Hvordan rippe, eller lage ISO av Blu-Ray plater?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 24
    Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hvordan rippe, eller lage ISO av Blu-Ray plater?

Hei!
    Etter at jeg har brukt Mediaportal noen dager så er jeg helt fullstendig hektet. Jeg må bare få over så mange av mine BD-filmer som mulig over til PCn. Så det jeg lurer på er rett og slett, hvordan gjør jeg det?
    Jeg vil beholde kvaliteten 100% men vil ta bort ekstramateriale, ekstra lydspor osv for å spare plass.
    Finnes det noen Open Source programvare som gjør jobben perfekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    Hei!
    Etter at jeg har brukt Mediaportal noen dager så er jeg helt fullstendig hektet. Jeg må bare få over så mange av mine BD-filmer som mulig over til PCn. Så det jeg lurer på er rett og slett, hvordan gjør jeg det?
    Jeg vil beholde kvaliteten 100% men vil ta bort ekstramateriale, ekstra lydspor osv for å spare plass.
    Finnes det noen Open Source programvare som gjør jobben perfekt?
    Mnja...

MakeMKV gjør en god jobb med å rippe i 100% kvalitet til MKV. Den konverterer ingenting, den henter ut originalsporene og plasserer de i mkv-container. Dette kan være problematisk, for det er ikke alle avspillere som støtter BD-formatene direkte. Det begynner å bli bedre støtte for TrueHD og DTS-HD, men subtitle-sporene er fortsatt dårlig støttet.

Du kan velge bort de lyd- og tekstsporene du ikke vil ha, og du velger også hvilke titler du vil rippe fra platen.

MakeMKV koster €50 for BD-ripping (den er gratis for DVD-ripping), men er gratis så lenge betaperioden varer. Det funker på Windows, Mac og Linux.

Det finnes gratisprogrammer, men de gjør i utgangspunktet litt av jobben hver. ClownBD er et program som syr sammen alle disse, og det er relativt greit å bruke. Jeg synes egentlig MakeMKV er enklere, men ClownBD og programmene den trenger er gratis, så da aksepterer man kanskje litt ekstra fikling.

Andre programmer du kan teste er:
    AnyDVDHD
    DVDFab HD Decrypter
    DVDFab Blu-ray Ripper

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Jeg synes egentlig MakeMKV er enklere, men ClownBD og programmene den trenger er gratis, så da aksepterer man kanskje litt ekstra fikling.
    ClownBD er vel avhengig av AnyDVD (som ikke er gratis)? I så fall er det kanskje like greit med MakeMKV (som ikke er avhengig av AnyDVD)?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    ClownBD er vel avhengig av AnyDVD (som ikke er gratis)?
    Er den det? Jeg trodde den rippet med EAC3TO.

EDIT: ... eller er det sånn at EAC3TO ikke klarer å dekryptere, og er avhengig enten av AnyDVDHD i bakgrunnen, eller en ferdigrippet, dekryptert folder?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er den det? Jeg trodde den rippet med EAC3TO.

EDIT: ... eller er det sånn at EAC3TO ikke klarer å dekryptere, og er avhengig enten av AnyDVDHD i bakgrunnen, eller en ferdigrippet, dekryptert folder?
    Når du spør slik ble jeg plutselig usikker

Kanskje Clown funker uten AnyDVD? Var 100% sikker på at den var avhengig av at materialet var dekryptert, men hvor jeg har det fra husker jeg ikke. Jeg før prøve uten AnyDVD neste gang jeg handler en BD så får jeg se.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RuneW
    Når du spør slik ble jeg plutselig usikker

Kanskje Clown funker uten AnyDVD? Var 100% sikker på at den var avhengig av at materialet var dekryptert, men hvor jeg har det fra husker jeg ikke. Jeg før prøve uten AnyDVD neste gang jeg handler en BD så får jeg se.
    Skulle gjerne testa sjæl, men jeg har herpa windows-installasjonen min, så jeg jeg får ikke testa på en stund

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mnja...

MakeMKV gjør en god jobb med å rippe i 100% kvalitet til MKV. Den konverterer ingenting, den henter ut originalsporene og plasserer de i mkv-container. Dette kan være problematisk, for det er ikke alle avspillere som støtter BD-formatene direkte. Det begynner å bli bedre støtte for TrueHD og DTS-HD, men subtitle-sporene er fortsatt dårlig støttet.

Du kan velge bort de lyd- og tekstsporene du ikke vil ha, og du velger også hvilke titler du vil rippe fra platen.

MakeMKV koster €50 for BD-ripping (den er gratis for DVD-ripping), men er gratis så lenge betaperioden varer. Det funker på Windows, Mac og Linux.

Det finnes gratisprogrammer, men de gjør i utgangspunktet litt av jobben hver. ClownBD er et program som syr sammen alle disse, og det er relativt greit å bruke. Jeg synes egentlig MakeMKV er enklere, men ClownBD og programmene den trenger er gratis, så da aksepterer man kanskje litt ekstra fikling.

Andre programmer du kan teste er:
    AnyDVDHD
    DVDFab HD Decrypter
    DVDFab Blu-ray Ripper
    Testet MakeMKV i går kveld. I.o.m. at jeg brukte en bærbar pc så tok prosessen omtrent hele natten
    Jeg valgte kun ett lydspor, DTS/2.1 og krysset av for norske subtitles. Etter prosessen så var filene delt opp i kapittel, eller "title". Størrelsen ble tilsammen 75GB. Det er vel kanskje normalt når det er helt ukomprimert.
    Slik jeg forstår av deg, så må man ha ClownBD for å sy i sammen filene? man kan ikke det med MakeMKV?
    Og jeg hadde, ja, problemer med subtitles. Det funket ikke. Såg i loggen at det var feilmelding på akkurat det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skulle gjerne testa sjæl, men jeg har herpa windows-installasjonen min, så jeg jeg får ikke testa på en stund
    Jeg kom på at jeg har både BD-drev og noen BD-filmer (jeg vil bytte bort) liggende på jobb. Testet litt uten AnyDVD snurrende og eac3to feiler så det suser uten AnyDVD:

Kode:
    eac3to v3.24
    command line: "D:\UTILS\HD Rip Tools\eac3to\eac3to.exe" "X:" 1) -progressnumbers -LOG="G:\temp\LOGS\eac3to_PASS2_LOG.LOG"
    ------------------------------------------------------------------------------
    The format of the source file could not be detected.  <ERROR>
    Forsøkte samme BD med AnyDVD og da fungerer ting som normalt.

Jeg skal ikke påstå noe, men jeg tror det er som jeg antydet - at ClownBD er avhengig av ferdig dekryptert materiale. Husker ikke akkurat hva AnyDVD (HD) koster, men hvis det er noe ala MakeMKV, så er muligens ikke noe å lure på.

Men når det er sagt: Personlig har jeg til gode å lage en rip med MakeMKV som fungerer bra med min Popcorn Hour mediaspiller (har bare prøvd med HD-DVD så det er ikke umulig at det er der problemet ligger). AnyDVD knekker jo også "alt" innen plater. Tror den tar det meste innen CD-kopibeskyttelser for eksempel, hvis det er av interesse...

Newcomer
    Medlem siden
    May 2010
    Poster
    95
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser på nett at de aller fleste anbefaler SlySoft AnyDVD HD. Får laste ned og teste det.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Greedo
    Ser på nett at de aller fleste anbefaler SlySoft AnyDVD HD. Får laste ned og teste det.
    Bare husk at du ikke kan ta bort ekstramateriale og slikt med AnyDVD da. Du må uansett ha noe annet i tillegg for å gjøre slikt.

Newcomer peram sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    200
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg er godt fornøyd med denne guiden :

Another EAC3to GUI Plus Updated 5-31-2010

peram

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    219
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et alternativ er denne:

Dvdfab

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Merk at man ikke får med BTB og WTW ved avspilling av BD rippet til MKV. Det er ikke noe galt med selve MKVen, men man får kun ekte "passthrough" av videosignalet ved å kjøre en protected path avspiller (f.eks PowerDVD) i disc mode, dvs originalplata eller en mountet BD ISO.

BD MKV filer avspilt på ATI 5XXX-serien har også en liten feil i grønt i den nedre delen av gråskalaen som ikke er der i BD disc mode i følge målinger gjort på avsforum. Ikke noe alvorlige greier riktignok.

Poenget mitt er at den eneste måten å få 100% urørt bilde som på en god BD-spiller er å kjøre BD disc eller BD ISO på en avspiller som støtter protected path (dvs kommersiell).

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og WTF er WTW?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BTB = blacker than black, 0-15 på RGB gråskalaen
    WTW = whiter than white, 237-255 på RGB gråskalaen

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Poenget mitt er at den eneste måten å få 100% urørt bilde som på en god BD-spiller er å kjøre BD disc eller BD ISO på en avspiller som støtter protected path (dvs kommersiell).
    Er det slik å forstå at du også går glipp av BTB og WTW ved å spille av rippede .m2ts/.ts-filer av BD-plater?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja. Alt som ikke avspilles i disc-mode. Det er lett å teste. Bruk en kalibreringsplate, f.eks AVS HD709 plata som er gratis på avsforum, og sjekk brightness/kontrast-kalibreringsdelen med graderinger fra 0 og oppover for svart og 255 og nedover for hvitt. Uansett om du vrir brightness på max vil du aldri se nivåene fra 0-15 med "fil-versjonene" (lag en mkv-ripp av aktuell test f.eks), mens du ser alt om du benytter discen som BD ISO eller plate i f.eks PowerDVD (du trenger patched versjonen av AVS HD 709 i såfall). Mkv avspilt i PowerDVD viser ikke dette siden det skilles mellom fil og disc-avspilling (med tanke på protected path så vidt jeg har skjønt).

Jeg tror man kan tenke på disc mode med protected path som en slags kryptert tunnel fra disc til skjerm. Med andre ord har ikke HTPCen noe annet valg enn å avspille den 1:1. Den ser rett og slett ikke videosignalet direkte slik den gjør med fil-basert avspilling. Dette inkluderer da diverse ekspandering og krymping av RGB rommet osv (RGB Full/RGB Limited). Det er også dette som gjør at feilen i grønt på gråskalaen på ATI 5XXX kortene kun er der på filbasert avspilling. Driveren får rett og slett ikke tuklet med signalet når filmen avspilles via protected path.

Bortsett fra at problemene man får når man skal kalibrere er denne problematikken nærmest ikke synlig rent visuelt siden nærmest all video stort sett holder seg innenfor RGB limited. For min del som superentusiast er det en prinsippsak. Jeg vil ha med all informasjon. Det at det mangler informasjon indikerer også at bildet er gjennom en form for prosessering, noe jeg ikke er villig til å godta.

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Ja. Alt som ikke avspilles i disc-mode.
    Har det noe med selve rippingen å gjøre da? Legger merke til at det er en del test-mønster-filer der ute som ligger som .ts-filer. Er dette bare tøys, siden de ikke kan spilles av i "disc mode"?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kunne ikke finne et eneste test pattern på BTB/WTW, brightness, kontrast, black levels eller tilsvarende der, så jeg regner med at det er en grunn til det.

Uansett ville jeg tatt utgangspunkt i en ripp av en velrennomert testplate med kjent og verifisert opphav (avsforum sin anbefales som sagt). Det må være en som er tilgjengelig som blu-ray som du så ripper for å gjenspeile det som skjer med ordinære filmer.

Det er ikke rippeprosessen som gjør det. Man kan f.eks rippe 1:1 eller kopiere m2ts fila direkte uten at dette påvirker noe.

Det er i selve avspillingen det skjer. Det spiller ingen rolle hvilken avspiller du bruker. Jeg har ikke fått frem BTB på test pattern hverken i MPC-HC, WMP12 eller PowerDVD på mkv her i hvertfall. Hvorfor det er slik aner jeg rett og slett ikke. Jeg anbefaler deg å prøve selv i stedet for å ta meg på ordet.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Link til test disc på avsforum:
    AVS HD 709 - Blu-ray & MP4 Calibration - AVS Forum

AVCHD er fin om du ønsker å brenne den på plate siden den kan brennes på DVD (det er fremdeles snakk om en blu-ray)
    HDMV versjonen er fin om du bare trenger den på PCen slik som i dette tilfellet (må evt. brennes på blu-ray)

Jeg har ikke testet denne nye versjonen enda, men er på vei. Den gamle versjonen måtte lastes ned i en spesiell patched versjon for å fungere riktig avspilt fra HTPC.

Plata har også en pixel resolution test som er genial for å sjekke 1:1 pixel mapping. Det er f.eks et problem med oppløsning og pixel mapping i MPC HC om man benytter over 100% størrelse i Windows 7. Kort sagt avspilles filmen i lavere oppløsning enn den egentlig har og ser derfor dårligere ut enn samme mkv avspilt i f.eks WMP12.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •