Kombinert mediasenter/filserver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 6 av 6
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kombinert mediasenter/filserver

Hjelp! ;) Vurderer å bygge sjølv eller kjøpe ferdig løsning for mediasenter/filserver.

Primært bruksområde blir:
    - backup/lagring av filer frå bærbare pc'ar samt kamera
    - Spotify
    - streaming av Sumo m.m.

TV har HDMI, mens foreløpig så blir det å bruke ein eldre Rotel-forsterkar til lyd-biten, og der har eg ingen fancy tilkoblingsmuligheter!

Vil køyre Windows Media Center som OS (har lisens allerede) samt er meir glad i Intel enn AMD. I tillegg bør løysninga støtte RAID mht backup der eg vil ha "dobbel" sikring. Sist av alt vil eg helst ha 64bit.

Forslag? Blir årets julepresang, så budsjettet er litt romslig, men har ikkje noko behov for state of the art heller...

Kjøper like gjerne ferdig oppsett som byggesett, men har så langt ikkje sett løsningar som kombinerer desse behova spesielt bra! ;) Løsningen må uansett vere av typen "kone-vennlig"...

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville vært bekymret for støy i en slik kombinasjon og kjøpt et kabinett som er rimelig tyst/lyddempet. Det er å foretrekke å dele filserver & mediesenter, men jeg forstår at det ikke alltid passer for alle.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Godt poeng! Maskina kjem til å stå i eit lukka skap i lag med PVR, DVD, router m.m., så lyden vil ikkje bli eit enormt stort problem trur eg. Har laga lufting i skapet for å redusere varmen, men får vurdere behovet for betre lufting om temperaturen blir for varm.

Uansett tek eg gjerne i mot tips vedr. kabinett som har plass til 2-3 diskar samt det som eller er nødvendig. Kan ikkje overstige ca 25 cm i høgden.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Jeg ville vært bekymret for støy i en slik kombinasjon og kjøpt et kabinett som er rimelig tyst/lyddempet. Det er å foretrekke å dele filserver & mediesenter, men jeg forstår at det ikke alltid passer for alle.
    Det er fullt mulig å bygge en støysvak PC med mange disker.

Jeg har dette kabinettet: THERMALTAKE DH101 DigitalHome Built-in Media Lab LCD, uten PSU / MULTICOM

Med stor stillegående vifte i PSU (14 cm), stor CPU kjøler med 12 cm vifte og ingen kabinettvifter har jeg hatt dette i drift 24/7 i lengre tid med fem disker og DVB-S2 opptakskort med stabil temperatur på alle komponenter under 40 grader.
    Med tre DVB-S2 kort og fem disker fikk jeg periodisk problemer med opptak som kanskje skyldes høy temperatur på opptakskortene, så jeg har satt inn igjen vifta i fronten (12 cm) og den støyer litt men ikke mye.

To av diskene (en 7200 rpm og en 5400 rpm 3,5") er montert med vibrasjonsdempere, de siste tre (5400 rpm 3,5") er montert rett i kabinettet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan dette vere eit utgangspunkt?

Forslag til handleliste

Litt redd for at det blir trangt og kunne gjerne tenkt meg ein ekstra 3,5" brønn, men full ATX blir veldig stort igjen sjølv om det sikkert kan vere fordelaktig tidvis.

Edit: Trur eg vil vente på SilverStone ML03 kabinettet som vart lansert sist månad (ikkje kome til Norge endå). Ser perfekt ut for mitt formål!

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av vanetten
    Kan dette vere eit utgangspunkt?

Forslag til handleliste

Litt redd for at det blir trangt og kunne gjerne tenkt meg ein ekstra 3,5" brønn, men full ATX blir veldig stort igjen sjølv om det sikkert kan vere fordelaktig tidvis.
    Forskjellen i størrelse mellom mATX og ATX er ofte svært liten.
    Komplett.no - Antec Fusion HTPC Remote Sort Som du har i handlelisten (mATX):
    BxDxH: 44.5 cm x 41.4 cm x 14 cm
    THERMALTAKE DH101 DigitalHome Built-in Media Lab LCD, uten PSU / MULTICOM som jeg har (ATX)
    BxDxH: 42.6 cm x 43.5 cm x 15.3 cm

DH101 har faktisk plass til 4 3,5" disker internt, men den ene av plassene er rett over CPU vifta og ved bruk av denne blir det dårlig luftsirkulasjon og mye viftestøy. I tillegg er det 2 5,25" interne brønner som kan brukes til disker ved bruk av vibrasjonsdempere.
    Så totalt kan man putte inn 6 3,5" disker pluss 1 5,25" DVD/BD drev.
    Sitat Opprinnelig postet av vanetten
    Edit: Trur eg vil vente på SilverStone ML03 kabinettet som vart lansert sist månad (ikkje kome til Norge endå). Ser perfekt ut for mitt formål!
    Denne har bare plass til low-profile ekspansjonskort.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •