Ingen surround gjennom HDMI

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 4 av 4
    Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ingen surround gjennom HDMI

Jeg ønsker å få ut 5.1 surround (kun DD & DTS, HD audio er ikke aktuelt) fra min Windows Media Center men får bare stereo.

I instillinger for høytalere kan jeg kun velge Stereo. I Media Center har jeg valgt 5.1 men det blir bare stereo.

Har prøvd med drivere fra både AMD og Realtek.

PC er koblet til TV med HDMI og fra TV til Logitech Z-5450 med optisk. Har PS3 som også er koblet til TV med HDMI og da får jeg surround, så det er ikke noe problem med passtrough i TVn.

Kan noen hjelpe meg? Krever kanske Windows at man kobler HDMI direkte til en enhet som støtter 5.1?

Mitt oppsett:
    Windows 7 med Radeon HD 5450
    Logitech Z-5450

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hi,

You're deffo not the only one. I'll try to explain a little what gives. If you right-click the speaker icon in Windows System Tray and choose Playback devices, you should see NVIDIA HDMI Out or something of the like (in my case it's nVidia, but that's because the HDMI on my laptop is a part of the nVidia 9600M GS vidcard). Select it and hit the Properties button, then the Supported Formats tab. Here you will see that the maximum number of audio channels supported by your HDMI audio output port is only 2, and of course you want it to be 6 if you want 5.1 surround sound.

So what gives? If you look a little further down, you will see that the 2nd rectangle lists the coding formats currently supported by the device. This means that, to be able to send it through a HDMI cable, your audio bitstream needs to be coded to one of these formats.

How can I do this? If you're trying to build your own HTPC to play Blu Rays and DvDs on TV (which I assume you would), you should probably try to use AC3Filter. Many player apps support it, and it's capable of many things amoung which avoiding the compatibility issues. And, of course it's freeware.

--------------------------------------------------------------------------------
    Tatt fra: Laptop to TV (through HDMI) to surround, but no 5.1 - Windows 7 Forums

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2011
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svaret RuZleBiFf men det hjelper ikke med AC3Filter.

Har funnet svaret selv - og det var som jeg misstenkte. Windows krever at enheten som kobles til HDMI har støtte for DD & DTS. De gjør en liten "handshake" og om ikke enheten støtter surround kan man heller ikke velge det i Windows.

Løsningen for min del er å kjøpe ny surroundforsterker (med HDMI

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du ha surround ut på optisk (S/Pdif) må du ha lydkort som støtter DD-Live og DTS-Connect.

Jeg har HDMI til TV med kun bilde, og en slik sak til lyd:

Komplett.no - TerraTec Aureon 7.1 USB

Står litt om dette her:
    S/PDIF - Wikipedia, the free encyclopedia

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •