Skal bygge HTPC, og har laget liste. Hva tror dere kloke hoder.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal bygge HTPC, og har laget liste. Hva tror dere kloke hoder.

Det er lenge siden sist jeg var involvert i å bygge pc, men skal prøve meg igjen nå. PC'n skal stå i stuen, tilkoblet en relativ enkel 46" tv med hd oppløsning. Primært skal den brukes til å legge inn biler fra digital kamera, kjøre DVD og Bluray, sjekke e-post/facebook, og surfe litt youtube.
    Forhåpentligvis vil jeg få til ett opplegg som funker med digital tv også.

Men jeg vil fremdeles at den skal være kraftig nok til andre små ting, dersom man skulle ønske det. Slik jeg ser det, vil den også vare lengre som HTCP da.
    Jeg har sett meg litt rundt, og har endt med å lage denne handle lista på komplett.no:

CPU:
    AMD Athlon II X2 250
    Valgte denne fordi jeg alltid har likt AMD, vurderte også Phenom X4, men synes det ble overkill for en stue pc.

Hovedkort:
    Vurderte først MSI GF615M-P33, Socket-AM3 fordi det koster bare 400 kroner, men det heller over motASUS M4A88TD-M EVO/USB3, Socket-AM3 fordi jeg håper det skal klare å kjøre BluRay/HD på det interne skjermkortet, hva tror dere om det?

Minne:
    Corsair Value S. DDR3 1333MHz 4GB CL9
    Disse ble valgt fordi det så ut til å være mest for pengene, tenkte også at det vil være mulig å få tak i flere like senere, dersom jeg vil ha mer.

Medie spiller:
    Lite-On Blu-Ray Reader IHOS104-37
    Den hadde jo ingen konkuranse, jeg kunne ikke finne noen andre innenfor samme pris klasse.

Kabinett:
    Silverstone SST-GD02B
    Det stod mellom dette og GD05 fra samme produsent. Størrelsen er viktig for meg, og disse var perfekt. Samme bredde som receiveren min, men ikke for dyp. GD02 er vesentlig dyrerer, selv om jeg synes begge er billige kabinett. Den endte på GD02 mest fordi den er penere å se på, men også fordi den har en skjult 3,5" floppybay. Og den ser jeg for meg kan brukes til noe etterhvert. Enten noe så enkelt som en minnekort-leser, eller kanskje en CAM modul.

Strømforsyning:
    Skulle egentlig bruke Silverstone SF 50 på 500 w, men komplett er fri, så da blir det vel Cheiftec Smart Series 550W

Harddisk:
    Jeg har en Samsung Spinpoint F1 fra tidligere, så jeg blir å begynne med den.

Tror dere disse komponentene vil leke fint sammen?

Intermediate johnsen90 sin avatar
    Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei

Syntes oppsettet ditt virker lovende men bare pass på at det blir en del overflødige kabler i kabinettet ditt siden den strømforsyningen ikke er modulær. Personlig ville jeg også vurdert et eksternt skjermkort, ikke integrert da dette bare er på 128mb. Det koster ikke store penger for et 256mb eller et på 512mb. Det blir jo en vurderingsak for deg da

Men alt over ett så ser det ut som en god htpc.

Gratulerer med ny htpc

-Patrick
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60
    Klipsch RF82-RC62-RS42 - Xtz 12.16 - Yamaha CX5000 - Emotiva XPA-3 - Rotel 1562

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, vurderte modulær strømforsyning, men den eneste jeg fant i "min" prisklasse virket ikke så alt for lovende etter ett google søk.

Har vurdert frem og tilbake, og litt mere frem angående skjermkort. Jeg kommer stadig frem til at for meg er det beste å sjanse på at intergrert skjermkort holder, og dersom det ikke skulle gjøre det, vil jeg uansett kunne legge til skjemkort senere. Det vil være verre å kjøpe ett skjermkort til 4-5 kroner nå, og innså at det er for dårlig.

Dette er forøvrig fremdeles ett budsjett bygg, hehe, ligger på 5000 kroner nå.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skjønner..
    Men hva med denne: MPX.no - Chieftec Super Series 650W PSU noen kroner ekstra da.
    Har denne selv og er meget fornøyd.
    Sony HW55 - Dreamscreen V5 Dynagrey 100" - Oppo 103D - Apple Tv - Panasonic ZT60

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, den hadde kanskje vært noe. Men jeg har allerede bestilt. Så jeg bare krysser fingrene for at det funker.

Intermediate thunderstorm77 sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    677
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp et billig, vifteløst ATI/AMD 5xxx skjermkort.

Medlem siden
    May 2010
    Sted
    Grålum
    Poster
    910
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    okei. Gratulerer med ny htpc

Newcomer Forman313 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    101
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    AMD med integrert skjermkort (HD 4200/4250) støtter ikke DD TrueHD eller DTS HD Master Audio, så et HD 5550 eller 5570 anbefales.
    Om du ikke skal kjøre post-processing vil også 5450 duge.

Strømforsyning i den maskinen trenger ikke være større en ~200w, så en Corsair VX 450w burde være midt i blinken. Kvalitet, meget stillegående og godt med ekstra kraft i tilfelle oppgradering.

Om du skal bruke maskinen til litt ymse kan det være lurt å legge en ekstra 100-lapp i prosessoren. Da får du en X3 på 3.1Ghz. Denne vil mest sannsynlig la seg åpne til X4 om det skulle friste, og da snakker vi betydelig valuta for beskjedne 650,- norske fjelldollar.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2009
    Poster
    5
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så faktisk på en Crosair 450 w, som jeg egentlig hadde tenkt å kjøpe. Men så falt valget først på 500 w fra silverstone, som faktisk var billigere. Men siden jeg da måtte ha ventet i 2-3 uker, endte jeg opp med Cheiftec.

Så var det det med disse dollar'ne da.. Jeg har hatt mange handle lister inne på komplett allerede, som har variert i fra 3000 til 9000, og hele veien inngåes det kompromiss med nettopp valuta. 100 kroner er ikke så mye, men det er faktisk rundt 20 prosent mer for CPU'n. Og skulle jeg lagt 20 prosent til i en HTPC til 5000 kroner, ville den plutselig kostet 6000. Noe som sikkert hadde gjort den 25 prosent bedre, men fremdeles dyrere.

Det er nok gode tips dere har, og det er nok nettopp derfor jeg ikke angrer på at jeg allerede har bestilt delene. For hvis ikke er det stor sjanse for at dette kunne "gått galt".

Men det er godt å få innput's. Nå vet jeg hva jeg skal se etter i tilbuds kurver rundt omkring.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •