Ny helt stille HTPC pristak 10.000 forslag? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Pant
    Jeg er enig at ATX kabinetter er store og voldsomme, men de har sine fordeler også da..
    Jaha? Hvilke fordeler?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2009
    Poster
    9
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

prøver denne

ASRock Vision 3D 156B Svart, Intel Core i5-560M, 4GB, 500GB 7200, GeForce GT425M, Blu-Ray, THX, WLAN, HDMI, USB3.0 / MULTICOM

Skal høre hva de skal ha for å bytte ut til en SSD, evt om det er plass til en i disk til.

Takker for hjelpen

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pjukern
    Jeg hadde valgt denne asrocken..

ASRock Core 100HT Home Theater PC, Intel Core i5-560M, 4GB, 500GB, Blu-Ray, WLAN, Full HD, THX, USB3.0, HDMI / MULTICOM

Da er du halveis til de 14.000 du fikk tilbud om(11500+mva=1437). Dessuten er det som flere har nevnt helt "feil" hardware til en htpc. Det så mer ut som en gamer maskin. Du skal jo bare spille av video/musikk. Ikke rendre 3d grafikk.

For å få litt mer futt i asrocken kunne du dytta på med en SSD. fortsatt vært langt under pristaket ditt.
    Beste forslag hittil (min mening)! Billig, liten formfaktor, rask, bra lyd- og bildedkvalitet. Supert valg for dem som ikke er interessert i å sette sammen enkeltkomponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Jaha? Hvilke fordeler?
    De (kabinettene) er store;
    som igjen gir:
    At man har vesentlig flere valg blant grafikkort, kjølere osv. Det kan gjerne gjøre det billigere også ved at man kan kjøpe volumprodukter vs spesiallagde løsninger.
    Evt. gjenbruk av eksisterende deler.
    Rom til flere Hdd om ønsker det.
    Plass til større vifter som bråker vesentlig mindre enn mindre vifter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kinothomas
    ASRock Vision 3D
    Svært godt, lite, men noe kostbart valg.

http://www.anandtech.com/show/3954/a...-htpc-reviewed

"We reviewed the performance of the Vision 3D from the standpoint of a HTPC, and it has turned out to be the best SFF HTPC we have ever reviewed, hands down. For anyone in the market for a high end HTPC with a small form factor and low power consumption, the Vision 3D is the perfect choice. Its feature set makes it one of the most future proof PCs to have ever graced our doors."

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At man har vesentlig flere valg blant grafikkort, kjølere osv. Det kan gjerne gjøre det billigere også ved at man kan kjøpe volumprodukter vs spesiallagde løsninger.
    Nå handlet vel denne tråden om media-PCer. Hovedkort med innebygget grafikkkløsninger, f.eks. Intel HD eller nVidia ION, har akkurat den samme billedkvaliteten en kan forvente fra eksterne grafikkort.

Evt. gjenbruk av eksisterende deler.
    Rom til flere Hdd om ønsker det.
    Plass til større vifter som bråker vesentlig mindre enn mindre vifter.
    Eneste harddiskene jeg ville brukt i denne type PC-er er 2.5", pga. støy. 3.5" disker bråker rett og slett for mye. Uansett har du plass til både en og to 3.5" disker i mini-ITX kabinetter også. Vifter har du ikke bruk for ved riktig valg av komponenter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå handlet vel denne tråden om media-PCer. Hovedkort med innebygget grafikkkløsninger, f.eks. Intel HD eller nVidia ION, har akkurat den samme billedkvaliteten en kan forvente fra eksterne grafikkort.
    Ja, og media-pcer skal levere mye mere enn ren bildekvalitet.
    F.eks kunne støtte "23P" som så og si alle Blu-ray plater leveres med og det støtter ikke Intel HD Graphics!
    Ikke en gang i de nye Sandy Bridge CPUene.

Derfor kjøper man en dedikert gpu som har alt, f.eks Nvidia GT 430 eller tilsvarende mobil løsning som GT425M er.

Nvidia har tradisjonelt vært det tryggeste valget, f.eks tok det lengre tid før Ati var like bra støttet i Xbmc både i Win som Linux. Intel under Linux er fortsatt "experimental"!

Forøvrig, jeg har aldri vært noen forkjemper for at en Htpc skal ha Atx kabinett, jeg sier bare at det er plusser og minuser med de fleste løsninger.

Jeg skulle mer enn gjerne hatt en Asrock 3D Vision i hylla!! :-)

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Må jo spørre, hva er grunnen til at du skal ha det TOTALT lydløst? Tror min pc spytter ut en 25db eller noe, kanskje litt mere, hører det om det er helt stille i rommet, men så fort jeg setter på noe som helst lyd med VELDIG lavt volum overdøver det pcen med engang.

Men er vel noen som setter viftestøyen som et utrolig høyt irritasjonsmoment?

Isåfall er hardware.no en fin side til å finne komponenter som blant annet er stille, bruk kjøpeguiden og se på kommentarer folk har til forskjellige ting, finner jo skjermkort som har vifteløse ordninger etc, og finnes strømforsyninger som er totalt lydløse, dermed vil det eneste som lager lyd på pc'en din være harddisken eventuelt optiske drevet når dette brukes.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, og media-pcer skal levere mye mere enn ren bildekvalitet.
    F.eks kunne støtte "23P" som så og si alle Blu-ray plater leveres med og det støtter ikke Intel HD Graphics!
    Ikke så rart Intel HD ikke støtter 23P, da dette ikke er en del av blu ray standarden.

Dersom det er 24P du tenker på, så vet jeg ikke hvor du har fått det fra at Intel HD ikke støtte dette. Det fungerer da i alle fall fint på de løsningene jeg har testet, både med Intel HD og med nVidia sin interne løsning.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes plater i nøyaktig 24p, men det som er vanlig og man normalt kaller 24p er faktisk 23.976p!

For å spille av disse korrekt setter man derfor skjermrefreshen til 23p som betyr 23.976p!

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Må jo spørre, hva er grunnen til at du skal ha det TOTALT lydløst? Tror min pc spytter ut en 25db eller noe, kanskje litt mere, hører det om det er helt stille i rommet, men så fort jeg setter på noe som helst lyd med VELDIG lavt volum overdøver det pcen med engang.
    Og jeg må jo bare spørre, hva er grunnen til at du vil ha komponenter som bråker, når du kan få tilsvarende som er totalt lydløse, til samme eller lavere pris? For meg er dette ganske enkelt.

En vedvarende lyd på 25 dB på riktige frekvenser er ikke noe problem. Problemet som vifter og harddisker gjerne skaper er at de setter kabinettet i bevegelse og lager resonanslyder som virker sjenerende.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes plater i nøyaktig 24p, men det som er vanlig og man normalt kaller 24p er faktisk 23.976p!

For å spille av disse korrekt setter man derfor skjermrefreshen til 23p som betyr 23.976p!
    Setter du skjermkortet til 23P, om du virkelig får til det, vil TV-en garantert gå i svart...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du ikke tror meg så bare å google i vei.

:-)

Edit, uansett, vil man ha en så problemfri og fleksibel løsning som mulig med muligheter med diverse programmer både for Win og Linux så går man for en Nvidia løsning.

Edit2, setter jeg skjerm-refreshen til 23p går min tv IKKE i svart.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ditto.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Behøver ikke gå lengre enn forumet her for å finne info om dette.

Se f.eks
    http://avforum.no/forum/digitale-pro...ml#post1375931

Søker du på 23.976 her får du flere treff så er nok ikke bare noe jeg finner på..

Intermediate MR.Chill sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    3,325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og jeg må jo bare spørre, hva er grunnen til at du vil ha komponenter som bråker, når du kan få tilsvarende som er totalt lydløse, til samme eller lavere pris? For meg er dette ganske enkelt.

En vedvarende lyd på 25 dB på riktige frekvenser er ikke noe problem. Problemet som vifter og harddisker gjerne skaper er at de setter kabinettet i bevegelse og lager resonanslyder som virker sjenerende.
    Bare sier at alle pcer med vifte i seg bråker litte granne, og de fleste gode komponenter trenger en vifteløsning (med mindre du vannkjøler) om du kan vise meg en strømforsyning, og et skjermkort som er totalt lydløse uten at det går på bekostning av ytelsen, er jeg MEGET åpen for noen linker, da de eneste skjermkortene jeg har funnet/testet uten vifte er rimelig dårlige, men tenkte kanskje det var noe for trådstarter da han ville ha lydløst. Og de eneste strømforsyningen jeg har funnet som er lydløs var rimelig dyre.

Om man bruker pcen sin til ganske krevende spill trenger man ofte løsninger som bruker vifte.

Edit: Gjorde et lite søk rundt på hardware.no bare de lavest prisete kortene som ikke har vifte, hardware anbefaler i tillegg HD 5450 og 5570 til stuepcer, disse kan du få vifteløse men kan ikke brukes til noe særlig spilling, i tester har du mellom 5-13 fps i feks spillet crysis. Funker dårlig spille et spill med slik fps. Det samme gjelder psu, fant en som koster skjorta, og hardware har heller ingen psuer anbefale på norske markedet idag som er lydløse.

Edit 2: men selvfølgelig, skal du bare spille av film og musikk, da kan man finne alternativer som ikke har vifte, eventuelt kan PSU en bli dyr.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Å sette seg som mål å bygge en totalt lydløs maskin, og samtidig forvente bra ytelse er bortimot dødfødt, hvertfall i en setting hvor maskinen skal stå i en stereobenk, og attpåtil har et ganske stramt budsjett å måtte ta hensyn til.

Faktum er også at man gjerne sitter noen meter unna en HTPC, kontra en vanlig pc som gjerne står rett under pulten. Dette påvirker "støybildet" man oppfatter, i positiv retning.

Et fornuftig mål er at maskinen skal støye såpass lite at den ikke er merkbar i miljøet den står i. Med moderne maskinvare er dette et trivielt enkelt mål å oppnå om man kjøper riktige komponenter.
    Edit: Et annet fornuftig mål er å ha en maskin som er lydløs under filmtitting, samtidig som at man kan "tolerere" litt støy under f.eks. spilling eller videoredigering. Dette kan fint oppnås siden filmavspilling er en lite krevende operasjon for en datamaskin, og moderne skjermkort (som gjerne er flaskehalsen under spilling) faktisk klarer å styre vifta fornuftig.

Problemet for den uinnvidde er å finne disse komponentene, man åker gjerne på produkter som har svada-spesifikasjoner og reklamerer med "100% silent" o.l. uten at de faktisk er det. Dette er typisk for vifter, cpukjølere og strømforsyninger. Eksempel på gode merker: scythe(vifter), nexus(vifter), corsair(psu), xigmatek(cpukjølere)

En god tommelfingerregel er at en vifte er lydløs på 1 meters avstand om den holder en hastighet som er under 6-700rpm. Siden mengden luft som flyttes påvirkes av arealet på vifta og bladenes utforming stiller 120 og 140mm vifter her i særklasse, og 180mm er også på vei inn i større kabinetter, med gode resultater.

Det finnes PSUer på det amerikanske markedet nå som er høyeffektive og vifteløse, tilgjengeligheten på disse i det norske markedet er dessverre foreløbig ganske begrenset.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye godt sagt.

Jeg merker det selv på min egen Htpc som har Psu-vifte (120mm Corsair) + 5 vifter med vifteregulering.
    Cpuviften (92mm Arctic Cooling) kjører på ca 1000 Rpm og de 4 andre på et helt minimum.
    De 4 andre er 2 inn (92mm Nexus) og 2 ut (80mm Silverstone) vifter. Ingen vifte på Gpu.

Den er tilnærmet helt lydløs for meg 3-4 meter unna når all annen lyd dempes, selv når den spiller en Blu-ray plate.

Det er 2.5" Hdden, som snart byttes til en Ssd, som man kan antyde knepping fra mest i perioder.

Htpcen står hos meg også delvis innebygd i en tvbenk og det hjelper også.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MR.Chill
    Bare sier at alle pcer med vifte i seg bråker litte granne, og de fleste gode komponenter trenger en vifteløsning (med mindre du vannkjøler) om du kan vise meg en strømforsyning, og et skjermkort som er totalt lydløse uten at det går på bekostning av ytelsen, er jeg MEGET åpen for noen linker[...]
    Jeg lenket til en slik løsning allerede i min første post. Kabinettet, inkl. en lydløs strømforskyning koster 700 kr. Skjermkortet er Intel HD, integrert i prosessoren, mer enn godt nok for en media-PC.

Om man bruker pcen sin til ganske krevende spill trenger man ofte løsninger som bruker vifte.
    Der er vi helt enige.

Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    Å sette seg som mål å bygge en totalt lydløs maskin, og samtidig forvente bra ytelse er bortimot dødfødt, hvertfall i en setting hvor maskinen skal stå i en stereobenk, og attpåtil har et ganske stramt budsjett å måtte ta hensyn til.
    Jeg betalte i underkant av 5000 kr for min media-PC. Den booter Windows 7 på ca 20 sekunder, spiller av alt av filmer og annet materiale jeg måtte ønske og er totalt lydløs.

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med "bra ytelse" i denne forstand så mener jeg overklokket i7 med 1-2 high-end skjermkort som gjerne også er overklokket, ikke en HTPC til 5 lapper

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •