Ordentlig HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer BarskBrutalBaker sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Post Ordentlig HTPC

Da har det seg slikt at jeg vurderer og gå til anskaffelse av en HTPC til min nye TV Samsung 46" LED-TV UE46C6005.
    Men det begynner og bli LENGE siden jeg selv har satt opp en PC og den gang var det til gaming og ikke mye annet.

Men etterhvert som årene går blir prioriteten annerledes og Film/Musikk og Serier står nå ganske høyt på lista.

Har noen krav til min fremtidige HTPC.
    Må kunne.

- Bli brukt til nettsurfing (Facebook, Div. Forum, Nettbank osv)
    - Trådløst Nett
    - Spotify
    - Stille (innen rimelighetens grenser)
    - DVD/Blu Ray spiller, se film i 720p og 1080p uten problem(MUST)
    - Fungere kjapt
    - Grei Diskplass, 1TB+
    - Iallefall 2 USB innganger.
    - Mulighet for utvidelser senere.
    - Ordentlig Lyd!

Også har jeg jo og noen spørsmål ang. HTPC, bla. hvordan OS burde man kjøre ? har kjørt XP i alle år nå siden det kom og burde jo kansje vurdere W7 istedet ?
    XMBC er vell ikke et OS i selv? men er media avspillingsprogram?

Og hvordan program bruker dere til og se film ? bruker selv VLC Media Player og er strålende fornøyd med det.
    Vil jo gjerne ha et program som støtter både .avi, .mkv, .mp3 å FLAC og det som ellers skulle være.

Har lest litt rundtom her på forumet og fant disse 2 handlevognene på komplett, er de noe og satse på ?

1. Komplett.no
    2. Komplett.no

Vist ikke har jeg jo selv funnet denne som kan modifiseres til ønsket bruk.

Komplett.no
    Hva ville dere endret på den ? og hva må jeg endre for å få de kravene jeg vil ha ?

Evt. noen som kunne tenkt seg og lage en handleliste med det jeg trenger for å få en bra HTPC.

På forhånd takk.

Newcomer Lunatech sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjør Windows 7. XP var et godt OS, men det har utspilt sin rolle. Windows 7 er det beste OS’et MS har laget. Kjørt det siden det kom selv og det er bunnstabilt her og lynraskt.

Når det gjelder avspilling er VLC absolutt ikke å forakte. Den sluker det som er av formater og gjør en god jobb med det. Den oppgraderes også fortløpende OG er gratis.

De to første handlelistene du linker til får jeg (vi) ikke tilgang til. Den siste løsningen ser det ut som om man får mye for pengene på. Jeg ville garantert puttet inn mer minne (ikke gå for mindre enn 4gb) HD’er koster ekstremt lite nå og siden du sier du skal bruke den til å lagre på ville jeg minst oppgradert til en 2 TB disk. Personlig liker jeg Intel over AMD, men dette strides jo folk om. Intel har en tendes til å holde seg litt kjøligere enn AMD, men dette kan også variere fra kjerne til kjerne.

Strømforsyningen er grei nok og støyer lite, men jeg ville vært svært skeptisk til å kjøre en on-board grafikkort (det kortet som følger med på hovedkortet) Jeg ville i det minste lest meg opp på dette kortet for å sørge for at det takler høy oppløsning/belastning og kanskje til og med 3D om du har planer om det i fremtiden. Putter du inn et ekstra kort må du også tenke på eventuel viftestøy.

Jeg ville også kostet på en Bluray spiller fremfor den som står i (med mindre du allerede har dette som en annen enhet i systemet ditt)

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar, har endret på de 2 første listene nå slik at dere skal ha mulighet til og kunne se de.

Diskplass så vurderer jeg 2 TB ja, sitter på 4TB på den stasjonære bruks Pc'en min og begynner og få tynt med diskplass.

Av prosessor har jeg kjørt Intel på denne de siste årene og er meget fornøyd med de, men AMD er jo selvsagt en mulighet

ang. grafikkkort kan jeg jo kjøre Komplett.no - ASUS GeForce GT 220 1GB PhysX CUDA ? evt. et annet hovedkort vist det kan være bedre .

Har ikke en Blu Ray spiller enda nei, men hvorfor anbefaler du og kjøpe en utfor HTPC'en ? hele tanken min bak en HTPC var og få et Media Center med en Blu Ray spiller itillegg ? er ingen av de alternativene nede på listen noe ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn som jeg har forstått det nå så er vel egentlig det opsette som fungerer best som følger.

Bruk SSD disk i maskina feks intel 120GB X25-M 2Gen
    4GB DDR 3 minne

Intel AMD X2 65W eller Intel i3 CPU

Plextor BD brenner

ATI Radeon HD 5xxx serien. Dette gir deg full støtte på HD lyd og bilde.

Kjører du et vifteløst grafikkort i 5xxx serien og et stillegående kabinett så er støyen minimal. Det er ikke et tema.

Skal du ha mer lagringsplass så ta gjerne og bruk feks en 2TB ekstern disk. Gå for eSata så får du god overføringshastighet mellom maskina og disken.

Når det gjelder Media center SW så er det jo en haug av meninger rundt dette. Veldig mange liker XBMC og det er relativt komplett og kjapt. Problemet med dette er at du ikke kan kjøre BD iso filer ut av boksen. For å få det til så må du sette opp XBMC til å bruke en ekstern spiller. Feks PowerDVD 10 Ultra. Denne fungerer glitrende som BD avspiller med ATI 5xxx korta.

i mitt eget opsett så bruker jeg Spotify til musikk, Windows Mediaplayer til DVD og PowerDVD til BD. Brukte en stund MEdia Center i Win7 med PowerDVD som Plugin og MyMovies som skall for å vise cover og info om filmen. Dette fungerte egentlig greit men noen ganger så påvirka Media Centeret bildekvaliteten på BD. Vet ikke helt hva som skjedde men det fungerer mye bedre å starte Power DVD som standalone uten å kjøre den fra Media Centeret.

Jeg er igjen tilbake til å bruke 3 separate program for Musikk, DVD og BD. For meg så fungerer dette 100%. Men jeg syntes det er litt kjipt at det ikke finnes noen 100% fungerende løsning med et Media Center. Du kan knote det til med Windows Media center, eller XBMC men når det først er opp å går så virker det til slutt litt skjelvende. Så får du et lite problem så må du reinstallere oppdatere feilsøke osv osv...Det er altid irriterende når en skal til å kose seg å se film.

Som jeg har forstått så er støtten for BD iso ikke snakk om et kodek problem , men snarere snakk om kryptering og rettigheter. Tror kanskje XBMC hadde kostet penger om dette skulle ha gått an. Men jeg har vel lest et eller annet sted at versjon 11 av XBMC skal støtte dette. Det er vel versjon Eden tror jeg.

Anyway så kommer mitt oppsett her. Det fungerer helt glimrende. Spiller av BD Flawless. Prisen på dette hos PS er 5 970,-. Dette er da med Win7 64 bit HP og LG BD brenner. Har byttet ut denne med en Plextor BD brenner da denne er ekstremt rask på ripping. Bruker altid under en halvtime å rippe BD filmer med denne. Men den koster . Dette opsettet har jeg vel kjørt i snart 8mnd. HAr testa en del andre ting i mellom deriblandt Core i3, i5 og i7. Fungerer like bra det men jeg ser ikke vitsen. Det koster litt mer men det har absolutt ingen innvirkning på avspilling, ripping og slike ting. Litt raskere på koding av store filer med i5 og i7 men ikke noe å snakke om.

ps.no - Best på service

ps.no - Black Aluminium Frontpanel HTPC mATX Housing 300W W/Remote(IMD-01) HiFi Series
    ps.no - Mainboard S-AM3 nForce630a mATX PCI-E VGA(256) Audio GbLAN SATA-II Raid DDR3 D-sub
    ps.no - CPU Athlon II X2 250 65W Socket AM3 2MB 3000Mhz Boxed
    ps.no - Memory 2GB DDR3 SODIMM 1066MHz PC8500 1.5V
    ps.no - 2.5" FlashDisc/SSD SATA 80GB Postville MLC High Performance X25-M 34nm GEN2
    ps.no - VGA-Card Radeon HD5450 1024MB PCI-E D-Sub/DVI/HDMI HDCP Heatsink DDR2
    ps.no - Windows 7 Home Premium Norwegian DVD Win7 64-Bit OEM
    ps.no - Blu-Ray Recorder Disc Rewriter Internal SATA 10x SuperMulti Blue LightScribe Bulk

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for et utroligt bra svar, men må bare spørre, hvorfor SSD Disk ? og kan PS.no sette opp PCen for deg? da jeg rett og slett ikke har tid eller interesse for og gjøre noe sånt.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BarskBrutalBaker
    Takk for et utroligt bra svar, men må bare spørre, hvorfor SSD Disk ? og kan PS.no sette opp PCen for deg? da jeg rett og slett ikke har tid eller interesse for og gjøre noe sånt.
    SSD disk er en ny type harddisk som ikke roterer. Den er flashminne basert og er en god del kjappere, mindre feil på og har null støy. Dette er framtidens harddisker.

PS bygger ikke skreddersydde PCer lengre, men du kan jo høre med Komplett, MPX, Netshop, Multicom eller noen av de andre store.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Takk!

Hva ville du anbefalt av disse diskene da ?

ps.no - Harddisk 2TB Story Station Plus External USB 2.0/eSATA Retail Black
    ps.no - Harddisk 2TB (2*1TB) 3.5" External USB ESATA RAID 0/1

Blir nok og følge ditt råd å kjøpe den lista du har lagt over her, så får jeg se om jeg ikke gjør det selv eller får noen av firmaene i byen til og ta det for meg!

Men må nok vente til februar iallefall før jeg kjøper!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, Takk!

Hva ville du anbefalt av disse diskene da ?

ps.no - Harddisk 2TB Story Station Plus External USB 2.0/eSATA Retail Black
    ps.no - Harddisk 2TB (2*1TB) 3.5" External USB ESATA RAID 0/1

Blir nok og følge ditt råd å kjøpe den lista du har lagt over her, så får jeg se om jeg ikke gjør det selv eller får noen av firmaene i byen til og ta det for meg!

Men må nok vente til februar iallefall før jeg kjøper!
    Tja! Siste jeg sjekka så sto det Samsung disker i Verbatim sin boks. Den er jo litt dyrere men du har jo muligheter for å kjøre i RAID. Speiler du så er det jo rimelig sikkert. Men samtidig så får du bare halve plassen å rutte med . Tåler du å miste det du har på disken så gå for Samsung, tåler du det ikke så ville jeg ha valgt Verbatim

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter dette HK/Skjermkortet bitstream ? når det kommer til HD Lyd ?
    Og har du link til din LG spiller/brenner ?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Absolutt! ATI HD5xxx serien var vel det første grafikkortet som gjorde nettopp dette. Det står faktisk DTS HD master i displayet fra tid til annen

Her er LG brenneren: ps.no - Blu-Ray Recorder Disc Rewriter Internal SATA 10x SuperMulti Blue LightScribe Bulk

Og her er Plextor brenneren som jeg har nå. :PLEXTOR PX-B940SA Blu-Ray brenner 12X BD-R DL/SL, 16x DVDRW, SATA, Svart / MULTICOM

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TakkTakk!

Ville du sagt at Plextoren er verdt de 800,- extra ? blir litt dumt og kjøpe en til 1080 først for å så skifte ut etterhvert :P

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    TakkTakk!

Ville du sagt at Plextoren er verdt de 800,- extra ? blir litt dumt og kjøpe en til 1080 først for å så skifte ut etterhvert :P
    Kommer litt an på. Plextor har jo i alle år vært kongen på haugen av optisk. Jeg setter utrolig pris på at den er så kjapp på ripping. Men det ser du vel egentlig selv hvor mye du skal legge vekt på dette.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gjennomgående gode svar fra plasmaboy. Vil bare anbefale å bytte ut Intel SSD-en med Corsair sin Force-serie. Disse er en generasjon nyere enn Intel sine og vesentlig kjappere.

Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Gjennomgående gode svar fra plasmaboy. Vil bare anbefale å bytte ut Intel SSD-en med Corsair sin Force-serie. Disse er en generasjon nyere enn Intel sine og vesentlig kjappere.

Ok, noe ala denne da ?
    Komplett.no - Corsair SSD Force Series 2,5" 120GB

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, den jeg tenkte på. Men vurder hvor mye plass du trenger. Det vanlige er å lagre OS og programmer på SSD-en - og dokumenter, film, musikk osv. på harddisker (fortrinnsvis med redundans). Personlig synes jeg 60 GB er en fornuftig størrelse, men det avhenger av bruk og dessuten hvor mye penger en ønsker å legge i det.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Stemmer det. Den skriver vel mye kjappere om jeg ikke husker feil.
    Problemet mitt med Corsair er at jeg bytta ut systemdiskene på arbeidsstasjonene da jeg stadig sparka til de når jeg gikk forbi dem. Da brukte jeg noen Crucial disker. Disse døde unna for unna. 4 stk bare døde med noen mnd mellomrom. Etter det så har jeg brukt intel disker og de har fungert 100%. Det er sikkert bare en tilfeldighet. Men jeg ble litt skremt akkurat der og da. Men det er som sagt sikkert bare tilfeldigheter, barnesykdom eller et dårlig parti.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •