Overscanproblem på htpc-signal via reciever

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overscanproblem på htpc-signal via reciever

Kjøpte meg nylig en Yamaha RX-V1067 som jo har hdmi. Jeg koblet da min htpc til forsterker og så til tv. Problemet ble at bildet da forsvant utenfor kanten av skjermen. Grunnen til det er at forsterkeren kun sender ut 720/1080-oppløsninger. Tv'n min takler ikke dette da det gir overscan. Også når jeg kobler pc rett i skjermen. Aner ikke hvorfor. Skjermkortet setter oppløsningen på tv'n automatisk til 1360x768. Dette gir 1:1 pixelmapping.
    Når jeg så kobler skjermkortet til forsterkeren, så tror jo denne at det er en skjerm. Og den oppdager at "skjermen" KUN støtter 720 (ikke f.eks 768) og nekter meg å stille inn den oppløsningen jeg vet funker. Jeg kan gå inn på skjerminnstillinger i skjermkortdriveren og justeren ned overscanen etterpå slik at bildet kommer innenfor kantene. Dette gir derimot en forkvaklet oppløsning som lager kaos av GUI'et i windows 7. OK-knapper forsvinner f.eks. i programmer og gjør det knølete å bruke dem.
    Noen andre som har slitt med dette? Jeg har venner med samme problem og de har egentlig ikke funnet noen løsninger. Det eneste jeg jeg kan se som vil funke er hacka drivere til skjermkortet som lar meg manuelt sette den oppløsningen jeg vil. Da burde det funke. Finnes det?
    Jeg har selvsagt satt forsterkeren til å kjøre skjermsignalet rett igjennom uten å gjøre noe med det.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tommelom
    Kjøpte meg nylig en Yamaha RX-V1067 som jo har hdmi. Jeg koblet da min htpc til forsterker og så til tv. Problemet ble at bildet da forsvant utenfor kanten av skjermen. Grunnen til det er at forsterkeren kun sender ut 720/1080-oppløsninger. Tv'n min takler ikke dette da det gir overscan. Også når jeg kobler pc rett i skjermen. Aner ikke hvorfor. Skjermkortet setter oppløsningen på tv'n automatisk til 1360x768. Dette gir 1:1 pixelmapping.
    Når jeg så kobler skjermkortet til forsterkeren, så tror jo denne at det er en skjerm. Og den oppdager at "skjermen" KUN støtter 720 (ikke f.eks 768) og nekter meg å stille inn den oppløsningen jeg vet funker. Jeg kan gå inn på skjerminnstillinger i skjermkortdriveren og justeren ned overscanen etterpå slik at bildet kommer innenfor kantene. Dette gir derimot en forkvaklet oppløsning som lager kaos av GUI'et i windows 7. OK-knapper forsvinner f.eks. i programmer og gjør det knølete å bruke dem.
    Noen andre som har slitt med dette? Jeg har venner med samme problem og de har egentlig ikke funnet noen løsninger. Det eneste jeg jeg kan se som vil funke er hacka drivere til skjermkortet som lar meg manuelt sette den oppløsningen jeg vil. Da burde det funke. Finnes det?
    Jeg har selvsagt satt forsterkeren til å kjøre skjermsignalet rett igjennom uten å gjøre noe med det.
    Det første jeg ville sjekket er om du har slått av "Convert" på forsterkern, slik at den ikke står i modus til å tukle med signalkilden.

Ellers er jeg litt usikker på hvordan det er i Win7, men poenget er å slå av EDID som er mekanismen på hvordan enhetene finner ut av hva slags oppløsning/scanrate etc som støttes.

Under linux/X så kan jeg overstyre dette og force mine egne modelines/oppløsninger som den bare sender ut uten noen form for sjekk.

Powerstrip er et windows verktøy som kan benyttes til å lage oppløsninger/modelines som igjen kan expoteres til en Monitor *.inf fil.

Så du må sørge for at windows ikke ser på forsterkern som f.eks "Yamaha-0" e.l, men benytter en egen monitor driver (*.inf) hvor du har spesifisert din 1360x768 oppløsning.

Det er ifall sån du prinsippielt kan hacke det til, om Win7 faktiskt lar deg overstyre dette er jeg usikker på.

Active tommelom sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Sted
    Trondheim
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar.
    Som jeg skriver, så kjører jeg signalet ubehandlet gjennom forsterker. Noe av det første jeg sjekket.
    Jeg har et Nvidia-kort, og i driverne der kan jeg sette opp min egen oppløsning. Men driveren nekter meg å bruke den. Den kommer bare med feilmelding om at "skjermen" ikke støtter denne oppløsningen. Det kan hende powerstrip lar meg gjøre dette. Skal teste.

Egen driver for tv'n finnes neppe, så det er nok ingen hjelp. Og EDID har jeg ingen kunskap om.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg koblet nylig opp en Linux HTPC via en Yamaha receiver med HDMI.

Dersom kun receiveren står på når jeg starter HTPC er det denne som oppfattes som skjerm, og oppløsning osv. settes da til det denne støtter.

Dersom både receiver og TV står på når jeg starter HTPC er det TVen som oppfattes som skjerm, og jeg kan sette riktig oppløsning.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •