DrErlings HTPC Worklog II (oppdatert 21.01.05)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DrErlings HTPC Worklog II (oppdatert 21.01.05)

SE! En død NAD 514, en logitech wingman usb "pad" og et VIA EPIA-M med "alt". Jeg vet det er gjort før, men jeg fikk så himla lyst til å lage en litt annerledes htpc, kun for avspilling av divx og den pakka der.

Håper Girder gir meg mulighet til å bruke doble tastetrykk som en kombinasjon, fordi NAD`en har 11 knapper på forsida, mens gamepad`en bare har 10... (noen som vet dette? Gi meg en PM eller skriv et innlegg her)

Planen er altså å røske ut den delvis defekte innmaten i NAD`en, lage avstandsskruer i kabinettet slik at det går an å feste VIA kortet. Deretter må jeg få plass til DVD spilleren, slik at lokket treffer hullet i frontplata på NADen. Dette regner jeg med går greit ved hjelp av regulerbare vinkler.

Etter dette må jeg jo selvfølgelig route signalene fra hk til NADens bakplate på en lur måte. Håper selvfølgelig å slippe å sage for mye hull i bakveggen. Bestiller deler på elfa til å "forlenge" kablene. (planen hvertfall) Knappene på NADen må modifiseres slik at de trigger en knapp på gamepaden. (river den i fra hverandre og bruker kun kretskortet, gjemt inni NAD-kabinettet)

Strømforsyning lurer jeg litt på enda. Støy er jo et tema, så jeg håper å slippe å bestille en shuttle f.eks. De bråker rett for mye... Noen med en lur idè?

En ting til. LCD-displayet i NADen har jeg ikke peiling på hvilket grensesnitt bruker, så der blir det også en slags mod hvis jeg finner det for godt. Tenkte at en 16x2 eller deromkring HD44780 ville gjort seg der. Må sjekke elfa der også, for å finne mål.

noe à la denne, bare 2 linjers...

Det ble dette -->

Gamepad-hovedkortet festes til VIA kortet med usb. HD44780 skjermen festes til hovedkortet via parallellporten innvendig i NAD kabinettet slik at disse ikke vises.

Tror jeg må trekke ut VGA og Seriellkontakten, og kanskje usb og nettverk. Må se hva jeg finner på elfa igjen.

Ok, da var planen på nett. Da gjenstår det bare å vise progresjon.... Oj, hva har jeg satt igang... ops:

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,482
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den enkleste løsningen for strømforsyning er vel å kjøpe dc-dc forsyning og eksternt adapter. Koster jo litt da, men er tilgjengjeld lydløst og lite. Fattigmannsmetoden er å bygge om en gammel PSU, men slikt passer jo ikke for alle.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Re: DrErlings HTPC Worklog II (oppdatert 01.09.04)

Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    ...Håper Girder gir meg mulighet til å bruke doble tastetrykk som en kombinasjon...
    Girder har den muligheten, ja. Se hjelpesidene til Girder.

Kjekt prosjekt, så her må du "keep us posted".

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alltid gøy med hjemmelagede htpc'er!
    Har det perfekte display til deg;
    Et 2x16 vfd display(vær så snill og ikke bruk lcd til htpc).
    Kjøpte det på vendur.no for en stund tilbake, men fikk ikke bruk for det. Har kun testet det en gang, og det fungerer flott!
    Mer info om displayet her.

Dette forumet skal vel egentlig ikke benyttes som annonsemarked, så send meg en pm dersom du er intressert.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg mente selvfølgelig vfd display. Det er så lett å rote seg bort i disse benevnelsene. All programvare til vfd heter et eller annet lcd, osv...

Jeg har tilgang til disse displayene, men takk for tilbudet!

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tid for en liten oppdatering! (dvs, egentlig er det tid for å sove, men når ellers får man tid til å modde? Soving er for eldre)

Tok i fra hverandre logitech gamepad`en og NAD`en. Planen er å begynne med frontplata. Her skal det som sagt inn et 16x2 vfd panel. I tillegg skal knappene routes via gamepad`ens hovedkort og inn på usb-bussen.

Front fra NAD og hovedkort fra gamepad:

I hullet der cd-spiller displayet sto vil jeg prøve å sette inn vfd panelet. (panelet er et samsung 16x2. Samme panel kan kjøpes fra vendur.no. Samme panel som er i kanam ht-200 serien):

Ser ut som om det skal gå helt fint dette! Eneste jeg måtte gjøre var å knekke bort en bitteliten plastikkbit fra fronten på NAD`en, så gled vfd panelet lett på plass:

Det lille hullet til venstre for displayet inneholdt tidligere IR-mottakeren. Dette blir jeg å fjerne til fordel for en power-on led (blå, muligens litt lyssterk. Får se om jeg setter på en motstand)

Jau, det var alt for i dag. Leggetid. Får jeg tid i morgen blir det å fortsette på fronten, samtidig som jeg sjekker for VGA kontakt, LAN-kontakt osv på elfa.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Start på knappe-mod

I dag står lodding av gamepad hovedkort for tur. Forhåpentligvis får jeg koblet det til knappene på NAD-kabinettet også. Time will shåw.

Slenger med et par bilder for å spice opp litt 8)

FØR:

ETTER:

Her har jeg byttet ut IR-mottakeren på NAD-kabinettet med en blå lysdiode. Jeg frykter jeg må sette på en motstand for å dempe lys intensiteten, men det gjøres etterpå.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ahhhh, loddepause. Drikke litt brus og høre litt på musikk.

Fant programvaren jeg lette etter også. Dette er et program som leser gamepad-trykk på usb-porten og oversetter det til keyboard-press, slik at f.eks "høyre" på gamepaden blir "B" i winamp (altså neste sang)

http://www.aldostools.com/dx7vgsjoy.html

I tillegg til Girder kan dette bli bra.

ALLE LODDERE!!! BEMANN LODDESTASJONEN!

DrE 8)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå har jeg loddet ferdig gamepad-hovedkortet og frontpanelet på NAD`en, slik at det fungerer når jeg trykker på fronten på NAD`en.

Sjekker i kontrollpanel>game controllers>properties at det er reaksjon på alle knappetrykk.

Alikevel klarer ikke VGSJoy å lese alle tastetrykkene. Mangler to knapper, som ikke vises i VGSJoy. Jeg har også enablet "patch for wingman" i VGSJoy, uten at det hjalp. Merkelig... Jeg finner heller ikke noen patch eller ad-on som leser fra usb i Girder.

Må finne ut hva slags software jeg skal bruke her.

Fronten:

Expert antiloop sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    7,385
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Artig prosjekt det der! :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kult prosjekt DrErling.

Gleder meg til å se resultatet.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Holdt på litt i natt, phuh i seng klokka halv fire :wink: og så rett på jobb klokka 0800. Hardt liv å være modder!

Slet litt med logikken på NAD printkortet i forhold til Wingman gamepaden, men til slutt kuttet jeg alle printbaner rundt knappene på NAD printkortet og koblet hver og en bryter til sin respektive bryter på Wingman gamepaden. Da løsnet det!

Alle knapper fungerer nå, og NAD spilleren blir detektert som Wingman Gaming Controller i windoze 8)

Fant også ut at jeg ikke trengte å gjøre noenting for å få 16x2 vfd panelet til å passe. Det var bare "schmock", så satt det. Dryppet to dråper superlim på hver side og det sitter som støpt.

Her er fronten slik den ser ut nå:

Som dere ser i bakkant har jeg latt phonokontaktene stå. Planen er å lodde fra lydutgangen på hovedkortet direkte til phonokontaktene. Skal prøve å finne ut om det er SPDIF utgang på hovedkortet. I såfall bruker jeg digitalutgangen på NAD`en også til dette. Mangler følgende kontakter på bakplata:

* 1 stk svideo
    * 1 stk VGA
    (lukter litt på VGA-RGB mod)
    _____ mod #1
    _____ mod #2
    _____ Eller noe annet lurt..... (tips?)
    *1 stk SCART (hvis overnevnte fungerer)
    *usb og nettverk
    *RS-232

Her er bakplata der jeg har loddet *litt*:

I tillegg moddet jeg bryteren på NAD`en slik at den ikke lengre har hukommelse hvis dere forstår hva jeg mener. Nå går den tilbake til utgangsposisjon ved trykk, slik at det blir en impulsbryter som kan brukes til å starte pcen via PWR_ON på viakortet.

Som dere ser står mesteparten av strømforsyningen der enda. Hvis jeg får plass så gidder jeg ikke lage nytt feste til impulsbryteren, og lar trafoen stå der. Hvis det blir trangt fester jeg impulsbryteren på en vinkel og popper denne fast i kabinettet. Time will shåw.

DrE

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Eg e imponerde!

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du sote displayvinduet, eller er det allerede sotet? Ser ikke sånn ut, men det er kanskje blitzen som gjør det?
    Dersom du ikke har sotet vinduet, vil jeg anbefale deg å stikke innom en bilglass "reparatør" og spørre om dem har noe sotefilm til overs.
    Det hadde blitt smukt! 8)

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilken CPU og kjøleløsning har du tenkt å bruke?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    97
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser tøft ut!

Er veldig spent på å høre hvordan det vil gå med VGA->RBG mod'en din.
    Du har sikkert sett den, men her er det ei side om hvodan du skal lage en VGA->RBG kabel.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Legger bare ut en liten update i dag. Har ikke hatt tid å gjøre så mye. Mye som skjer på jobb for tida.

Har montert avstandsskruer i NAD kabinettet, kortet inn usb kabelen og koblet til "gamepad/NAD-knappene" på usb, samt VFD displayet på parallellporten.

DrErling

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MissUndercover
    Hvilken CPU og kjøleløsning har du tenkt å bruke?
    CPU er onboard. Det er en via C3 med kjøleribbe og en vifte. Får se om jeg gjør noe med det. Kanskje hvis det bråker.

DrE

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan sikkert greie å få den prosessoren til å kjøre uten vifte. Utvikler noe sånt som 18 Watt om jeg ikke husker feil..

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt offtopic, men man må jo modde litt xbox også innimellom htpc slagene :lol:

DrE

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •