HTPC/mediasenter med Canal Digital - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 44
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er et poeng at det ble litt mye kraft i denne speccen. Var litt overasket av det jeg også. Men jeg har valgt å lytte til råd fra folk som har holdt på med dette lengre enn meg.

Men er svært uenig med deg når du sier at jeg begynner i feil ende. Det jeg ender opp med kan ikke starte som dårligere enn den løsningen jeg har nå. Det er flere enn meg som benytter TV'n i stua. Og de stiller også krav til funksjoner. Så må minimum på HD PVR nivå som en start. Og poenget er jo også å utvide funksjonaliteten ytterligere. Ellers er jo alt bortkastet.

Målet er en helhetlig mediasenter løsning som er gjennomtenkt fra grunnen av. Det var derfor jeg startet denne tråden, for å få hjelp til å tenke gjennom. Naboen bryr jeg meg ikke så mye om.

Synes forresten det var et veldig arrogant og nedlatende innlegg du skrev. "jeg kan mye om PC, det gjør ikke du", var følelsen jeg satt igjen med. Håper og tror det finnes andre mennesker i verden og på forumet som kan like mye eller mer enn deg. Selv om du later til å tro noe annet.
    Men var tross alt noen gode poeng du hadde.

Active
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    326
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det var ikke meningen å fremstå som nedlatende, poenget er nok at du bør ha en viss glede av å holde på med linux og løse problemer. Det virker jo også som du har satt deg selv ganske høye mål. Alle må begynne et sted, så dagens kunnskapsnivå er ikke relevant. Dog fordres det at du orker og har lyst til å løse alle problemer som dukker opp underveis. For alt jeg vet kan du jo få dette til på et blunk.

Mtp hardware synes jeg det er dumt å bruke mye penger på dette før du vet om du vil klare å oppnå å få satt opp et fungerende system. Du vil kjøpe to tunere + 2 cam's uten å være sikker på at du får de til å fungere?

Terratec kortet har eksperimentell støtte som du sier, dette innebærer at du selv må installere driver (mantis/lipliani).Tror ikke dette er så enkelt som du tror, og at støtte er rett rundt hjørnet. Dette er drivere som ble skrevet for flere år siden under alt kaoset rundt multiproto/s2api. Selv om du får kortet til å fungere er det ingen "offisiell" driver til dette i linux, og de vil neppe bli støttet i s2api i fremtiden heller. Lilpliani har et forum og en faq her: Google Translate

Faq: Google Translate

Her anbefaler han forøvrig å styre unna bl.a. Terratec-kortet og andre som er basert på stb0899. Jeg har sett det samme på diverse mailinglister. Når noe ikke er "offisielt" støttet i linux er det som regel en grunn til det. Kjøper du f.eks. et hauppauge-kort DVB-S2 kort er det plug and play, støttet i alle nyere kernels. Her synes jeg du gjør ting veldig vanskelig for deg selv.

Se det, nå har jeg spart deg for et par tusenlapper ut av vinduet ved å google litt. Kanskje du ikke er så sur lenger?

Edit: Nå er faktisk jeg blitt litt irritert. Jeg postet innlegget fordi jeg ønsket å hjelpe deg, og så får jeg det sure innlegget tilbake?. En fjellvettregel er vel "lytt til erfarne fjellfolk". Nå har jeg tross alt gjort dette før deg, og jeg må kunne påpeke at du ser ut til å være på vei i feil retning, og at du har en del utfordringer du kanskje vil få problemer med å mestre basert på det kunnskapsnivået du demonstrerer i innlegget ditt? Formålet er å få deg til å begynne i det små og orientere deg litt før du legger ut masse penger , ikke å demonstrere at jeg har kommet mye lenger enn deg.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2010
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble ikke sur, bare veldig veldig skuffet
    Var nerden i meg som ble fornærmet. Formulerte meg nok litt for skarpt i forrige post. Og beklager det. Men sitter fortsatt igjen med litt av den følelsen jeg beskrev.

Nå skal ikke jeg komme å kreve at folk skal legge alt for mye tid på å forklare meg alt mulig. Men dette er jo tross alt et forum så det må være lov å spørre, og komme med sin mening, selv om den er fundert på dårlig erfaring. Og da er slike svar og tips som du kommer med i din andre post mye mer behjelpelig enn at jeg kaster bortkastet penger på komplett, og mest sannsynlig kommer klagende tilbake hit med behov om Howtos.

Jeg prøver absolutt å lytte til folk med mer erfaring. Og det er derfor jeg kom hit. Og det er svar som at Terratec kortet ikke er noe for meg jeg leter etter. Så takk for det tipset. Og takknemlig for det.

Nå har ikke jeg noe behov for å legge ut min CV her. Men kan si at jeg har jobbet som systemutvikler noen år, og er heller ikke fremmed i Linux. Og plages med datamaskiner er noe jeg gjør hver dag på jobb. Og trives faktisk med det utrolig nok.

So let's bury the hatchet?

Edit: Terratec kortet er noe jeg ble anbefalt av en bruker i denne tråden. Og vi ble enige om at "Experimental use" var skrevet for 2 år siden, og at den mest sannsynlig nå var støttet. Så prøver absolutt å høre på erfarne folk her. Blir litt vanskeligere når to brukere har forskjellige meninger. Iallefall for en mediasenter n00b som meg.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Baldolaf
    Jeg prøver absolutt å lytte til folk med mer erfaring. Og det er derfor jeg kom hit. Og det er svar som at Terratec kortet ikke er noe for meg jeg leter etter. Så takk for det tipset. Og takknemlig for det.

Nå har ikke jeg noe behov for å legge ut min CV her. Men kan si at jeg har jobbet som systemutvikler noen år, og er heller ikke fremmed i Linux. Og plages med datamaskiner er noe jeg gjør hver dag på jobb. Og trives faktisk med det utrolig nok.

So let's bury the hatchet?

Edit: Terratec kortet er noe jeg ble anbefalt av en bruker i denne tråden. Og vi ble enige om at "Experimental use" var skrevet for 2 år siden, og at den mest sannsynlig nå var støttet. Så prøver absolutt å høre på erfarne folk her. Blir litt vanskeligere når to brukere har forskjellige meninger. Iallefall for en mediasenter n00b som meg.
    Jeg nevnte Terratec kortet som et eksempel på utstyr som sannsynligvis ville fungere med CAM på Linux ut i fra informasjon jeg fant på linuxtv.org http://www.linuxtv.org/wiki/index.ph...00_CI_(VP-1041)
    Linuxtv.org sier også at driver er inkludert i nyere versjoner av kjernen: TerraTec Cinergy S2 PCI HD CI - LinuxTVWiki
    Mantis driver is included in kernel version => 2.6.33-rc6.
    If you use a lower kernel version, there exists two different drivers you can download and compile. One driver is available at mantis-v4l-dvb: Summary, and another at v4l-dvb: log

Jeg har selv god erfaring med Hauppauge HVR-4000 og Nova-HD-S2 men så vidt jeg vet fungerer ikke Hauppauge sin CI/CAM løsning på Linux så da må du velge enten metode 1 eller 3 av de jeg har nevnt tidligere.

Da jeg begynte med denne hobbyen kjøpte jeg først et DVB-S kort som jeg satte i en Windows PC jeg hadde fra før og testet først ut med programvaren som fulgte med kortet. Denne var ubrukelig, så jeg testet ut diverse annen Windows programvare men hadde stadig problemer med stabiliteten fordi Windows plutselig fant ut at den ville bruke andre kombinasjoner av codecer.

Etter mye prøving og feiling installerte jeg dual-boot med Linux på denne PCen og fikk det først opp å kjøre stabilt med enklere applikasjoner enn MythTV (Kaffeine) før jeg til slutt brukte en del tid på å få MythTV opp og kjøre.
    Først på dette tidspunktet kjøpte jeg inn hardware til en dedikert HTPC.

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et par ting:
    - "IDTV" - og dermed CAM - fra CD er vel kun for kabel (DVB-C)enda, om jeg ikke tar feil?
    - Om overstående stemmer, kan muligens pairing være et skår i gleden
    - Hauppauge sine CI har stpre begrensninger, IIRC
    - Mange flotte og rimelige produkter på DVB-shop
    - Kan anbefale MediaPortal om du vurderr ett Windows oppsett.

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Okay
    Et par ting:
    - "IDTV" - og dermed CAM - fra CD er vel kun for kabel (DVB-C)enda, om jeg ikke tar feil?
    - Om overstående stemmer, kan muligens pairing være et skår i gleden
    - Hauppauge sine CI har stpre begrensninger, IIRC
    - Mange flotte og rimelige produkter på DVB-shop
    - Kan anbefale MediaPortal om du vurderr ett Windows oppsett.
    CAM for CD gjelder også parabol. Se link i tidligere innlegg i denne tråden: http://avforum.no/forum/generell-htp...ml#post1566515

Newcomer liteglow sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg vekker opp en gammel tråd gidder ikke lage en ny bare for et spm i samme kategori ! men håper på noen tilbakemld !!

Canal Digital kommer nå med den nye HD PVR-dekoderen til Parabol (finnes allrede til kabel-tv) .

Jeg har hatt HTPC med Canal Digital igjennom kabel-tv lenge.
    Men nå har jeg parabol istedet.

Det jeg lurer på (fra dere som har den nye PVR dekoderen) er om jeg bør kjøpe ny cam + S2 kort til HTPC min eller droppe alt som har med PC og gjøre, og heller satse 100% på den nye dekoderen til Canal Digital ??

er det noe fordeler\ulemper med dekoderen vs. en HTPC?

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sannsynligvis trenger du ikke å bytte CAM, men du trenger gyldig kort og DVB-S2:

Fordeler:
    - Fleksibilitet
    - Opptakene blir tilgjengelig
    - "Alt i ett" løsning

Ulemper:
    - Noe knot
    - PC er knot
    - Nevnte jeg knot?

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Soundfre@k
    Sannsynligvis trenger du ikke å bytte CAM, men du trenger gyldig kort og DVB-S2:

Fordeler:
    - Fleksibilitet
    - Opptakene blir tilgjengelig
    - "Alt i ett" løsning

Ulemper:
    - Noe knot
    - PC er knot
    - Nevnte jeg knot?
    Hvilke knot snakker vi om? At det slutter å fungere skikkelig og man må stadig endre på det?

Vurderer selv å prøve et TV kort i HTPC, men er ikke interessert i en løsning som er ustabil. Da er det bedre å krype til korset å kjøpe en godkjent CD dekoder med opptaks mulighet.

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kommer an på hvilken løsning du velger:
    1. Mediecenter fra MSoft + dvblogic + orginal cam = relativt lett
    2. 1. men med softcam = knot
    3. Mediaportal = uendelig tweaking, men knot
    4. MythTV = vet ikke, men ser for meg at det er enda mer knot.

Men, det er fortsatt en PC som trenger å vedlikeholdes, og med alle de fordeler og ulemper det medfører.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan si at med HTPC ikke er mye knot.
    Jeg har kjørt med MCE i 7-8 år nå.
    Det eneste jeg har gjort er å oppgradert windows 3 ganger når ny verson er ute.

Jeg bytta fra Cabel tv, til CAM kort og fikk digitalt helt smertefritt.
    Og når datan går kjører den helt smertefritt år ut og år inn.
    HW oppgraderinger er aldri noe å tenke på siden oppløsningen aldri passerer 1024p

-Jeg har MCE som tar opp alt av serier (simpsons, futurama etc)
    -Jeg kjører også mControl hjemmeautomasjon igjennom samme data.
    -Jeg laster også ned blu-ray\HD\dvd\.divX filmer fra min laptop (Som lagrer direkte på htpc) slik at jeg bare sitter meg ned i sofan å trykker PLAY når jeg vil se nye filmer\serier.
    - I tilleg får jeg streamet NRK gratis
    - Spiller uendelig mye musikk fra disk
    - vise bilder fra ferie turer etc igjennom minnekort
    - Streame musikk igjennom internett radio
    - Se youtube igjennom MCE på tv
    - Se trailere på MCE

Det eneste negative med HTPC er at jeg (med kabel) kun fikk AC3 lyd på HD kanalene.

+ med den nye dekoderen må jo være bedre bildekvalitet ??
    + AC3 lyd på alle kanaler
    + Meget enkelt (ikkeno knot) :P

Grunnen til at jeg ikke har brukt CD sin dekoer før er fordi den lagde støy og ikke hadde mulighet til å ta opp serier.

Men et stort + på CD sin dekoder er at man kan se 2 kanaler samtidig !
    noe som IKKE funker på MCE.

I tilleg hører jeg mange som knoter med å parre CD kortet i en ny CAM ?

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ha inntil 4 tunere i MCE. Du får dual-tunere, så det er fullt mulig å få full PVR-funksjonalitet.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan ha inntil 4 tunere i MCE. Du får dual-tunere, så det er fullt mulig å få full PVR-funksjonalitet.
    Hvordan slike tunere er å få kjøpt i Norge ? (pris?)
    Og kan noen bekrefte at dem faktisk har gjort noe slikt med Parabol ? og en cam.

man må ikke glemme at for 1400,- får man et utmerked PVR med dual opptak.
    Jeg vurderer PVR+MCE .. litt dumt å kjøre dobbelt opp da, men men ..

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1400kr for tuner? Hva er det for en tuner?

DuoFlex S2 PCIe - htpc.no

Men, det er nok billigere å kjøpe fra tyskland.

Intermediate orso sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    3,604
    Takk & like
    Nevnt
    4 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av liteglow
    I tilleg hører jeg mange som knoter med å parre CD kortet i en ny CAM ?
    Det har jeg også hørt rykter om. Jeg kjøpte en CAM ganske nylig i forbindelse med at ville prøve dekoder i en TV (og muligens TV kort senere) og fikk da nytt kort fra CD. Det gamle kortet mitt ser ikke ut til å virke lengre.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1400kr for tuner? Hva er det for en tuner?

DuoFlex S2 PCIe - htpc.no

Men, det er nok billigere å kjøpe fra tyskland.
    Den nye PVR dekoderen til Canal Digital koster 1400,- !
    Da får man guide, opptak og mulighet for å se en kanal å ta opp en annen samtidig

Så om jeg må betale mere for TV-kort til HTPC så blir den totale summen så dyr at det ikke lønner seg.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lest så my negativt om den nye PVR dekoderen at jeg kjøper heller en løsning som funker hehe.

Men det jeg lurer på er hva som skjer om jeg kjøper 2 slike:

Komplett.no - TerraTec Cinergy S2 PCI HD CI

kan jeg da bruke begge 2 på kun 1 CD kort ??

Intermediate Brusveen sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Skien
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av liteglow
    Har lest så my negativt om den nye PVR dekoderen at jeg kjøper heller en løsning som funker hehe.

Men det jeg lurer på er hva som skjer om jeg kjøper 2 slike:

Komplett.no - TerraTec Cinergy S2 PCI HD CI

kan jeg da bruke begge 2 på kun 1 CD kort ??

Litt på utrygg grunn men er 90% sikker på at du må ha 2 kort

Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, to CAM og to kort. Det er derfor det lønner seg å kjøpe kort som har to tunere.

Medlem siden
    Jan 2010
    Sted
    Mo i Rana
    Poster
    88
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hmmz...

jaja, jeg kjøpte ialefall Terra tuneren.
    Dual Tuneren ble for dyr, + at jeg mest sannsynlig måtte ha en CAM i tilleg.
    Kunne ikke se at det fulgte med CAM slik som Terra Tec kortet.

Uansett, så tror jeg at jeg kommer til å ha MCE med en Tuner.
    Også skaffer jeg meg enda et kort for å ha i den orginale CD dekoderen.
    Slik at når MCE tar opp noe, så kan jeg fremdeles surfe igjennom standard pakken med dekoderen.

en løsning som funker "ok" :-)

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •