Ønsker å gjøre HTPC'en støysvak, begynne med skjermkort og HDD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate eMTea sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ønsker å gjøre HTPC'en støysvak, begynne med skjermkort og HDD?

Hei!

Hvilket skjermkort er greit for videoavspilling fra hdd og bluray? Ingen gaming her i gården! Vil helst ha noe vifteløst, som støtter hd-lyd formatene rett ut på hdmi.

Hvilke solid state disk er bra nå da? kun for os+småprogrammer. Media blir liggende på egen server..

Trenger også et velegnet hovedkort til den nye serveren. Med flest mulig disk tilkoblinger.

Håper på oppklarende svar.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Hei!

Hvilket skjermkort er greit for videoavspilling fra hdd og bluray? Ingen gaming her i gården! Vil helst ha noe vifteløst, som støtter hd-lyd formatene rett ut på hdmi.

Hvilke solid state disk er bra nå da? kun for os+småprogrammer. Media blir liggende på egen server..

Trenger også et velegnet hovedkort til den nye serveren. Med flest mulig disk tilkoblinger.

Håper på oppklarende svar.
    1.skjermkort:
    Nvidia vifteløs hvis du skal kjøre XBMC på linux type GT220 eller høyere
    ATI/NVIDIA hvis du skal kjøre Windows som OS.
    2.SSD disk:
    40gb fra Intel skulle vel holde i lange baner, men kan bli i det korteste laget hvis du har ett stort filmbibliotek e.l. som skal indekseres. Jeg kjører Vista og XBMC og har rett rundt 8gb ledig plass igjen, og dette er uten tilleggsprogrammer o.l.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mandag
    1.skjermkort:
    Nvidia vifteløs hvis du skal kjøre XBMC på linux type GT220 eller høyere
    ATI/NVIDIA hvis du skal kjøre Windows som OS.
    2.SSD disk:
    40gb fra Intel skulle vel holde i lange baner, men kan bli i det korteste laget hvis du har ett stort filmbibliotek e.l. som skal indekseres. Jeg kjører Vista og XBMC og har rett rundt 8gb ledig plass igjen, og dette er uten tilleggsprogrammer o.l.
    Ok, takker for svar, men er det mulig å få et litt mere spesifikt svar på skjermkort? ligger jo alt fra 400kr->4000kr...

40gb skulle holde ja, men hva mener du med stort filmbibliotek, 200+/1000+?

skal kjøre win7+xbmc

Active
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    438
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eMTea
    Ok, takker for svar, men er det mulig å få et litt mere spesifikt svar på skjermkort? ligger jo alt fra 400kr->4000kr...

40gb skulle holde ja, men hva mener du med stort filmbibliotek, 200+/1000+?

skal kjøre win7+xbmc
    Om du ikke skal spille burde dettevære et bra valg.
    Komplett.no - PowerColor Radeon HD 5450 1GB DDR3

Selv kjøpte jeg akkurat et viftrløst powelcolor 5650, men det er for å ha litt spillemuligheter. Det holder veldig grei temperatur så langt, men jeg har god plass og god luftgjennomstrømning i kassa mi.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    73
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du skal kjøre Linux så kan du ta ett skjermkort i denne klassen fra Nvidia:
    Komplett.no - ZOTAC GeForce GT 430 1GB PhysX CUDA
    Hvis du skal ha Windows som OS så kan du godt velge det skjermkortet som ble linket til over.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    1,717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter nvidia sine kort alle lyd-formater da via hdmi? Trodde det var kun ati som hadde støtte for dette?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dette skjermkortet nå:
    Asus GeForce 8600GT 512MB GDDR3 Silent,
    PCI-Express, Tv-Out/2xDVI-I/HDTV/HDCP

På dette hovedkortet:
    Asus P5K-E/WIFI-AP, P35, Socket-775,
    DDR2, WIFI, ATX, GbLAN, PCI-Ex16

Bare litt usikker på om jeg har riktig porter for det kortet linket til over her.
    Jeg kjører Win7, og XBMC, og kommer ikke til å bytte til Linux.
    Jeg skal ikke spille på denne pc'en nei...

Intermediate Wibla sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ATI-kortet nevnt over passer fint ja.

Har du hatt oppe pcen mens den er igang og lyttet etter støykilder?

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Wibla
    ATI-kortet nevnt over passer fint ja.

Har du hatt oppe pcen mens den er igang og lyttet etter støykilder?
    Mener du dette kortet? Passer det i noen av mine PCIe porter?
    Komplett.no - PowerColor Radeon HD 5450 1GB DDR3

Har ikke hatt den oppe mens den er i drift nei, men må bytte skjermkort uansett pga lyd over hdmi, samt at jeg vil ha en SSD til OS disk, fordi de andre diskene skal flyttes ut i en server.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2010
    Poster
    117
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av svortevik
    Støtter nvidia sine kort alle lyd-formater da via hdmi? Trodde det var kun ati som hadde støtte for dette?
    Støtter alt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har strømforsyning med vifte så kan det være mye å hente på å bytte vifta. Jeg bytta vifter (2) på min og PC'en ble ikke til å kjenne igjen.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    1,128
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Är väl bara från GT260 som Nvidia stöttar passthrough av hd ljud.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå er jeg igang med dette igjen...

Jeg har byttet til HD5450 skjerkort og 40GB SSD disk.
    Jeg har en Noctua 80mm i CPU kjøleren, denne er ikke lydløs.

Jeg hører pc'en greit 4m unna, og må gjøre noe...
    Nå er det vifta i PSU og CPU som bør gjøres noe med.

Hva er ok CPU temp? Nå har jeg bare for å teste koblet på en viftestyring å fått CPU viften ned fra 1800RPM til 1350RPM. Begge kjernene vandrer mellom 40-45grader ved avspilling av en BD fil, (.m2ts 23GB) kjernene da ligger på ca 50% last.
    Lyden med den senkingen ble helt konge, nå er det bare PSU igjen...

CPU kjøler: Har skjønt at det er lite å velge mellom til å passivt kjøle en Core 2 Duo 3GHz, så må vel strekke meg til en med stor stillegående vifte...
    Hvor mange watt PSU trenger jeg? Er det noen gode vifteløse å anbefale?
    Denne: Men den var jo litt dyr da ps.no - Calmer Fanless Netzteil - 560W

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I min HTPC med en eldre AMD dobbelkjerne CPU har jeg en slik en:
    Geminii S - Cooler Master - Leading Provider of Computer Case | Cooler | Power Supply

Selv på full last (kompilering av MythTV på begge kjernene) ligger CPU temperaturen på 38-40 grader.
    Det ser ikke ut til at denne er i salg lenger, men det burde være mulig å finne noe lignende.

Husk at i de fleste kabinetter så er vifta i PSU med på å suge ut varm luft, så en vifteløs PSU gjør kanskje at du må ha (fler) kabinettvifter istedenfor.
    I mitt kabinett står PSU på høykant på den ene siden med åpningen til viften pekende mot CPU viften. Kjøleribbene på CPU står slik at ca. halvparten av varmen fra CPU blåses rett inn i viften til PSU og så ut av kabinettet.

Jeg ville nok vurdert en PSU med 14 cm vifte istedenfor å bruke masse penger på en vifteløs.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    534
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, Den Noctua cpu kjøleren din ser jeg ingen grunn til å bytte. Den eneste grunnen til at den bråker må være at den går på for høy hastighet.

Selv kjører min 9cm cpu vifte på ca 900rpm og er tilnærmet lydløs. Dette er på en Intel i5 4 kjerners cpu. Du kan fint stille ned din til denne hastigheten du også.
    Cpu kjernene kan fint ligge på litt over 40 grader idle og helt opp til 60 grader under load. De tåler egentlig enda mer men greit å holde seg under 60-70 synes jeg.
    Jeg bruker også kun 1 stk kabinett vifte og jeg har ett vesetlig varmere skjermkort enn deg. 8)

Du skal kunne klare deg med en stillegående 350-400w psu. Skal du ha vifteløs så er nok Seasonic de aller beste merket.

Denne er meget god: SEASONIC X-400 400W MODULAR FANLESS

Selv hadde jeg heller gått for denne, da viften er tilnærmet lydløs og den aktiveres kun når temperaturen blir for høy:
    SEASONIC X-560 560W MODULAR

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    I min HTPC med en eldre AMD dobbelkjerne CPU har jeg en slik en:
    Geminii S - Cooler Master - Leading Provider of Computer Case | Cooler | Power Supply

Selv på full last (kompilering av MythTV på begge kjernene) ligger CPU temperaturen på 38-40 grader.
    Det ser ikke ut til at denne er i salg lenger, men det burde være mulig å finne noe lignende.

Husk at i de fleste kabinetter så er vifta i PSU med på å suge ut varm luft, så en vifteløs PSU gjør kanskje at du må ha (fler) kabinettvifter istedenfor.
    I mitt kabinett står PSU på høykant på den ene siden med åpningen til viften pekende mot CPU viften. Kjøleribbene på CPU står slik at ca. halvparten av varmen fra CPU blåses rett inn i viften til PSU og så ut av kabinettet.

Jeg ville nok vurdert en PSU med 14 cm vifte istedenfor å bruke masse penger på en vifteløs.
    I mitt kabinett er PSU plassert helt i hjørnet, og suger inn luft bak, og blåser dette ut gjennom et gitter i siden på kabinettet. Så det har ikke noe med flowen i kabinettet å gjøre i det hele tatt.
    Men nå skal det sier at en vifteløs en vil nok avgi mere varme lokalt i kabinettet. Men HTPC'en står inni en benk, så jeg kan godt lage store hull i topplokket mitt for å bli kvitt varmen.

Sitat Opprinnelig postet av magb
    Hei, Den Noctua cpu kjøleren din ser jeg ingen grunn til å bytte. Den eneste grunnen til at den bråker må være at den går på for høy hastighet.

Selv kjører min 9cm cpu vifte på ca 900rpm og er tilnærmet lydløs. Dette er på en Intel i5 4 kjerners cpu. Du kan fint stille ned din til denne hastigheten du også.
    Cpu kjernene kan fint ligge på litt over 40 grader idle og helt opp til 60 grader under load. De tåler egentlig enda mer men greit å holde seg under 60-70 synes jeg.
    Jeg bruker også kun 1 stk kabinett vifte og jeg har ett vesetlig varmere skjermkort enn deg. 8)

Du skal kunne klare deg med en stillegående 350-400w psu. Skal du ha vifteløs så er nok Seasonic de aller beste merket.

Denne er meget god: SEASONIC X-400 400W MODULAR FANLESS

Selv hadde jeg heller gått for denne, da viften er tilnærmet lydløs og den aktiveres kun når temperaturen blir for høy:
    SEASONIC X-560 560W MODULAR
    Det er ikke en noctua kjøler, det er en orginal ASUS som fulgte med HK, men byttet den 90mm viften etter at lageret gikk til en 80mm 1800RPM Noctua vifte.
    Jeg har 2 120mm Noctua vifter i front, disse er "lydløse" så de kan jeg godt beholde.
    Strømforsyningen har 140mm vifte men den bråker som bare det. Tror nok første forsøk blir å bytte til denne viften i PSU: NOCTUA NF-P14-FLX CASE FAN 140MM og bytte til denne CPU kjøleren: NOCTUA NH-C14 S-1155/1156/1366/AM3 - Perfekt om du vil kjøle bÃ¥de prosessor og hovedkort!

Tusen takk for linken til dustinhome.no, hadde ikke hørt om den før og ingen av de kjente norske nettbutikkene hadde 140mm vifter på lager.. (ikke som gikk stille iallefall)

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sånn prismessig, er det ikke like greit p kjøpe et nytt hk og cpu som dekoder uten bruk av skjermkort? Amd har noen greie saker der. Sjekk så picopsu og det skulle være stille.

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av GWH
    Sånn prismessig, er det ikke like greit p kjøpe et nytt hk og cpu som dekoder uten bruk av skjermkort? Amd har noen greie saker der. Sjekk så picopsu og det skulle være stille.
    Nå har jeg jo en komplett PC som fungerer bra, så har ikke tengt på den måten, men slike uttaleser liker jeg best med en link eller 2 til forslag

Jeg har et forsterkerkabinett som dette: modushop.biz med sort front som jeg heller kunne bygget en ny PC i isåfall... Da kan man jo bruke heatpipes, og slippe store kjølere.

picopsu er jo kun for 12v og lav belasting ~120W eller noe...

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    717
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er hva jeg kjører:
    Intel i3 2100t
    Du kan like gjerne bruke utgaven uten T til slutt, den bruker litt mere strøm.

Hovedkort
    Zotac h67 mini itx kort

Og så tar du bare en grei SSD sak sånn som denne f.eks:
    intel 80gb 320 series
    Bruker Jriver på som mediaspiller og SPotify på maskinen, kjører win7.

Drar 1080p filer (egenrippede ca 25-30gb) med bitperfect lyd så det lyser opp i receiveren.

Alle filene mine ligger på en qnap 109 som er kablet til router og det samme er pc'en min.

EDIT, og eneste grunnen til at jeg vet pc er på med mindre jeg legger øret inntil er at det lyser blått i et par leds på fronten. (og der hjelper picopsuen godt på)

Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    1,912
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser jo ut som et meget pent oppsett det der!
    Hva slags kjøler har du på CPU'en da?

Men er ikke picopsu bare for 12v da? har du en ekstern strømforsyning til den igjen da?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •