LØSNING?? 3D bluray uten HDMI 1.4? :)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0

Vis meningsmålingsresultat:

Velgere
0. Du kan ikke stemme i denne meningsmålingen
  • 0 0%
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Talking LØSNING?? 3D bluray uten HDMI 1.4? :)

Hei, vet ikke sikkert enda, da jeg ikke får testet før 6000 serien fra ATI kommer ut, men her er min løsning så langt:

1) Du kjører htpc'n med et HD 5450 (det jeg bruker nå, eller noe tilsvarende) dette kortet kan kjøre full HD-LYD ut igjennom HDMI utgangen. Koble dette kortet til reciveren og bruk det som standar lyd device i Windows 7 (eller annet OS).

2) Kjøp så et tilsvarende ? "HD 6450??" som støtter 3D playback og HDMI 1.4 output til bildet?

3) Min mening er at jeg tror dette vil fungere meget godt. Noen recivere har jo muligheter for lip-sync etc, dette vil da selvfølgelig ikke fungere, da bilde går rett til skjerm og lyd rett til reciver.

Hva tror dere?

**EDIT** 2013 **EDIT**

Ja, det er en stund siden denne posten ble laget! men her er isåfall løsningen:

Har du en RECEIVER som bare støtter HDMI 1.3 og som ikke er 3D KLAR? Men du har en 3D TV som du gjerne ville ha brukt med anlegget dit?

1) I din HTPC bruk et 5000 serie eller nyere kort fra AMD i PCI-E. (5450 og opp til 5750 støtter FULL 3D 1080P med nyere drivere (12.10+) men dette uten HW acceleration så ha en CPU med litt krefter, ALLE i 6 og 7xxx serien støtter full 3d 1080p med HW acceleration)

2) Sett så et billig 5450/6450 i en annen ledig PCI-E slot eller en ledig PCI inngang (hvis bruk av PCI inngang må du brekke av den ene enden på kortet som ikke passer inn).

3) Ta en HDMI 1.4 (high speed) fra det kraftigste kortet som du satt i PCI-E og sett den i TV'n.

4) Ta så en HDMI kabel fra det andre kortet og inn i receiveren.

5) Gå på lydinstillinger i windows. Her vil du nå se 2 eller flere HDMI ut fra AMD kort. Velg den riktige (test deg fram til lyden kommer fra RECEIVEREN og ikke TV'n).

Voila! Du har nå mulighet for full bitstream av HD lyd til receiveren din, samtidig som du har muligheten til FULL HD 3D på tv'n

Dette fungerte utmerket hos meg! jeg håper dette var til hjelp for noen

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er samme løsning som en del BD spiller - produsenter har begynt å komme med, altså dobbel HDMI output, der den ene er ment for lyd. Men det er vel nok med kun dual/clone output på 6450??

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av thunderstorm77
    Dette er samme løsning som en del BD spiller - produsenter har begynt å komme med, altså dobbel HDMI output, der den ene er ment for lyd. Men det er vel nok med kun dual/clone output på 6450??
    Dette vet jeg ikke enda, venter på flere detaljer innen 6000-serien HTPC skjermkort

Newcomer Amrita sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

ivrig ja :P

er det ikke like greit å vente med å spekulere i "løsninger" til du vet hva slags kort som støtter va?
    ikke lenge igen til mid range korta kommer nå
    noen htpc kort er jo ikke announca ennå

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker bare et asus hdav 1.3 deluxe lydkort

kobler hdmi kabelen fra skjermkort til lydkortet og en hdmi kabel fra lydkort til reciver ... lyd og bilde på samme kabel
    da må tven selvfølgelig vere koblet gjennom reciveren
    funker fett med 3d osså.
    har et hd5850 skjermkort
    og bare hdmi 1.3 kabler

Intermediate AV-Fallet sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    2,287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elanee

kobler hdmi kabelen fra skjermkort til lydkortet og en hdmi kabel fra lydkort til reciver ... lyd og bilde på samme kabel
    funker fett med 3d osså.
    har et hd5850 skjermkort
    og bare hdmi 1.3 kabler
    Det er vel ikke noe som heter HDMI 1.3 kabel egentlig (bare for å pirke). Hvis det står det på den betyr det nok at den er testet for den båndbredden som kreves for 1.3, og det er fullt mulig at den klarer høyere. Kablene kategoriseres etter overføringshastighet.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av elanee

funker fett med 3d osså.
    har et hd5850 skjermkort
    og bare hdmi 1.3 kabler
    Interresant fungerer dette i full 1080p? eller 1080i/720p?

Uansett, HD 6800 serieren (samme som 5700 serien) har nå kommet, med bekreftet 3D bluray støtte og HDMI 1.4, så min løsning over vil nok mest sannsynelig fungere for de som vurdere å oppgradere sin HTPC til 3D playback m.Reciver uten 3D støtte.

Jeg bekrefter ikke denne løsningen 100% enda, men skal få testet ut dette så fort som mulig. Men mangel på hardware og penger gjør at det blir senere.

Hvis noen får/har testet dette i løpet av tiden, hadde det vært gøy med et svar

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    min løsning fungerer utmerket.. er ikke noe problem å kjøre 3d med ati sine Hd serie skjermkort'
    spiller av fulle blueray plater med 3D og dts hd master/dolby true hd lydspor i 1080p
    tror faktisk at du skal kunne få lyd på samme kabel ved å bruke ati sin lydutgang på hdmi kabelen, men jeg vet ikke om dts hd master etc er støttet.
    har til og med spilt spill i 3d men da med Iz3d sin driver for ati.
    fungerer ikke helt bra i alle spill men er mulig.
    nvidia har ikke kommet med sin løsning for 3D spill enda og jeg tror det kommer til å koste penger.

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @elanee
    trur du blander litt
    nvidia har hatt sterioscopic 3D teknologi til spill i bruk siden 2008 og er gratis.(om du har d du trenger for å se 3D selfølgelig)
    og det med lyden?
    ati sine kort har siden hd4000 serien støttet Lyd over hdmi
    er nvidia som var sent ute med lyd over hdmi og trengte en løsning som du bruker

julianb kunne jo selfølgelig brukt et slikt lydkort i sin "løsning" men det han vill er vell å bruke minst mulig penger på å få lyd i sitt oppsett å heller prøve å bruke noe han allerede har liggende
    jeg foreslår han bruker en optisk kabel om han har et 5.1 opppsett (er kun et 7.1 oppsett som behøver lyd over hdmi)
    og etter pengeboka hans å forstå tru jeg ikke han har et 7.1 oppsett, men er ikke skråsikker, er selv av typen som spiser ris i månedsvis så jeg kan kjøpe dyre ting hehe)
    (EDIT)
    her har jeg feil, ikke mulig å putte ut full oppløst lyd til 5.1 heller via optisk kun 2.0. lærer noe nytt hele tiden

1. jeg lurer på hva slags 3D du sier funker med skjermkortet ditt?
    anaglyph(fargede glass) eller stereoscopic(oppladbare briller)?

har ikke hørt før nå med hd6000 serien at ati støtter stereoscopic 3D

2. kan du fortelle litt mer om oppsettet ditt?
    som tv/monitor,briller,avspillings software,drivere.(er nok mange som kan dra nytte av det)

3. og sist men ikke minst funker dette med BD3D?(1080p x2) greit å vite, er jo andre 3D formater som ikke er av intresse om man skall bruke dette til å se på blu-ray's ^^

(ser du sier du har sett på blu-ray plater med 3D, jeg spør ikke for å være tett, er bare at det kom noen anaglyph 3D blu-ray plater tidlig, å BD3D plater er ganske så nytt å langt fra det samme)

Amrita

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    stemmer det at nvidia har hatt 3d lenge men bare til sine egne briller og skjermer.
    står bare comming soon på 3d for samsung tv etc.
    ati bruker jo iz3d og tridef3D drivere
    bruker stereoscopic 3d på samsung 3D tv har (istid3/monsters vs aliens og en del demo plater) er veldig få 3D filmer som er kommet ut enda noe som er litt skuffende.
    bruker arcsoft total mediaplayer som avspiller for 3D kan osså bruke power dvd.er det 2 eneste programmene for pc akkuratt nå.
    jeg såg faktisk istid i 3D på kino og må si 3D hjemme i stua på tven er mye bedre!:P
    alle HD serie kort til ati har lyd over hdmi så da kan han vel bare bruke det`?

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    :/ er nok mange som har byttet ut skjermkortet sitt bare på grund av å få 3D og mange fler kommer til å gjøre det, ATI/AMD har ikke akkurat reklamert for at 5k serien demmes kan kjøre 3D(utrolig sleipt av dem)

helt enig ble kjempe skuffa over hvor lite 3D titler som finns
    (dog har jeg endel fler, da jeg ikke har noe imot torrenting)
    men det kommer massevis av 3D filmer nå fremover mot jul

synes også 3D er bedre å se hjemme har ikke gjort noen direkte sammenligning men jeg så shrek 3D på kino og d var utrolig anstrengene for øya mine, i motsetning til mitt eget setup hvor jeg ikke merker noe ubehag.

julianb trenger 2 utganger, en til receiver og en til tv'n for receiveren hans takler ikke hdmi 1.4a
    så han har tenkt å bruke sitt gamle skjermkort som "lydkort"
    men jeg ble brått skikkelig forvirra, for skjermkortet ditt støtter da heller ikke 1.4a? ati sier jo at korta demmes støtter kun 3D over 1.4a ser ut til at han bare må prøve seg frem, ati vet ikke va di snakker om tydligvis.
    (ikke første gang noe slikt sjer dissa to skjermkort Gigantene er noen sleipinger)

Brått klarer han å kjøre 3D allerede nå uten å kjøpe noe som helst

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    3d på hdmi 1.3 skal gå fint er bare tull at en må ha hdmi 1.4 verken skjermkortet/lydkortet/reciveren har 1.4 så nei det er ikke nødvendig. kanskje om det kommer filmer med høyere frame rate kan det trenges større båndbredde.

jeg har osså lastet ned mine filmer men fremdeles ikke mange ute .. nevnte bare et par stk av de jeg hadde^^

har en et kort av ati sin HD serie tror jeg en skal kunne se 3D dog fant jeg ut at en må sette navnet på tv ingangen til"pc" ellers fikk jeg ikke opp alle 3D mulighetene.rart opplegg på den undermenyen hadde jo valgt hdmi kontakten som het pc men måtte vist spesifisere hva som var koblet til ellers fikk jeg bare opp oppskalering fra 2d-3d noe som ikke er noe spes å skryte av.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

HD 5450 som lydkort er vel kanskje det mest "bang4bucks" kortet du kan få hvis du skal spille bluray og sende HD lyd ut kortet koster rundt 350 kr og sender FULL HD lyd og BILDE ut igjennom HDMI 1.3 utgangen. Du har da muligheten til å sette opp både 5.1 eller 7.1 oppsett

6000 Serien er den første serien som tilbyr HDMI 1.4 med 3DBLURAY støtte i 1080p (5000 serien støtter kun spilling av spill i 1080p ikke bluray igjennim HDMI (den kan kun bli spilt i 720p).

Poenget jeg skal fram til er for de som allerede kanskje har et lydkort som kan sende HD lyd ut igjennom HDMI, men som ikke har 3D støttet reciver enda, og vil derfor ikke få noe bilde.

*EDIT*: Løsningen min er da, at du kan bruke et 6000 kort sammen med et 5000 serie kort (eller et annet lydkort), hvor 6000 sender 3D bilde til TV (1.4) og 5000/annet lydkort sender lyd til RECIVER (1.3)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det du sier stemmer ikke.
    jeg kjører 1080p 3d filmer på mitt hd5850 uten problem står både i info når jeg spiller av/input på reciever og tven
    vet ikke hvor du har din info fra men i praksis funker det iallefall for meg ....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hm, rart :/ Det er jo bra at det fungerer, men i følge AMD og 3D TV forhandlerene må man bruke HDMI 1.4 for 3D i 1080p (ikke 1.3)

Her er hva ATI/AMD sier kortene støtter:

Supported Hardware

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    joda såklart står det der .. da de ikke vil garantere for at det virker på hdmi 1.3
    det er jo osså en måte å få folk til å kjøpe nytt

Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skall ikke tvile på elanee her nei

optoma HD66 står på listen demmes som 3D supported projector
    og den har hdmi 1.3

så det er tydelig at 1.4a skall være nødvendig for 3D er bare en salgs gimmic fra ati/amd sin side

(edit)
    ok den er riktig nok 720p men uansett..

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2010
    Poster
    1
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Amrita
    skall ikke tvile på elanee her nei

optoma HD66 står på listen demmes som 3D supported projector
    og den har hdmi 1.3

så det er tydelig at 1.4a skall være nødvendig for 3D er bare en salgs gimmic fra ati/amd sin side

(edit)
    ok den er riktig nok 720p men uansett..
    Jeg er ikke en ekspert på verken hdmi eller tv, men når jeg satt "refresh rate" til 24 hz i 1080P på mitt HD5970-kort førte dette til at tvn ble satt til 3d-mode automatisk (Samsung UE55C7705) når jeg prøvde å spille av en 3d blu-ray i TotalMedia Theatre 3 (med 3d plugin).

alec

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2009
    Poster
    57
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til alle, så kan jeg isåfall bekrefte at HD 6000 serien støtter 1080p 3D m/lyd igjennom HDMI 1.4 utgangen.

Det fungerer derimot ikke å bruke 2 skjermkort, derav at et sender lyd og et annet sender 3D.

Hvis denne løsningen skal fungere på recivere uten HDMI 1.4, må man:

Få tak i et ASUS eller et hvilket som helst annet LYDKORT som støtter HDMI 1.3 LYD, også kan man sende bilde ut igjennom skjermkortet

Intermediate Rotja sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    3,460
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor prøver ikke flere en to HDMI ut av spiller løsning?
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...ic-bdt300.html
    Slå to fluer i en smekk. HD Lyd til din receiver, 3D og annet til din 3D klare flatskjerm eller lignende...?

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •