Hjelp får ikke 5.1lyd ut(optisk) på spill

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp får ikke 5.1lyd ut(optisk) på spill

Når jeg spiller av en dvd plate(på pc`n), får jeg opp 3\2 i displayet på forsterkeren. men på spill blir det bare stereo. Hadde samme problemet når jeg skulle spille av filer som jeg hadde på hardisken, men dette løste seg ved hjelp av zp. Men fatter bare ikke hvordan jeg skal få 5.1lyd i spill???? :cry:
    Har optisk kabel fra pc til reciver. s/pidf aktivert i menyene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha en AC3 (Dolby Digital/DTS) signalkilde for at reciveren skal kunne dekode til multichannel, eller så sender lydkortet ut i PCM, som kun vil gi stereo lyd.

AC3 finner du på DVD filmer, *.avi filer ect. Den siste versonen av AC3 filter kan også gjøre mp3-lydspor om til AC3 ut av lydkortet, i stedet for PCM som det vanlivis vil gjøre.

I spill brukes det andre formater en AC3, så lydkortet vil gjøre det om til PCM, noe som vil føre til stereo lyd. (Dette avsnittet er jeg ikke 100% sikker på, men viss det er feil så håper jeg noen kan si i fra om det)

Det jeg har gjort er å bruke analog multichannel inn på forsterkeren. Det er egentlig litt synd, i og med jeg ikke får brukt kalibreringen på forsterkeren.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom forsesten over denne siden.... http://www.dolby.com/Consumer/Technologies/DDLive/

Dette er em real time DD enkoder, dvs at lyden på spill ect. vil komme ut som Dolby Digital! Dette forutsetter at hovedkortet ditt støtter det.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant et glimrende svar på HW.no som siste utgreiing:

Alle lydkort på markedet kan sende ut analoge signaler i 2 eller flere kanaler, skal du spille ett spill i 5.1 surround må du ha ett 5.1 (el. mer) lydkort og koble opp 3 stereokabler til sourround forsterkeren sin 5.1/6CH ANALOG INPUT.

Om lydkort/drivere har støtte for digital enkoding til AC3, så kan man koble opp forsterkeren til Coaxial eller Optisk på lydkortet og nyte 5.1 surround (via Dolby Digital på forsterkeren) i de spillene som støtter Dolby Digital. Desverre er det KUN nForce Soundstorm lydkort (integrerte i en del hovedkort) som støtter dette.

Om du kobler ett annet lydkort, eks. Augity 2 digitalt til forsterker vil du kunne sende AC3 lydfiler over digitalkabelen din, og dermed oppleve surround (Hvis man ser DVDer, eller rippede filmer med AC3 lyd). Spiller man derimot, vil man oppleve at forsterkeren mottar digital lyd i form av ukomprimert PCM (44.1khz, 48khz el. 96khz). Denne er bedre enn Dolby Digital når det gjelder kvalitet. Men den har ikke AC3 Funksjonen, det vil si at det er kun ett stereo signal som overføres. Forsterkere vil kanskje stå i "Dolby Pro Logic II" modus... Dette er ikke skikkelig SURROUND!!!!!
    Bare en teknikk som skaper ett virtuelt surroundbilde for stereo-input. GameCube-spill og en del filmer støtter Dolby Pro Logic surround, da er lyden laget slik at Pro Logic skal oppfatte at den tilhører en bestemt kanal, selv om den bare kommer gjennom ett stereosignal.

For de som ikke gidder lese all den viktige informasjonen min:

Audigy 2 Støtter Flerkanal ut, og er dessuten best på effekter i spill. Men om du skal spille med flere kanaler må du koble den analogt til.
    Det vil si at du må bruke 3 kabler i formatet 2xRCA til stereojack 3.5mm.

Om du har et Soundstormlydkort kan du nyte DIGITAL flerkanals lyd, men du går glipp av EAX 3.0 og 4.0 som foreløpig kun er på Audigy 2 kortene.

Har du et annet lydkort vil det virke på samme måte som Audigy 2. Det er KUN soundstorm som støtter Dolby Digital enkoding over digitalkabel

Husk at Dolby Pro Logic el. DTS:Neo er ikke skikkelige saker, selv om det skaper romfølelse for ikke kresne folk så er det bare å narre seg selv å bruke funksjonen om du har ett anlegg til over 10 000... Bit heller tennene sammen og koble analogt...

Newcomer carmacoma sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    141
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av kari bræmnæs
    Jeg kom forsesten over denne siden.... http://www.dolby.com/Consumer/Technologies/DDLive/

Dette er em real time DD enkoder, dvs at lyden på spill ect. vil komme ut som Dolby Digital! Dette forutsetter at hovedkortet ditt støtter det.
    Hvor laster man ned denne enkoderen?? ikke si at det er en hardware duppedings....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dessverre, dette er en hardware duppedings. Og som jeg skjønner er det kun noen få hovedkort som støtter Dolby Digital encoding...

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    14
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å være litt mer presis: Det er bare NVidia nForce2-baserte hovedkort som støtter dette, så du er begrenset til Athlon XP CPU-er.

nForce4 brikkesett kommer i løpet av høsten, de har også SoundStorm audio-chipen. Merk at nForce3 brikkesettene ikke har det.

Intermediate Dimacruz sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    891
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har et live 5.1digital lydkort, og har alltid lurt på hvorfor ikke jeg får 5.1 i spill, nå fant jeg ut hvorfor.

Hvis jeg kobler til analogt med 3 slike kabler, hvordan vet jeg hvilke 3 hull bak på kortet som akal brukes?

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten oppdatering. Det er nå mange hovedkort som støtter Dolby Digital Live, bl.a. mitt Asus P5W DH Deluxe, som IKKE har nVidia brikkesett, men Intel 975X.

Og en oppdatert link til Dolby (den nevnt over er død): Dolby | Technology | Dolby Digital Live

Newcomer Saknet sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes jo også noen lydkort som støtter DD-Live og DTS Connect. Som Auzentech X-plosion

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2006
    Poster
    156
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    man kan jo prøve ac3filter og ffdshow og prøve å få 5.1