bilde.

Da kan andre dra nytte av erfaringen og unngå å komme i samme situasjon, eller dele løsninger rundt de spesifikke issuene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter:

Blei mye frem og tilbake her, men siden vi er så heldige at vi kan installere Linux gratis, så er det kun evt tapt arbeidstid hvis dette ikke fungerer for deg.
    Jeg vil i allefall anbefale deg å prøve

Kommet noe videre med htpc'n? Gjort noe innkjøp?

Newcomer Lurve sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    T1ger: Ta en eske chill pills og vit at ikke alle elsker/hater operativsystemet sitt med lidenskap . Husk også at den gode forumvanker skriver strukturerte, lettleste innlegg. Avsnitt er greie å ha, men som med alt her i livet må man bruke dem med måte.

RuZleBiFf: Jeg har fått så mange gode tips av både deg og andre på forumet, så jeg kommer til å forsøke begge OS og se hvilket som gir best resultater. Bruttern er i USA for tiden, så jeg slo til og kjøpte alle komponentene på amazon.com. Kjeeempebillig ! Den endelige handlelisten så slik ut:

• Corsair 4 GB 1333mhz DDR3
    • Intel Core i3-550, LGA1156 Socket
    • OCZ 60 GB Vertex 2 (SSD)
    • Western Digital 2 TB Caviar Green
    • SATA Data Cable (2pk.)
    • Asus ATI Radeon HD5450 Silence - 1 GB DDR3
    • GIGABYTE GA-P55-USB3 P55 S-1156 ATX
    • ACE C5 WIRELESS KEYBOARD
    • ACE FROST PRO SERIES 92MM 12DB
    • ACE FAN FILTER FOR 92MM FAN
    • SILVERSTONE HTPC SST-LC17B ATX BLACK
    • FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W MODULÄRT PSU
    • D-Link DWA-556 Xtreme N PCI Express Desktop Adapter

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Skjermkort

Hei, er en liten stund siden jeg satte opp min HTPC men kort og godt:

1. ATI: Fungerer ypperlig med Win7 og støtter da DTS-HD og bitstream.
    For Linux, tror ikke støtte for bitstream er på plass, og du får heller ikke spillt av blu-ray direkte. Er det kun rippa filmer uten kopisperre du skal kjøre og ikke bryr deg om bitstream, få tak i et billig hovedkort og 5450 evt et hovedkort med innebygd skjermkort.

2. Nvidia: Fungerer greit med Win7 og som andre har nevnt, så har de nyere eksterne skjermkortene DTS-HD og bitstream muligheter. Innebygde på hovedkortet fungerer, men er ikke like gode som ATI. Nvidia er og blir best for linux. her gjelder også null bitstream og blu-ray avspilling for linux regelen. Kan være noe har dukket opp det siste halvåret, men det blir litt gambling.

3. Intel: Nyere Intel har bitstream og alt på plass for Win7, litt usikker på hvordan dette er med linux. Intel bruker å ha god støtte i linux, i allefall på nettverk og skjermkort. Hvordan helt nye Intel fungerer i linux er jeg usikker på, da ting kan ta litt tid før det blir støttet.

Konklusjon: Skal du spille av Blu-Ray og bitstream, hold deg til Win7 enda.. Ting endres raskt i linux verdenen, men per dags dato ligger det litt bak.
    OG Ssd for linux er ikke helt på plass per dags dato, kommer vel om ikke lenge. Da TRIM støtte som mangler, så dette må gjøres automatisk.

Lykke til

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Denne fra Biltema fungerer ypperlig på Linux når man først finner ut hvem som har laget den. :-)
    Multimedia fjernkontroll for PC - Biltema

Og svaret er VLSystem. Index of /remotes/vlsystem
    Jeg hadde tenkt å kjøpe fjernkontrollen i morgen, men nå ser det ut som om Biltema har tatt den ned fra hjemmesidene sine. Husker du hvilken kategori du fant den i?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Lurve
    • Corsair 4 GB 1333mhz DDR3
    • Intel Core i3-550, LGA1156 Socket
    • OCZ 60 GB Vertex 2 (SSD)
    • Western Digital 2 TB Caviar Green
    • SATA Data Cable (2pk.)
    • Asus ATI Radeon HD5450 Silence - 1 GB DDR3
    • GIGABYTE GA-P55-USB3 P55 S-1156 ATX
    • ACE C5 WIRELESS KEYBOARD
    • ACE FROST PRO SERIES 92MM 12DB
    • ACE FAN FILTER FOR 92MM FAN
    • SILVERSTONE HTPC SST-LC17B ATX BLACK
    • FRACTAL DESIGN NEWTON R2 650W MODULÄRT PSU
    • D-Link DWA-556 Xtreme N PCI Express Desktop Adapter
    Ser ut som en fin liste det
    Hvor mange kronasjer havnet det på? Hvor mye sparte du kontra komplett.no?

Eneste jeg vil kommentere er at folk sier at de "green"-diskene ikke er noe glade i å stå på lenge, så husk å ha backup til f.eks en usb-disk.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde tenkt å kjøpe fjernkontrollen i morgen, men nå ser det ut som om Biltema har tatt den ned fra hjemmesidene sine. Husker du hvilken kategori du fant den i?
    Ut i fra linken ser det ut til at den lå under Kontor---Teknikk/Datamaskin/Multimedia/ men jeg finner den ikke der nå.
    Multimedia - Biltema

Så det kan se ut til at de ikke selger denne lenger. Du kan jo være heldig og finne en av de siste de har på lager kanskje? Jeg kjøpte en i desember og det var den siste de hadde i den butikken.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg fant denne hos komplett: Komplett.no - Speed-Link Media Remote - Multimedia PC

Har ikke erfaring med denne selv men ser ihvertfall ut til å være støttet av Linux/Lirc: Index of /remotes/speed-link

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuZleBiFf
    Ser ut som en fin liste det
    Hvor mange kronasjer havnet det på? Hvor mye sparte du kontra komplett.no?

Eneste jeg vil kommentere er at folk sier at de "green"-diskene ikke er noe glade i å stå på lenge, så husk å ha backup til f.eks en usb-disk.
    Listen koster i dag 5392,- på Amazon.com kontra 8211,- hos Komplett.no. Det ble altså ikke billigere enn pristaket fra første post, men så snopet jeg også med meg deler fra en høyere hylle enn jeg hadde gjort i Norge. Det blir vel gjerne slik når man kan "spare penger". Jeg kjøpte forresten kabinett, hovedkort og strømforsyning her hjemme, så slipper brorsan å bli tatt med overvekt i bagasjekontrollen. Jommen er jeg kompis .

Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Jeg fant denne hos komplett: Komplett.no - Speed-Link Media Remote - Multimedia PC
    Synd at Biltema tok den andre ut av sortimentet. Jeg ble så gira på å få tak i fjernkontrollen fra VLSystem at jeg skal ta noen telefoner og se hva jeg får ordnet.

Venter spent på å få delene i hus.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir knall-bra

Bare å ta kontakt hvis du lurer på noe, så skal jeg hjelpe deg så godt jeg kan.
    (Det er lov å ta et søk på google først da )

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff da. De amerikanske importørene hevder at koreanske VL System har sluttet å produsere M-play MINI, som fjernkontrollen heter. Da begynner jakten på et skjult restlager >_>!

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er så spesielt med denne fjernkontrollen kontra de tusener av andre fjernkontroller som støtter linux?

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er det som er så spesielt med denne fjernkontrollen kontra de tusener av andre fjernkontroller som støtter linux?
    1. Den er særs billig

2. Den støtter remote power on

Dersom en tilsvarende fjernkontroll har de samme egenskapene, slår jeg til. Remote power on er viktigst.

Intermediate
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    1,353
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ble nevnt noe ovenfor at windows kom uten programmer og man måtte legge inn selv.

Om noen sliter med dette, kan jeg anbefale denne siden:
    Ninite Easy PC Setup - Silent Unattended Install Multiple Programs At Once

Den er også fin for "nerder", som bare vil ha inn applikasjonene fort og gale, fremfor å ta ned fra side x, y, z, etc.

ellers har jeg selv prøvd linux som mediecenterpc.
    Det var for meg en utrolig stor skuffelse :-)

Jeg prøvde Welcome to LinuxMCE , som var noe crap!
    Skal sies dette er noen år siden (2.5(?)), men jeg måtte holde på å timesvis for å få lyden til å fungere. Ting virket heller ei like strømlinjeformet som de var i skrytevideoene.

Konseptet var bra, men de var ikke helt i mål den gangen.
    Maskinvaren jeg da kjørte på, var helt ok, i øynene til linux-folket.. På den tiden var det vel 3ghz intel prosessor, nvidia skjermkort, men lydkort på hk. (var lydkortet som gav meg mest trøbbel).

Nå er det nok helt sikkert mye bedre nå og man kan jo også ta ned vmware player for å teste diverse os. (man vil ikke da få samme ytelse, selvsagt, men det er fint å teste de i vmware player, for å prøve litt, før man bestemmer seg for OS).

Nå er jeg ikke en anti linux dude, jeg kjører selv linux på en dedikert OpenTTD server. (debian). Til gaming, har jeg W7 X64 Ultimate. På jobb har jeg desverre XP Pro :P Laptopene mine har xp, w7, m.m.

Linux har blitt mye bedre de siste årene, det er enklere å komme i gang, ting er mer visuelle og fungerer ofte uten stress. Men man kan være uheldig og ha en komponent som ikke støttes "out of the box". Har man slike problemre, må man være tålmodig, feilsøke, google, m.m. Men det er ytterst liten sjanse for at man får det, med mindre man har en slags "ferdigpc" (feks fujitsu, m.m.)

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1. Den er særs billig

2. Den støtter remote power on

Dersom en tilsvarende fjernkontroll har de samme egenskapene, slår jeg til. Remote power on er viktigst.
    Remote power on? Dvs. at det følger med et kit som en setter mellom strøminngangen til hovedkortet og kabelen fra PSU-en? Vet Soundgraph har fjernkontroller (iMon) med liknende funksjonalitet, men det koster mye mer...

Dersom det derimot er wake-on-usb du tenker på så er dette avhengig av hovedkortet. Men støtter hovedkortet det så funker det med alle fjernkontroller.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    122
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Remote power on? Dvs. at det følger med et kit som en setter mellom strøminngangen til hovedkortet og kabelen fra PSU-en? Vet Soundgraph har fjernkontroller (iMon) med liknende funksjonalitet, men det koster mye mer...

Dersom det derimot er wake-on-usb du tenker på så er dette avhengig av hovedkortet. Men støtter hovedkortet det så funker det med alle fjernkontroller.
    Det var førstnevnte løsning som fulgte med VL Systems fjernkontroll, hvilket gjorde den ganske attraktiv til skarve 99 kroner. Ellers fikk jeg høre fra en av de amerikanske importørene at VL System visstnok gikk konkurs for litt over en måned siden. Trist hvis det stemmer, da fjernkontrollene deres til HTPC fikk god omtale.

Jeg skal undersøke om hovedkortet støtter wake-on-usb.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var førstnevnte løsning som fulgte med VL Systems fjernkontroll, hvilket gjorde den ganske attraktiv til skarve 99 kroner. Ellers fikk jeg høre fra en av de amerikanske importørene at VL System visstnok gikk konkurs for litt over en måned siden. Trist hvis det stemmer, da fjernkontrollene deres til HTPC fikk god omtale.
    Imponerende at de greide å få til dette til en slik pris ja. Får håpe det ikke var den latterlige lave prisen som gjorde at de gikk konkurs.

En løsning som en setter mellom hovedkortet og PSU er utrolig robust og fungerer nærmest alltid. Det fulgte med en slik iMon-løsning i mitt media-PC kabinett og er utrolig fornøyd med det! Løsninger som wake-on-lan, wake-on-usb osv. krever mye mer fikling å få til, men når det først er satt opp riktig så fungerer også det veldig bra. Uansett, får du tak i den nevnte fjernkontrollen så sparer du deg for en del arbeid...

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •