HTPC/mediasenter med Canal Digital

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

HTPC/mediasenter med Canal Digital

Hei.

Har lest en god del på dette forumet og andre. (Luria sine poster er vel det som kommer nærmest mine drømmer, men er usikker på om løsningene hans er gyldig lengre?) Og har egentlig ikke kommet fram til den perfekte løsningen for meg. Mange gode løsninger, men synes det er en komplisert hobby. Skjønner jo forsåvidt at Canal Digital (CD) og Viasat vil beskytte sine produkt, men når de er så dårlige så er det synd alternativene er ganske langt unna for den gemene hop. Og de er bekymret for piratkopiering? Da trenger de ikke å gjøre det så vanskelig for oss. Minimal | I am not saying piracy is good. No, I think piracy...
    Jeg jobber som systemutvikler, og er ingen nybegynner når det kommer til data. Men synes fortsatt det er en stor jungel å finne fram i når det gjelder mediasenter løsninger. Har flere kolleger som er holder på med dette, noen er ganske avanserte, mens andre har kuttet TV helt etter sine erfaringer.

Målet med denne posten er, i tillegg til å være en hjernedump, å få konkrete forslag på en løsning som passer til mine behov/ønsker. Mye jeg spør om er sikkert besvart i andre tråder, men ønsker å samle all info i mitt "prosjekt".

"Prosjektet" er gentlig i to faser.
    Fase 1 er å lage en skalerbar hjemmekino/mediasenter løsning for TV-stuen
    Fase 2 er å lage kinorom, når vi bygger ut huset.

Så eventuelle løsninger i Fase 1 må lett kunne utvides til Fase 2.

Hva jeg har i dag:
    CD HD PVR dekoder, satelitt.
    PS3 med kobling til "server" i kjeller. Benyttes veldig lite
    42" LG TV.
    Hjemmekino til 1500 kr. (Har ikke fokus på lyd)

Så over til mine ønsker:

1. HD - Må kunne spille av HD TV og film
    2. Lovlig - Ønsker å benytte eksisterende CD abonnement (Utrolig, jeg vet)
    3. PVR - Lagre TV signal. Med alt det medfølger. (EPG, serieopptak, timelaps, ta opp filmer med "Skuespillernavn" osv.)
    4. NAS - Lagre/lese fra nettverksdisk. Gjerne med enkle utvidelsesmuligheter
    5. Samlet - Èn fjernkontroll! Blir vel Harmony One e.l.
    6. DVD - legge inn DVD plater på NAS, med tilgang fra samme system til TV
    7. Bilder - Bilder fra NAS
    8. Musikk - Spille musikk fra NAS i en god musikkavspiller
    9. Portability - Spille av film, musikk og bilder på bærbare enheter (iPad, iPhone osv.). Gjerne med tilgang fra utenfor huset.

Så, hva skal jeg kjøpe?
    Kan jeg ha en HTPC "utenpå" min nåværende HD PVR dekoder?
    Må jeg ha Conax Cam i HTPC'n? Vet knapt hva det er.
    Er dette tillatt av CD?
    Har sett på en Hauppauge. Men vet ikke om det er noe for meg?

OS? Har sett på MythTV og MythBuntu, samt en del andre. Forslag?

Dreambox? Er det noe å satse på med CD abonnement? Har en kollega som ble svartelistet av CD support etter at han spurte hvordan han lovlig kunne sette opp Dreamboxen mot CD.

Budsjett er vel rundt 10 000 kr.

Hvor skal jeg begynne?
    Ville satt veldig stor pris på hjelp her, har sett mange gode og hjelpsomme svar på dette forumet. Og går vel for å være et av de beste forumene i norge. Ikke mange forumtroll her.

PS! Tok en øl mens jeg skrev denne, så mulig det ble litt mer useriøst lengre ut i posten.

EDIT: Presiserte at jeg har satelitt dekoder

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har MythTV installert to steder og er veldig godt fornøyd med det.

Du sier ikke om du har CD parabol eller kabel men når det gjelder å få TV-signaler inn i HTPC så finnes det tre muligheter som etter det jeg vet alle er lovlige i Norge.

En eller to av metodene er sansynligvis kontraktsbrudd med CD siden abonnementkortet ifølge kontrakten kun kan brukes på utstyr som er godkjent av CD. Usikkerheten går på hvor mye av utstyret som må være godkjent av CD. Jeg ser at de har godkjent CAM for både parabol og kabel, men betyr det at man kan bruke en slik i en hvilken som helst tuner/TV/HTPC eller må også tuner/TV/HTPC være godkjent av CD?

1. Du kan kjøpe en Hauppauge HD PVR som du linket til Komplett.no - Hauppauge! HD PVR, record 1080i from og koble komponentkabler fra din CD HD PVR til denne og USB kabel til HTPC. Du må da også ha en IR-blaster for å styre CD HD PVR (kanalskifte osv.).

2. Du kan kjøpe PCI/PCI-e/USB mottager (DVB-S2 eller DVB-C) med støtte for CAM og en godkjent CAM som du putter i HTPC.

3. Du kan kjøpe PCI/PCI-e/USB mottager (DVB-S2 eller DVB-C) og en smartkortleser som kobles til HTPC og så emulere CAM i HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar.

Glemte selvfølgelig å si at jeg har satelitt dekoderen fra CD. Har oppdatert originalposten til å reflektere det.

Mener å huske å sett diskusjoner på dette forumet tidligere vedrørende lovligheten av pairing hos Canal Digital. Og er egentlig ikke så bekymret. Forbrukerombudet hadde vel en sak mot iTunes angående avspilling av musikk på andre spillere, og mye vil vel være like aktuelle argument i slik sak. Men det er en annen diskusjon.

Sånn umiddelbart så det mest aktuelt ut med ditt forslag nummer 1. Men blir bekymret når du sier komponent kabler, da blir jo HD utelukket. Så først nå at boksen ikke har HDMI.

Da må det bli valg 2 eller 3. Vil gjerne velge en CAM som er godkjent av CD. Men den informasjon er sikkert ikke lett å få ut av CD? Hvor finner jeg slike CAMs?

CAM er selve kortleseren ikke sant?
    Ønsker å ha muligheten til opptak på flere kanaler samtidig, og da må jeg vel ha flere tunere i HTPC? Og koble kablene fra parabolen rett i HTPC?

Er ganske fersk på dette, så opplys meg gjerne.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldolaf
    Tusen takk for svar.

Glemte selvfølgelig å si at jeg har satelitt dekoderen fra CD. Har oppdatert originalposten til å reflektere det.

Mener å huske å sett diskusjoner på dette forumet tidligere vedrørende lovligheten av pairing hos Canal Digital. Og er egentlig ikke så bekymret. Forbrukerombudet hadde vel en sak mot iTunes angående avspilling av musikk på andre spillere, og mye vil vel være like aktuelle argument i slik sak. Men det er en annen diskusjon.

Sånn umiddelbart så det mest aktuelt ut med ditt forslag nummer 1. Men blir bekymret når du sier komponent kabler, da blir jo HD utelukket. Så først nå at boksen ikke har HDMI.

Da må det bli valg 2 eller 3. Vil gjerne velge en CAM som er godkjent av CD. Men den informasjon er sikkert ikke lett å få ut av CD? Hvor finner jeg slike CAMs?

CAM er selve kortleseren ikke sant?
    Ønsker å ha muligheten til opptak på flere kanaler samtidig, og da må jeg vel ha flere tunere i HTPC? Og koble kablene fra parabolen rett i HTPC?

Er ganske fersk på dette, så opplys meg gjerne.
    Komponent kan overføre HD. Om CD HD PVR gir ut HD på komponent vet jeg ikke men tror den gjør det.

Her er info om CD godkjent CAM: https://parabol.canaldigital.no/Para...DTV-kortleser/

Ja CAM er kortleser og hardware for dekryptering av signalet. For å kunne bruke CAMen må du ha utstyr som har en CI-slot du kan putte CAMen i. F.eks.: Komplett.no - TerraTec Cinergy S2 PCI HD& CI,

For opptak fra flere kanaler samtidig må du i praksis ha flere tunere i HTPC ja. En del tunere/programvare kan ta opp flere kanaler som ligger på samme transponder (frekvens og polaritet) med en tuner.
    For å kunne ta opp to kanaler samtidig med CAM må du ha to tunere, to CAMer og to abonnementskort så vidt jeg vet.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan skulle ikke tror det spilte noen rolle for CD om man puttet den godkjente CAMen i en HTPC eller i en TV.

Har selv lyst til å kjøpe et TV kort og CAM til parabol, så følger med på denne tråden. Irriterer meg litt over bildekvaliteten til CD sin standard HD dekoder. Til tross for at Riks Tv sender i lavere bitrate, fikk jeg bedre bildekvalitet med deres Grundig dekoder ved direkte sammenligning.

Pleier det å følge med et program (avspilling og opptak) til TV kortene man kjøper eller er man avhengig av å finne noe selv? Og hva fungerer i så fall bra?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av orso
    Kan skulle ikke tror det spilte noen rolle for CD om man puttet den godkjente CAMen i en HTPC eller i en TV.

Har selv lyst til å kjøpe et TV kort og CAM til parabol, så følger med på denne tråden. Irriterer meg litt over bildekvaliteten til CD sin standard HD dekoder. Til tross for at Riks Tv sender i lavere bitrate, fikk jeg bedre bildekvalitet med deres Grundig dekoder ved direkte sammenligning.

Pleier det å følge med et program (avspilling og opptak) til TV kortene man kjøper eller er man avhengig av å finne noe selv? Og hva fungerer i så fall bra?
    Det følger gjerne med noe Windows programvare ja. Har ikke prøvd så mange av dem selv men de to som har fulgt med mine kort imponerte ikke.

Det første var et Twinhan DVB-S kort for mange år siden. Der var det med enkel programvare for live-TV, opptak og avspilling.

De andre kortene har vært Hauppauge HVR-4000 og Hauppauge WinTV-NOVA-HD-S2 hvor det var med en eller annen mediesenter programvare.

Av annen programvare har jeg inntrykk av at Mediaportal fungerer bra på Windows men har ikke prøvd det selv. Selv bruker jeg MythTV på Linux og er kjempefornøyd med det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt mer om Hauppaugen, og hele poenget er jo at den ikke bruker HDMI. Så er vel en mulighet der.
    Men begynner å varme på tanken om HTPC med tunere i.

Så det jeg da trenger er en PC med:
    2x CAM mounts
    2x CAMs
    2x tunere, feks. Hauppauge! WinTV-NOVA-HD-S2 ?
    1 Skjermkort med HDMI utgang
    Så skulle det være nok?

Hva med fjernkontroll osv. Vil Harmony One funke på en slik løsning, må jeg da ha et eget IR kort i PCn?

MythTv er vel open source og ingen kostnad?

NAS disk er vel greit nok, men er det noe å anbefale? Eventuelt styre unna?

orso: Skjønner jo at CD vil at vi skal kjøpe deres HD PVR dekodere til 2000 kr. Ligger sikkert en del fortjeneste der også. I tillegg har du jo argumentet om piratkopiering.
    Har CD sin HD PVR dekoder, og forsåvidt greit bilde på den, bare ufattelig ustabil og dårlig grensesnitt.

Setter sammen en handleliste og poster her etterpå. Så får dere eventuelt korrigere meg.

Takk for all hjelp så langt.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan bruke Win7 mediacenter også, hvis du foretrekker det.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har ikke kommet så langt i vurderingen av OS ennå.
    Er vel mange tråder vedrørende dette på forumet. Men tips og kommentarer taes imot med takk.
    MS Medaicenter er vel også gratis?

Har forsøkt meg på en handlekurv hos komplett

Synes den ble litt dyr. Skal ha CAMs fra CD i tillegg til dette.
    Hvor sparer jeg?

Er det bare meg eller er TerraTec Cinergy S2 PCI HD& CI, både mount og tuner? Da spare jeg i såfall 2000 på tunere.

Sjekket ikke nøye om hovedkortet støttet alle kortene. Men skal være greit å bytte ut hovedkort.

Lyd har jeg ikke vurdert så mye heller. Prøvde meg med et ganske billig kort. Trenger jeg mer kraft enn den?

Tar imot kommentarer med stor takk

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En liten advarsel, OS bør velges ganske tidlig for å være sikker på at hw fungerer sikkelig, og det gjelder da spesielt linux-valg. Men også i visse windowsapplikasjoner kan det være greit å finne ut om f.eks. tuneren er et godt valg.

Jeg har selv litt blandede erfaringer med Terratec, men ingen erfaring med deres S-tunere.

Lydkort, skal du spille av HD-lyd fra Blu-ray? Hvis det er tilfelle så tar du lyden gjennom ATI skjermkortet... Hvis ikke hadde jeg benyttet SPDIF/optisk (hvis du har digital inngang på forsterker riktignok) fra hovedkortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er et godt poeng Soundfre@k. Bør kanskje avklare det først.
    Vet ikke hvorfor, men virker som hjernen min er satt på MythTV allerede. Men bør vel absolutt se på de forskjellige alternativene.

Finnes det noen gode sammenligninger?
    Fant en hos lifehacker. Men var ikke mange system som ble sammenlignet der.
    Wikipedia hadde selvfølgelig en god sammenligning.

Andre forslag?

Er ikke så opptatt av lyd egentlig. Vanskelig å spille så høyt fra stuen når ungene har lagt seg. Det får bli i Fase 2, når jeg har fått lydisolert kinorom. Men takk for tipset.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste litt mer om Hauppaugen, og hele poenget er jo at den ikke bruker HDMI. Så er vel en mulighet der.
    Men begynner å varme på tanken om HTPC med tunere i.

Så det jeg da trenger er en PC med:
    2x CAM mounts
    2x CAMs
    2x tunere, feks. Hauppauge! WinTV-NOVA-HD-S2 ?
    1 Skjermkort med HDMI utgang
    Så skulle det være nok?

Hva med fjernkontroll osv. Vil Harmony One funke på en slik løsning, må jeg da ha et eget IR kort i PCn?

MythTv er vel open source og ingen kostnad?

NAS disk er vel greit nok, men er det noe å anbefale? Eventuelt styre unna?

orso: Skjønner jo at CD vil at vi skal kjøpe deres HD PVR dekodere til 2000 kr. Ligger sikkert en del fortjeneste der også. I tillegg har du jo argumentet om piratkopiering.
    Har CD sin HD PVR dekoder, og forsåvidt greit bilde på den, bare ufattelig ustabil og dårlig grensesnitt.

Setter sammen en handleliste og poster her etterpå. Så får dere eventuelt korrigere meg.

Takk for all hjelp så langt.
    Det du kaller "CAM mounts" heter CI (Common Interface) og Terratec kortet jeg linket til er både tuner og CI så du trenger ikke Hauppauge kortene i tillegg.

Stort sett alle tunerkort kommer med fjernkontroll og IR mottager. Så hvis du skal ha en kombinert server/klient (eller kombinert frontend/backend som MythTV kaller det) så kan du bruke dette.
    Ellers finnes det mange fjernkontroller med USB baserte IR mottagere å få tak i. Biltema har en til 99,-som fungerer både på Windows og Linux.
    Harmony One og lignende fjernkontroller skal fungere med de fleste IR mottagere men det finnes en del unntak. Spesielt eldre IMON IR mottagere kan være et problem da de benytter en ikke-standard IR protokoll.

Jepp MythTV er FOSS (Free Open Source Software) så gratis ja. Mye bra info her: MythTV, Open Source DVR

NAS skal ihvertfall fungere bra med MythTV. Jeg har ikke gjort dette selv så kan ikke komme med noen anbefalinger.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    En liten advarsel, OS bør velges ganske tidlig for å være sikker på at hw fungerer sikkelig, og det gjelder da spesielt linux-valg. Men også i visse windowsapplikasjoner kan det være greit å finne ut om f.eks. tuneren er et godt valg.

Jeg har selv litt blandede erfaringer med Terratec, men ingen erfaring med deres S-tunere.

Lydkort, skal du spille av HD-lyd fra Blu-ray? Hvis det er tilfelle så tar du lyden gjennom ATI skjermkortet... Hvis ikke hadde jeg benyttet SPDIF/optisk (hvis du har digital inngang på forsterker riktignok) fra hovedkortet.
    Ja helt enig i at OS bør velges ganske tidlig. Her er en oversikt over DVB-S2 kort som støttes på Linux: DVB-S2 Devices - LinuxTVWiki

Når det gjelder skjermkort så er nok Nvidia fremdeles det beste valget for Linux mens det virker som om ATI anbefales av mange for Windows.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for MythTv som plattform. Sett en del på sammenligninger av forskjellig software, og har en god magefølelse på MythTv. Sikkert ikke veloverveid nok, men er vel heller ikke et "feil" valg.

Har oppdatert handlekurven min hos komplett. Prøvd å finne litt stillere enheter. Gått for et ATI skjermkort, men vet ikke om det er nok kraft i den. Er iallefall 7.1 lyd inkludert i skjermkortet. Og er støttet i Linux.

Ble en core i3 prosessor på 1156 plattformen isteden. Kom vel ut rimeligere en hovedkort og prosessor på 775 chipsettet. Den scorte ganske bra på Passmark.

Virker som om Terratec kortet hadde "experimental" støtte i Linux, holder for meg. Var flere artikler om hvordan man innstalerte det på MythBuntu.

Begynner å nærme seg bestilling, men er redd for å ha oversett noe. Har jeg glemt å kjøpe noe? Kjøpt noe som er direkte feil? Noen som har mulighet til å se over handlekurven?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    88
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville kanskje vurdert et hovedkort med USB 3.0 støtte. Selv om du kommer til å bruke NAS kan det være greit å ha mulighet for det nå som priser på USB 3.0 disker begynner å nærme seg "spiselige" (selges nå 2 TB eksterne USB3.0 disker til ca 1300,-). Core i3 prosessoren er knallbra til htpc, har denne selv. SSD-disk til OS (fremdeles noe dyrt..)?

Lykke til med prosjektene

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    USB 3. Er ingen dum idè. Visste ikke at de var så rimelige, så skal absolutt se på et hovedkort som støtter det.
    Synes SSD var litt dyr i forhold til nytten foreløpig. Er vel ikke det som er flaskehalsen i en HTPC? Korriger meg hvis jeg tar feil. Kan uansett kjøpe til det ved behov senere.

Ble veldig fornøyd med core i3 valget. Rimelig, god nok ytelse og på en chipset som ikke forsvinner med det første. I motsetning til 775.

Noen som har andre kommentarer?
    Blir vel bestlling i løpet av kort tid.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har bestemt meg for MythTv som plattform. Sett en del på sammenligninger av forskjellig software, og har en god magefølelse på MythTv. Sikkert ikke veloverveid nok, men er vel heller ikke et "feil" valg.

Har oppdatert handlekurven min hos komplett. Prøvd å finne litt stillere enheter. Gått for et ATI skjermkort, men vet ikke om det er nok kraft i den. Er iallefall 7.1 lyd inkludert i skjermkortet. Og er støttet i Linux.

Ble en core i3 prosessor på 1156 plattformen isteden. Kom vel ut rimeligere en hovedkort og prosessor på 775 chipsettet. Den scorte ganske bra på Passmark.

Virker som om Terratec kortet hadde "experimental" støtte i Linux, holder for meg. Var flere artikler om hvordan man innstalerte det på MythBuntu.

Begynner å nærme seg bestilling, men er redd for å ha oversett noe. Har jeg glemt å kjøpe noe? Kjøpt noe som er direkte feil? Noen som har mulighet til å se over handlekurven?
    Selv om ATI skjermkortet er støttet under Linux så kan ikke MythTV bruke dette for hardware-dekoding av video. Dersom du skal kunne håndtere HD kanaler er du avhengig av enten hardware-dekoding på skjermkortet eller en ganske heftig CPU.

Et Nvidia GT220 er passe kraftig for en HTPC. Med VDPAU støtten i MythTV kan du bruke den beste metoden for deinterlacing også på HD kanalene.
    Det er litt vanskelig å finne GT220 kort som er passivt kjølt men PS har ett: ps.no - VGA-Card nVidia GT220 1024MB D-sub/DVI/HDMI HDCP DDR2 Low Profile Heatsink Remote Control Litt dyrt men med fjernkontroll som kanskje kan virke på Linux.

Nvidia 210 greier ikke beste deinterlacing på HD men er billigere og enklere å finne uten vifte: Komplett.no - Gainward GeForce 210 1GB PhysX CUDA

Det ser ut til at informasjonen om "experimental" støtte i Linux for Terratec kortet er ca. to år gammel, så det burde antagelig fungere rimelig bra nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informasjonen. Ikke lett å finne slik info når man ikke har erfaring.
    Men sliter som du sier med å finne et passivt kjølt kort hos komplett som er kraftig nok. Ønsker strengt tatt å kjøpe alt fra samme butikk.
    Nærmeste jeg kommer er ZOTAC GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA. Men er den kraftig nok? Har en G3D rating på 698 hos Passmark, mens 220 har 445.

Prisen begynner å nå smertegrensen også. Så vil ikke gå så veldig mye høyere i pris.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for informasjonen. Ikke lett å finne slik info når man ikke har erfaring.
    Men sliter som du sier med å finne et passivt kjølt kort hos komplett som er kraftig nok. Ønsker strengt tatt å kjøpe alt fra samme butikk.
    Nærmeste jeg kommer er ZOTAC GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA. Men er den kraftig nok? Har en G3D rating på 698 hos Passmark, mens 220 har 445.

Prisen begynner å nå smertegrensen også. Så vil ikke gå så veldig mye høyere i pris.
    Ifølge det jeg greier å finne av informasjon skal et GT 430 være kraftigere enn et GT 220 så det burde være OK. Bare vær oppmerksom på at dette kortet bruker to kortplasser, men det gjør vel de fleste nyere passivt kjølte skjermkort.

Det ser ut til at du har to hovedkort i handlelisten din, så det er vel noen hundrelapper å spare der?

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på TV fortsatt jeg

Synes du begynner i helt feil ende. Finn deg heller en sliten PC med NVIDIA skjermkort og sett opp mythtv. Mythbuntu f.eks. kan jo bootes rett fra CD'en. Spill av noen filmer og bli fortrolig med hvordan det fungerer, deretter kan du kjøpe deg et tunerkort etc. Så lenge skjermkortet støtter VDPAU er det penger i rett dass å kjøpe noe dyrere. Et brukt nvidia gt 250 eller lignende holder i massevis. Bytt ut vifta med noen kjøleribber, et par hundrelapper har du råd til å tape om det skulle knele. Hardware og shoppingliste bør kort sagt ikke være det første på dagsplanen, ellers kan du fort brenne inne med mye deler hvis du møter veggen.

Generelt synes jeg folk her i tråden deler ut alt for mye penger til Komplett og co i forhold til hva man sitter igjen med av funksjonalitet. Jeg har hatt et utmerket system gående i mange år med gamle skrotPC'er og gamle disker. Kun tunere som har kostet litt penger, men disse kjøpte jeg opprinnelig billig på nettet i tyskland. Nå har jeg riktignok byttet ut enkelte av skrotklientene med atom/ion klienter, men det har strengt tatt vært unødvendig.

Satte forøvrig opp en standalone mythtvmaskin hos en kompis. Det tok en sen kveld og en flaske vin (minst). Dette var en gammel athlon-maskin med 512 mb minne, vi fikk inn en ekstra disk i tillegg til 80gb som stod i. Skjermkortet var et NVIDIA 9600gt (?) Kan ikke se noen forskjell i bildekvalitet på den og hd-tuneren hans.

Gleden ved dette ligger selvfølgelig i å holde på med "data". Jeg har lang fartstid på windows, unix og linuxsystemer, og har bl.a. driftet PC parker og holdt kurs. Skal du bare se på TV og imponere naboen er jeg ikke sikker på om dette er veien å gå. For å si det slik: Om det første du vil gjøre når du har lenset lommeboka på komplett er å spørre på forumet etter en "how-to" er det kanskje smartest å la være

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •