Kvalitet via HTPC kontra DVD-spiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 2 av 2
    Newcomer Tenfjord sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    91
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kvalitet via HTPC kontra DVD-spiller

Hei,
    Sitter her å lurer på å gå til anskaffelse av en HTPC, som skal vere kilden for både lyd og bilde (film og musikk).

Hvordan er kvaliteten på lyd og bilde via en HTPC til projektor (PE7800), kontra en DVD-spiller?

Forstår at for god lyd så kreves det et godt lydkort med digital-utgang, men hva med bilde? Hva kreves for å få et godt bilde ut av HTPC'en?

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For bilde kreves:

- en kjapp prosessor
    - mye minne med lav latency
    - et skjermkort med bra bilde
    - hovedkort med passiv kjøling (mindre støy)
    - stillegående harddisk
    - kjøleribber og vifter som ikke bråker (hvis maskinen skal stå i samme rom som resten av anlegget)
    - zoomplayer m/ffdshow (eller lignende, windvd 6, theatertek osv)

Jeg ville satt opp en pentium4 3.0 eller høyere, 1gb pc3500 minne med 2-2-2-5 latency (2x512 brikker, for dual konfigurasjon). Jeg ville valgt et FX5700 skjermkort som får god skryt for bildekvalitet. Mange mener det er hakket vassere enn radeon kortene som i de siste årene alltid har blitt valgt pga bildekvalitet (vel, etter at matrox G-xxx kortene ble utdatert)

Pentium4 fordi programmene man som oftest bruker til skalering og filtre i en htpc er optimert for SSE instruksjonene til p4, og har godt av høy minnebåndbredde. (faktisk er det også et poeng å ha lav latency til dette bruket, selv om p4 har rykte på seg for ikke å trenge lav latency, men bare høy hastighet på minnet, derfor pc3500 2-2-2-5)

Jeg ville valgt en northwood cpu til htpc selv om prescott kjerna er ca 5% raskere i de fleste situasjoner. Northwood pga lavere varmeutvikling, noe som også gjør at den er lett å overklokke stabilt flere hundre mhz mere. 3.0@3.5 er helt normalt, og dette gjør at man kan kjøre mye filtre uten at htpcen sliter.

Hovedkortet jeg ville valgt er asus p4c800e (gjerne deluxe), da dette er meget bra og har passiv kjøling av chipset.

Lydkort: enten bruke digitalutgangen (s/pdif) på hovedkortet, eller kjøpt et m-audio firewire (eksternt kort med masse muligheter). Dette har jeg ikke forsket så mye på så jeg har ikke mye peil på dette.

harddisk, samsung P-80. Ingen bråker mindre, meg bekjent.

DrE

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •