1.3 receiver, 1.3 kabel, htpc :3D skulle ikke virket

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 16 av 16
    Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1.3 receiver, 1.3 kabel, htpc :3D skulle ikke virket

har testet backup av noen 3d filmer i MKV ; avatar, Despicele me, Regner kjøttboller, Shrek, Resident Evil, The Eye etc.. Fra Blueray kilde.

Alle disse filmene kan jeg kjøre i 3D på min Samsung 63 tommer. Med 3D Briller og i 3d modus selvsagt. Så vidt jeg kan se er det ingen forskjell fra de bildene jeg har sett demo av i butikken

Grafikk kortet er et superbillig ATI til 450 kr.(5 serien) Langt i fra 3D "kompatiblet"

Kjører igjennom en 3 år gammel HarmanKardon 255 reciver. Bruker Media Player Classic.

Man skal jo etter boka ha 3D blueray, 1.4 HDMI kabel, 1.4 kompatibel forsterker osv...

Den eneste komponenten som er 3D kompatibel hos meg er TV'n.

Hvordan i all verden kan det være mulig ?

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Slugg
    har testet backup av noen 3d filmer i MKV ; avatar, Despicele me, Regner kjøttboller, Shrek, Resident Evil, The Eye etc.. Fra Blueray kilde.

Alle disse filmene kan jeg kjøre i 3D på min Samsung 63 tommer. Med 3D Briller og i 3d modus selvsagt. Så vidt jeg kan se er det ingen forskjell fra de bildene jeg har sett demo av i butikken

Grafikk kortet er et superbillig ATI til 450 kr.(5 serien) Langt i fra 3D "kompatiblet"

Kjører igjennom en 3 år gammel HarmanKardon 255 reciver. Bruker Media Player Classic.

Man skal jo etter boka ha 3D blueray, 1.4 HDMI kabel, 1.4 kompatibel forsterker osv...

Den eneste komponenten som er 3D kompatibel hos meg er TV'n.

Hvordan i all verden kan det være mulig ?
    Tv'en lager selv 3d av "2d" materiale om ønskelig! Funker på vanlig TV også... men ikke så bra som skikkelig 3d .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Tv'en lager selv 3d av "2d" materiale om ønskelig! Funker på vanlig TV også... men ikke så bra som skikkelig 3d .
    Nei, dette er 3D som på ekte "3D Blueray". "vertikal split" på skjermbilde. Må sette TV'n i "ekte 3D" modus.

2D til 3D "upskale" er jo bare humbug. Det har jeg testet og kommer aldri til å bruke. Det er eget valg for det på TV'n. Men det bruker jeg ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik du beskriver dette så er det nok tven som lager 3d bildet om ifra 2d. Du har ikke en reciver som støtter gjennomstrømning av 3D så det går ikke ann og fremskape ekte 3d . Samt har du Avatar 3D versioen f.eks? Jeg antar du har stander blu-ray version og på denne finnes det ikke 3D versionen på. Den har vel nettopp kommet ut og er vanskelig å få tak i.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av yuri555
    Slik du beskriver dette så er det nok tven som lager 3d bildet om ifra 2d. Du har ikke en reciver som støtter gjennomstrømning av 3D så det går ikke ann og fremskape ekte 3d . Samt har du Avatar 3D versioen f.eks? Jeg antar du har stander blu-ray version og på denne finnes det ikke 3D versionen på. Den har vel nettopp kommet ut og er vanskelig å få tak i.
    Det er akkurat det du sier der som gjorde at jeg ble overrasket etter å ha testet.

Hadde først en 3D demo fil av Avatar. Den funket hvis jeg dyttet minnestick i TV'n. Fikk sett "ekte 3D" i 3-4 minutter.

Etter å ha testet disse backup filmene (ca 20 GB pr film, 1080P) ser jeg kvaliteten er slik som det var da jeg så demo av 3D på en ekte 3D blueray spiller. Og den som jeg hadde lagt på minne-stick. Det er ikke 2d til 3D for jeg har testet det og vet hvordan det blir.

Eneste mulighet må være at backup'en som er gjort er slik at det er mulig å kjøre signalene som 3D men også kan brukes via vanlig GFX/receiver.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, dette er 3D som på ekte "3D Blueray". "vertikal split" på skjermbilde. Må sette TV'n i "ekte 3D" modus.
    Tja, slik jeg forstår deg dreier dette seg om 3D-bilder som sendes med side-by-side teknikk, som betyr at både høyre og venstre bilde komprimeres inn i én billedframe. Fordelen med dette er at det ikke krever noe ekstra båndbredde, slik at en kan bruke dagens utstyr, ulempen er at oppløsningen halveres.

På "3D blu ray" flettes høyre og venstre billedframe etter hverandre, slik at filmen i praksis tar dobbelt så stor plass. Fordelen er altså at en beholder full oppløsning, men krever nytt utstyr.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er akkurat det du sier der som gjorde at jeg ble overrasket etter å ha testet.

Hadde først en 3D demo fil av Avatar. Den funket hvis jeg dyttet minnestick i TV'n. Fikk sett "ekte 3D" i 3-4 minutter.

Etter å ha testet disse backup filmene (ca 20 GB pr film, 1080P) ser jeg kvaliteten er slik som det var da jeg så demo av 3D på en ekte 3D blueray spiller. Og den som jeg hadde lagt på minne-stick. Det er ikke 2d til 3D for jeg har testet det og vet hvordan det blir.

Eneste mulighet må være at backup'en som er gjort er slik at det er mulig å kjøre signalene som 3D men også kan brukes via vanlig GFX/receiver.
    Kan være som du sier, at backupen fungerer vannvittig dårlig på TV'er med kun 2d mulighet .

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av skorob
    Kan være som du sier, at backupen fungerer vannvittig dårlig på TV'er med kun 2d mulighet .
    Ehh.. ja lurifax

Det er ikke mulig å se på backup filmene i 2D. Da er skjermen delt i to og man ser bilde dobbelt. Uansett Avatar er kult ! ser dråpene da han ligger i Kryo bingen sin virkelig er forran skjermen

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Tja, slik jeg forstår deg dreier dette seg om 3D-bilder som sendes med side-by-side teknikk, som betyr at både høyre og venstre bilde komprimeres inn i én billedframe. Fordelen med dette er at det ikke krever noe ekstra båndbredde, slik at en kan bruke dagens utstyr, ulempen er at oppløsningen halveres.

På "3D blu ray" flettes høyre og venstre billedframe etter hverandre, slik at filmen i praksis tar dobbelt så stor plass. Fordelen er altså at en beholder full oppløsning, men krever nytt utstyr.
    OK... I see. Det er mulig.

Men er det ikke side by side som brukes også på Blueray ?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Det står ingen steder at det kreves HDMI 1.4 for å kunne kjøre 3D, og ofte funker derfor 3D helt fint gjennom "vanlig" HDMI 1.3. Dette varierer imidlertid noe, jeg har vært borti switcher og receivere som ikke støtter 3D "passthrough", men det gjelder stort sett eldre receivere / switcher, de fleste med nyeste HDMI 1.3 og dermed også HDCP-krypteringsstøtte ser ut til å takle dette helt fint. Det samme gjelder HDMI 1.3-kabler, stort sett alt funker på 3D, men det kan stilles noe høyere krav til kvalitet som følge av økt båndbredde på filmer som Avatar over litt strekk selvsagt.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK... I see. Det er mulig.

Men er det ikke side by side som brukes også på Blueray ?
    Nei. Blu ray og PS3 bruker full oppløsning på hvert øye. Ser du dette på en 2D TV vil du få et grøtete bilde. Klipp en laster ned fra nettet, youtube ol. er side-by-side.

Vet ikke hvordan det fungerer på Samsung TV-er, men på min Panasonic så switcher TV-en automatisk over til 3D når jeg ser 3D blu ray eller spiller 3D spill via PS3. For å se side-by-side 3D må jeg inn i menyen og skru på 3D manuelt ellers får jeg bare et bilde hvor høyre bilde vises på halve skjermen og venstre på resten, slik en ville fått på en vanlig 2D TV.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Det står ingen steder at det kreves HDMI 1.4 for å kunne kjøre 3D, og ofte funker derfor 3D helt fint gjennom "vanlig" HDMI 1.3. Dette varierer imidlertid noe, jeg har vært borti switcher og receivere som ikke støtter 3D "passthrough", men det gjelder stort sett eldre receivere / switcher, de fleste med nyeste HDMI 1.3 og dermed også HDCP-krypteringsstøtte ser ut til å takle dette helt fint. Det samme gjelder HDMI 1.3-kabler, stort sett alt funker på 3D, men det kan stilles noe høyere krav til kvalitet som følge av økt båndbredde på filmer som Avatar over litt strekk selvsagt.
    ok, takk for oppklaring. Merkelig de ikke har laget 3D blueray formatet slik at de også kan brukes på vanlige BlueRay spillere da en HTPC med billig grafikk-kort klarer å spille av filmer med ganske bra 3D effekter side-by side.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    102
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Nei. Blu ray og PS3 bruker full oppløsning på hvert øye. Ser du dette på en 2D TV vil du få et grøtete bilde. Klipp en laster ned fra nettet, youtube ol. er side-by-side.

Vet ikke hvordan det fungerer på Samsung TV-er, men på min Panasonic så switcher TV-en automatisk over til 3D når jeg ser 3D blu ray eller spiller 3D spill via PS3. For å se side-by-side 3D må jeg inn i menyen og skru på 3D manuelt ellers får jeg bare et bilde hvor høyre bilde vises på halve skjermen og venstre på resten, slik en ville fått på en vanlig 2D TV.
    OK, Blue-ray 3D og Side-by side er altså to forskjellige formater med forskjellige dataoverførings behov. Da regner jeg med at filmene jeg har i "side by side" er konvertert på en eller annen måte fra det opprinnelige formatet på Blue-ray.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok, takk for oppklaring. Merkelig de ikke har laget 3D blueray formatet slik at de også kan brukes på vanlige BlueRay spillere da en HTPC med billig grafikk-kort klarer å spille av filmer med ganske bra 3D effekter side-by side.
    3D effekten skal bli den samme på begge formatene. Men forskjellen i billedkvalitet er ganske stor. Jeg har en del demoklipp ol. fra nettet som er lagret i side-by-side, bla. et tre minutter langt utdrag fra Avatar. Forskjellen mellom dette klippet og Avatar på 3D blu ray er enorm. Demoklippet ser riktignok bra ut, men detaljeringsgraden på blu ray formatet er bare helt vanvittig.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OK, Blue-ray 3D og Side-by side er altså to forskjellige formater med forskjellige dataoverførings behov. Da regner jeg med at filmene jeg har i "side by side" er konvertert på en eller annen måte fra det opprinnelige formatet på Blue-ray.
    Det stemmer nok. Ulempen med å laste ned filmer ulovlig fra nettet er at du ikke alltid har helt kontroll med hva som har skjedd av konverteringer.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt artig lesning angående maset rundt HDMI 1.3/1.4: