Støyfri PC til musikkavspilling

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støyfri PC til musikkavspilling

Jeg trenger en PC som utelukkende skal brukes til musikkavspilling når jeg skal sove, da jeg sliter med tinnitus.

Det enestee den skal gjøre er å sende bilde ut via HDMI til min LCD-TV, kjøre et OS som støtter Opera, MediaMonkey og Media Player Classic (Windows mao.), sende lyd ut via USB-DAC og kobles opp mot en Western Digital My Book Live 2 TB (NAS).

Den må være totalt vifteløs og kan ikke ha "vanlig harddisk" (med disker som spinner). Siden den skal kobles opp mot en NAS så trenger den ikke ha mye lagringsplass.

Selv om den også skal brukes til videoavspilling ønsker jeg ikke å betale ekstra for at den skal ha ytelse nok til Full-HD osv.
    Det er rett og slett ikke prioritert.

Det er også et pluss om den har gigabit ethernet, men ikke et must, og heller ikke dette er noe jeg har lyst til å betale ekstra for (i hvert fall ikke mye).

Den bør være så billig så mulig, og siden jeg ikke stiller så altfor høye krav (tror jeg), så trenger det vel ikke koste allverden?
    Jeg har kun ca. 3000 kr å bruke nå, men jeg kan jo alltids spare, låne e.l. hvis det er absolutt nødvendig.

Hvis jeg stiller for strenge krav så kan jeg muligens fire litt på de som ikke er relatert til PC-ens støynivå.

Jeg blir svært takknemlig for alle tips og tilbakemeldinger.
    På forhånd takk!

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor stor kan pcen være? skal det være en sånn liten barebone ting? (som feks asrock), eller er det snakk om full størrelse ATX (dette er billigere, men større..)

Har ikke tid akuratt nå å sette opp til deg, men må nesten vite størrelsen, og om kabinett utsende har noe å si.

det dyreste i pcen din, vil være vifteløs psu (ca 1000kr) og ssd (ca 1000 her også), hvis du kan klare deg med vifter som sviver meget sakte, en 12cm eller 14cm vifte som sviver på 700rpm, er så godt som lydløs, men hvis du skal ha vifteløs pc pga støv, fungerer ikke dette heller. er alltid greit med litt luft sirkulasjon i en pc, pluss det gjør det endel billigere

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar!

Det hadde jo vært greit om den ikke tok opp altfor mye plass, men jeg trenger vel strengt tatt ikke ha alle spillkonsollene koblet til samtidig, og kunne vel klart å få plass til det meste.
    Den bør helst være i et liggende format, men i utgangspunktet tror jeg nok at jeg kan få plass til ATX. Utseende er ikke viktig.
    Størrelse er viktigere enn ytelse, men ikke viktigere enn pris.

Hadde foretrukket om maskinen var "klar til bruk". Jeg vil helst ikke måtte styre med å sette vifteløs kjøler på alt, og satse på at det er kjølig nok osv.

Det MÅ være vifteløst. Jeg må kunne være en eller to meter ifra og ikke kunne høre den i et helt stille rom.
    Jeg har en netbook jeg kunne ha brukt, men selv om viften egentlig ikke støyer allverden ved så lett bruk så er det fortsatt altfor høyt.

Så ut som jeg kunne få en 16 eller 32 gb SSD (mer enn nok) til godt under 1000 kr.
    Det er jo absolutt aktuelt å bytte til SSD selv, hvis det finnes noe vifteløst med vanlig harddisk.
    Som en midlertidig løsning kan jeg vel også boote fra USB via minnepenn, og slå av den interne harddisken.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shuttle XS35GT har liten formfaktor og er vifteløs.

Har sett den kun som barebone, men det eneste du da trenger å gjøre er å sette inn en SSD-disk, minne (maks 2GB) og legge inn ønsket operativsystem. Du kan også sette inn et optisk drev eller disk nr. 2.

Shuttle'n har Intel Atom D510 (1,66 GHz) Dual core, nVidia ION2 grafikk og HDA lyd.

HDMI og VGA utgang, 5xUSB 2.0, kortleser, LAN, trådløs 802.11b/g/n WLAN.

Kun 10/100 ethernet.

Her er mer informasjon: Shuttle XS35GT: The ultimate silent media center HTPC | The Paul Rae Blog

Så langt er det denne som frister mest for min del, spesielt at den er vifteløs.

Newcomer Superkonge sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    124
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ikke sette PCn på et annet rom da? Det har jeg gjort. Alt du trenger er en lang HDMI-kabel, en USB-forlenger og et 22mm hull i veggen. Da blir det helt lydløst uten at du trenger å kjøpe dyre komponenter. Setter du på en USB-hub på forlengeren så kan du koble til mer utstyr også.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shuttle XS35GT er nøyaktig hva jeg leter etter. Finnes det billigere alternativer, eller skal jeg bare gå for den?
    Med SSD og RAM blir det akkurat litt mer enn hva jeg har å bruke nå, men det er jo ikke så fryktelig lenge til jul.

Å sette PCen i et annet rom blir svært vanskelig. Alle de andre rommene i denne etasjen er soverom (utenom badet), og gangen er veldig liten.
    Jeg måtte trukket ledninger forbi trappen (det kan fort bli farlig), eller rundt hele gangen, og da snakker vi minst 10m ledning.

Jeg måtte også ha trukket strømledning ut dit, og med stor nok USB-hub med egen strømtilførsel kan komme til å koste litt.
    Den ville også vært såpass nærme at jeg fortsatt måtte investert i nye vifter og kjøler til den stasjonære, så det lønner seg rett og slett ikke.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    689
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det ble vel nettopp startet en annen tråd om støysvak PC. Nevner det samme her som jeg gjorde der. HFX selger helt vifteløse løsninger. Sammen med en SSD, så vil PCen være 100% tyst.

Logger du deg inn, blir VAT trukket ifra.
    HFX Online Store

HFX - Home

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2010
    Poster
    118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sikker på at du trenger en pc i det hele tatt? Utfra kravspec'en din kan du kanskje like gjerne gå for en mediaspiller?
    De enkleste modellene av AC.Ryan, WD, e.l. er vifteløse og uten harddisk. Hvis du bare skal spille av audio/video fra NAS kan du slippe unna med under en høvding isåfall.

Active
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    315
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jalla0998
    Sikker på at du trenger en pc i det hele tatt? Utfra kravspec'en din kan du kanskje like gjerne gå for en mediaspiller?
    De enkleste modellene av AC.Ryan, WD, e.l. er vifteløse og uten harddisk. Hvis du bare skal spille av audio/video fra NAS kan du slippe unna med under en høvding isåfall.
    Det høres ut som en god løsning, men da må man kanskje vike på kravet om USB-dac. Jeg vet ikke om disse boksene kan bruke USB-dac, men toslink/spdif ut har de.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •