DrErlings HTPC Worklog II (oppdatert 21.01.05) - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 36 av 36
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    198
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    hmm vurderer å kjøpe en xbox selv nå.. blitt hyggelige priser.
    Er det vanskelig å modde den?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av APP
    hmm vurderer å kjøpe en xbox selv nå.. blitt hyggelige priser.
    Er det vanskelig å modde den?
    Ja, versjon 1.6 er litt vanskelig å modde. Det går som regel greit hvis du har utstyr til det. Det er enda viktigere med tynn spiss på loddebolten, kabler med 0.10kv.mm eller mindre er best. èn-leder. Og ikke minst, stødige hender!

Alle versjonene før 1.6 er grei nok hvis du har loddet litt før, men 1.6 er den første som er "vanskelig" (merk: min personlige mening)

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har vært litt stusslig fra denne kanten i det siste. Jeg lånte bort via epia kortet til en annen maskin en stund, og selvfølgelig så ble det blåst på denne turen alene ute i den store verden.

Men så... dukket det opp et nytt prikk lik via epia på jobben som raskt fant vei til NAD`en. På tide å vekke et gammelt prosjekt?

Mastiff tipset meg om en plugin til girder (joypad) som forbigår de problemene jeg hadde med VGSJoy. Dette må prøves og "getting started with girder" er printet ut (37s). På tide man blir introdusert for dette geniale verktøyet!

Girder
    joypad plugin
    Getting started with Girder

Jeg har også funnet ut at dvd-romen jeg hadde liggende (LG sort) passer som fot i hose (omtrent null mod nødvendig).

Som dere ser er det fint lite å gå på :wink:

Fronten passer perfekt i hullet, og det eneste som trengs å gjøres er å route "open" knappen til open på NAD og å feste den originale NAD fronten på dvdspilleren.

Til alt overmål fant jeg også en liten 90W ATX strømforsyning som noen skulle kaste! Den ser svært kompakt ut og får faktisk plass bak DVD-romen. Uansett så tror jeg at jeg kommer til å gjøre den sedvanlige "lodde_av_alle_transistorer_som_trenger_kjøling_og _feste_de_på_en_større_kjøleribbe" modden som så mange ganger tidligere er blitt utført.

(ferdig utprintet "getting started with Girder" i bakgrunnen for det trente øyet)

Men, uansett, på tide å sove nå.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har en idè om hvor man får tak i en "forlengelseskabel til PCI"?

Den trenger ikke være lang (og jeg regner med at den ikke KAN være lang pga latency).

Jeg fant et Happauge Win/TV-PCI kort her (som jo støttes av mediaportal som jeg har tenkt å bruke)

Altså, jeg mener ikke en "PCI-vinkel" som jeg har sett enkelte plasser, men en kabel.

DrE

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har desverre ikke sett en forlengelseskabel til PCI. Hvorfor kan du ikke bruke en sli PCI riser til mitx kort? Jeg har selv en htpc ,men den brukes bare som en normal maskin siden jeg ikke har peiling på hva slags (gratis) programvare jeg skal bruke.

Uansett.. Modd videre.. Kanskje jeg burde bidra med min HTPC etterhvert (har også et ITX kort ,men vet ikke om jeg skal bruke det siden itx kort har såpass dårlig ytelse)

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    498
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje noen av disse kan brukes? http://www.rackmountpro.com/products...wallproducts=1

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD
    Uansett.. Modd videre.. Kanskje jeg burde bidra med min HTPC etterhvert (har også et ITX kort ,men vet ikke om jeg skal bruke det siden itx kort har såpass dårlig ytelse)
    Jau, vet ytelsen ikke er på topp i itx kortene.

Derfor har man en DrErlings HTPC Worklog I for ytelseskrevende opperasjoner.

Hele tanken med NAD-htpcen er at det skal være enkelt enkelt og enkelt.
    Madammen savner en "cd-spiller". Hun synes HTPCen i stua er litt mindre brukervennlig.

Tenkte å få det til slik at når NAD`en booter, så går den automatisk i "cd spiller modus", slik at knappene på fronten fungerer slik de er tenkt, og evt at girder laster ned info fra CDDB og legger ut på VFD skjermen.

Hvis jeg finner ut at jeg ikke vil at den skal gå i cdspiller modus, så er det jo fullt mulig i girder f.eks å legge det opp slik at dersom man holder "open" knappen inne i 2 sek så starter "cdspiller modus".
    Får se hva det blir til. Mulighetene er hvertfall så store at jeg kommer til å få problemer med å finne ut hva jeg skal gjøre.

Som fjernkontroll blir det enten mobiltelefonene våre (SE k700 med desktop/Mediaplayer kontroll via bluetooth, og bluetooth dongle i nad`en)
    eller Sunwave 3000 eller hva den nå het.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av palarsen
    Jepp -->this<-- is it!

Så gjenstår å finne en norsk leverandør. Når jeg tenker på det så kanskje ELFA har??

*sjekker*

DrE

Intermediate CFD sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    1,054
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av DrErling
    Hvis jeg finner ut at jeg ikke vil at den skal gå i cdspiller modus, så er det jo fullt mulig i girder f.eks å legge det opp slik at dersom man holder "open" knappen inne i 2 sek så starter "cdspiller modus".
    Får se hva det blir til. Mulighetene er hvertfall så store at jeg kommer til å få problemer med å finne ut hva jeg skal gjøre.

DrE
    Slik at man skal holde en knapp inne i 2sekunder er relativt lett å fikse. HVis du er innteresert i dette skal jeg sette opp en teller (krever noen deler ifra elfa ,men jeg tror jeg har noen liggende som jeg kan sende til deg.

Sånn som jeg tenker så trenger du en Oscilator og noen JKvipper. Oscilatoren kan bygges opp av en 555 krets (Greit å kjøpe 556 siden det er 2stk 555 i samme chip) og noen mostander og kondensatorer.

Dette kan gjøre at du må holde en knapp inne i feks 2sek for at det skal komme en puls igjennom. Veldig praktisk mener nå jeg =)

Newcomer sven-o sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    174
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CFD

Slik at man skal holde en knapp inne i 2sekunder er relativt lett å fikse. HVis du er innteresert i dette skal jeg sette opp en teller (krever noen deler ifra elfa ,men jeg tror jeg har noen liggende som jeg kan sende til deg.

Sånn som jeg tenker så trenger du en Oscilator og noen JKvipper. Oscilatoren kan bygges opp av en 555 krets (Greit å kjøpe 556 siden det er 2stk 555 i samme chip) og noen mostander og kondensatorer.

Dette kan gjøre at du må holde en knapp inne i feks 2sek for at det skal komme en puls igjennom. Veldig praktisk mener nå jeg =)
    Jeg vil vel tro den funksjonaliteten kan programmeres i girder, uten bruk av ekstra kretser.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sven-o
    Jeg vil vel tro den funksjonaliteten kan programmeres i girder, uten bruk av ekstra kretser.
    Det var det jeg trodde og håpte ja, men time will show. Har alt for dårlig tid til å virkelig gjøre som jeg har lyst til (bade i girder, htpc, hjemmekinostoff osv..)

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    NOK en gang blir jeg avbrutt av en Xbox modd:

:lol:

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tilbake til NAD`en.

Jeg holder på å modde strømforsynignen nå. Men jeg lurer på en ting... Jeg har 5 transistorer som står på to forskjellige kjøleribber. Blir det rot med potensial og diverse hvis jeg flytter alle disse fem over på èn større kjøleribbe?

Har ellers fjernet resten av trafoen fra NAD`ens tidligere innhold da jeg fant ut at powerknappen på NAD`en har flere festemuligheter. Det er tydelig at dette er et kabinett NAD har brukt på andre produkter også fordi powerknappen lar seg feste i originale festeører i fronten av kabinettet også. Perfekt for mitt bruk, da trekker jeg bare kabel fra powerknapp til power_On på hovedkortet.

Jeg er også igang med å patche videre "open" knappen fra dvd-rom`en til NAD`ens originale "open_button". Denne får altså både en direkte funksjon til dvd-romen OG muligheten for å gjøre noe mere samtidig, siden den er koblet til game-pad hovedkortet i tillegg. Får se om jeg finner noe logisk å sette den til.

DrE

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden jeg ikke fant ut av dette med Transistorene i farta så testet jeg knappene på NAD`en koblet til Girder.

Som jeg nevnte i den første posten i denne tråden er det 11 knapper i fronten på naden. Derimot er det bare 10 knapper på logitech gamepaden jeg har tatt frahverandre. Derfor har jeg routet det slik at dersom den 11`te knappen på NAD`en blir trykket inn bryter den TO av knappene på gamepaden, og håpet at girder skulle la seg stille inn til å takle dette.

Testet dette i girder nå med at jeg først la en kommando på "open", og så en kommando på "play". I tillegg laget jeg en kommando open&Play som jeg prøvde å tilegne eventen "open+play".

Dette fungerte ikke slik jeg satte det opp hvertfall. Når jeg trykker en og en knapp funker det fint og tekststrengen kommer på skjermen, men hvis jeg trykker begge er det den først trykkte knappen som blir aktiv.

Prøvde å sette repeatrate oppover, men med samme resultat.

skjermdump:

Noen guruer som har et forslag? Mastiff?

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor bygger du ikke en slik en http://forum.hardware.no/index.php?s...06&hl=lirc , i stedet for å bruke gamepaden som kontrolleringsverktøy? Med Winlirc trenger du ikke engang å kjøre linux.

Jeg skal selv bygge en slik en, så send meg mail dersom du også vil skal ha en, så deler vi fraktutgiftene. (bor i stavanger)

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av The Bat
    Hvorfor bygger du ikke en slik en http://forum.hardware.no/index.php?s...06&hl=lirc , i stedet for å bruke gamepaden som kontrolleringsverktøy? Med Winlirc trenger du ikke engang å kjøre linux.

Jeg skal selv bygge en slik en, så send meg mail dersom du også vil skal ha en, så deler vi fraktutgiftene. (bor i stavanger)
    Takker for tilbudet, men jeg har allerede ir-mottakere så det holder. Poenget med knappene er at denne boksen skal kunne brukes uten on-screen meny. Altså som en vanlig cd-spiller i tillegg til light-htpc funksjonen.

DrE

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •