8800GT VS ATI 3650 i HTPC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 13 av 13
    Intermediate Muffinman sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

8800GT VS ATI 3650 i HTPC

Sitter og spekulerer på en liten hardwarekabal. Saken er at husets raskeste skjermkort står i HTPC`en på stua, og her er det kun avspilling av video som gjelder. Samtidig kunne poden på 9 trengt litt mer grafikkytelse, og ved å stokke om på diverse hardware kan jeg ende opp med at arvingen ender opp med 8800GT-kortet i sin maskin mens et ASUS AH 3560 512 silent ender opp i HTPC`en.

Er det noen vesentlige forskjeller på disse kortene mtp. bildekvalitet og hardwaredekoding?

EDIT: Nye muligheter i kabalen og nytt spørsmål: Forskjeller på ATI 3450 og 3650 til HTPC-bruk?

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Muffinman
    Sitter og spekulerer på en liten hardwarekabal. Saken er at husets raskeste skjermkort står i HTPC`en på stua, og her er det kun avspilling av video som gjelder. Samtidig kunne poden på 9 trengt litt mer grafikkytelse, og ved å stokke om på diverse hardware kan jeg ende opp med at arvingen ender opp med 8800GT-kortet i sin maskin mens et ASUS AH 3560 512 silent ender opp i HTPC`en.

Er det noen vesentlige forskjeller på disse kortene mtp. bildekvalitet og hardwaredekoding?

EDIT: Nye muligheter i kabalen og nytt spørsmål: Forskjeller på ATI 3450 og 3650 til HTPC-bruk?
    Du vil mest sannsynlig ikke se noen forskjell i HD avspilling mellom disse kortene. Hørt noen rykter dog av avivo systemet til ATI bør være aktivert for og oppnå best bildekvalitet.

Forskjellen mellom 3450 og 3650 til htpc bruk er nada. Med forbehold at det er film vi snakker om.

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar. Kan nevne at jeg hadde en del problemer med fargerommet på 3450-kortet. HTPC`en greide bare ikke å vise sortere enn sort samme hva slags innstillinger jeg prøvde, og resultater var et veldig platt bilde med ekstremt dårlig sortnivå.

Det løste seg ved å installere en eldre driver jeg fant et sted på nettet.

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke begge disse kortene for trege for å kjøre film i full HD? Jeg har forresten gått meg lei av ATI etter at jeg ikke fikk til noen oppløsninger mellom 1280 og 1920, bare enten eller....

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3d-ytelsen har fint lite med avspilling av video å gjøre. Ingen problemer her, og jeg er fornøyd med bildet, uten at jeg har sammenlignet bildekvaliteten med 8800gt-kortet (står i stue vs kino).

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begge kortene er ubrukelige til HTPC bruk. De støtter ikke bitstreaming av HD-lyd og jeg er også usikker på om de støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz også. Ergo vil man aldri oppnå 100% flyt ved avspilling av film.

Ergo bør du bare kaste dem i søpla og heller investere noen få hundrelapper i et ATI 5XXX-serie kort, eller alternativt Nvidias nyeste serie (har ikke disse selv så jeg kan ikke gå god for at nvidia fungerer 100% perfekt slik ATI gjør til DVD/BD-avspilling)

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dobbelpost

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det kan da neppe være relevant når HTPC`ene ikke brukes til BD-avspilling og mine receivere ikke støtter de nye lydformatene uansett? BD-avspilling foregår fra standalone spiller som leverer LPCM til receiver.

DVD-avspilling via Theatertek går helt glatt, og jeg har ikke merket ujevn avspilling av diverse filer via Media Portal heller. Riktignok var det noe hakking tidligere, men det ble tilsynelatende eliminert når MP fikk refresh rate changer implementert.

Muligens har du rett i at kortene mangler støtte for det du nevner. Men de går selvfølgelig ikke i søpla så lenge de fungerer til sitt bruk.

EDIT:

Ikke for det, nå fikk jeg faktisk et tips til en enkel måte å få stokket litt om på hardwaren

Sapphire RADEON HD 5450 - Grafikkadapter 11166-04-20R - Amentio Datakjeden Inn med dette i stue-HTPC`en, og 8800GT kortet fra denne havner i poden sin pc. Hvis jeg da i tillegg flytter 7800GT fra poden sin maskin til lillejenta sin får de fleste seg en fin oppgradering - selvfølgelig etter at jeg har sammelignet 5450-kortet mot 3450.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om HTPCen din ikke skal avspille Blu-ray eller MKV-ripp av blu-ray så kan du se bort fra posten min ja (jeg tok BD-avspilling som en selvfølge på en HTPC i år 2010).

Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    1,127
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EDIT: Dobbelpost igjen...jævlig som forumserveren bøgger i dag da...."serveren er opptatt" støtt...

Intermediate Revox sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    4,206
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AV-Fallet
    Jeg har forresten gått meg lei av ATI etter at jeg ikke fikk til noen oppløsninger mellom 1280 og 1920, bare enten eller....
    EnTech Taiwan | Utilities | PowerStrip <-- Is your friend

Newcomer GS-AAS sin avatar
    Medlem siden
    May 2009
    Poster
    292
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Begge kortene er ubrukelige til HTPC bruk. De støtter ikke bitstreaming av HD-lyd og jeg er også usikker på om de støtter 23.976hz (24P), 24.000hz og 29.970hz også. Ergo vil man aldri oppnå 100% flyt ved avspilling av film.

Ergo bør du bare kaste dem i søpla og heller investere noen få hundrelapper i et ATI 5XXX-serie kort, eller alternativt Nvidias nyeste serie (har ikke disse selv så jeg kan ikke gå god for at nvidia fungerer 100% perfekt slik ATI gjør til DVD/BD-avspilling)
    Er lydkort urelevant ved bitstreaming? Har gått meg helt vill når det kommer til alt dette med hva som støtter hva, bitstreaming, passthrough osvosv. Hva om man kjøper feks asus xonar som har støtte for bitstreaming, vil man da fortsatt være avhengig av et skjermkort som har støtte for for bitstreaming? Hvordan er det med musikkformater? mp3, flac, dts, ape osv, vil et godt lydkort være urelevant her også?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I HTPC sammenheng er ikke et lydkort relevant med de nye skjermkortene nei. Det sitter innebygget i skjermkortet så lenge du benytter HDMI.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •