Htpc ++

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 31

Tråd: Htpc ++

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Htpc ++

Skal ha mediasenter / htpc til stua.
    Den skal kun stå koblet opp mot tven.

Den vil ha funksjon som blueray/dvd-spiller, film fra nettet, youtube, spotify, noe surfing, og muligens noe spilling (edit: mulighet til å evnt skifte skjermkort som takler spill?). Den blir også "lagringsserver" for bilder, filmer samt backup.
    Er litt usikker på den spillbiten, om jeg skal kutte ut den.

Krav:
    - rask
    - Ganske så stille (den skal stå på stua tross alt)
    - Bra med lagringsplass
    - Støtte "HD-Audio via HDMI." mulighet til å koble opp digital mot f.eks noe slikt: Yamaha RX-V465 + Dynavoice 5.1-pakke svart

Har satt opp dette så langt:

Prisguide - Hardware.no
    Prisjakt<-- denne fungerer

Kabinett: Antec Fusion Remote (endret til Thermaltake DH101)
    CPU: Intel Core i5 750
    CPU-Kjøler: Cooler Master Hyper 212 Plus
    HK: MSI P55-CD53
    GPU: Sapphire Radeon HD 5850 1 GB (endret til passiv: Sapphire Radeon HD 5670 Ultimate)
    RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )
    HDD: Western Digital Caviar Green 2 TB 64 MB Cache
    Blue-ray: LiteOn IHOS104-37 (endret til dvd-brenner / blueray leser)

Har fra før: Mist 500watt.
    Trenger også tips på mus/tastatur (blir dog styrt en del via bærbar..)

Det jeg lurer på:
    - Noen av komponentene overkill?
    - Vil det bli for mye varme / støy ?
    - Noe jeg mangler?
    - Er det noe jeg like godt kunne spart penger på?

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    - Noen av komponentene overkill?
    Ja... skjermkortet. Du ville klart deg med en svakere CPU og, men....

- Vil det bli for mye varme / støy ?
    Ja, pga første

- Noe jeg mangler?
    Sjekk hvilket prg som er bundlet med BR-spilleren

- Er det noe jeg like godt kunne spart penger på?
    Se første. Generelt ville du kunnet spare en del om du hadde kun tenkt dedikert HTPC.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får vell slå fra meg spillinga..

Så hvilken CPU og evnt skjermkort trenger jeg?
    Det MÅ takle 1080p + hd-lyd og ha mer kraft igjen.

Tenker på Windows 7, har nå en pc med Linux Mint koblet til tven, og det fungerer greit, men liker Windows 7 godt..

Tenker å bruke VLC, til blue-ray vet jeg ikke enda..

Intermediate Okay sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er ikke helpt oppdatert på VLC og GPU akslerering, men generellt skjønner jeg ikke hva man skal med VLC på en HTPC... I en HTPC bør man ha et mediasenter som XBMC, MediaPortal, W7 MCE eller annet.

Dersom du baserer deg på GPU akslerering av video via DXVA eller VDAPU, holder alt fra Aom + Ion og oppover.

Du stiller sterkt med en hvilken som helst nyere type CPU (eks AMD Athlon II) og et ATi HD 5450 evt (dog unødvendig, IMO) hakket vassere. Skal du bruke VDAPU er det nVidia som gjelder, og da er 210/220 ogde valg.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les specs på komponenter du ønsker at skal fungere sammen, for å unngå ubehagelige overraskelser i ettertid. Den CPU-kjøleren får du ikke inn i Antec Fusion Remote, heller ikke grafikkortet og heller ikke hovedkortet (ATX).

Jeg har noe av samme oppsettet selv, men for å finne fysisk plass endte jeg opp med Thermaltake DH101 kabinett. Her var det plass til både ATX HK, HD 5850 og en diger 140mm CPU-kjøler (Scythe Zipang 2). Ble definitivt en heftig spillmaskin foran TVen, men jeg endte etter hvert opp med å erstatte grafikkortet med et Nvidia GT240. Dette hadde ingenting å gjøre med hverken støy (Asus 5850 er veldig stille på lave RPMs) eller varme, men VDPAU som krever Nvidia. Uansett, GT240 er heller ikke noen sinke, og det går helt fint å spille med er min erfaring (mitt kort er noe overklokket i forhold til referansemodellen, er en slik Gainward Golden Sample utgave, husker ikke specs).

Jeg har samme CPU som du har satt opp. Den er nok overkill med god margin i forhold til videoavspilling, men jeg er glad for at jeg endte opp med denne da jeg komprimerer TV-opptak når jeg vil ta vare på det over lengre tid. Dette tar lang tid selv med raske prosessorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Endret til Thermaltake DH101 kabinett.

Sitat Opprinnelig postet av Zorbitz
    Les specs på komponenter du ønsker at skal fungere sammen, for å unngå ubehagelige overraskelser i ettertid. Den CPU-kjøleren får du ikke inn i Antec Fusion Remote, heller ikke grafikkortet og heller ikke hovedkortet (ATX).

Jeg har noe av samme oppsettet selv, men for å finne fysisk plass endte jeg opp med Thermaltake DH101 kabinett. Her var det plass til både ATX HK, HD 5850 og en diger 140mm CPU-kjøler (Scythe Zipang 2). Ble definitivt en heftig spillmaskin foran TVen, men jeg endte etter hvert opp med å erstatte grafikkortet med et Nvidia GT240. Dette hadde ingenting å gjøre med hverken støy (Asus 5850 er veldig stille på lave RPMs) eller varme, men VDPAU som krever Nvidia. Uansett, GT240 er heller ikke noen sinke, og det går helt fint å spille med er min erfaring (mitt kort er noe overklokket i forhold til referansemodellen, er en slik Gainward Golden Sample utgave, husker ikke specs).

Jeg har samme CPU som du har satt opp. Den er nok overkill med god margin i forhold til videoavspilling, men jeg er glad for at jeg endte opp med denne da jeg komprimerer TV-opptak når jeg vil ta vare på det over lengre tid. Dette tar lang tid selv med raske prosessorer.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha et stille DH101 kabinett, så må du forkaste de originale viftene. Jeg kjører en stille 800rpm 120mm vifte i front, og de to 60mm bakviftene klarte jeg ikke å finne noe stille nok til å erstatte med, så kjører uten.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha et stille DH101 kabinett, så må du forkaste de originale viftene. Jeg kjører en stille 800rpm 120mm vifte i front, og de to 60mm bakviftene klarte jeg ikke å finne noe stille nok til å erstatte med, så kjører uten.
    Hvordan blir tempen?

Hvilken CPU-kjøler bør jeg ta med? og hvilke vifter (merke..)

Har byttet skjermkort til: Sapphire Radeon HD 5670 Ultimate (uten vifte) , så får jeg evnt bytte om spilling blir mer aktuelt..

Ellers grei plass til 2 x 3.5" hdd ? Og blueray i front? (tenker å gå for en kompi dvd-brenner/blueray leser)

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dette er vel litt avhengig av hvilke komponenter som skal inn i kabinettet?

Jeg har DH101 og i starten hadde jeg ett DVB-S2 PCI kort og to disker i kabinettet. Da gikk det helt fint å ikke bruke noen av kabinettviftene så jeg plukket dem ut for å redusere luftmotstanden i disse åpningene mest mulig.

Jeg har dog en strømforsyning med 14 cm vifte som suger ganske mye luft ut av kabinettet og en stor CPU vifte som suger luft fra åpningene på toppen og blåser den ned mot hovedkortet og ut til sidene. Dermed blir det god konveksjonskjøling av PCI kort og skjermkort på den ene siden og på den andre blåses varm luft inn i vifta til strømforsyningen. Med dette oppsettet lå temperaturen på alle komponenter godt under 40 grader.

Nå har jeg tre DVB-S2 PCI kort og fem disker i kabinettet. Jeg fikk stabilitetsproblemer med DVB-S2 kortene som kanskje kan skyldes for høy temperatur, kanskje er det software problemer. Så jeg monterte tilbake vifta i fronten og ja den støyer litt.

Zorbitz hva slags vifte er det du har i fronten?

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    499
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av danif86
    Hvordan blir tempen?

Hvilken CPU-kjøler bør jeg ta med? og hvilke vifter (merke..)

Har byttet skjermkort til: Sapphire Radeon HD 5670 Ultimate (uten vifte) , så får jeg evnt bytte om spilling blir mer aktuelt..

Ellers grei plass til 2 x 3.5" hdd ? Og blueray i front? (tenker å gå for en kompi dvd-brenner/blueray leser)
    Se mitt forrige innlegg for temperatur.

Jeg har ihvertfall god erfaring med en stor CPU vifte som blåser ned og til sidene i dette kabinettet.

Ja 2 x 3.5" hdd går uten problem. Det er plass til 3 x 3.5" hdd nær fronten av kabinettet. I tillegg er det 2 5.25" brønner under DVD/BD drev hvor du avhengig av dybden på hovedkortet kan montere 1 eller 2 3.5" hdd ved å bruke vibrasjonsdempere. F.eks. disse: Komplett.no - Nexus DiskTwin, Stopper HD Vibrasjon og

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2007
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For DH101 info, sjekk denne tråden med info fra jpterj:
    http://avforum.no/forum/generell-htp...ake-dh101.html

Zorbitz hva slags vifte er det du har i fronten?
    Min vifte i front mener jeg skal være denne: SCYTHE S-FLEX FDB 120mm 800rpm 8.7dB Quiet FAN / MULTICOM

Godt fornøyd med kabinettet bortsett fra de bråkete viftene, så takk til jpterj for god hjelp tidligere som førte til dette kjøpet.

Jeg har ikke så mye gående i maskinen, ett DVB-C kort med CI, GT240 gfx, to Caviar Green disker, og alle (fire) RAM-slottene i bruk. Tenker det samme som deg at jeg får nok kjøling vha. CPU-vifta på 140mm som suger inn luft fra toppen av kabinettet og blåser nedover og til sidene, burde hjelpe på RAM og grafikk. Tenker også at strømforsyninga suger ut en del luft.

Hvor varmt det faktisk blir der inne er jeg usikker på. Kjører ikke noe monitorering under linux / mythtv, men de gangene jeg booter Win7 ser jeg at hovedkort ligger rundt 37-39 grader og grafikkort på mellom 40-45 tror jeg.

Jeg har lurt litt på om varme kan være årsak til at det integrerte nettkortet i det siste har vært noe ustabilt. Det tar lang tid før det oppnås link, alt fra 15 sek til flere minutter etter OS har bootet ferdig, og når link endelig oppnås er det bare på 10mbit, skal være 1000mbit. Kan være mye støv, får ta en titt og blåse rent.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har Mist 500 watt PSU fra før, regner med den gjør jobben.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Oppdatert

Har da oppdatert til:
    Har satt opp dette så langt:
    Prisguide link - Hardware.no

Kabinett: Thermaltake DH101
    CPU: Intel Core i5 2500K
    CPU-Kjøler: avhengig av butikk jeg velg..
    HK: Asus P8P67
    GPU: PowerColor Radeon HD 5750 SCS3 1024 MB
    RAM: Corsair XMS3 DDR3-1600 CL9 4 GB ( 2x2 GB )
    HDD: Western Digital Caviar Green 2 TB 64 MB Cache
    Blue-ray/dvd-brenner: LG CH08

Tenker å kjøpe i kveld eller morgen, så håper på raske svar.

Ser ok ut?
    Vet CPU er kvass, men har lyst på rask pc..
    Tror etter å ha lest tester at GPU skal være ok for meg også..
    Er varmen og støy jeg er mest redd for, og evnt RAM/HK ??

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ville valgt det Antec-kabinettet du først tenkte på foran Thermaltake-kabinettet med god margin. Antec sitt kabinett er gjennomgående laget i stål, som er et materiale som ikke så lett tar opp vibrasjoner fra vifter og harddisker. Selve fronten består derimot av et massivt aluminiumsstykke, mest for at det skal se penere ut. Videre har gjennomgående gode løsninger mht. luftsirkulasjon (inndeling i soner), minimering av støy (f.eks. bruk av silikon i alle områder der metall treffer metall), smarte løsniger mht. minimering av harddiskstøy (silikonplugger), for å nevnte noe...

Det er også en grunn til at anerkjente silentpcreview alltid lister opp Antec på sin referanseliste over anbefalte kabinetter og dette HTPC-kabinetter er uten unntak. Les gjerne rådene for hvordan man kan gjøre det _enda_ stillere i den artikkelen.

Finnes forresten tonnevis med m-ATX hovedkort som passer inn i Antec-kabinettet...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn
    Ville valgt det Antec-kabinettet du først tenkte på foran Thermaltake-kabinettet med god margin. Antec sitt kabinett er gjennomgående laget i stål, som er et materiale som ikke så lett tar opp vibrasjoner fra vifter og harddisker. Selve fronten består derimot av et massivt aluminiumsstykke, mest for at det skal se penere ut. Videre har gjennomgående gode løsninger mht. luftsirkulasjon (inndeling i soner), minimering av støy (f.eks. bruk av silikon i alle områder der metall treffer metall), smarte løsniger mht. minimering av harddiskstøy (silikonplugger), for å nevnte noe...

Det er også en grunn til at anerkjente silentpcreview alltid lister opp Antec på sin referanseliste over anbefalte kabinetter og dette HTPC-kabinetter er uten unntak. Les gjerne rådene for hvordan man kan gjøre det _enda_ stillere i den artikkelen.

Finnes forresten tonnevis med m-ATX hovedkort som passer inn i Antec-kabinettet...
    Får jeg plass til mine valgte komponenter i det?
    Om jeg bytter HK seff, og finnes det et HK med tilsvarende ytelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av popkorn

.

Helt enig med Popkorn her. I tillegg så er Thermaltake noen skikkelige skranglekasser.

En annen ting er at du burde sterk vurdere en SSD harddisk til systemet ditt. Stillegående og lyyynkjapt.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    75
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Plasmaboy
    Helt enig med Popkorn her. I tillegg så er Thermaltake noen skikkelige skranglekasser.

En annen ting er at du burde sterk vurdere en SSD harddisk til systemet ditt. Stillegående og lyyynkjapt.
    Synes jeg har kommet høyt nok i pris allerede, men ja seff hadde det gjort det raskere..

Men m-atx vs atx i ytelse?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    854
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når du sier du vil ha en rask pc er en SSD et must ja. Bonus er redusert støy og varme og strømforbruk.

Personlig liker jeg Nvidia GT 430 godt, fåes også uten vifte.
    Det er billigere enn det Radeon kortet så SSD lettere kan realiseres.

Ytelse mAtx vs Atx er samme.

Active
    Medlem siden
    Aug 2010
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SSD er viktigere enn skjermkort og prosessor dersom en ønsker en "rask PC".

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    179
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste