Trenger hjelp til nytt lydkort

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 3 av 3
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Trenger hjelp til nytt lydkort

Skal koble opp HTPC til AVR 235 via digital, og trenger litt råd. Tenkte derfor at det var lurt at jeg registrerte meg her

Hei, vil ha et lydkort med optical eller coaxial lyd ut.
    Har sett på disse to:
    Digizimo.no :: CLUB 3D Club 3D Theatron Agrippa DTS 7.1 C-Media CMI8770 . Encoder: Dolby Digital
    og
    AudioTrak Prodigy HD2

.

Skal brukes for å overføre digitale signaler til forsterker. Trenger jeg egentlig et kort som støtter 7.1 hvis jeg bare skal overføre sinaler som allerede er i ac3, surround eller DTS. Det jeg tenker på er da mest avspilling av filmer og serier i HD, der lydsporet ofte er bra. Nå ha jeg kun tilkoblet via minijack og phonoplugger. Hvis lyden sendes gjennom lydkortet (passthrough), så vil vel forsterkeren se at det er f.eks i DTS? Og hvis det sendes i stereo så vil jo forsterkeren gjøre jobben med å lage "surround"?

Hva burde jeg gå for, det AudioTrak kortet har fått meget gode kritikker for lydkvalitet.

TAkker for hjelp

Edit:
    hvis jeg kun trenger lydkortet for digitalutgangen, (at jeg bruker Passthrough), har da egentlig lydkortet noe å si? Kunne jeg kjøpe dette for like godt resultat:
    Komplett.no - Sunsway/ST Lab PCI lydkort 7.1-kanals

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Først: Linkene dine fungerer ikke, så det er ikke mulig å kommentere på de produktene du har funnet fram.

Når det er sagt så er det svært sannsynlig at du ikke trenger noe lydkort. Digital utgang er det på de fleste hovedkort. Har du sjekket dette?
    Dersom du har det, test det først. Dersom du ikke blir fornøyd kan du jo alltids teste noe annet senere, men som du ymter på har neppe lydkortet noe særlig å si så lenge man bruker digital utgang.

Normalt vil du ikke trenge noe programvare utenom driverene til lydkortet. Du setter så din digital utgang (ofte navngitt noe med spdif i kontrollpanelet/lyd i windows) som standard lydenhet. I tillegg sikrer du at denne lydutgangen er valgt i programmer du bruker for avspilling.
    Så lenge receiveren din da støtter de formatene som blir sendt til den så skal alt være i orden.

-TEK

Sitat Opprinnelig postet av krist2
    Skal koble opp HTPC til AVR 235 via digital, og trenger litt råd. Tenkte derfor at det var lurt at jeg registrerte meg her

Hei, vil ha et lydkort med optical eller coaxial lyd ut.
    Har sett på disse to:
    http://www.digizimo....c/p1634288.html
    og
    http://www.ibsenstud...2/Default.aspx.

Skal brukes for å overføre digitale signaler til forsterker. Trenger jeg egentlig et kort som støtter 7.1 hvis jeg bare skal overføre sinaler som allerede er i ac3, surround eller DTS. Det jeg tenker på er da mest avspilling av filmer og serier i HD, der lydsporet ofte er bra. Nå ha jeg kun tilkoblet via minijack og phonoplugger. Hvis lyden sendes gjennom lydkortet (passthrough), så vil vel forsterkeren se at det er f.eks i DTS? Og hvis det sendes i stereo så vil jo forsterkeren gjøre jobben med å lage "surround"?

Har også sett denne linken:
    http://www.hardwareh...3-encoder.html.
    Virker som om dette programmet gjør det et 7.1 lydkort gjør?

Hva burde jeg gå for, det AudioTrak kortet har fått meget gode kritikker for lydkvalitet.

TAkker for hjelp

Edit:
    hvis jeg kun trenger lydkortet for digitalutgangen, (at jeg bruker Passthrough), har da egentlig lydkortet noe å si? Kunne jeg kjøpe dette for like godt resultat:
    http://www.komplett....aspx?sku=347057 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for svar

Har fikset linkene i første post, tror jeg går for Club3D Theatron Agrippa, så kan jeg eventuelt bruke det i en spillmaskin senere siden det har 7.1. Prisforskjellen er jo ikke stor, og lydkvaliteten over digital burde vel bli det samme som AudioTrak Prodigy HD2

Nei, hovedkortet har ikke spdif av noe slag. Den kommer med HDMI og det har jo ikke AVR 235. Angret litt på nå at jeg ikke kjøpte et hovedkort med SPDIF ut, men tenkte ikke på det da jeg kjøpte maskina.

Bruker MediaPortal, og der har jeg funnet ut hvordan man ordner passthrough ved bruk av ffdshow i mediaportal konfigurasjoenen.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •