PC til privat musikkstudio - trenger tips!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PC til privat musikkstudio - trenger tips!

Hei der!

Jeg har fått nok av min stasjonære PC, og har bestemt meg for å finne ut hvilke tiltak som kan optimalisere denne delen av hjemmestudioet mitt.

Til nå har jeg hatt en møkka-PC (3ghz, 2 kjerner, 2gb ram), og den holder ikke lenger mål. For det første så opplever jeg gjennomgående det mye omtalte "svarer ikke"-problemet (har windows XP, hater Vista og føler at W7 ikke er ideelt for maskinen). Dette er et stort problem hvis jeg sitter midt inne i trackingen og har glemt å lagre de siste 10 minuttene. I tillegg har maskinen ofte problemer med å kjøre et større antall plugins samtidig. Når jeg driver med hyppig start/stopp (blir mye av det under miksing ved cropping av takes osv) begynner maskinen å lage små ulyder, klikkelyder, som mildt sagt er småirriterende ved miksing.

Som dere sikkert har forstått ser jeg meg nødt til å investere i en ny maskin, og da tenkte jeg at det ville være greit å gjøre så i full bravur. Jeg ser på mulighetene ved å bygge en PC, som kun skal brukes til studioteknikk og noe nettsurfing. Dette vil jo rimeliggjøre prisen litt, mtp at jeg ikke har noen som helst bruk for et godt skjermkort, stor harddisk (bruker ekstern), osv.

Jeg trenger firewire, mange USB-porter, trådløst nettverkskort, CD-brenner og gjerne et internt lydkort med jack inn/ut. Selvfølgelig må jeg ha en harddisk på en viss størrelse, mao. plass til all software, men jeg tenker at en helt fullstappet harddisk på 50 gb ikke vil være helt ideell heller?

Det jeg lurer på er i hovedsak om dere kan gi noen tips på hva dere tror kan lønne seg å investere i. Jeg har absolutt null peiling på hovedkort ift. resten av hardwaren osv osv, så hvis dere kunne gi noen forslag på kombinasjoner som passer til bruken jeg har forklart ovenfor, hadde det vært fantastisk. Husk at pris er veldig relevant. Jeg ønsker ikke å overstige en totalpris på 8-10 000 kr.

Mvh Håkon

EDIT:
    To ting jeg glemte som er svært viktig å nevne er at jeg må ha en PC med et ekstremt lite støy. Gjør akustiske opptak og produksjon i samme rom. Har hørt at maskiner med store vifter som kjører på lavt turtall er ideelt. I tillegg hadde det vært veldig praktisk med split screen, altså to utganger på skjermkortet.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er kanskje like greit å kline til med en Mac. Det er mange som driver med lyd som sverger til dem, uten at jeg egentlig har noe særlig peiling.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Er kanskje like greit å kline til med en Mac. Det er mange som driver med lyd som sverger til dem, uten at jeg egentlig har noe særlig peiling.
    Det koster å være kar: Billigste Mac Pro blir dobbelt så dyrt som budsjettet hans...

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fahnsen
    Det koster å være kar: Billigste Mac Pro blir dobbelt så dyrt som budsjettet hans...
    å fy da!

Intermediate hokeyh sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    983
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Se på komplett sine "ferdig-pakker" uten strømforsyning, kabinett o.l.. Da kan du ta deler fra en eldre maskin f. eks og lage en finfin maskin til lite penger

Eller kjøpe ferdig pakke også handle strømforsyning og kabinett o.l utenom (de har også ferdig pakker m. alt, men er dyrere)..

MAC er ikke alltid best i studiosammenheng heller, veldig avhengig av hva type studio og software du skal kjøre..

(På ulovlig sett er det også mindre studioprogrammer til mac som er cracket imottsetning til PC-versjoner )

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hadde en mac tidligere, og det egnet seg ikke helt. Jeg sverger til PC på bakgrunn av erfaring!

Og når det gjelder ferdigpakkene, så mente jeg ikke at dere skulle foreslå definitive pakker som ligger til salgs i sin helhet, for jeg har hørt at det er litt dyrere enn å skaffe seg komponent for komponent.

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvordan daw bruker du??
    Men det viktigste til musikk pc er mye ram og prosessorkraft, så kjøp så mye ram du får råd til og velg
    helst en quad-core prosessor..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zoso87
    Hvordan daw bruker du??
    Har vært litt borti Pro Tools og Ableton Live, men Sonar var det første som falt skikkelig i smak. Men etter å vært et par ganger i et profesjonelt studio som jobber med Cubase har jeg begynt å gli over i den retningen. Det gjelder bare å få full forståelse for det først :-P Cubase er ikke det minst avanserte, akkurat...

Active zoso87 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Sted
    ullensaker
    Poster
    401
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ohma
    Har vært litt borti Pro Tools og Ableton Live, men Sonar var det første som falt skikkelig i smak. Men etter å vært et par ganger i et profesjonelt studio som jobber med Cubase har jeg begynt å gli over i den retningen. Det gjelder bare å få full forståelse for det først :-P Cubase er ikke det minst avanserte, akkurat...
    Heldigvis fikk jeg pro tools kurs via skolen, så slepper å sette meg inn i det
    på egenhånd Musikkpraksis har hatt en cubase skole i bladene sine, så finner sikkert de artiklene på musikkweb.no

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •