Linux innstallasjon, no signal.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Linux innstallasjon, no signal.

Hei.

Beklager hvis jeg har lagt tråden feil, men dette var den kategorien jeg fant som passet best.
    Har også prøvd å søke uten å finne noe.

Jeg prøver å innstallere linux(nyeste versjon) på pcen min, men jeg får bare no signal såfort den begynner å laste. Har prøvd å boote fra både usb og cd. Fra usb får jeg no signal etter menyvalgene. Jeg velger run to harddrive(eller hva det heter) også laster den litt og popper over til no signal. Fra cd popper den over til no signal rett etter det rosa vinduet med ett keyboard tegn og ett tegn av en liten mann. Har lest masse på nett, men kan ikke finne noen løsning på dette. Noen som har noen gode forslag?

Maskinen har en gammel Intel Celeron prosessor og ett GeForce FX5600 skjermkort.

All hjelp tas imot med stor takk!

Edit: Har forresten fått lagd en egen partisjon med Linux(såvidt jeg kan se) ved å kjøre cden når jeg var inne i Windows. Problemet med denne er at jeg bare får valgt Windows under oppstart(skjer ikke noe når jeg trykker pil ned for å velge ubuntu). Det jeg helst ønsker er også kun ubuntu. Trenger ingen egen partisjon for windows.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nyeste Linux? Begynn med å fortelle hvilken distro du bruker, versjon og om det er 32 eller 64 bit.

Antar distro er Ubuntu, Debian, Fedora, CentOS, Mint eller noe slikt.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sitron
    Nyeste Linux? Begynn med å fortelle hvilken distro du bruker, versjon og om det er 32 eller 64 bit.

Antar distro er Ubuntu, Debian, Fedora, CentOS, Mint eller noe slikt.
    Nevnte Ubuntu, men skrev det kanskje ikke så tydelig. Er nyeste Ubuntu versjon jeg prøver å få lagt inn(10.04.01). 32bit.

Edit: er forresten desktop varianten.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha!

Legg til "nomodeset" til boot-linjen din, så vil det kanskje fungere.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha!

Legg til "nomodeset" til boot-linjen din, så vil det kanskje fungere.
    Beklager hvis jeg spør veldig dumt nå, men er ikke så god på dette. Hvordan gjør jeg det?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Thoge
    Beklager hvis jeg spør veldig dumt nå, men er ikke så god på dette. Hvordan gjør jeg det?
    Ingen forslag?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke Ubuntu-media her for å teste, men Googlet litt og tror dette kan være løsningen:

How to fix ubuntu 10.04 LTS (lucid) blank Screen at startup*|*Ubuntu Geek

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har dessverre ikke Ubuntu-media her for å teste, men Googlet litt og tror dette kan være løsningen:

How to fix ubuntu 10.04 LTS (lucid) blank Screen at startup*|*Ubuntu Geek
    Takker for tipset, men når jeg trykker tastene som forklart der skjer det dessverre ikke noen ting :/

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for tipset, men når jeg trykker tastene som forklart der skjer det dessverre ikke noen ting :/
    Er det et USB tastatur du har?
    I så fall er det mulig du må aktivere støtte for USB tastatur i BIOS.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Er det et USB tastatur du har?
    I så fall er det mulig du må aktivere støtte for USB tastatur i BIOS.
    Stemmer det ja. Da skal jeg prøve ut det senere i dag Takk for tips!

Edit: Fant ikke akkurat det du snakker om, men er ett sted i bios jeg finner: "USB keybord support via" : også kan jeg velge OS eller BIOS. Skal jeg sette BIOS her?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg hvertfall brukt tastaturet og får valgt å innstallere, men stopper om med ett vindu jeg bare kan skrive kommandoer. Hva gjør jeg så ? :S

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå fikk jeg hvertfall brukt tastaturet og får valgt å innstallere, men stopper om med ett vindu jeg bare kan skrive kommandoer. Hva gjør jeg så ? :S
    Fortsatt ikke noen forslag på dette? Har prøvd å lage cd'en på nytt og prøvd flere ganger, men den stopper bare opp ved ett sted hvor jeg kan skrive kommandoer :/

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nå kommet noe videre. Skrev inn en 2 kommandoer:

sudo apt-get update

sudo apt-get upgrade ubuntu-desktop

Da installerte den videre helt til jeg fikk error på dpkg eller noe slikt. Noen som har noen god løsning på dette da? :P

Intermediate pettermv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    572
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har nettopp lagt inn Ubuntu 10.4 desktop 32bit på en 1.8 Ghz P4, fungerte smertefritt da jeg brant isoen på en CD. Eneste jeg gjorde var bytte på bootrekkefølge til CD som nr 1 og lagde en stor Linux-partisjon. Ingen behov for å oppdatere ubuntu-desktop her, kjørte kun alle oppgraderinger automatisk fra software upgrade. Du la inn desktop og ikke server-utgaven? Serverutgaver har som oftest ikke noe desktop.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pettermv
    Har nettopp lagt inn Ubuntu 10.4 desktop 32bit på en 1.8 Ghz P4, fungerte smertefritt da jeg brant isoen på en CD. Eneste jeg gjorde var bytte på bootrekkefølge til CD som nr 1 og lagde en stor Linux-partisjon. Ingen behov for å oppdatere ubuntu-desktop her, kjørte kun alle oppgraderinger automatisk fra software upgrade. Du la inn desktop og ikke server-utgaven? Serverutgaver har som oftest ikke noe desktop.
    Ja, la inn desktop varianten. Ubuntu 10.04.1 desktop-i386. Har sett mange som har hatt problemer og også mange det har gått smertefritt for. Tror det er noe med harware og skjermkort som gjør at mange sliter med det no signal problemet. Det har jeg fått ordnet med hjelpen herfra, men dette error problemet aner jeg ikke hvorfor jeg får.

Edit: Booter jeg rett fra CD og ikke innstallerer partisjon via windows så har jeg heller ikke fått noe beskjed/kommet så langt at den spør hvor mye av disken jeg vil bruke eller om jeg vil bruke hele.

Hvis jeg kjører sudo dpkg --configure -a, for å fikse filen, så får jeg beskjed om noe med plassmangel, men jeg kan ikke skjønne dette. Har også prøvd å innstallere via windows å lage partisjon, men får akkurat samme problem da. Har brent ut cd 2 ganger, så tror heller ikke dette skal være problemet. Får ingen feil når jeg tester cd hvertfall. Begynner å bli ganske lei og oppgitt nå

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, la inn desktop varianten. Ubuntu 10.04.1 desktop-i386. Har sett mange som har hatt problemer og også mange det har gått smertefritt for. Tror det er noe med harware og skjermkort som gjør at mange sliter med det no signal problemet. Det har jeg fått ordnet med hjelpen herfra, men dette error problemet aner jeg ikke hvorfor jeg får.

Edit: Booter jeg rett fra CD og ikke innstallerer partisjon via windows så har jeg heller ikke fått noe beskjed/kommet så langt at den spør hvor mye av disken jeg vil bruke eller om jeg vil bruke hele.

Hvis jeg kjører sudo dpkg --configure -a, for å fikse filen, så får jeg beskjed om noe med plassmangel, men jeg kan ikke skjønne dette. Har også prøvd å innstallere via windows å lage partisjon, men får akkurat samme problem da. Har brent ut cd 2 ganger, så tror heller ikke dette skal være problemet. Får ingen feil når jeg tester cd hvertfall. Begynner å bli ganske lei og oppgitt nå
    Jeg regner med at du har lastet ned en ISO fil som du har brent til CD?
    Har du kontrollert om sjekksummen på denne stemmer? Nå kjenner ikke jeg Ubuntu så godt men de fleste distroer har oppgitt en sjekksum der du laster ned ISO fila fra.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jpterj
    Jeg regner med at du har lastet ned en ISO fil som du har brent til CD?
    Har du kontrollert om sjekksummen på denne stemmer? Nå kjenner ikke jeg Ubuntu så godt men de fleste distroer har oppgitt en sjekksum der du laster ned ISO fila fra.
    Aner ikke hva sjekksum gjør eller hvordan den fungerer, men lastet ned fra ubuntu sine hjemmesider og brente iso fila ut på cd ja. Jeg ga helt opp dette og installerte 9.04 istede og der gikk installasjonen smertefritt! Så da venter jeg heller til en ny variant som fungerer kommer før jeg oppdaterer.

Uansett, takk til alle som har prøvd å hjelpe til

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil absolutt anbefale deg å prøve Linix Mint 9, dette er en distro som er videre foredlet fra Ubuntu, mye mer eye candy og enklere å bruke.
    jeg kjører den selv sammen med boxee på stue-pcen

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    1,196
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aner ikke hva sjekksum gjør eller hvordan den fungerer, men lastet ned fra ubuntu sine hjemmesider og brente iso fila ut på cd ja. Jeg ga helt opp dette og installerte 9.04 istede og der gikk installasjonen smertefritt! Så da venter jeg heller til en ny variant som fungerer kommer før jeg oppdaterer.

Uansett, takk til alle som har prøvd å hjelpe til
    Var kanskje litt rask her (Se fet skrift). Nå har jeg ett nytt problem, jeg får ikke satt oppløsningen høyere enn 640*400 elns. Ser ut som jeg har klart å fått installert driverene til skjermkortet for programmet til skjermkortet kommer jeg inn på, men er ikke noe valg av oppløsning høyere enn 640*400 eller hva det er. Dermed er alt så stort at pcen er ganske ubruklig. Noen forslag her?

Edit: Takk for forslaget mons_ivar, vet du noe om det samme problemet er kjent i mintu?

Active mons_ivar sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    339
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har installert linux mint som sagt på stue pc'en, som forøvrig består av et nyere Asus HK, med en 4 kjerners Intel og 4gb ram og integrert Intel skjermkort.

absolutt alt fungerer som det skal via HDMI, til og med når jeg gikk fra analog lyd ut til å bruke den optiske utgangen så var det bare å bytte til korrekt valg under "sound settings".

Det er et kjent problem at ATI skjermkort ikke fungerer tilfredstrillende i linux pga manglende driverstøtte, det kan løses med det krever litt. Intel og Nvidia er veien å gå hvis du ønsker å bruke linux, mitt intel X4500HD kjører 1080p mkv uten problem.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •