Winamp + upriviligert bruker = tull?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 25
    Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Winamp + upriviligert bruker = tull?

Har akkurat installert Winamp 5.04 under XP Home og det fungerer uten problemer for brukeren med admin-rettigheter, men for brukere uten admi-rettigheter begynner applikasjonen bare å henge om man lytter på streaming. Den starter å spille, men så låser vinduet med spilleren seg helt.

Noen gode tips om hva som kan være galt?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har funnet ut at Winamp ikke støtter multiuser. Alle som bruker Winamp må ha skriveaksess til katalogen Winamp ligger i. Makan til elendig system. :roll:

Under XP home får jeg ikke noen feilmelding når jeg fjerner skrivebeskyttelsen til \Programfiler\winamp, men straks jeg sjekker er skrivebeskyttelsen tilbake igjen.

Windows har opsjonen "Del denne mappen" som ser veldig passende ut, men viser bare en tekst som sier at man må flytte mappen til under mappen "Delte dokumenter". Jeg installerer Winamp på nytt under den folderen, men har fremdeles samme feil og jeg får ikke fjernet skrivebeskyttelsen. Opsjonen "Del denne mappen" forteller nå at jeg må flytte folderen dit den allerede ligger. :shock:

Er det i det hele tatt noen som har fått Winamp til å virke uten å sitte innlogget som "root"?

Robert-

Intermediate ProtoType sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    673
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville heller anbefalt deg å starte en tilsvarende tråd på www.hardware.no.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Glem hardware.no.. For det meste 14 år gamle guttunger uten sosialt nettverk som sitter der inne..

Prøvd å sette rettigheter på bare winamp-katalogen? Høyreklikker du på mappa og trykker på egenskaper og sikkerhet vil du finne opsjoner for sikkerhet. Gå inn under avansert og fjern haken for "Arv tillatelseroppføringer [...] ", trykk på "kopier" på spørsmålet du får og legg til slutt til gruppen "Alle" inn under listen over Gruppe- eller brukernavn. Gi gruppen "Alle" fulle rettigheter.

Kan hende du må fjerne opsjonen for enkel fildeling før en gjør dette. Du finner opsjonen under Kontrollpanel, Mappealternativer og Vis..

Dersom ikke dette funker vil jeg skylde registeret i windows. Kan hende winamp skriver til et sted i registeret hvor kun admin har rettigheter.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forøvrig prøvd å installere winamp enkeltvis på hver bruker? Det var i alle fall løsningen da jeg skulle installere winamp 2.8 i et multiuser WinXP. Selvfølgelig ikke særlig elegant, men dog..

Intermediate Mastiff sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,970
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du prøvd å skrote hele dritten og installere J.River Media Center 10 istedenfor? :wink:

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Glem hardware.no.. For det meste 14 år gamle guttunger uten sosialt nettverk som sitter der inne..
    Den er vel litt trangsynt vel... Jeg har frekventert hardware.no siden martin wirak startet det i 1998. Det er veldig mange brukere med svært mye kunnskap, så å *glemme* forumet er litt unødvendig.

En ting har du rett i dog, det er mange 14 åringer som roper høyt der, så man får lære seg å sortere ut det som er nyttig... (sette på "spamfilteret")

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Shift+høyreklikk på winamp symbolet/filen/snarveien el. Du får nå opp et valg som heter Run as (i engelsk versjon, vet ikke hva det har fått slags navn i norske versjoner) velg det. Skriv inn brukernavn og passord på den kontoen som har adminrettigheter, programmet kjører nå med adminrettigheter. Mye enklere en å ha winamp installert for hver enkelt bruker, eller annet upraktisk tull.

Håper dette hjelper, enkelte programmer (windows explorer for eksempel) liker ikke å bli eksekvert på denne måten, men har selv kjørt winamp 5.03 (tror jeg) på denne måten tidligere.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    InLimbo: Mener du virkelig at "admin" skal komme å logge seg inn hver gang guttungen skal bruke Winamp? Og dette mener du er praktisk??

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    kan kjøre det som den brukeren som har rettigheter på den katalogen...

Intermediate DrErling sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,087
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    InLimbo: Mener du virkelig at "admin" skal komme å logge seg inn hver gang guttungen skal bruke Winamp? Og dette mener du er praktisk??
    Jeg tror ikke det er det som skjer. Jeg vil anta at kun winamp kjører med administratorrettigheter (login/pass lagt inn på forhånd).

DrE

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man kjører det programmet med admin rettigheter og ikke noe annet. Mye mer praktisk en å installere winamp for hver enkelt bruker og for ikke å snakke om å lære/kjøpe seg et nytt program. Ja det er litt tungvindt, men det var tross alt det han spurte om...

Er det i det hele tatt noen som har fått Winamp til å virke uten å sitte innlogget som "root"?

Robert-
    På den måten jeg beskrev så slipper han å sitte innlogget som "root," aka admin i windows verdenen. Det er også den vanligste måten en system administrator jobber til daglig, dvs uten rettigheter på kontoen og kjapp Run as når det trengs adminrettigheter for det man skal fikse. Større sikkerhet mot virus gir det også

At winamp har løst det sånn... Det er en helt annen sak, upraktisk og unødvendig, det er det ikke tvil om. Ingen programmer bør oppfordre windowsbrukere til å gjøre systemet de sitter på mer usikkert, det er nå min mening om den saken :evil:

Intermediate audunth sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den løsningen er jo ubrukelig hvis meningen er at en eller flere personer i huset har sin egen brukerkonto med begrensede rettigheter og skal kunne kjøre Winamp uten at personen som sitter på passordet til kontoen med admin-rettigheter er til stede.

Det skal bare være å høyreklikke på mappa, velge security og legge inn skrivetilgang på den aktuelle brukeren/gruppa.

Lese- og skriverettigheter på lokale mapper har ingenting med fildeling å gjøre, fildeling er når man skal kunne koble til mappene fra en annen pc i nettverk. Husk også at XP Home har en del begrensninger når det gjelder både sikkerhets- og nettverksfunksjoner. Blant annet fins det ingen adminbruker i XP Home (med mindre man oppretter en selv), og heller ingen brukerbehandling bortsett fra den svært forenklede i kontrollpanelet. Mitt tips er å oppgradere til XP Professional hvis man skal ha flere brukere med ulike rettigheter.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    25
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den løsningen er jo ubrukelig hvis meningen er at en eller flere personer i huset har sin egen brukerkonto med begrensede rettigheter og skal kunne kjøre Winamp uten at personen som sitter på passordet til kontoen med admin-rettigheter er til stede.
    Det er på ingen måte idiotisk å logge seg på i windows med begrensede rettigheter. Det gir MYE bedre sikkerhet mot fx virus, man hindrer at noen gjør forandringer man ikke ønsker ved et uhell og det gjør det vanskligere for eventuelle "hackere" å bryte seg inn på maskinen.

robertaas har på ingen måte sakt at det er for å hindre sønnen (eller noen andre for den saks skyld) i gjøre som han vil på maskinen. Spørsmålet var hvordan man deler et program i en installasjon av windows med flere brukerkontoer, jeg kom med et alternativ til det å sette mapperettigheter. Selv bruker jeg windows med begrensede rettigheter til daglig, ikke pga at jeg ikke ønsker at andre skal forandre på de innstillinger jeg foretrekker i windows, men fordi det rett og slett er god skikk (dog det er greit å slippe å måtte forandre bakgrunn, hvordan taskbar er utformet osv når jeg logger meg på etter at noen har lånt maskinen).

Husk også at XP Home har en del begrensninger når det gjelder både sikkerhets- og nettverksfunksjoner. Blant annet fins det ingen adminbruker i XP Home (med mindre man oppretter en selv), og heller ingen brukerbehandling bortsett fra den svært forenklede i kontrollpanelet.
    Mitt tips er å oppgradere til XP Professional hvis man skal ha flere brukere med ulike rettigheter.
    Windows xp home kjører automatisk med adminrettigheter, det er ikke et valg du har. Kontoen du starter opp første gang har alle rettigheter og sånn vil den fortsette å være fram til du velger noe annet. Det er mulig at Computer management ikke er et valg i home ed men det er ikke en god grunn til at man som vanlig bruker skal oppgrader til win xp pro. Skal man kjøre et et nettverk med flerebrukere så vil nok det å investere i windows server 2k (eller 2k3) med active directory være et mye bedre valg en xp pro. Det gjør ikke at jeg anbefaler en vanlig hjemmebruker å starte opp med en domenekontroller og egne bruker grupper++ Det man trenger av funksjonalitet er inkludert i home ed, ikke like avansert som i pro eller server versjonene, men den normale bruker trenger ikke det. Det holder med administrator og begrenset valg når man skal lage brukerkontoene.

Problemet i dataverdenen i dag er at alt for mange erfarne brukere av data nesten oppfordrer den vanlige bruker til å gjøre det tilsvarende av å la sin splitter nye bil stå ulåst med nøkkelen i tenningen i en storby. Det er godt mulig at bilen ikke blir stjålet, men sjansen er sinnsykt mye større for at det skjer.

Unskyld, det der ble rotete, men håper dere skjønner hva jeg mener.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøvd å sette rettigheter på bare winamp-katalogen? Høyreklikker du på mappa og trykker på egenskaper og sikkerhet vil du finne opsjoner for sikkerhet.
    Nei, ikke på XP Home.

Gå inn under avansert og fjern haken for "Arv tillatelseroppføringer [...] ", trykk på "kopier" på spørsmålet du får og legg til slutt til gruppen "Alle" inn under listen over Gruppe- eller brukernavn. Gi gruppen "Alle" fulle rettigheter.
    Finnes som sagt ikke på min maskin.

Kan hende du må fjerne opsjonen for enkel fildeling før en gjør dette. Du finner opsjonen under Kontrollpanel, Mappealternativer og Vis..
    Finner Kontrollpanel -> mappealternativer -> vis, men der står det bare om hvordan mappen skal vises. Ikke et ord om fildeling.

Takk for tips, men jeg tror ikke vi har samme OS.

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du forøvrig prøvd å installere winamp enkeltvis på hver bruker?
    Ja, fungerte ikke det heller. :-(

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mastiff
    Har du prøvd å skrote hele dritten og installere J.River Media Center 10 istedenfor? :wink:
    Supporterer den streamet mp3 og støtter den multiuser?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av audunth

Det skal bare være å høyreklikke på mappa, velge security og legge inn skrivetilgang på den aktuelle brukeren/gruppa.

Lese- og skriverettigheter på lokale mapper har ingenting med fildeling å gjøre, fildeling er når man skal kunne koble til mappene fra en annen pc i nettverk. Husk også at XP Home har en del begrensninger når det gjelder både sikkerhets- og nettverksfunksjoner. Blant annet fins det ingen adminbruker i XP Home (med mindre man oppretter en selv), og heller ingen brukerbehandling bortsett fra den svært forenklede i kontrollpanelet. Mitt tips er å oppgradere til XP Professional hvis man skal ha flere brukere med ulike rettigheter.
    Så jeg må altså oppgradere til XP Pro for å kunne gi andre skrivetilgang til en mappe? :shock:

Robert-

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av InLimbo
    robertaas har på ingen måte sakt at det er for å hindre sønnen (eller noen andre for den saks skyld) i gjøre som han vil på maskinen.
    Han har heller ikke sagt at det IKKE er målet. Jeg skrev HVIS, og hvis det er tilfelle er din løsning ubrukelig.

Det fins en mellomting mellom å kjøre XP Home og å kjøre 2003 Server med domenecontroller og active directory. Du skal ikke ha mye datakunnskaper før du klarer å sette opp et nettverk og kontrollere sikkerhet og tilgangsrettigheter med XP Professional. XP Home er, etter min mening, ubrukelig til alt bortsett fra én bruker på én maskin. Som robertaas her påpeker kan man ikke engang sette tilgangsrettigheter på filer.

Er man opptatt av sikkerhet bør man ihvertfall bruke Professional, siden Home heller ikke har mulighet for å kryptere filer og mapper. Har man derimot ingen sensitive data på maskinen blir det bare ren paranoia å logge seg på med begrensede rettigheter for å hindre hackerangrep eller hva det skal være. Det fins noe som heter brannvegg og antivirusprogramvare. Selv har jeg alltid logget meg på som admin når jeg har brukt pc'en og har aldri hatt hverken hackerangrep eller virus. Selv om jeg i perioder har kjørt uten både brannvegg og antivirus. Å logge inn og ut som admin hver gang du skal installere et nytt program og bruke masse tid på å løse problemer som det robertaas har her for å "beskytte seg" blir like latterlig som å låse bilen hvis du stopper på en øde skogsvei for å gå ut å pisse.

robertaas: Ja, for å sette tilgangsrettigheter på fil- og mappenivå må du kjøre XP Pro. Her er en beskrivelse av hva som mangler i XP Home:

http://www.winsupersite.com/showcase...p_home_pro.asp

Den bør også du lese, InLimbo, før du begynner å anbefale hvilket operativsystem folk skal bruke.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,410
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er Microsofts egen oversikt over forskjellene mellom XP Home og XP Pro: