Htpc og Blu-ray og 24p - ingen enkel løsing?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Htpc og Blu-ray og 24p - ingen enkel løsing?

Jeg har en Htpc hvor lan jeg la inn Powerdvd 10 ultra igår og som spiller Blu-ray utmerket. Men jeg la merke til at det ikke er noen mulighet for å få programmet til å skifte gpuen til å sende ut 24p.
    Google kjapt og det virket som det ikke er noen Sw-avspillere som løser dette like enkelt som f.eks Xbmc. Det er helt utrolig at utviklerne av Powerdvd ol ikke har løst det.

Hva gjør dere når dere ser Blu-ray med f.eks Powerdvd? Å manuelt sette gpu-refreshen til 24p er bare tungvindt.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merker du noen forskjell fra 60Hz til 24Hz?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Merker du noen forskjell fra 60Hz til 24Hz?
    Det hakker ikke. Men du må ikke sette oppdateringen på 24 men 23 i windows. Det er det samme som 23.967 fps

Når det gjelder Automatisk bytte så takler ikke Power DVD dette. Det er synd. Syntes jo det absolutt er den besre avspilleren på Full HD lyd og bilde

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du sier implisitt at power DVD et bedre enn både tmt 3 og tmt 5.
    Kan du begrunne hvorfor du mener dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av TEK
    Du sier implisitt at power DVD et bedre enn både tmt 3 og tmt 5.
    Kan du begrunne hvorfor du mener dette?
    Jepp! Har testet begge over lengre tid. Begge er helt identiske på bilde og lyd men TMT har altid for meg hatt et problem med sporadisk hakking. Uansett hvilken maskin jeg har installert dette programmet på så kommer det sporadisk hakking. Kan være perioder på noen sekunder og så kan det gå alt fra 5 til 30 minutter til neste gang. Ikke noe stort problem, men Power DVD ultra har ikke dette problemet. Ihvertfall ikke på min maskinvare. Og da velger jeg den som virker best

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen synes TMT er best og andre PDVD, la nå det være en egen diskusjon..

Hva med mitt opprinnelig spørsmål? Hvordan løser dere 23/24P problematikken på en Htpc?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pant

Hva med mitt opprinnelig spørsmål? Hvordan løser dere 23/24P problematikken på en Htpc?

Jeg har ikke funnet noen annen løsning enn å bytte til 23Hz når jeg ser på BD og tilbake til 50Hz når jeg ser på DVD.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd siste versjon av AnyDVD HD? Mener de har en fungerende løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Har du prøvd siste versjon av AnyDVD HD? Mener de har en fungerende løsning.
    Hmmm...Skal den klare automatisk å bytte frekvens på bakgrunn av kildemateriale? Høres merkelig ut. Dette er jo i hovedsak et dekrypterings og rippeprogram.

Active
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan prøve å sende en pm til marsboer. Mener han hadde laget seg noen enkle script som byttet mellom de ulike ratene blu-ray opererer med. Ser ut som det kan være noe av det samme du er ute etter.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Hmmm...Skal den klare automatisk å bytte frekvens på bakgrunn av kildemateriale? Høres merkelig ut. Dette er jo i hovedsak et dekrypterings og rippeprogram.
    AnyDVD kan gjøre ganske mye mer enn dekryptering. Den kan bl.a. også redusere hastighet på optiske drev for å slippe støy ved avspilling. Gjorde et kjapt søk. AnyDVD kan automatisk bytte mellom PAL og NTSC for DVD. Programmet har også mulighet for å starte eksternt program ved innsetting av medie, og det følger med et program som heter "setupdisplayfrequency.exe" og ligger i AnyDVD mappen.

Fra et annet forum:

AnyDVD* also offer a simple utility, setupdisplayfrequency.exe (in AnyDVD* main folder), which switches automatically the frequency when a DVD is mounted (physical or ISO).

In AnyDVD* settings, go to to program, settings, external program, check "start external program on media change" and give the best frequency for each type (NO MEDIA, PAL, NTSC). I set up my standard frequency to 24p, so when the material is not a PAL/NTSC DVD, it stays in 24p.

I also set it to go back to 24p on removal (last option).

It's not perfect, but it's better than nothing.

Brian is right, until a DVD is unmounted, the frequency cannot be reverted automatically.

I solved it by having a batch file on my desktop to manually launch 24p or any higher default frequency, for exemple to play games.

--------------------------------------------------------------------------------

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Htpc hvor lan jeg la inn Powerdvd 10 ultra igår og som spiller Blu-ray utmerket. Men jeg la merke til at det ikke er noen mulighet for å få programmet til å skifte gpuen til å sende ut 24p.
    Google kjapt og det virket som det ikke er noen Sw-avspillere som løser dette like enkelt som f.eks Xbmc. Det er helt utrolig at utviklerne av Powerdvd ol ikke har løst det.

Hva gjør dere når dere ser Blu-ray med f.eks Powerdvd? Å manuelt sette gpu-refreshen til 24p er bare tungvindt.
    XBMC og Mythtv på linux støtter begge å automatisk endre modeline til å matche video fps.

Advancedsettings.xml - XBMC

User Manual:JudderFree - MythTV

Vil tro XBMC burde funke i windows, men usikker på hvor langt bluray støtten er kommet der.

Jeg brukte mye powerstrip til slikt i windows for noen år tilbake.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for alle svar.

XBMC kjenner jeg veldig godt og det er ingen problem.

Det var avspilling av Blu-ray jeg tenkte på noe, noe XBMC ikke spiller.

Kommer til å spille lite BD så problemet er ikke så stort, var mere interssert i å høre hva dere gjør.

Får bare sette refreshen manuelt til 23p, ikke 24p som mange tror..

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Jeg setter den manuelt p.d.d per case/film.
    Det er ikke alt jeg synes blir "bra" 24hz.

Det skal nevnes at min gamle plasma støttet ikke 24P, så der laget jeg en 48hz modeline. Noe å tenke på Det fikk vekk det værste av judder.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av T1ger
    Jeg setter den manuelt p.d.d per case/film.
    Det er ikke alt jeg synes blir "bra" 24hz.

Det skal nevnes at min gamle plasma støttet ikke 24P, så der laget jeg en 48hz modeline. Noe å tenke på Det fikk vekk det værste av judder.
    Ikke meningen å kuppe tråden, men T1ger, hvordan laget du "48hz modeline"? Jeg har samme problem med eldre pioneer 43xde som ikke(?) støtter 24hz. (eller jeg vet ikke hvordan sette det opp :-D)

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For de som har anydvd så er det bare å huke av en avkrysningsboks for å få dette til å fungere. Det virker da på alle fysiske BD-plater, samt image (f.eks. iso-, img-filer).

En løsning som også fungerer for alt fra youtube-klipp, til webtv, og mkv-filer ol. hadde enda bedre. Personlig ser jeg mye oftere denne typen klipp enn jeg ser blu ray filmer.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,115
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jtor
    Ikke meningen å kuppe tråden, men T1ger, hvordan laget du "48hz modeline"? Jeg har samme problem med eldre pioneer 43xde som ikke(?) støtter 24hz. (eller jeg vet ikke hvordan sette det opp :-D)
    Jeg bruke et xl ark og powerstipp og litt enkel matematikk.

Det du må bruke er VGA kabel, da HDMI ikke gir samme "rå" kontrollen over pixelklokka.

Jeg mener å huske at de siste nvidia driverne lar deg lage oppløsninger selv.

Prøv denne f.eks

Kode:

ModeLine       "1280x720_48Hz" 58.05 1280 1328 1456 1632 720 721 724 741 -hsync +vsync

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    For de som har anydvd så er det bare å huke av en avkrysningsboks for å få dette til å fungere. Det virker da på alle fysiske BD-plater, samt image (f.eks. iso-, img-filer).

En løsning som også fungerer for alt fra youtube-klipp, til webtv, og mkv-filer ol. hadde enda bedre. Personlig ser jeg mye oftere denne typen klipp enn jeg ser blu ray filmer.
    Hva gjør den da, analyserer blu-rayen for å finne riktig refreshrate og så sette den? Jeg tviler. Den setter vel kun frekvensen du definerer?

Å sette kun 23.976Hz holder ikke. Mange blu-ray skal ha 24.000, 50.000 eller 59.970. Dette gjelder spesielt konserter.

Den eneste måten du kan få helt riktig fps på er om avspillerprogrammet ditt støtter dette (ingen per i dag som spiller blu-ray rått og røti) eller at du analyserer hver blu-ray før avspilling og setter riktig fps.

Jeg laget meg et script som gikk gjennom alle ISO-er, også DVD, fant riktig fps og genererte et launcherscript som satte 100% korrekt fps. Da trengte hverken jeg eller andre å tenke mer på dette.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Hva gjør den da, analyserer blu-rayen for å finne riktig refreshrate og så sette den? Jeg tviler. Den setter vel kun frekvensen du definerer?

Å sette kun 23.976Hz holder ikke. Mange blu-ray skal ha 24.000, 50.000 eller 59.970. Dette gjelder spesielt konserter.

Den eneste måten du kan få helt riktig fps på er om avspillerprogrammet ditt støtter dette (ingen per i dag som spiller blu-ray rått og røti) eller at du analyserer hver blu-ray før avspilling og setter riktig fps.

Jeg laget meg et script som gikk gjennom alle ISO-er, også DVD, fant riktig fps og genererte et launcherscript som satte 100% korrekt fps. Da trengte hverken jeg eller andre å tenke mer på dette.
    Har du noen formening om hvorfor dette skal være så vanskelig å la seg gjøre uten å mekke til selv? Noen som har peiling på hvorfor dette skal være en så big deal?

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Den analyserer plata og setter frekvensen ut fra innholdet på plata ja. Det skriptet ditt hørtes ekstremt overkill ut.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •