Overgang fra analog kabelTV til digital - muligheter og utfordringer?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Overgang fra analog kabelTV til digital - muligheter og utfordringer?

Er i ferd med å gå over fra analog kabelTV til digital, for noe bedre utvalg av kanaler. At bildekvaliteten øker er ikke dirkekte en ulempe heller.

Det vil bli Canal Digital som leverer kabel til meg, via lokal leverandør.

Ut fra det jeg har greid å snappe opp av den lokale butikken, har jeg tre valg;
    1)Cam med dekoderkort rett i TV*.
    2)HD-decoder type sagem*.
    3)HD-PVR decoder type sagem*.

Det er kun med sistnevnte at jeg har noe opptaksmulighet, og dette er 100% essensielt.
    Ut i fra den info jeg har fått, vil kort+cam paires sammen(*1). Dette trenger ikke å være ett gigantproblem, da det slik jeg forstår det er mulig å bruke dette i f.eks dreambox.
    Kort og HD-decoderen(*2) vil også paires, og da er det vel ikke så alt for mange muligheter etter dette.
    Infoen om at HD-PVR boksen(*3) ikke paires mot dekoderkortet er også gitt, og jeg stiller meg en smule skeptisk til dette.

Årsaken til sistnevne skal vistnok være at en med denne decoderen faktisk skal kunne ta med kortet på hytta, og ta inn 30 av de 40 kanalene i grunnpakken via satelitt (noen som kan bekrefte/ avkrefte?)

Jeg er derfor temmelig rådvil om hva jeg skal gå for av disse tre løsningene. Spesielt lysten på å kjøpe en sagem-box til 2-3000 for kun å plages noe helt jæ... er ikke spesielt stor.
    I tillegg høres det fantastisk kjedelig ut å få ut opptakene på ett fornuftig vis, slik at en kan spare disse, redigere bort reklame osv.
    Ut fra min forståelse, må en først ta opp sendingen på sagem-boxen, så spille den av og ta den opp analogt via f.eks Hauppauge PVR-500 - for så å redigere opptaket, transkode osv.
    Tungvindt som hel...., men det kan gå.

Ingen av disse løsningene er for meg i nærheten av å være optimale.

Jeg ser derfor for meg to alternativer;
    A) Sette opp en parabol, der jeg bruker kabel-kortet. Får da flere kanaler enn med ett rent parabol-abb. Denne kobles til en svinedyr dreambox. Vurderer i såfall en av disse flate parabolene - duger de, eller suger de?
    B} Noen hjelper meg med tips til hardware etc, slik at jeg får satt opp en HTPC med multi-tuner-muligheter.

Spørsmålene dukker da naturlig opp;
    A)
    • For å få hentet ut eksempelvis 4 kanaler samtidig fra parabol, hvilke(t) hode er å anbefale?
    • Finnes det tilfredsstillende løsninger på å samle f.eks 4 coax-er til en, og så evt dele dem opp igjen via en splitter bak d-boxen?
    • Er det noen som har erfaringer med Dreambox DM8000? Muligheten for 4 tunere, selv om det ikke er en alt for hyggelig prislapp, frister STORT. Men jeg må si jeg er sikker på om en enkelt maskin som dette takler å gjøre fire ting på en gang...

B}
    • Finnes det GODE løsninger for å få dette til på en PC? Jeg er avhengi av å kunne ta opp flere kanaler samtidig. 4 er ett minimum, skulle gjerne sett både 6 og 8 tunere samlet i en PC-kasse. Det må være mulig å få dette til med en cam/decoderkort, jeg er ikke interessert i en absurd mengde kort - og mange tusen i kortavgifter.
      Kom gjerne med konkrete forslag til oppsett, jeg er ikke alt for inne i hva som er komplitabelt med hva. Å lese gamle tråder gjør meg bare mer forvirra enn hva jeg i utgangspunktet er.
    • Hvilke utfordringer står en ovenfor som krever programeringskunnskaper? Disse mangler jeg totalt, og da sliter jeg ikke bare litt...

HTPC, her ønsker jeg strengt tatt å kjøre Windows som OS.
    Siden jeg kun har benyttet GBPVR som programvare til nå, er det suverent om noen vet om jeg kan fortsette med dette.

Avslutter med å si;
    Jeg har ikke planer om å slå meg selv konkurs for å få råd til dette :-)
    TV er viktig, men jeg gidder ikke å sulte ihjel for å få mental stimuli.
    God jul til alle sammen!!!!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Htpc

Så vidt jeg vet gjelder det som er skrevet i denne tråden også for kabel:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...l-digital.html

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner ikke poenget med å sette opp en parabol? Kabel-TV er da en utmerket distribusjonsform som er mye enklere å administere i et hus enn parabol. Snakker da om muligheten for å se TV i flere rom.

Med så mange tunere i en PC, får du et problem med CAM og må benytte CAM i software. Ville nok ikke gått den veien om du ikke er villig til å bruke noen helger. Ellers kom Trondmm med en lenke her om dagen til dual dvb-c-tunere til PC hvor en kunne få inntil 4 tunere per PCIe, tror jeg ville vært litt eksperimentell for å spare penger (koster fort vekk 1000kr per tuner og 8 stk som du nevner her nede er ganske ekstremt. Jeg er usikker på hvor mange transpondere det sendes på hos deg, men du vil sannsynligvis, med 8 tunere, kunne ta opp fra mange fler enn 8 kanaler gitt at antall transpondere er fornuftig).

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Så vidt jeg vet gjelder det som er skrevet i denne tråden også for kabel:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...l-digital.html
    Har lest tråden opptil flere ganger, men får ikke helt svar på de tingene jeg lurer på :-?
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Skjønner ikke poenget med å sette opp en parabol? Kabel-TV er da en utmerket distribusjonsform som er mye enklere å administere i et hus enn parabol. Snakker da om muligheten for å se TV i flere rom.
    Eneste grunnen til at jeg tenkte i rettning parabol, er at en får tak i en Dreambox som håndterer flere tunere i ett med en slik løsning.
    Når det gjelder TV i flere rom er dette en uaktuell problemstilling, har ikke mange rom å ta av :roll:
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Med så mange tunere i en PC, får du et problem med CAM og må benytte CAM i software. Ville nok ikke gått den veien om du ikke er villig til å bruke noen helger. Ellers kom Trondmm med en lenke her om dagen til dual dvb-c-tunere til PC hvor en kunne få inntil 4 tunere per PCIe, tror jeg ville vært litt eksperimentell for å spare penger (koster fort vekk 1000kr per tuner og 8 stk som du nevner her nede er ganske ekstremt. Jeg er usikker på hvor mange transpondere det sendes på hos deg, men du vil sannsynligvis, med 8 tunere, kunne ta opp fra mange fler enn 8 kanaler gitt at antall transpondere er fornuftig).
    Er mer enn villig til å bruke tid på ett slikt prosjekt. Spørsmålet blir vel mer, om jeg bruker aldri så mye tid, hvor stor er sjangsen for at en som er grønnere enn grønn kan lykkes?

Så de kortene som det ble linket til her om dagen, og kjente at jeg fikk sabla lyst på disse. Men om de vil fungere tilfredsstillende, har jeg neppe økonomi til å drive å exprimentere med.

Aner ikke hvordan transponderne er lagt opp her, kjenner jeg det rett, er det ett salig kaos...
    Er det noen måte å finne ut av dette på uten å måtte være ett geni?

BTW: hovedgrunnen til flere tunere enn to-tre, er muligheter for overlapping av programmer. Er så lei av forskyvinger i sendeskjema, spesielt i tider med mye sport på TV, at jeg nå med analog har 15min overlapping på de fleste kanaler, og noe lengre på f.eks TV2 i " spårty tider".

Takker for svar til begge herrene (regner da med at dere begge står å pisser, sårry om jeg tar feil )
    Kom gjerne med innspill alle som har noe fornuftig å bidra med, enten det være seg "shoppinglister" eller annet.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå drevet å lekt meg litt med TV'n, og TROR jeg har funnet ut noe mer om dette med transpodere osv.
    Frekvenslista ser i alle fall slik ut, og det er en god del kanaler som ligger på samme frekvens.
    TV4 S 362
    National Geographic 362

TV2 HD 370

TV2 386
    TV2 Zebra 386
    TV2 Bliss 386
    TVNorge 386

TV3 394
    MAX 394
    knowledge 394

Discovery Channel 410
    Animal Planet 410
    4 fakta 410
    travel 410
    BBC lifestyle 410
    TLC 410

FEM 418
    Viasat 4 418
    BBC entertainment 418
    Star 418

SVT1 426
    SVT2 426

STV HD 434

NRK1 442
    NRK2 442
    NRK3 442
    NRK HD 442

rush HD 450
    silver HD 450
    National Geographic HD 450

TVNorge HD 458
    Animal Planet HD 458
    History HD 458

Discovery HD 486

Så til det lille 1000kr spørsmålet;
    Om jeg tar opp en spesifikk frekvens, slik jeg kan gjøre nå via analog, hvordan deler jeg disse data-strømmene opp i de ulike kanaler? Antar bruken av epg/ serieopptak osv utgår siden det må bli ett salig kaos.
    Jeg ønsker gjerne å få dataene i ett format som ikke er umulig å redigere. Bruker ikke opp diskplass på reklame om jeg ikke må 8)

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du finner Dreambox/linux-bokser med DVB-C også, men utvalget er riktignok lavere og de færreste har to tunere.

Noen betraktninger:
    1. Dreambox etc krever egeninnsats, men stort sett kurant. Du må uansett finne et sted som gir deg de nødvendige programvarene.
    2. PC - veldig lite er lagt til rette i forhold til Dreambox og du kan ikke vente tilstrekkelig hjelp fra noen å få dette opp å gå. Regn med å bruke betydelig tid på å finne et oppsett som virker. Vil egentlig anbefale å gjøre undersøkelser allerede nå, så du slipper å gjøre bomkjøp. Har du en ledig PC så kan du også teste ut deler av konfigurasjonen (evnt også kjøpe et testkort for å gjøre det så billig som mulig). Det er også uendelig mange konfigurasjoner, så du bør være vant til å utforske.

Når det gjelder antall transpondere også videre, så avhenger det av programvaren om du kan spille inn/av to kanaler på samme tuner/tidspunkt/transponder. Eksempelvis win7 mediesenter klarer det ikke og jeg tror ikke w7 klarer mer enn 4 tunere. Men altså, med 8 tunere kan du ta opp nesten alle programmene/kanalene i listen din 24/7. Syns det virker rimelig "overkill".

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2010
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :-? Takker igjen, Soundfre@k!

Leser mye om temaet i dag, og ser vel egentlig at det er flere utfordringer enn hva godt er, og mangelen på en fasitt er nok overrepressentert.

Trodde at Dreambox var plug&play fram til i dag, og forkaster trolig den ideen.

Om det lar seg gjøre å ta opp hele data-strømmen fra en frekvens, så er det klart at behovet for antall tunere faller dramatisk.
    Greier meg da med 2, 3 som maks, og det setter jo en del ting i ett annet perspektiv.
    Og det er jo ikke snakk om å ta opp 24/7, det meste av aktuell underholdning går i mellom 20.00 og 24.00.

Nå bruker jeg jo GB-PVR, og det fungerer forholdsvis greit på analog. Her er det plass til 8 tunere, som håndteres fin-fint samtidig.
    Er en del bugs med den utgaven jeg har, blandt annet det å få aktivert lyd på opptakene er ett sabla mareritt etter hver reboot.

Spørs nok om jeg ikke setter opp en virtuell maskin og tester meg en del fram, som du sier, det er vist ikke noen som kan gi fullgode svar - og jo mer jeg leser, jo mindre forstår jeg

Morro forresten, at underholdningsbransjen, med press fra Hollywood gjør det så vanskelig å være lovlydig, at mange velger å gå for pirat-løsninger.
    Vond sirkel det der, hadde ting vært billigere og lettere, ville garantert piratene gått sultedøden i møte.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •